Podstawowe zagadnienia służby prewencyjnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0102ZL12PZSP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawowe zagadnienia służby prewencyjnej |
Jednostka: | Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
1. Zapoznanie studentów z procedurą ustalania tożsamości osób 2. Zapoznanie studentów z procedurą przeprowadzania kontroli osobistej, przeglądania zawartości bagażu, sprawdzenia ładunku 3. Zapoznanie studentów z procedurą podejmowania interwencji 4. Zapoznanie studentów z procedurą użycia środków przymusu bezpośredniego i broni |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-19 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Dariusz Matuszczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin na ocenę |
|
Pełny opis: |
TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN: Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje: na studiach niestacjonarnych – 1 h dydaktyczna (z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta) Wykłady: 1. Zadania służby prewencyjnej. Możliwości zapewniania bezpieczeństwa przez wykonywania zadań patrolowych, interwencyjnych i patrolowo-interwencyjnych. Planowanie i koordynacja działań prewencyjnych oraz kontrola ich skuteczności. Psy i konie w służbie prewencyjnej 2. Legitymowanie osób – cz. 1. a) pojęcie „tożsamość osoby". b) Podstawy prawne legitymowania: ustawa o Policji, ustawa o dowodach osobistych, ustawa prawo o mchu drogowym, ustawa o cudzoziemcach. 3. Legitymowanie osób – cz. 2. a) Uprawnienia policjanta w czasie legitymowania: ustawa o Policji, kodeks wykroczeń, kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia. b) Podmioty, na prośbę których policjant legitymuje osoby: Sąd, Prokuratura, organy samorządu terytorialnego, Inne 4. Przeprowadzanie interwencji a) Pojęcie „interwencja policyjna". b) Rodzaje interwencji policyjnych. c) Cechy interwencji policyjnej. d) Znaczenie pojęć „taktyka interwencji", ,,techniki interwencji". e) Różnice pomiędzy działaniami interwencyjnymi i innymi czynnościami służbowymi. f) Przepisy prawne zawierające podstawy podejmowania czynności przez policjantów w czasie interwencji. 5. Przygotowanie do użycia środków przymusu bezpośredniego. a) Pojęcie „przymus bezpośredni". b) Podstawy prawne i faktyczne użycia środków przymusu bezpośredniego. c) Rodzaje środków przymusu bezpośredniego. d) Podstawowe pojęcia związane z użyciem środków przymusu bezpośredniego (czynna napaść, naruszenie nietykalności cielesnej funkcjonariusza, obrona konieczna, zamach, czynny opór, bierny opór, stan wyższej konieczności, niebezpieczne narzędzie, osoba zatrzymana, osoba tymczasowo aresztowana, osoba skazana, nieletni, czyn karalny) e) Obowiązek udzielenia pierwszej pomocy po użyciu ś.p.b. 6. Przygotowanie do użycia broni palnej a) Pojęcia - broń palna, broń palna krótka, przechowywanie broni palnej, utracenie broni. b) Podstawy prawne użycia broni palnej. c) Pojęcie „użycie broni palnej" i „wykorzystanie broni palnej” d) Znaczenie pojęć użytych w przypadkach użycia broni (przesłanki użycia broni palnej - pojęcia). e) Zasady użycia broni palnej. Pojęcie bezpośredniego bezprawnego zamachu i bezpośredniego pościgu f) Warunki użycia broni palnej. 7. Przepisy wykonawcze regulujące użycie broni palnej Użycie broni a prawa człowieka a) Prawa człowieka - prawo do życia. b) Użycie broni jako sytuacja traumatyczna c) Odpowiedzialność dyscyplinarna, kama i cywilna za bezprawne użycie broni palnej. 8. Wykonywanie poleceń uprawnionych organów oraz udzielanie pomocy i asysty. a) Istota i cele postępowania egzekucyjnego. b) Podstawowe pojęcia z zakresu egzekucji administracyjnej i cywilnej (właściwość organów do prowadzenia postępowania, podstawy prawne prowadzenia egzekucji). c) Pojęcia z zakresu udzielania pomocy lub asysty. d) Dokumenty stanowiące podstawę udzielania pomocy lub asysty. e) Tryby udzielania pomocy lub asysty. Ćwiczenia: 1. Specyfika pracy Oddziałów Prewencji Policji i Samodzielnych Oddziałów Prewencji Policji. Współpraca z innymi pionami Policji w zakresie prowadzenia działań. System Wsparcia Działań i System Elektronicznej Sprawozdawczości Policji w zakresie prewencji 2. Przyczyny legitymowania. Obowiązki policjanta w czasie legitymowania. a) Sposoby postępowania z osobami nie posiadającymi dokumentów (m. in. ustawa o Policji, kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia, kodeks postępowania karnego). b) Sposoby postępowania z osobami odmawiającymi okazania dokumentu tożsamości lub tożsamości, których nie można ustalić (m. in. ustawa o Policji, kodeks postępowania w sprawach o wykroczenie, kodeks postępowania karnego). c) Czynności wobec osób głuchych, głuchoniemych, obcojęzycznych, z niepełnosprawnościami intelektualnymi Komunikacja interpersonalna podczas legitymowania (aktywne słuchanie, parafraza, bariery komunikacyjne.). Zasady i etapy prowadzenia rozmowy. Niwelowanie barier komunikacyjnych. 3. Legitymowanie osób - ćwiczenia 4. Dokumenty fałszywe i podrobione a) Widoczne ślady charakteryzujące sfałszowany dokument lub potwierdzające autentyczność związane z ustaleniem tożsamości lub dokument na podstawie, którego można ustalić tożsamość: ślady przerobienia, ślady podrobienia. b) Rozpoznawanie dokumentów przerobionych i podrobionych – analiza przypadku, ćwiczenia 5. Przeprowadzanie interwencji a) Przykładowe sytuacje wymagające podjęcia interwencji (podstawy faktyczne). b) Okoliczności upoważniające funkcjonariusza do odstąpienia od interwencji lub jej niepodjęcia. c) Czynniki obiektywne i subiektywne, wpływające na bezpieczeństwo interwencji: elementy sytuacji interwencyjnej, ocena poziomu ryzyka, sposoby radzenia sobie podczas trudnych interwencji. 6. Postępowanie z osobami znajdującymi się pod wpływem alkoholu lub środka działającego podobnie a) Pojęcia: napój alkoholowy, stan po użyciu alkoholu, stan nietrzeźwości, środek działający podobnie do alkoholu. b) Symptomy wskazujące na spożycie alkoholu lub środków działających podobnie do alkoholu. c) Podstawy prawne i faktyczne przeprowadzania badań na zawartość w organizmie alkoholu oraz środków działających podobnie. 7. Postępowanie z osobami znajdującymi się pod wpływem alkoholu – analiza przypadków, ćwiczenia 8. Kontrola osobista, przeglądanie zawartości bagażu, sprawdzenie ładunku a) Podstawy prawne dokonania kontroli osobistej, przeglądania zawartości bagażu, sprawdzenia ładunku oraz pobierania od osób wymazu ze śluzówki policzków. b) Przyczyny dokonywania kontroli osobistej, przeglądania zawartości bagażu, sprawdzenia ładunku. c) Zasady przeprowadzania kontroli osobistej, przeglądania zawartości bagażu, sprawdzenia ładunku (z uwzględnieniem praw człowieka, etyki zawodowej i polityki anty-dyskryminacyjnej). d) Ograniczenia w zakresie przeprowadzania kontroli osobistej, przeglądania zawartości bagażu, sprawdzenia ładunku. e) Przekroczenie uprawnień – skargi do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka o naruszenie prawa do godności i prywatności 9. Kontrola osobista, przeglądanie zawartości bagażu – analiza przypadków, ćwiczenia 10. Użycie środków przymusu bezpośredniego – cz. 1. a) Czynności przed użyciem środków przymusu bezpośredniego, odstąpienie – analiza przepisów, analiza przypadków b) Czynności po użyciu środków przymusu bezpośredniego – analiza przepisów, analiza przypadków 11. Użycie środków przymusu bezpośredniego – cz. 2. a) Przypadki użycia środków przymusu bezpośredniego – analiza przepisów, analiza przypadków b) Przypadki użycia ś.p.b. stanowiących wyposażenie specjalne - analiza przepisów, analiza przypadków c) Zakazy użycia środków przymusu bezpośredniego (z uwzględnieniem praw człowieka, etyki zawodowej i polityki antydyskryminacyjnej) – analiza przypadków d) Czynności w związku z utratą środka przymusu bezpośredniego – analiza przepisów e) Przekroczenie uprawnień – skargi do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka o naruszenie zakazu tortur, nieludzkiego bądź poniżającego traktowania lub karania. 12. Użycie środków przymusu bezpośredniego – analiza przypadków 13. Użycie broni: a) Czynności przed użyciem broni palnej. b) Czynności po użyciu broni palnej. c) Zakazy użycia broni palnej (z uwzględnieniem etyki zawodowej). d) Obowiązek udzielenia pierwszej pomocy po użyciu broni e) Przekroczenie uprawnień – skargi do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka o naruszenie prawa do życia 14. Przypadki użycia broni palnej – analiza przypadków 15. Zaliczenie ćwiczeń, omówienie wyników EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe): Student po zakończeniu kursu: w zakresie wiedzy: zna i rozumie Student zna i rozumie przepisy prawa dotyczące podejmowania czynności przez funkcjonariusza służby prewencyjnej Student zna i rozumie zasady zastosowania środków przymusu bezpośredniego i użycia broni Student zna i rozumie procedury powadzenia czynności omawianych podczas zajęć BW1_W01 BW1_W05 BW1_W06 BW1_W07 w zakresie umiejętności: potrafi Student potrafi wskazać podstawy prawne i przyczyny legitymowania oraz rozróżnić dokumenty potwierdzające tożsamość i ocenić ich wiarygodność Student potrafi wskazać podstawy prawne oraz zasady, warunki i przypadki użycia środków przymusu bezpośredniego, a także zakazy ich użycia Student potrafi wskazać podstawy prawne oraz zasady, warunki i przypadki użycia broni, a także zakazy jej użycia Student potrafi wskazać podstawy prawne i omówić wytyczne w zakresie prowadzenia kontroli osobistej, przeglądania zawartości bagażu i sprawdzenia ładunku Student potrafi wyjaśnić istotę postępowania egzekucyjnego oraz odróżnić pomoc od asysty Student potrafi omówić rodzaje i cechy interwencji policyjnych, wskazać podstawy prawne i faktyczne przeprowadzenia interwencji oraz przyczyny odstąpienia i niepodjęcia interwencji Student potrafi przedstawić symptomy wskazujące na użycie środków psychoaktywnych i omówić prawne podstawy prowadzenia przez Policję badań na zawartość ich w organizmie Student potrafi wskazać przykłady przekroczenia uprawnień mogące wywołać skutki faktyczne i prawne, a także skutkować złożeniem skargi o naruszenie praw człowieka do ETPCz. BW1_U02 BW1_U03 BW1_U07 BW1_U08 BW1_U09 BW1_U10 BW1_U12 BW1_U13 W zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do Planowania i organizacji indywidualnych i grupowych przedsięwzięć w dziedzinie zapewniania bezpieczeństwa działań Precyzyjnego formułowania komunikatów oraz zachowania skłaniającego do wykonania poleceń studenta Komunikowania się z uwzględnieniem dostosowania poziomu przekazu do możliwości odbiorcy podczas wykonywania czynności zawodowych BW1_K01 BW1_K03 BW1_K04 BW1_K05 BW1_K07 BW1_K09 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: Wykład: egzaminw formie pytań otwartych. Egzamin obejmuje 5 pytań otwartych z całego zakresu tematycznego realizowanego na przedmiocie (wykład + ćwiczenia). Za każde pytanie można otrzymać max 5 pkt (łącznie max 25 pkt) Skala ocen: 24-25 pkt = 5,0 22-23 pkt = 4,5 20-21 pkt = 4,0 18-19 pkt = 3,5 16-17 pkt = 3,0 Poniżej = 2,0 Do egzaminu mogą podejść wyłącznie osoby, które zaliczyły pozytywnie kolokwium końcowe z ćwiczeń Ćwiczenia - zaliczenie na ocenę pisemne w formie testowej Test obejmuje 20 pytań z 3 wariantami odpowiedzi, z których jeden wariant jest prawidłowy. Skala ocen: 19-20 pkt = 5,0 17-18 pkt = 4,5 15-16 pkt = 4,0 13-14 pkt = 3,5 11-12 pkt = 3,0 poniżej = 2,0 Uzyskanie oceny 2,0 z ćwiczeń wyklucza możliwość podejścia do egzaminu i jest równoznaczne z niezaliczeniem całego przedmiotu Aktywność na zajęciach: udział w dyskusjach, wygłaszanie własnych opinii, podawanie przykładów - student może uzyskać 5 plusów, co podwyższy ocenę końcową o 0,5 stopnia (aktywność może podnieć ocenę maksymalnie o 1 stopień wzwyż) Obecność na zajęciach obowiązkowa w wymiarze ustalonym przez wykładowcę Kartkówka w trakcie semestru x 2 w formie testowejKartkówka obejmuje 10 pytań z 3 wariantami odpowiedzi, z których jeden wariant jest prawidłowy. Skala ocen: 10 pkt = 5,0 9 pkt = 4,5 8 pkt = 4,0 7 pkt = 3,5 6 pkt = 3,0 poniżej = 2,0 METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: w zakresie wiedzy Egzamin, kartkówka, kolokwium w zakresie umiejętności aktywność na zajęciach, prawidłowe wykonywanie ćwiczeń, dyskusja, analiza przypadków w zakresie kompetencji społecznych aktywność na zajęciach, prawidłowe wykonywanie ćwiczeń, dyskusja, analiza przypadków |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. Arseniuk, K. Głowacki, Środki przymusu bezpośredniego stanowiące indywidualne wyposażenie policjanta pionu prewencji - materiały dydaktyczne WSpol, nr 53. Katowice 2018 2. M. Jurgilewicz, Środki przymusu bezpośredniego i broń palna, Warszawa 2021 3. P. Łabuz, I. Malinowska, M. Michalski, Ustawa o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej, Warszawa 2020 Uzupełniająca: 1. Europejska Konwencja Praw Człowieka 2. Konwencja ONZ Przeciwko Torturom z 1984 r. 3. Rezolucja VIII Kongresu ONZ w sprawie zapobiegania przestępczości i postępowania z przestępcami z 1994 r. „Podstawowe zasady użycia siły oraz broni palnej przez funkcjonariuszy porządku prawnego” |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Dariusz Matuszczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin na ocenę |
|
Pełny opis: |
TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN: Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje: na studiach niestacjonarnych – 1 h dydaktyczna (z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta) Wykłady: 1. Zadania służby prewencyjnej. Możliwości zapewniania bezpieczeństwa przez wykonywania zadań patrolowych, interwencyjnych i patrolowo-interwencyjnych. Planowanie i koordynacja działań prewencyjnych oraz kontrola ich skuteczności. Psy i konie w służbie prewencyjnej 2. Legitymowanie osób – cz. 1. a) pojęcie „tożsamość osoby". b) Podstawy prawne legitymowania: ustawa o Policji, ustawa o dowodach osobistych, ustawa prawo o mchu drogowym, ustawa o cudzoziemcach. 3. Legitymowanie osób – cz. 2. a) Uprawnienia policjanta w czasie legitymowania: ustawa o Policji, kodeks wykroczeń, kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia. b) Podmioty, na prośbę których policjant legitymuje osoby: Sąd, Prokuratura, organy samorządu terytorialnego, Inne 4. Przeprowadzanie interwencji a) Pojęcie „interwencja policyjna". b) Rodzaje interwencji policyjnych. c) Cechy interwencji policyjnej. d) Znaczenie pojęć „taktyka interwencji", ,,techniki interwencji". e) Różnice pomiędzy działaniami interwencyjnymi i innymi czynnościami służbowymi. f) Przepisy prawne zawierające podstawy podejmowania czynności przez policjantów w czasie interwencji. 5. Przygotowanie do użycia środków przymusu bezpośredniego. a) Pojęcie „przymus bezpośredni". b) Podstawy prawne i faktyczne użycia środków przymusu bezpośredniego. c) Rodzaje środków przymusu bezpośredniego. d) Podstawowe pojęcia związane z użyciem środków przymusu bezpośredniego (czynna napaść, naruszenie nietykalności cielesnej funkcjonariusza, obrona konieczna, zamach, czynny opór, bierny opór, stan wyższej konieczności, niebezpieczne narzędzie, osoba zatrzymana, osoba tymczasowo aresztowana, osoba skazana, nieletni, czyn karalny) e) Obowiązek udzielenia pierwszej pomocy po użyciu ś.p.b. 6. Przygotowanie do użycia broni palnej a) Pojęcia - broń palna, broń palna krótka, przechowywanie broni palnej, utracenie broni. b) Podstawy prawne użycia broni palnej. c) Pojęcie „użycie broni palnej" i „wykorzystanie broni palnej” d) Znaczenie pojęć użytych w przypadkach użycia broni (przesłanki użycia broni palnej - pojęcia). e) Zasady użycia broni palnej. Pojęcie bezpośredniego bezprawnego zamachu i bezpośredniego pościgu f) Warunki użycia broni palnej. 7. Przepisy wykonawcze regulujące użycie broni palnej Użycie broni a prawa człowieka a) Prawa człowieka - prawo do życia. b) Użycie broni jako sytuacja traumatyczna c) Odpowiedzialność dyscyplinarna, kama i cywilna za bezprawne użycie broni palnej. 8. Wykonywanie poleceń uprawnionych organów oraz udzielanie pomocy i asysty. a) Istota i cele postępowania egzekucyjnego. b) Podstawowe pojęcia z zakresu egzekucji administracyjnej i cywilnej (właściwość organów do prowadzenia postępowania, podstawy prawne prowadzenia egzekucji). c) Pojęcia z zakresu udzielania pomocy lub asysty. d) Dokumenty stanowiące podstawę udzielania pomocy lub asysty. e) Tryby udzielania pomocy lub asysty. Ćwiczenia: 1. Specyfika pracy Oddziałów Prewencji Policji i Samodzielnych Oddziałów Prewencji Policji. Współpraca z innymi pionami Policji w zakresie prowadzenia działań. System Wsparcia Działań i System Elektronicznej Sprawozdawczości Policji w zakresie prewencji 2. Przyczyny legitymowania. Obowiązki policjanta w czasie legitymowania. a) Sposoby postępowania z osobami nie posiadającymi dokumentów (m. in. ustawa o Policji, kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia, kodeks postępowania karnego). b) Sposoby postępowania z osobami odmawiającymi okazania dokumentu tożsamości lub tożsamości, których nie można ustalić (m. in. ustawa o Policji, kodeks postępowania w sprawach o wykroczenie, kodeks postępowania karnego). c) Czynności wobec osób głuchych, głuchoniemych, obcojęzycznych, z niepełnosprawnościami intelektualnymi Komunikacja interpersonalna podczas legitymowania (aktywne słuchanie, parafraza, bariery komunikacyjne.). Zasady i etapy prowadzenia rozmowy. Niwelowanie barier komunikacyjnych. 3. Legitymowanie osób - ćwiczenia 4. Dokumenty fałszywe i podrobione a) Widoczne ślady charakteryzujące sfałszowany dokument lub potwierdzające autentyczność związane z ustaleniem tożsamości lub dokument na podstawie, którego można ustalić tożsamość: ślady przerobienia, ślady podrobienia. b) Rozpoznawanie dokumentów przerobionych i podrobionych – analiza przypadku, ćwiczenia 5. Przeprowadzanie interwencji a) Przykładowe sytuacje wymagające podjęcia interwencji (podstawy faktyczne). b) Okoliczności upoważniające funkcjonariusza do odstąpienia od interwencji lub jej niepodjęcia. c) Czynniki obiektywne i subiektywne, wpływające na bezpieczeństwo interwencji: elementy sytuacji interwencyjnej, ocena poziomu ryzyka, sposoby radzenia sobie podczas trudnych interwencji. 6. Postępowanie z osobami znajdującymi się pod wpływem alkoholu lub środka działającego podobnie a) Pojęcia: napój alkoholowy, stan po użyciu alkoholu, stan nietrzeźwości, środek działający podobnie do alkoholu. b) Symptomy wskazujące na spożycie alkoholu lub środków działających podobnie do alkoholu. c) Podstawy prawne i faktyczne przeprowadzania badań na zawartość w organizmie alkoholu oraz środków działających podobnie. 7. Postępowanie z osobami znajdującymi się pod wpływem alkoholu – analiza przypadków, ćwiczenia 8. Kontrola osobista, przeglądanie zawartości bagażu, sprawdzenie ładunku a) Podstawy prawne dokonania kontroli osobistej, przeglądania zawartości bagażu, sprawdzenia ładunku oraz pobierania od osób wymazu ze śluzówki policzków. b) Przyczyny dokonywania kontroli osobistej, przeglądania zawartości bagażu, sprawdzenia ładunku. c) Zasady przeprowadzania kontroli osobistej, przeglądania zawartości bagażu, sprawdzenia ładunku (z uwzględnieniem praw człowieka, etyki zawodowej i polityki anty-dyskryminacyjnej). d) Ograniczenia w zakresie przeprowadzania kontroli osobistej, przeglądania zawartości bagażu, sprawdzenia ładunku. e) Przekroczenie uprawnień – skargi do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka o naruszenie prawa do godności i prywatności 9. Kontrola osobista, przeglądanie zawartości bagażu – analiza przypadków, ćwiczenia 10. Użycie środków przymusu bezpośredniego – cz. 1. a) Czynności przed użyciem środków przymusu bezpośredniego, odstąpienie – analiza przepisów, analiza przypadków b) Czynności po użyciu środków przymusu bezpośredniego – analiza przepisów, analiza przypadków 11. Użycie środków przymusu bezpośredniego – cz. 2. a) Przypadki użycia środków przymusu bezpośredniego – analiza przepisów, analiza przypadków b) Przypadki użycia ś.p.b. stanowiących wyposażenie specjalne - analiza przepisów, analiza przypadków c) Zakazy użycia środków przymusu bezpośredniego (z uwzględnieniem praw człowieka, etyki zawodowej i polityki antydyskryminacyjnej) – analiza przypadków d) Czynności w związku z utratą środka przymusu bezpośredniego – analiza przepisów e) Przekroczenie uprawnień – skargi do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka o naruszenie zakazu tortur, nieludzkiego bądź poniżającego traktowania lub karania. 12. Użycie środków przymusu bezpośredniego – analiza przypadków 13. Użycie broni: a) Czynności przed użyciem broni palnej. b) Czynności po użyciu broni palnej. c) Zakazy użycia broni palnej (z uwzględnieniem etyki zawodowej). d) Obowiązek udzielenia pierwszej pomocy po użyciu broni e) Przekroczenie uprawnień – skargi do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka o naruszenie prawa do życia 14. Przypadki użycia broni palnej – analiza przypadków 15. Zaliczenie ćwiczeń, omówienie wyników EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe): Student po zakończeniu kursu: w zakresie wiedzy: zna i rozumie Student zna i rozumie przepisy prawa dotyczące podejmowania czynności przez funkcjonariusza służby prewencyjnej Student zna i rozumie zasady zastosowania środków przymusu bezpośredniego i użycia broni Student zna i rozumie procedury powadzenia czynności omawianych podczas zajęć BW1_W01 BW1_W05 BW1_W06 BW1_W07 w zakresie umiejętności: potrafi Student potrafi wskazać podstawy prawne i przyczyny legitymowania oraz rozróżnić dokumenty potwierdzające tożsamość i ocenić ich wiarygodność Student potrafi wskazać podstawy prawne oraz zasady, warunki i przypadki użycia środków przymusu bezpośredniego, a także zakazy ich użycia Student potrafi wskazać podstawy prawne oraz zasady, warunki i przypadki użycia broni, a także zakazy jej użycia Student potrafi wskazać podstawy prawne i omówić wytyczne w zakresie prowadzenia kontroli osobistej, przeglądania zawartości bagażu i sprawdzenia ładunku Student potrafi wyjaśnić istotę postępowania egzekucyjnego oraz odróżnić pomoc od asysty Student potrafi omówić rodzaje i cechy interwencji policyjnych, wskazać podstawy prawne i faktyczne przeprowadzenia interwencji oraz przyczyny odstąpienia i niepodjęcia interwencji Student potrafi przedstawić symptomy wskazujące na użycie środków psychoaktywnych i omówić prawne podstawy prowadzenia przez Policję badań na zawartość ich w organizmie Student potrafi wskazać przykłady przekroczenia uprawnień mogące wywołać skutki faktyczne i prawne, a także skutkować złożeniem skargi o naruszenie praw człowieka do ETPCz. BW1_U02 BW1_U03 BW1_U07 BW1_U08 BW1_U09 BW1_U10 BW1_U12 BW1_U13 W zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do Planowania i organizacji indywidualnych i grupowych przedsięwzięć w dziedzinie zapewniania bezpieczeństwa działań Precyzyjnego formułowania komunikatów oraz zachowania skłaniającego do wykonania poleceń studenta Komunikowania się z uwzględnieniem dostosowania poziomu przekazu do możliwości odbiorcy podczas wykonywania czynności zawodowych BW1_K01 BW1_K03 BW1_K04 BW1_K05 BW1_K07 BW1_K09 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: Wykład: egzaminw formie pytań otwartych. Egzamin obejmuje 5 pytań otwartych z całego zakresu tematycznego realizowanego na przedmiocie (wykład + ćwiczenia). Za każde pytanie można otrzymać max 5 pkt (łącznie max 25 pkt) Skala ocen: 24-25 pkt = 5,0 22-23 pkt = 4,5 20-21 pkt = 4,0 18-19 pkt = 3,5 16-17 pkt = 3,0 Poniżej = 2,0 Do egzaminu mogą podejść wyłącznie osoby, które zaliczyły pozytywnie kolokwium końcowe z ćwiczeń Ćwiczenia - zaliczenie na ocenę pisemne w formie testowej Test obejmuje 20 pytań z 3 wariantami odpowiedzi, z których jeden wariant jest prawidłowy. Skala ocen: 19-20 pkt = 5,0 17-18 pkt = 4,5 15-16 pkt = 4,0 13-14 pkt = 3,5 11-12 pkt = 3,0 poniżej = 2,0 Uzyskanie oceny 2,0 z ćwiczeń wyklucza możliwość podejścia do egzaminu i jest równoznaczne z niezaliczeniem całego przedmiotu Aktywność na zajęciach: udział w dyskusjach, wygłaszanie własnych opinii, podawanie przykładów - student może uzyskać 5 plusów, co podwyższy ocenę końcową o 0,5 stopnia (aktywność może podnieć ocenę maksymalnie o 1 stopień wzwyż) Obecność na zajęciach obowiązkowa w wymiarze ustalonym przez wykładowcę Kartkówka w trakcie semestru x 2 w formie testowejKartkówka obejmuje 10 pytań z 3 wariantami odpowiedzi, z których jeden wariant jest prawidłowy. Skala ocen: 10 pkt = 5,0 9 pkt = 4,5 8 pkt = 4,0 7 pkt = 3,5 6 pkt = 3,0 poniżej = 2,0 METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: w zakresie wiedzy Egzamin, kartkówka, kolokwium w zakresie umiejętności aktywność na zajęciach, prawidłowe wykonywanie ćwiczeń, dyskusja, analiza przypadków w zakresie kompetencji społecznych aktywność na zajęciach, prawidłowe wykonywanie ćwiczeń, dyskusja, analiza przypadków |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. Arseniuk, K. Głowacki, Środki przymusu bezpośredniego stanowiące indywidualne wyposażenie policjanta pionu prewencji - materiały dydaktyczne WSpol, nr 53. Katowice 2018 2. M. Jurgilewicz, Środki przymusu bezpośredniego i broń palna, Warszawa 2021 3. P. Łabuz, I. Malinowska, M. Michalski, Ustawa o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej, Warszawa 2020 Uzupełniająca: 1. Europejska Konwencja Praw Człowieka 2. Konwencja ONZ Przeciwko Torturom z 1984 r. 3. Rezolucja VIII Kongresu ONZ w sprawie zapobiegania przestępczości i postępowania z przestępcami z 1994 r. „Podstawowe zasady użycia siły oraz broni palnej przez funkcjonariuszy porządku prawnego” |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Dariusz Matuszczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin na ocenę |
|
Pełny opis: |
TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN: Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje: na studiach niestacjonarnych – 1 h dydaktyczna (z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta) Wykłady: 1. Zadania służby prewencyjnej. Możliwości zapewniania bezpieczeństwa przez wykonywania zadań patrolowych, interwencyjnych i patrolowo-interwencyjnych. Planowanie i koordynacja działań prewencyjnych oraz kontrola ich skuteczności. Psy i konie w służbie prewencyjnej 2. Legitymowanie osób – cz. 1. a) pojęcie „tożsamość osoby". b) Podstawy prawne legitymowania: ustawa o Policji, ustawa o dowodach osobistych, ustawa prawo o mchu drogowym, ustawa o cudzoziemcach. 3. Legitymowanie osób – cz. 2. a) Uprawnienia policjanta w czasie legitymowania: ustawa o Policji, kodeks wykroczeń, kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia. b) Podmioty, na prośbę których policjant legitymuje osoby: Sąd, Prokuratura, organy samorządu terytorialnego, Inne 4. Przeprowadzanie interwencji a) Pojęcie „interwencja policyjna". b) Rodzaje interwencji policyjnych. c) Cechy interwencji policyjnej. d) Znaczenie pojęć „taktyka interwencji", ,,techniki interwencji". e) Różnice pomiędzy działaniami interwencyjnymi i innymi czynnościami służbowymi. f) Przepisy prawne zawierające podstawy podejmowania czynności przez policjantów w czasie interwencji. 5. Przygotowanie do użycia środków przymusu bezpośredniego. a) Pojęcie „przymus bezpośredni". b) Podstawy prawne i faktyczne użycia środków przymusu bezpośredniego. c) Rodzaje środków przymusu bezpośredniego. d) Podstawowe pojęcia związane z użyciem środków przymusu bezpośredniego (czynna napaść, naruszenie nietykalności cielesnej funkcjonariusza, obrona konieczna, zamach, czynny opór, bierny opór, stan wyższej konieczności, niebezpieczne narzędzie, osoba zatrzymana, osoba tymczasowo aresztowana, osoba skazana, nieletni, czyn karalny) e) Obowiązek udzielenia pierwszej pomocy po użyciu ś.p.b. 6. Przygotowanie do użycia broni palnej a) Pojęcia - broń palna, broń palna krótka, przechowywanie broni palnej, utracenie broni. b) Podstawy prawne użycia broni palnej. c) Pojęcie „użycie broni palnej" i „wykorzystanie broni palnej” d) Znaczenie pojęć użytych w przypadkach użycia broni (przesłanki użycia broni palnej - pojęcia). e) Zasady użycia broni palnej. Pojęcie bezpośredniego bezprawnego zamachu i bezpośredniego pościgu f) Warunki użycia broni palnej. 7. Przepisy wykonawcze regulujące użycie broni palnej Użycie broni a prawa człowieka a) Prawa człowieka - prawo do życia. b) Użycie broni jako sytuacja traumatyczna c) Odpowiedzialność dyscyplinarna, kama i cywilna za bezprawne użycie broni palnej. 8. Wykonywanie poleceń uprawnionych organów oraz udzielanie pomocy i asysty. a) Istota i cele postępowania egzekucyjnego. b) Podstawowe pojęcia z zakresu egzekucji administracyjnej i cywilnej (właściwość organów do prowadzenia postępowania, podstawy prawne prowadzenia egzekucji). c) Pojęcia z zakresu udzielania pomocy lub asysty. d) Dokumenty stanowiące podstawę udzielania pomocy lub asysty. e) Tryby udzielania pomocy lub asysty. Ćwiczenia: 1. Specyfika pracy Oddziałów Prewencji Policji i Samodzielnych Oddziałów Prewencji Policji. Współpraca z innymi pionami Policji w zakresie prowadzenia działań. System Wsparcia Działań i System Elektronicznej Sprawozdawczości Policji w zakresie prewencji 2. Przyczyny legitymowania. Obowiązki policjanta w czasie legitymowania. a) Sposoby postępowania z osobami nie posiadającymi dokumentów (m. in. ustawa o Policji, kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia, kodeks postępowania karnego). b) Sposoby postępowania z osobami odmawiającymi okazania dokumentu tożsamości lub tożsamości, których nie można ustalić (m. in. ustawa o Policji, kodeks postępowania w sprawach o wykroczenie, kodeks postępowania karnego). c) Czynności wobec osób głuchych, głuchoniemych, obcojęzycznych, z niepełnosprawnościami intelektualnymi Komunikacja interpersonalna podczas legitymowania (aktywne słuchanie, parafraza, bariery komunikacyjne.). Zasady i etapy prowadzenia rozmowy. Niwelowanie barier komunikacyjnych. 3. Legitymowanie osób - ćwiczenia 4. Dokumenty fałszywe i podrobione a) Widoczne ślady charakteryzujące sfałszowany dokument lub potwierdzające autentyczność związane z ustaleniem tożsamości lub dokument na podstawie, którego można ustalić tożsamość: ślady przerobienia, ślady podrobienia. b) Rozpoznawanie dokumentów przerobionych i podrobionych – analiza przypadku, ćwiczenia 5. Przeprowadzanie interwencji a) Przykładowe sytuacje wymagające podjęcia interwencji (podstawy faktyczne). b) Okoliczności upoważniające funkcjonariusza do odstąpienia od interwencji lub jej niepodjęcia. c) Czynniki obiektywne i subiektywne, wpływające na bezpieczeństwo interwencji: elementy sytuacji interwencyjnej, ocena poziomu ryzyka, sposoby radzenia sobie podczas trudnych interwencji. 6. Postępowanie z osobami znajdującymi się pod wpływem alkoholu lub środka działającego podobnie a) Pojęcia: napój alkoholowy, stan po użyciu alkoholu, stan nietrzeźwości, środek działający podobnie do alkoholu. b) Symptomy wskazujące na spożycie alkoholu lub środków działających podobnie do alkoholu. c) Podstawy prawne i faktyczne przeprowadzania badań na zawartość w organizmie alkoholu oraz środków działających podobnie. 7. Postępowanie z osobami znajdującymi się pod wpływem alkoholu – analiza przypadków, ćwiczenia 8. Kontrola osobista, przeglądanie zawartości bagażu, sprawdzenie ładunku a) Podstawy prawne dokonania kontroli osobistej, przeglądania zawartości bagażu, sprawdzenia ładunku oraz pobierania od osób wymazu ze śluzówki policzków. b) Przyczyny dokonywania kontroli osobistej, przeglądania zawartości bagażu, sprawdzenia ładunku. c) Zasady przeprowadzania kontroli osobistej, przeglądania zawartości bagażu, sprawdzenia ładunku (z uwzględnieniem praw człowieka, etyki zawodowej i polityki anty-dyskryminacyjnej). d) Ograniczenia w zakresie przeprowadzania kontroli osobistej, przeglądania zawartości bagażu, sprawdzenia ładunku. e) Przekroczenie uprawnień – skargi do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka o naruszenie prawa do godności i prywatności 9. Kontrola osobista, przeglądanie zawartości bagażu – analiza przypadków, ćwiczenia 10. Użycie środków przymusu bezpośredniego – cz. 1. a) Czynności przed użyciem środków przymusu bezpośredniego, odstąpienie – analiza przepisów, analiza przypadków b) Czynności po użyciu środków przymusu bezpośredniego – analiza przepisów, analiza przypadków 11. Użycie środków przymusu bezpośredniego – cz. 2. a) Przypadki użycia środków przymusu bezpośredniego – analiza przepisów, analiza przypadków b) Przypadki użycia ś.p.b. stanowiących wyposażenie specjalne - analiza przepisów, analiza przypadków c) Zakazy użycia środków przymusu bezpośredniego (z uwzględnieniem praw człowieka, etyki zawodowej i polityki antydyskryminacyjnej) – analiza przypadków d) Czynności w związku z utratą środka przymusu bezpośredniego – analiza przepisów e) Przekroczenie uprawnień – skargi do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka o naruszenie zakazu tortur, nieludzkiego bądź poniżającego traktowania lub karania. 12. Użycie środków przymusu bezpośredniego – analiza przypadków 13. Użycie broni: a) Czynności przed użyciem broni palnej. b) Czynności po użyciu broni palnej. c) Zakazy użycia broni palnej (z uwzględnieniem etyki zawodowej). d) Obowiązek udzielenia pierwszej pomocy po użyciu broni e) Przekroczenie uprawnień – skargi do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka o naruszenie prawa do życia 14. Przypadki użycia broni palnej – analiza przypadków 15. Zaliczenie ćwiczeń, omówienie wyników EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe): Student po zakończeniu kursu: w zakresie wiedzy: zna i rozumie Student zna i rozumie przepisy prawa dotyczące podejmowania czynności przez funkcjonariusza służby prewencyjnej Student zna i rozumie zasady zastosowania środków przymusu bezpośredniego i użycia broni Student zna i rozumie procedury powadzenia czynności omawianych podczas zajęć BW1_W01 BW1_W05 BW1_W06 BW1_W07 w zakresie umiejętności: potrafi Student potrafi wskazać podstawy prawne i przyczyny legitymowania oraz rozróżnić dokumenty potwierdzające tożsamość i ocenić ich wiarygodność Student potrafi wskazać podstawy prawne oraz zasady, warunki i przypadki użycia środków przymusu bezpośredniego, a także zakazy ich użycia Student potrafi wskazać podstawy prawne oraz zasady, warunki i przypadki użycia broni, a także zakazy jej użycia Student potrafi wskazać podstawy prawne i omówić wytyczne w zakresie prowadzenia kontroli osobistej, przeglądania zawartości bagażu i sprawdzenia ładunku Student potrafi wyjaśnić istotę postępowania egzekucyjnego oraz odróżnić pomoc od asysty Student potrafi omówić rodzaje i cechy interwencji policyjnych, wskazać podstawy prawne i faktyczne przeprowadzenia interwencji oraz przyczyny odstąpienia i niepodjęcia interwencji Student potrafi przedstawić symptomy wskazujące na użycie środków psychoaktywnych i omówić prawne podstawy prowadzenia przez Policję badań na zawartość ich w organizmie Student potrafi wskazać przykłady przekroczenia uprawnień mogące wywołać skutki faktyczne i prawne, a także skutkować złożeniem skargi o naruszenie praw człowieka do ETPCz. BW1_U02 BW1_U03 BW1_U07 BW1_U08 BW1_U09 BW1_U10 BW1_U12 BW1_U13 W zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do Planowania i organizacji indywidualnych i grupowych przedsięwzięć w dziedzinie zapewniania bezpieczeństwa działań Precyzyjnego formułowania komunikatów oraz zachowania skłaniającego do wykonania poleceń studenta Komunikowania się z uwzględnieniem dostosowania poziomu przekazu do możliwości odbiorcy podczas wykonywania czynności zawodowych BW1_K01 BW1_K03 BW1_K04 BW1_K05 BW1_K07 BW1_K09 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: Wykład: egzaminw formie pytań otwartych. Egzamin obejmuje 5 pytań otwartych z całego zakresu tematycznego realizowanego na przedmiocie (wykład + ćwiczenia). Za każde pytanie można otrzymać max 5 pkt (łącznie max 25 pkt) Skala ocen: 24-25 pkt = 5,0 22-23 pkt = 4,5 20-21 pkt = 4,0 18-19 pkt = 3,5 16-17 pkt = 3,0 Poniżej = 2,0 Do egzaminu mogą podejść wyłącznie osoby, które zaliczyły pozytywnie kolokwium końcowe z ćwiczeń Ćwiczenia - zaliczenie na ocenę pisemne w formie testowej Test obejmuje 20 pytań z 3 wariantami odpowiedzi, z których jeden wariant jest prawidłowy. Skala ocen: 19-20 pkt = 5,0 17-18 pkt = 4,5 15-16 pkt = 4,0 13-14 pkt = 3,5 11-12 pkt = 3,0 poniżej = 2,0 Uzyskanie oceny 2,0 z ćwiczeń wyklucza możliwość podejścia do egzaminu i jest równoznaczne z niezaliczeniem całego przedmiotu Aktywność na zajęciach: udział w dyskusjach, wygłaszanie własnych opinii, podawanie przykładów - student może uzyskać 5 plusów, co podwyższy ocenę końcową o 0,5 stopnia (aktywność może podnieć ocenę maksymalnie o 1 stopień wzwyż) Obecność na zajęciach obowiązkowa w wymiarze ustalonym przez wykładowcę Kartkówka w trakcie semestru x 2 w formie testowejKartkówka obejmuje 10 pytań z 3 wariantami odpowiedzi, z których jeden wariant jest prawidłowy. Skala ocen: 10 pkt = 5,0 9 pkt = 4,5 8 pkt = 4,0 7 pkt = 3,5 6 pkt = 3,0 poniżej = 2,0 METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: w zakresie wiedzy Egzamin, kartkówka, kolokwium w zakresie umiejętności aktywność na zajęciach, prawidłowe wykonywanie ćwiczeń, dyskusja, analiza przypadków w zakresie kompetencji społecznych aktywność na zajęciach, prawidłowe wykonywanie ćwiczeń, dyskusja, analiza przypadków |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. Arseniuk, K. Głowacki, Środki przymusu bezpośredniego stanowiące indywidualne wyposażenie policjanta pionu prewencji - materiały dydaktyczne WSpol, nr 53. Katowice 2018 2. M. Jurgilewicz, Środki przymusu bezpośredniego i broń palna, Warszawa 2021 3. P. Łabuz, I. Malinowska, M. Michalski, Ustawa o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej, Warszawa 2020 Uzupełniająca: 1. Europejska Konwencja Praw Człowieka 2. Konwencja ONZ Przeciwko Torturom z 1984 r. 3. Rezolucja VIII Kongresu ONZ w sprawie zapobiegania przestępczości i postępowania z przestępcami z 1994 r. „Podstawowe zasady użycia siły oraz broni palnej przez funkcjonariuszy porządku prawnego” |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Dariusz Matuszczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu.