Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy procesu karnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0102ZL21PPK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy procesu karnego
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

1. Zapoznanie studentów z podstawowymi regulacjami zawartymi w kodeksie postępowania karnego

2. Przygotowanie studentów do wykonywania zadań niezbędnych dla funkcjonariusza organów ścigania lub innych służb mundurowych.

Omówienie instytucjonalnych i procesowych form ścigania przestępczości z uwzględnieniem zasad procesu, uczestników procesu, środków przymusu, dowodów i przebiegu procesu.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-03-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 16 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Ewelina Świętalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin na ocenę
Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA

Obowiązkowa:

1. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania karnego (Dz.U. 1997 nr 89 poz. 555 z późn. zm.)

2. K. Marszał, red., Proces karny, Warszawa 2017

3. S. Waltoś, P. Hofmański, Proces karny. Zarys systemu, Warszawa 2017

Uzupełniająca:

1. T. Grzegorczyk, Kodeks postępowania karnego. Komentarz, Warszawa 2017.

2. T. Grzegorczyk, J. Tylman, Polskie postępowanie karne, Wydanie VI, Warszawa 2017

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 16 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Ewelina Świętalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin na ocenę
Pełny opis:

TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN:

Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje:

na studiach niestacjonarnych – 2 h dydaktyczne

(z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta)

Wykłady:

1. Ujęcie obywatelskie, policyjne, na zarządzenie prokuratora, prawa zatrzymanego, przestępstwa ściganie na wniosek, z urzędu, z oskarżenia prywatnego. Uczestnicy procesu karnego – 2 h

2. Prawa i obowiązki podejrzanego/oskarżonego. Prawa i obowiązki pokrzywdzonego/ świadka– 2 h

3. Formy prowadzenia postępowania przygotowawczego, uprawnione organy , czas trwania. Wymogi pisma procesowego, terminy, doręczenia– 2 h

4. Wnioski dowodowe, rodzaje dowodów, zakazy dowodowe – 2 h

5. Biegli, tłumacze, specjaliści, badania poligraficzne, otwarcie zwłok, oględziny, eksperyment procesowy, ekshumacja – 2 h

6. Zatrzymanie rzeczy, przeszukanie. Tymczasowe aresztowanie. Wolnościowe środki zapobiegawcze – 2 h

7. Postanowienie o umorzeniu postępowania, akt oskarżenia, dobrowolne poddanie się karze– 2 h

8. Przebieg postępowania przed sądem pierwszej instancji. Postępowanie odwoławcze – 2 h

Ćwiczenia:

1. Konstruowanie pism procesowych, w tym zawiadomienia o przestępstwie, wniosków dowodowych – 2 h

2. Metody przesłuchania podejrzanych i świadków, przepisy regulujące przesłuchanie – 2 h

3. Rozdanie poszczególnym grupom stanów faktycznych dla przypisanych dla nich uprzednio ról świadka, pełnomocników, podejrzanego, obrońców oraz prokuratora ( niezbędne do symulacji przesłuchania świadka i podejrzanego odgrywanego przez grupy na kolejnych zajęciach) – 2 h

4. Symulacja przesłuchania świadka przez prokuratora na podstawie uprzednio podanego stanu faktycznego – 2 h

5. Symulacja przesłuchania podejrzanego przez prokuratora na podstawie uprzednio podanego stanu faktycznego – 2 h

6. Symulacja postępowania sądowego na podanym stanie faktycznym znajdującym oparcie w prawomocnie osądzonej sprawie sądowej. Odegranie ról przez studentów: sędziów, prokuratora, o, świadka i pełnomocników procesowych- otwarcie przewodu sądowego, przesłuchanie oskarżonego - 2 h

7. Symulacja postępowania sądowego na podanym stanie faktycznym znajdującym oparcie w prawomocnie osądzonej sprawie sądowej. Odegranie ról przez studentów: sędziów, prokuratora, oskarżonego, świadka i pełnomocników procesowych- przesłuchanie świadka, wydanie wyroku i przedstawienie jego uzasadnienia- 2 godziny

8. Zaliczenie ćwiczeń, omówienie wyników – 2 h

EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe):

Student po zakończeniu kursu: ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KIERUNKOWYCH:

w zakresie wiedzy: zna i rozumie

W1. Student zna i rozumie podstawowe instytucje i zasady polskiej procedury karnej

W2. Student zna i rozumie prawa i obowiązki uczestników procesu, poszczególne czynności procesowe oraz dowodowe

W3. Student zna i rozumie dynamikę postępowania procesowego od wszczęcia postępowania do uprawomocnienia się wyroku BW1_W01

BW1_W05

BW1_W06

w zakresie umiejętności: potrafi

U1. Student potrafi określić istotę procesu karnego

U2. Student potrafi dokonać analizy przepisu prawnego oraz jego zastosowania w procesie karnym

U3. Student potrafi omówić czynności podejmowane w ramach postepowania przygotowawczego

U4. Student potrafi scharakteryzować przebieg rozprawy sądowej oraz omówić role jej uczestników

U5. Student potrafi omówić dowody i wyjaśnić czynności dowodowe podejmowane w procesie karnym

U6. Student potrafi umiejętnie korzystać z orzecznictwa sądowego

U7. Student potrafi rozwiązywać kazusy z zakresu procedury karnej

U8. Student potrafi omówić zastosowanie i dobór środków przymusu

U9. Student potrafi naświetlić możliwe rodzaje postępowania po uprawomocnieniu się orzeczenia w procesie karnym BW1_U02

BW1_U03

BW1_U04

BW1_U06

BW1_U10

BW1_U13

BW1_U19

w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do

K1. Student jest gotowy jest do dokonania samodzielnej oceny zdarzenia przestępczego i jego ścigania

K2. Student jest gotowy do występowania w charakterze strony w procesie karnym

K3. Student jest gotowy do dalszego samodzielnego poszerzania umiejętności pomocnych dla późniejszego wykonywania czynności właściwych dla służb mundurowych różnego szczebla w zakresie zapewniania bezpieczeństwa wewnętrznego BW1_K01

BW1_K03

BW1_K04

BW1_K05

BW1_K06

BW1_K07

BW1_K09

FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny)

metody kryteria oceny

Wykłady - Egzamin

Ćwiczenia - zaliczenie na ocenę

Wykład - egzamin Egzamin

pisemny w formie testu na platformie Moodle – 20 pytań

(wybór z 2-3 odpowiedzi, jedna odpowiedź jest prawidłowa ).

Podczas egzaminu można uzyskać maksymalnie 20 punktów. Wymagane jest uzyskanie co najmniej 11 pkt.

Bardzo dobry 19-20 pkt.

Dobry plus 17-18 pkt.

Dobry 15-16 pkt.

Dostateczny plus 13-14 pkt.

Dostateczny 11-12 pkt.

Niedostateczny poniżej 11 pkt.

Ćwiczenia - kolokwium Kolokwium pisemne w formie testu na platformie Moodle – 10 pytań

(wybór z 2-3 odpowiedzi, jedna odpowiedź jest prawidłowa ).

Podczas kolokwium można uzyskać maksymalnie 10 punktów. Wymagane jest uzyskanie co najmniej 6 pkt.

Bardzo dobry 10 pkt.

Dobry plus 9 pkt.

Dobry 8 pkt.

Dostateczny plus 7 pkt.

Dostateczny 6 pkt.

Niedostateczny poniżej 6 pkt.

praca domowa ----- -----

aktywność na zajęciach udział w dyskusjach, wygłaszanie własnych opinii i wniosków, argumentowanie, odpowiedzi na zadane pytania, aktywne odgrywanie ról procesowych podczas symulacji procesu karnego Student może uzyskać do 10 plusów za aktywność na ćwiczeniach i do 10 plusów za aktywność na wykładach (łącznie 20 plusów), 5 plusów podwyższy o 0,5 stopnia ocenę z kolokwium ( egzaminu), 10 plusów podwyższy o 1 stopnień ocenę z kolokwium (egzaminu).

Plusy są doliczane wyłącznie, po zdobyciu co najmniej 6 pkt. na kolokwium i 11 pkt. na egzaminie - czyli w momencie uzyskania co najmniej oceny dostatecznej. W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej plusy nie są doliczane. W pierwszej kolejności plusy zaliczane są do oceny z kolokwium. Dopiero pozostałe plusy, w drugiej kolejności, zaliczane są do oceny z egzaminu.

obecność na zajęciach ----- Obecność obowiązkowa na 14 ćwiczeniach . Nieusprawiedliwiona nieobecność na pozostałych zajęciach skutkuje koniecznością przygotowania referatu odpowiadającemu tematowi opuszczonych zajęć.

inne:

METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

w zakresie wiedzy egzamin, kolokwium

w zakresie umiejętności umiejętność analizy przepisów procedury karnej, rozwiązywane kazusów, analiza spraw, dyskusja,

w zakresie kompetencji społecznych obowiązkowość, aktywność, zaangażowanie, symulacje

Literatura:

Obowiązkowa:

1. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania karnego (Dz.U. 1997 nr 89 poz. 555 z późn. zm.)

2. K. Marszał, red., Proces karny, Warszawa 2021

3. S. Waltoś, P. Hofmański, Proces karny. Zarys systemu, Warszawa 2023

Uzupełniająca:

1. T. Grzegorczyk, Kodeks postępowania karnego. Komentarz, Warszawa 2017.

2. T. Grzegorczyk, J. Tylman, Polskie postępowanie karne, Wydanie VI, Warszawa 2017

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)