Podstawy procesu karnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0102ZL21PPK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy procesu karnego |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
1. Zapoznanie studentów z podstawowymi regulacjami zawartymi w kodeksie postępowania karnego 2. Przygotowanie studentów do wykonywania zadań niezbędnych dla funkcjonariusza organów ścigania lub innych służb mundurowych. Omówienie instytucjonalnych i procesowych form ścigania przestępczości z uwzględnieniem zasad procesu, uczestników procesu, środków przymusu, dowodów i przebiegu procesu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-03-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ewelina Świętalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin na ocenę |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA Obowiązkowa: 1. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania karnego (Dz.U. 1997 nr 89 poz. 555 z późn. zm.) 2. K. Marszał, red., Proces karny, Warszawa 2017 3. S. Waltoś, P. Hofmański, Proces karny. Zarys systemu, Warszawa 2017 Uzupełniająca: 1. T. Grzegorczyk, Kodeks postępowania karnego. Komentarz, Warszawa 2017. 2. T. Grzegorczyk, J. Tylman, Polskie postępowanie karne, Wydanie VI, Warszawa 2017 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ewelina Świętalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin na ocenę |
|
Pełny opis: |
TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN: Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje: na studiach niestacjonarnych – 2 h dydaktyczne (z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta) Wykłady: 1. Ujęcie obywatelskie, policyjne, na zarządzenie prokuratora, prawa zatrzymanego, przestępstwa ściganie na wniosek, z urzędu, z oskarżenia prywatnego. Uczestnicy procesu karnego – 2 h 2. Prawa i obowiązki podejrzanego/oskarżonego. Prawa i obowiązki pokrzywdzonego/ świadka– 2 h 3. Formy prowadzenia postępowania przygotowawczego, uprawnione organy , czas trwania. Wymogi pisma procesowego, terminy, doręczenia– 2 h 4. Wnioski dowodowe, rodzaje dowodów, zakazy dowodowe – 2 h 5. Biegli, tłumacze, specjaliści, badania poligraficzne, otwarcie zwłok, oględziny, eksperyment procesowy, ekshumacja – 2 h 6. Zatrzymanie rzeczy, przeszukanie. Tymczasowe aresztowanie. Wolnościowe środki zapobiegawcze – 2 h 7. Postanowienie o umorzeniu postępowania, akt oskarżenia, dobrowolne poddanie się karze– 2 h 8. Przebieg postępowania przed sądem pierwszej instancji. Postępowanie odwoławcze – 2 h Ćwiczenia: 1. Konstruowanie pism procesowych, w tym zawiadomienia o przestępstwie, wniosków dowodowych – 2 h 2. Metody przesłuchania podejrzanych i świadków, przepisy regulujące przesłuchanie – 2 h 3. Rozdanie poszczególnym grupom stanów faktycznych dla przypisanych dla nich uprzednio ról świadka, pełnomocników, podejrzanego, obrońców oraz prokuratora ( niezbędne do symulacji przesłuchania świadka i podejrzanego odgrywanego przez grupy na kolejnych zajęciach) – 2 h 4. Symulacja przesłuchania świadka przez prokuratora na podstawie uprzednio podanego stanu faktycznego – 2 h 5. Symulacja przesłuchania podejrzanego przez prokuratora na podstawie uprzednio podanego stanu faktycznego – 2 h 6. Symulacja postępowania sądowego na podanym stanie faktycznym znajdującym oparcie w prawomocnie osądzonej sprawie sądowej. Odegranie ról przez studentów: sędziów, prokuratora, o, świadka i pełnomocników procesowych- otwarcie przewodu sądowego, przesłuchanie oskarżonego - 2 h 7. Symulacja postępowania sądowego na podanym stanie faktycznym znajdującym oparcie w prawomocnie osądzonej sprawie sądowej. Odegranie ról przez studentów: sędziów, prokuratora, oskarżonego, świadka i pełnomocników procesowych- przesłuchanie świadka, wydanie wyroku i przedstawienie jego uzasadnienia- 2 godziny 8. Zaliczenie ćwiczeń, omówienie wyników – 2 h EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe): Student po zakończeniu kursu: ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KIERUNKOWYCH: w zakresie wiedzy: zna i rozumie W1. Student zna i rozumie podstawowe instytucje i zasady polskiej procedury karnej W2. Student zna i rozumie prawa i obowiązki uczestników procesu, poszczególne czynności procesowe oraz dowodowe W3. Student zna i rozumie dynamikę postępowania procesowego od wszczęcia postępowania do uprawomocnienia się wyroku BW1_W01 BW1_W05 BW1_W06 w zakresie umiejętności: potrafi U1. Student potrafi określić istotę procesu karnego U2. Student potrafi dokonać analizy przepisu prawnego oraz jego zastosowania w procesie karnym U3. Student potrafi omówić czynności podejmowane w ramach postepowania przygotowawczego U4. Student potrafi scharakteryzować przebieg rozprawy sądowej oraz omówić role jej uczestników U5. Student potrafi omówić dowody i wyjaśnić czynności dowodowe podejmowane w procesie karnym U6. Student potrafi umiejętnie korzystać z orzecznictwa sądowego U7. Student potrafi rozwiązywać kazusy z zakresu procedury karnej U8. Student potrafi omówić zastosowanie i dobór środków przymusu U9. Student potrafi naświetlić możliwe rodzaje postępowania po uprawomocnieniu się orzeczenia w procesie karnym BW1_U02 BW1_U03 BW1_U04 BW1_U06 BW1_U10 BW1_U13 BW1_U19 w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do K1. Student jest gotowy jest do dokonania samodzielnej oceny zdarzenia przestępczego i jego ścigania K2. Student jest gotowy do występowania w charakterze strony w procesie karnym K3. Student jest gotowy do dalszego samodzielnego poszerzania umiejętności pomocnych dla późniejszego wykonywania czynności właściwych dla służb mundurowych różnego szczebla w zakresie zapewniania bezpieczeństwa wewnętrznego BW1_K01 BW1_K03 BW1_K04 BW1_K05 BW1_K06 BW1_K07 BW1_K09 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny) metody kryteria oceny Wykłady - Egzamin Ćwiczenia - zaliczenie na ocenę Wykład - egzamin Egzamin pisemny w formie testu na platformie Moodle – 20 pytań (wybór z 2-3 odpowiedzi, jedna odpowiedź jest prawidłowa ). Podczas egzaminu można uzyskać maksymalnie 20 punktów. Wymagane jest uzyskanie co najmniej 11 pkt. Bardzo dobry 19-20 pkt. Dobry plus 17-18 pkt. Dobry 15-16 pkt. Dostateczny plus 13-14 pkt. Dostateczny 11-12 pkt. Niedostateczny poniżej 11 pkt. Ćwiczenia - kolokwium Kolokwium pisemne w formie testu na platformie Moodle – 10 pytań (wybór z 2-3 odpowiedzi, jedna odpowiedź jest prawidłowa ). Podczas kolokwium można uzyskać maksymalnie 10 punktów. Wymagane jest uzyskanie co najmniej 6 pkt. Bardzo dobry 10 pkt. Dobry plus 9 pkt. Dobry 8 pkt. Dostateczny plus 7 pkt. Dostateczny 6 pkt. Niedostateczny poniżej 6 pkt. praca domowa ----- ----- aktywność na zajęciach udział w dyskusjach, wygłaszanie własnych opinii i wniosków, argumentowanie, odpowiedzi na zadane pytania, aktywne odgrywanie ról procesowych podczas symulacji procesu karnego Student może uzyskać do 10 plusów za aktywność na ćwiczeniach i do 10 plusów za aktywność na wykładach (łącznie 20 plusów), 5 plusów podwyższy o 0,5 stopnia ocenę z kolokwium ( egzaminu), 10 plusów podwyższy o 1 stopnień ocenę z kolokwium (egzaminu). Plusy są doliczane wyłącznie, po zdobyciu co najmniej 6 pkt. na kolokwium i 11 pkt. na egzaminie - czyli w momencie uzyskania co najmniej oceny dostatecznej. W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej plusy nie są doliczane. W pierwszej kolejności plusy zaliczane są do oceny z kolokwium. Dopiero pozostałe plusy, w drugiej kolejności, zaliczane są do oceny z egzaminu. obecność na zajęciach ----- Obecność obowiązkowa na 14 ćwiczeniach . Nieusprawiedliwiona nieobecność na pozostałych zajęciach skutkuje koniecznością przygotowania referatu odpowiadającemu tematowi opuszczonych zajęć. inne: METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: w zakresie wiedzy egzamin, kolokwium w zakresie umiejętności umiejętność analizy przepisów procedury karnej, rozwiązywane kazusów, analiza spraw, dyskusja, w zakresie kompetencji społecznych obowiązkowość, aktywność, zaangażowanie, symulacje |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania karnego (Dz.U. 1997 nr 89 poz. 555 z późn. zm.) 2. K. Marszał, red., Proces karny, Warszawa 2021 3. S. Waltoś, P. Hofmański, Proces karny. Zarys systemu, Warszawa 2023 Uzupełniająca: 1. T. Grzegorczyk, Kodeks postępowania karnego. Komentarz, Warszawa 2017. 2. T. Grzegorczyk, J. Tylman, Polskie postępowanie karne, Wydanie VI, Warszawa 2017 |
Właścicielem praw autorskich jest Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu.