Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawowe zagadnienia służby prewencyjnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0102ZL12PZSP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawowe zagadnienia służby prewencyjnej
Jednostka: Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

1. Zapoznanie studentów z procedurą ustalania tożsamości osób

2. Zapoznanie studentów z procedurą przeprowadzania kontroli osobistej, przeglądania zawartości bagażu, sprawdzenia ładunku

3. Zapoznanie studentów z procedurą podejmowania interwencji

4. Zapoznanie studentów z procedurą użycia środków przymusu bezpośredniego i broni

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-19 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 16 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Dariusz Matuszczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin na ocenę
Pełny opis:

TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN:

Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje: na studiach niestacjonarnych – 1 h dydaktyczna

(z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta)

Wykłady:

1. Zadania służby prewencyjnej. Możliwości zapewniania bezpieczeństwa przez wykonywania zadań patrolowych, interwencyjnych i patrolowo-interwencyjnych. Planowanie i koordynacja działań prewencyjnych oraz kontrola ich skuteczności. Psy i konie w służbie prewencyjnej

2. Legitymowanie osób – cz. 1.

a) pojęcie „tożsamość osoby".

b) Podstawy prawne legitymowania:

 ustawa o Policji,

 ustawa o dowodach osobistych,

 ustawa prawo o mchu drogowym,

 ustawa o cudzoziemcach.

3. Legitymowanie osób – cz. 2.

a) Uprawnienia policjanta w czasie legitymowania:

 ustawa o Policji,

 kodeks wykroczeń,

 kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia.

b) Podmioty, na prośbę których policjant legitymuje osoby:

 Sąd,

 Prokuratura,

 organy samorządu terytorialnego,

 Inne

4. Przeprowadzanie interwencji

a) Pojęcie „interwencja policyjna".

b) Rodzaje interwencji policyjnych.

c) Cechy interwencji policyjnej.

d) Znaczenie pojęć „taktyka interwencji", ,,techniki interwencji".

e) Różnice pomiędzy działaniami interwencyjnymi i innymi czynnościami służbowymi.

f) Przepisy prawne zawierające podstawy podejmowania czynności przez policjantów w czasie interwencji.

5. Przygotowanie do użycia środków przymusu bezpośredniego.

a) Pojęcie „przymus bezpośredni".

b) Podstawy prawne i faktyczne użycia środków przymusu bezpośredniego.

c) Rodzaje środków przymusu bezpośredniego.

d) Podstawowe pojęcia związane z użyciem środków przymusu bezpośredniego (czynna napaść, naruszenie nietykalności cielesnej funkcjonariusza, obrona konieczna, zamach, czynny opór, bierny opór, stan wyższej konieczności, niebezpieczne narzędzie, osoba zatrzymana, osoba tymczasowo aresztowana, osoba skazana, nieletni, czyn karalny)

e) Obowiązek udzielenia pierwszej pomocy po użyciu ś.p.b.

6. Przygotowanie do użycia broni palnej

a) Pojęcia - broń palna, broń palna krótka, przechowywanie broni palnej, utracenie broni.

b) Podstawy prawne użycia broni palnej.

c) Pojęcie „użycie broni palnej" i „wykorzystanie broni palnej”

d) Znaczenie pojęć użytych w przypadkach użycia broni (przesłanki użycia broni palnej - pojęcia).

e) Zasady użycia broni palnej. Pojęcie bezpośredniego bezprawnego zamachu i bezpośredniego pościgu

f) Warunki użycia broni palnej.

7. Przepisy wykonawcze regulujące użycie broni palnej

Użycie broni a prawa człowieka

a) Prawa człowieka - prawo do życia.

b) Użycie broni jako sytuacja traumatyczna

c) Odpowiedzialność dyscyplinarna, kama i cywilna za bezprawne użycie broni palnej.

8. Wykonywanie poleceń uprawnionych organów oraz udzielanie pomocy i asysty.

a) Istota i cele postępowania egzekucyjnego.

b) Podstawowe pojęcia z zakresu egzekucji administracyjnej i cywilnej (właściwość organów do prowadzenia postępowania, podstawy prawne prowadzenia egzekucji).

c) Pojęcia z zakresu udzielania pomocy lub asysty.

d) Dokumenty stanowiące podstawę udzielania pomocy lub asysty.

e) Tryby udzielania pomocy lub asysty.

Ćwiczenia:

1. Specyfika pracy Oddziałów Prewencji Policji i Samodzielnych Oddziałów Prewencji Policji. Współpraca z innymi pionami Policji w zakresie prowadzenia działań. System Wsparcia Działań i System Elektronicznej Sprawozdawczości Policji w zakresie prewencji

2. Przyczyny legitymowania. Obowiązki policjanta w czasie legitymowania.

a) Sposoby postępowania z osobami nie posiadającymi dokumentów (m. in. ustawa o Policji, kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia, kodeks postępowania karnego).

b) Sposoby postępowania z osobami odmawiającymi okazania dokumentu tożsamości lub tożsamości, których nie można ustalić (m. in. ustawa o Policji, kodeks postępowania w sprawach o wykroczenie, kodeks postępowania karnego).

c) Czynności wobec osób głuchych, głuchoniemych, obcojęzycznych, z niepełnosprawnościami intelektualnymi

Komunikacja interpersonalna podczas legitymowania (aktywne słuchanie, parafraza, bariery komunikacyjne.). Zasady i etapy prowadzenia rozmowy. Niwelowanie barier komunikacyjnych.

3. Legitymowanie osób - ćwiczenia

4. Dokumenty fałszywe i podrobione

a) Widoczne ślady charakteryzujące sfałszowany dokument lub potwierdzające autentyczność związane z ustaleniem tożsamości lub dokument na podstawie, którego można ustalić tożsamość: ślady przerobienia, ślady podrobienia.

b) Rozpoznawanie dokumentów przerobionych i podrobionych – analiza przypadku, ćwiczenia

5. Przeprowadzanie interwencji

a) Przykładowe sytuacje wymagające podjęcia interwencji (podstawy faktyczne).

b) Okoliczności upoważniające funkcjonariusza do odstąpienia od interwencji lub jej niepodjęcia.

c) Czynniki obiektywne i subiektywne, wpływające na bezpieczeństwo interwencji:

 elementy sytuacji interwencyjnej,

 ocena poziomu ryzyka,

 sposoby radzenia sobie podczas trudnych interwencji.

6. Postępowanie z osobami znajdującymi się pod wpływem alkoholu lub środka działającego podobnie

a) Pojęcia: napój alkoholowy, stan po użyciu alkoholu, stan nietrzeźwości, środek działający podobnie do alkoholu.

b) Symptomy wskazujące na spożycie alkoholu lub środków działających podobnie do alkoholu.

c) Podstawy prawne i faktyczne przeprowadzania badań na zawartość w organizmie alkoholu oraz środków działających podobnie.

7. Postępowanie z osobami znajdującymi się pod wpływem alkoholu – analiza przypadków, ćwiczenia

8. Kontrola osobista, przeglądanie zawartości bagażu, sprawdzenie ładunku

a) Podstawy prawne dokonania kontroli osobistej, przeglądania zawartości bagażu, sprawdzenia ładunku oraz pobierania od osób wymazu ze śluzówki policzków.

b) Przyczyny dokonywania kontroli osobistej, przeglądania zawartości bagażu, sprawdzenia

ładunku.

c) Zasady przeprowadzania kontroli osobistej, przeglądania zawartości bagażu, sprawdzenia ładunku (z uwzględnieniem praw człowieka, etyki zawodowej i polityki anty-dyskryminacyjnej).

d) Ograniczenia w zakresie przeprowadzania kontroli osobistej, przeglądania zawartości

bagażu, sprawdzenia ładunku.

e) Przekroczenie uprawnień – skargi do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka o naruszenie prawa do godności i prywatności

9. Kontrola osobista, przeglądanie zawartości bagażu – analiza przypadków, ćwiczenia

10. Użycie środków przymusu bezpośredniego – cz. 1.

a) Czynności przed użyciem środków przymusu bezpośredniego, odstąpienie – analiza przepisów, analiza przypadków

b) Czynności po użyciu środków przymusu bezpośredniego – analiza przepisów, analiza przypadków

11. Użycie środków przymusu bezpośredniego – cz. 2.

a) Przypadki użycia środków przymusu bezpośredniego – analiza przepisów, analiza przypadków

b) Przypadki użycia ś.p.b. stanowiących wyposażenie specjalne - analiza przepisów, analiza przypadków

c) Zakazy użycia środków przymusu bezpośredniego (z uwzględnieniem praw człowieka, etyki zawodowej i polityki antydyskryminacyjnej) – analiza przypadków

d) Czynności w związku z utratą środka przymusu bezpośredniego – analiza przepisów

e) Przekroczenie uprawnień – skargi do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka o naruszenie zakazu tortur, nieludzkiego bądź poniżającego traktowania lub karania.

12. Użycie środków przymusu bezpośredniego – analiza przypadków

13. Użycie broni:

a) Czynności przed użyciem broni palnej.

b) Czynności po użyciu broni palnej.

c) Zakazy użycia broni palnej (z uwzględnieniem etyki zawodowej).

d) Obowiązek udzielenia pierwszej pomocy po użyciu broni

e) Przekroczenie uprawnień – skargi do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka o naruszenie prawa do życia

14. Przypadki użycia broni palnej – analiza przypadków

15. Zaliczenie ćwiczeń, omówienie wyników

EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe):

Student po zakończeniu kursu:

w zakresie wiedzy: zna i rozumie

Student zna i rozumie przepisy prawa dotyczące podejmowania czynności przez funkcjonariusza służby prewencyjnej

Student zna i rozumie zasady zastosowania środków przymusu bezpośredniego i użycia broni

Student zna i rozumie procedury powadzenia czynności omawianych podczas zajęć

BW1_W01

BW1_W05

BW1_W06

BW1_W07

w zakresie umiejętności: potrafi

Student potrafi wskazać podstawy prawne i przyczyny legitymowania oraz rozróżnić dokumenty potwierdzające tożsamość i ocenić ich wiarygodność

Student potrafi wskazać podstawy prawne oraz zasady, warunki i przypadki użycia środków przymusu bezpośredniego, a także zakazy ich użycia

Student potrafi wskazać podstawy prawne oraz zasady, warunki i przypadki użycia broni, a także zakazy jej użycia

Student potrafi wskazać podstawy prawne i omówić wytyczne w zakresie prowadzenia kontroli osobistej, przeglądania zawartości bagażu i sprawdzenia ładunku

Student potrafi wyjaśnić istotę postępowania egzekucyjnego oraz odróżnić pomoc od asysty

Student potrafi omówić rodzaje i cechy interwencji policyjnych, wskazać podstawy prawne i faktyczne przeprowadzenia interwencji oraz przyczyny odstąpienia i niepodjęcia interwencji

Student potrafi przedstawić symptomy wskazujące na użycie środków psychoaktywnych i omówić prawne podstawy prowadzenia przez Policję badań na zawartość ich w organizmie

Student potrafi wskazać przykłady przekroczenia uprawnień mogące wywołać skutki faktyczne i prawne, a także skutkować złożeniem skargi o naruszenie praw człowieka do ETPCz.

BW1_U02

BW1_U03

BW1_U07

BW1_U08

BW1_U09

BW1_U10

BW1_U12

BW1_U13

W zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do

Planowania i organizacji indywidualnych i grupowych przedsięwzięć w dziedzinie zapewniania bezpieczeństwa działań

Precyzyjnego formułowania komunikatów oraz zachowania skłaniającego do wykonania poleceń studenta

Komunikowania się z uwzględnieniem dostosowania poziomu przekazu do możliwości odbiorcy podczas wykonywania czynności zawodowych

BW1_K01

BW1_K03

BW1_K04

BW1_K05

BW1_K07

BW1_K09

FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU:

Wykład: egzaminw formie pytań otwartych. Egzamin obejmuje 5 pytań otwartych z całego zakresu tematycznego realizowanego na przedmiocie (wykład + ćwiczenia). Za każde pytanie można otrzymać max 5 pkt (łącznie max 25 pkt)

Skala ocen:

24-25 pkt = 5,0

22-23 pkt = 4,5

20-21 pkt = 4,0

18-19 pkt = 3,5

16-17 pkt = 3,0

Poniżej = 2,0

Do egzaminu mogą podejść wyłącznie osoby, które zaliczyły pozytywnie kolokwium końcowe z ćwiczeń

Ćwiczenia - zaliczenie na ocenę pisemne w formie testowej

Test obejmuje 20 pytań z 3 wariantami odpowiedzi, z których jeden wariant jest prawidłowy.

Skala ocen:

19-20 pkt = 5,0

17-18 pkt = 4,5

15-16 pkt = 4,0

13-14 pkt = 3,5

11-12 pkt = 3,0

poniżej = 2,0

Uzyskanie oceny 2,0 z ćwiczeń wyklucza możliwość podejścia do egzaminu i jest równoznaczne z niezaliczeniem całego przedmiotu

Aktywność na zajęciach: udział w dyskusjach, wygłaszanie własnych opinii, podawanie przykładów - student może uzyskać 5 plusów, co podwyższy ocenę końcową o 0,5 stopnia (aktywność może podnieć ocenę maksymalnie o 1 stopień wzwyż)

Obecność na zajęciach obowiązkowa w wymiarze ustalonym przez wykładowcę

Kartkówka w trakcie semestru x 2 w formie testowejKartkówka obejmuje 10 pytań z 3 wariantami odpowiedzi, z których jeden wariant jest prawidłowy.

Skala ocen:

10 pkt = 5,0

9 pkt = 4,5

8 pkt = 4,0

7 pkt = 3,5

6 pkt = 3,0

poniżej = 2,0

METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

w zakresie wiedzy Egzamin, kartkówka, kolokwium

w zakresie umiejętności aktywność na zajęciach, prawidłowe wykonywanie ćwiczeń, dyskusja, analiza przypadków

w zakresie kompetencji społecznych aktywność na zajęciach, prawidłowe wykonywanie ćwiczeń, dyskusja, analiza przypadków

Literatura:

Obowiązkowa:

1. Arseniuk, K. Głowacki, Środki przymusu bezpośredniego stanowiące indywidualne wyposażenie policjanta pionu prewencji - materiały dydaktyczne WSpol, nr 53. Katowice 2018

2. M. Jurgilewicz, Środki przymusu bezpośredniego i broń palna, Warszawa 2021

3. P. Łabuz, I. Malinowska, M. Michalski, Ustawa o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej, Warszawa 2020

Uzupełniająca:

1. Europejska Konwencja Praw Człowieka

2. Konwencja ONZ Przeciwko Torturom z 1984 r.

3. Rezolucja VIII Kongresu ONZ w sprawie zapobiegania przestępczości i postępowania z przestępcami z 1994 r. „Podstawowe zasady użycia siły oraz broni palnej przez funkcjonariuszy porządku prawnego”

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 16 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Dariusz Matuszczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin na ocenę
Pełny opis:

TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN:

Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje: na studiach niestacjonarnych – 1 h dydaktyczna

(z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta)

Wykłady:

1. Zadania służby prewencyjnej. Możliwości zapewniania bezpieczeństwa przez wykonywania zadań patrolowych, interwencyjnych i patrolowo-interwencyjnych. Planowanie i koordynacja działań prewencyjnych oraz kontrola ich skuteczności. Psy i konie w służbie prewencyjnej

2. Legitymowanie osób – cz. 1.

a) pojęcie „tożsamość osoby".

b) Podstawy prawne legitymowania:

 ustawa o Policji,

 ustawa o dowodach osobistych,

 ustawa prawo o mchu drogowym,

 ustawa o cudzoziemcach.

3. Legitymowanie osób – cz. 2.

a) Uprawnienia policjanta w czasie legitymowania:

 ustawa o Policji,

 kodeks wykroczeń,

 kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia.

b) Podmioty, na prośbę których policjant legitymuje osoby:

 Sąd,

 Prokuratura,

 organy samorządu terytorialnego,

 Inne

4. Przeprowadzanie interwencji

a) Pojęcie „interwencja policyjna".

b) Rodzaje interwencji policyjnych.

c) Cechy interwencji policyjnej.

d) Znaczenie pojęć „taktyka interwencji", ,,techniki interwencji".

e) Różnice pomiędzy działaniami interwencyjnymi i innymi czynnościami służbowymi.

f) Przepisy prawne zawierające podstawy podejmowania czynności przez policjantów w czasie interwencji.

5. Przygotowanie do użycia środków przymusu bezpośredniego.

a) Pojęcie „przymus bezpośredni".

b) Podstawy prawne i faktyczne użycia środków przymusu bezpośredniego.

c) Rodzaje środków przymusu bezpośredniego.

d) Podstawowe pojęcia związane z użyciem środków przymusu bezpośredniego (czynna napaść, naruszenie nietykalności cielesnej funkcjonariusza, obrona konieczna, zamach, czynny opór, bierny opór, stan wyższej konieczności, niebezpieczne narzędzie, osoba zatrzymana, osoba tymczasowo aresztowana, osoba skazana, nieletni, czyn karalny)

e) Obowiązek udzielenia pierwszej pomocy po użyciu ś.p.b.

6. Przygotowanie do użycia broni palnej

a) Pojęcia - broń palna, broń palna krótka, przechowywanie broni palnej, utracenie broni.

b) Podstawy prawne użycia broni palnej.

c) Pojęcie „użycie broni palnej" i „wykorzystanie broni palnej”

d) Znaczenie pojęć użytych w przypadkach użycia broni (przesłanki użycia broni palnej - pojęcia).

e) Zasady użycia broni palnej. Pojęcie bezpośredniego bezprawnego zamachu i bezpośredniego pościgu

f) Warunki użycia broni palnej.

7. Przepisy wykonawcze regulujące użycie broni palnej

Użycie broni a prawa człowieka

a) Prawa człowieka - prawo do życia.

b) Użycie broni jako sytuacja traumatyczna

c) Odpowiedzialność dyscyplinarna, kama i cywilna za bezprawne użycie broni palnej.

8. Wykonywanie poleceń uprawnionych organów oraz udzielanie pomocy i asysty.

a) Istota i cele postępowania egzekucyjnego.

b) Podstawowe pojęcia z zakresu egzekucji administracyjnej i cywilnej (właściwość organów do prowadzenia postępowania, podstawy prawne prowadzenia egzekucji).

c) Pojęcia z zakresu udzielania pomocy lub asysty.

d) Dokumenty stanowiące podstawę udzielania pomocy lub asysty.

e) Tryby udzielania pomocy lub asysty.

Ćwiczenia:

1. Specyfika pracy Oddziałów Prewencji Policji i Samodzielnych Oddziałów Prewencji Policji. Współpraca z innymi pionami Policji w zakresie prowadzenia działań. System Wsparcia Działań i System Elektronicznej Sprawozdawczości Policji w zakresie prewencji

2. Przyczyny legitymowania. Obowiązki policjanta w czasie legitymowania.

a) Sposoby postępowania z osobami nie posiadającymi dokumentów (m. in. ustawa o Policji, kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia, kodeks postępowania karnego).

b) Sposoby postępowania z osobami odmawiającymi okazania dokumentu tożsamości lub tożsamości, których nie można ustalić (m. in. ustawa o Policji, kodeks postępowania w sprawach o wykroczenie, kodeks postępowania karnego).

c) Czynności wobec osób głuchych, głuchoniemych, obcojęzycznych, z niepełnosprawnościami intelektualnymi

Komunikacja interpersonalna podczas legitymowania (aktywne słuchanie, parafraza, bariery komunikacyjne.). Zasady i etapy prowadzenia rozmowy. Niwelowanie barier komunikacyjnych.

3. Legitymowanie osób - ćwiczenia

4. Dokumenty fałszywe i podrobione

a) Widoczne ślady charakteryzujące sfałszowany dokument lub potwierdzające autentyczność związane z ustaleniem tożsamości lub dokument na podstawie, którego można ustalić tożsamość: ślady przerobienia, ślady podrobienia.

b) Rozpoznawanie dokumentów przerobionych i podrobionych – analiza przypadku, ćwiczenia

5. Przeprowadzanie interwencji

a) Przykładowe sytuacje wymagające podjęcia interwencji (podstawy faktyczne).

b) Okoliczności upoważniające funkcjonariusza do odstąpienia od interwencji lub jej niepodjęcia.

c) Czynniki obiektywne i subiektywne, wpływające na bezpieczeństwo interwencji:

 elementy sytuacji interwencyjnej,

 ocena poziomu ryzyka,

 sposoby radzenia sobie podczas trudnych interwencji.

6. Postępowanie z osobami znajdującymi się pod wpływem alkoholu lub środka działającego podobnie

a) Pojęcia: napój alkoholowy, stan po użyciu alkoholu, stan nietrzeźwości, środek działający podobnie do alkoholu.

b) Symptomy wskazujące na spożycie alkoholu lub środków działających podobnie do alkoholu.

c) Podstawy prawne i faktyczne przeprowadzania badań na zawartość w organizmie alkoholu oraz środków działających podobnie.

7. Postępowanie z osobami znajdującymi się pod wpływem alkoholu – analiza przypadków, ćwiczenia

8. Kontrola osobista, przeglądanie zawartości bagażu, sprawdzenie ładunku

a) Podstawy prawne dokonania kontroli osobistej, przeglądania zawartości bagażu, sprawdzenia ładunku oraz pobierania od osób wymazu ze śluzówki policzków.

b) Przyczyny dokonywania kontroli osobistej, przeglądania zawartości bagażu, sprawdzenia

ładunku.

c) Zasady przeprowadzania kontroli osobistej, przeglądania zawartości bagażu, sprawdzenia ładunku (z uwzględnieniem praw człowieka, etyki zawodowej i polityki anty-dyskryminacyjnej).

d) Ograniczenia w zakresie przeprowadzania kontroli osobistej, przeglądania zawartości

bagażu, sprawdzenia ładunku.

e) Przekroczenie uprawnień – skargi do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka o naruszenie prawa do godności i prywatności

9. Kontrola osobista, przeglądanie zawartości bagażu – analiza przypadków, ćwiczenia

10. Użycie środków przymusu bezpośredniego – cz. 1.

a) Czynności przed użyciem środków przymusu bezpośredniego, odstąpienie – analiza przepisów, analiza przypadków

b) Czynności po użyciu środków przymusu bezpośredniego – analiza przepisów, analiza przypadków

11. Użycie środków przymusu bezpośredniego – cz. 2.

a) Przypadki użycia środków przymusu bezpośredniego – analiza przepisów, analiza przypadków

b) Przypadki użycia ś.p.b. stanowiących wyposażenie specjalne - analiza przepisów, analiza przypadków

c) Zakazy użycia środków przymusu bezpośredniego (z uwzględnieniem praw człowieka, etyki zawodowej i polityki antydyskryminacyjnej) – analiza przypadków

d) Czynności w związku z utratą środka przymusu bezpośredniego – analiza przepisów

e) Przekroczenie uprawnień – skargi do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka o naruszenie zakazu tortur, nieludzkiego bądź poniżającego traktowania lub karania.

12. Użycie środków przymusu bezpośredniego – analiza przypadków

13. Użycie broni:

a) Czynności przed użyciem broni palnej.

b) Czynności po użyciu broni palnej.

c) Zakazy użycia broni palnej (z uwzględnieniem etyki zawodowej).

d) Obowiązek udzielenia pierwszej pomocy po użyciu broni

e) Przekroczenie uprawnień – skargi do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka o naruszenie prawa do życia

14. Przypadki użycia broni palnej – analiza przypadków

15. Zaliczenie ćwiczeń, omówienie wyników

EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe):

Student po zakończeniu kursu:

w zakresie wiedzy: zna i rozumie

Student zna i rozumie przepisy prawa dotyczące podejmowania czynności przez funkcjonariusza służby prewencyjnej

Student zna i rozumie zasady zastosowania środków przymusu bezpośredniego i użycia broni

Student zna i rozumie procedury powadzenia czynności omawianych podczas zajęć

BW1_W01

BW1_W05

BW1_W06

BW1_W07

w zakresie umiejętności: potrafi

Student potrafi wskazać podstawy prawne i przyczyny legitymowania oraz rozróżnić dokumenty potwierdzające tożsamość i ocenić ich wiarygodność

Student potrafi wskazać podstawy prawne oraz zasady, warunki i przypadki użycia środków przymusu bezpośredniego, a także zakazy ich użycia

Student potrafi wskazać podstawy prawne oraz zasady, warunki i przypadki użycia broni, a także zakazy jej użycia

Student potrafi wskazać podstawy prawne i omówić wytyczne w zakresie prowadzenia kontroli osobistej, przeglądania zawartości bagażu i sprawdzenia ładunku

Student potrafi wyjaśnić istotę postępowania egzekucyjnego oraz odróżnić pomoc od asysty

Student potrafi omówić rodzaje i cechy interwencji policyjnych, wskazać podstawy prawne i faktyczne przeprowadzenia interwencji oraz przyczyny odstąpienia i niepodjęcia interwencji

Student potrafi przedstawić symptomy wskazujące na użycie środków psychoaktywnych i omówić prawne podstawy prowadzenia przez Policję badań na zawartość ich w organizmie

Student potrafi wskazać przykłady przekroczenia uprawnień mogące wywołać skutki faktyczne i prawne, a także skutkować złożeniem skargi o naruszenie praw człowieka do ETPCz.

BW1_U02

BW1_U03

BW1_U07

BW1_U08

BW1_U09

BW1_U10

BW1_U12

BW1_U13

W zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do

Planowania i organizacji indywidualnych i grupowych przedsięwzięć w dziedzinie zapewniania bezpieczeństwa działań

Precyzyjnego formułowania komunikatów oraz zachowania skłaniającego do wykonania poleceń studenta

Komunikowania się z uwzględnieniem dostosowania poziomu przekazu do możliwości odbiorcy podczas wykonywania czynności zawodowych

BW1_K01

BW1_K03

BW1_K04

BW1_K05

BW1_K07

BW1_K09

FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU:

Wykład: egzaminw formie pytań otwartych. Egzamin obejmuje 5 pytań otwartych z całego zakresu tematycznego realizowanego na przedmiocie (wykład + ćwiczenia). Za każde pytanie można otrzymać max 5 pkt (łącznie max 25 pkt)

Skala ocen:

24-25 pkt = 5,0

22-23 pkt = 4,5

20-21 pkt = 4,0

18-19 pkt = 3,5

16-17 pkt = 3,0

Poniżej = 2,0

Do egzaminu mogą podejść wyłącznie osoby, które zaliczyły pozytywnie kolokwium końcowe z ćwiczeń

Ćwiczenia - zaliczenie na ocenę pisemne w formie testowej

Test obejmuje 20 pytań z 3 wariantami odpowiedzi, z których jeden wariant jest prawidłowy.

Skala ocen:

19-20 pkt = 5,0

17-18 pkt = 4,5

15-16 pkt = 4,0

13-14 pkt = 3,5

11-12 pkt = 3,0

poniżej = 2,0

Uzyskanie oceny 2,0 z ćwiczeń wyklucza możliwość podejścia do egzaminu i jest równoznaczne z niezaliczeniem całego przedmiotu

Aktywność na zajęciach: udział w dyskusjach, wygłaszanie własnych opinii, podawanie przykładów - student może uzyskać 5 plusów, co podwyższy ocenę końcową o 0,5 stopnia (aktywność może podnieć ocenę maksymalnie o 1 stopień wzwyż)

Obecność na zajęciach obowiązkowa w wymiarze ustalonym przez wykładowcę

Kartkówka w trakcie semestru x 2 w formie testowejKartkówka obejmuje 10 pytań z 3 wariantami odpowiedzi, z których jeden wariant jest prawidłowy.

Skala ocen:

10 pkt = 5,0

9 pkt = 4,5

8 pkt = 4,0

7 pkt = 3,5

6 pkt = 3,0

poniżej = 2,0

METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

w zakresie wiedzy Egzamin, kartkówka, kolokwium

w zakresie umiejętności aktywność na zajęciach, prawidłowe wykonywanie ćwiczeń, dyskusja, analiza przypadków

w zakresie kompetencji społecznych aktywność na zajęciach, prawidłowe wykonywanie ćwiczeń, dyskusja, analiza przypadków

Literatura:

Obowiązkowa:

1. Arseniuk, K. Głowacki, Środki przymusu bezpośredniego stanowiące indywidualne wyposażenie policjanta pionu prewencji - materiały dydaktyczne WSpol, nr 53. Katowice 2018

2. M. Jurgilewicz, Środki przymusu bezpośredniego i broń palna, Warszawa 2021

3. P. Łabuz, I. Malinowska, M. Michalski, Ustawa o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej, Warszawa 2020

Uzupełniająca:

1. Europejska Konwencja Praw Człowieka

2. Konwencja ONZ Przeciwko Torturom z 1984 r.

3. Rezolucja VIII Kongresu ONZ w sprawie zapobiegania przestępczości i postępowania z przestępcami z 1994 r. „Podstawowe zasady użycia siły oraz broni palnej przez funkcjonariuszy porządku prawnego”

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 16 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Dariusz Matuszczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin na ocenę
Pełny opis:

TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN:

Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje: na studiach niestacjonarnych – 1 h dydaktyczna

(z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta)

Wykłady:

1. Zadania służby prewencyjnej. Możliwości zapewniania bezpieczeństwa przez wykonywania zadań patrolowych, interwencyjnych i patrolowo-interwencyjnych. Planowanie i koordynacja działań prewencyjnych oraz kontrola ich skuteczności. Psy i konie w służbie prewencyjnej

2. Legitymowanie osób – cz. 1.

a) pojęcie „tożsamość osoby".

b) Podstawy prawne legitymowania:

 ustawa o Policji,

 ustawa o dowodach osobistych,

 ustawa prawo o mchu drogowym,

 ustawa o cudzoziemcach.

3. Legitymowanie osób – cz. 2.

a) Uprawnienia policjanta w czasie legitymowania:

 ustawa o Policji,

 kodeks wykroczeń,

 kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia.

b) Podmioty, na prośbę których policjant legitymuje osoby:

 Sąd,

 Prokuratura,

 organy samorządu terytorialnego,

 Inne

4. Przeprowadzanie interwencji

a) Pojęcie „interwencja policyjna".

b) Rodzaje interwencji policyjnych.

c) Cechy interwencji policyjnej.

d) Znaczenie pojęć „taktyka interwencji", ,,techniki interwencji".

e) Różnice pomiędzy działaniami interwencyjnymi i innymi czynnościami służbowymi.

f) Przepisy prawne zawierające podstawy podejmowania czynności przez policjantów w czasie interwencji.

5. Przygotowanie do użycia środków przymusu bezpośredniego.

a) Pojęcie „przymus bezpośredni".

b) Podstawy prawne i faktyczne użycia środków przymusu bezpośredniego.

c) Rodzaje środków przymusu bezpośredniego.

d) Podstawowe pojęcia związane z użyciem środków przymusu bezpośredniego (czynna napaść, naruszenie nietykalności cielesnej funkcjonariusza, obrona konieczna, zamach, czynny opór, bierny opór, stan wyższej konieczności, niebezpieczne narzędzie, osoba zatrzymana, osoba tymczasowo aresztowana, osoba skazana, nieletni, czyn karalny)

e) Obowiązek udzielenia pierwszej pomocy po użyciu ś.p.b.

6. Przygotowanie do użycia broni palnej

a) Pojęcia - broń palna, broń palna krótka, przechowywanie broni palnej, utracenie broni.

b) Podstawy prawne użycia broni palnej.

c) Pojęcie „użycie broni palnej" i „wykorzystanie broni palnej”

d) Znaczenie pojęć użytych w przypadkach użycia broni (przesłanki użycia broni palnej - pojęcia).

e) Zasady użycia broni palnej. Pojęcie bezpośredniego bezprawnego zamachu i bezpośredniego pościgu

f) Warunki użycia broni palnej.

7. Przepisy wykonawcze regulujące użycie broni palnej

Użycie broni a prawa człowieka

a) Prawa człowieka - prawo do życia.

b) Użycie broni jako sytuacja traumatyczna

c) Odpowiedzialność dyscyplinarna, kama i cywilna za bezprawne użycie broni palnej.

8. Wykonywanie poleceń uprawnionych organów oraz udzielanie pomocy i asysty.

a) Istota i cele postępowania egzekucyjnego.

b) Podstawowe pojęcia z zakresu egzekucji administracyjnej i cywilnej (właściwość organów do prowadzenia postępowania, podstawy prawne prowadzenia egzekucji).

c) Pojęcia z zakresu udzielania pomocy lub asysty.

d) Dokumenty stanowiące podstawę udzielania pomocy lub asysty.

e) Tryby udzielania pomocy lub asysty.

Ćwiczenia:

1. Specyfika pracy Oddziałów Prewencji Policji i Samodzielnych Oddziałów Prewencji Policji. Współpraca z innymi pionami Policji w zakresie prowadzenia działań. System Wsparcia Działań i System Elektronicznej Sprawozdawczości Policji w zakresie prewencji

2. Przyczyny legitymowania. Obowiązki policjanta w czasie legitymowania.

a) Sposoby postępowania z osobami nie posiadającymi dokumentów (m. in. ustawa o Policji, kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia, kodeks postępowania karnego).

b) Sposoby postępowania z osobami odmawiającymi okazania dokumentu tożsamości lub tożsamości, których nie można ustalić (m. in. ustawa o Policji, kodeks postępowania w sprawach o wykroczenie, kodeks postępowania karnego).

c) Czynności wobec osób głuchych, głuchoniemych, obcojęzycznych, z niepełnosprawnościami intelektualnymi

Komunikacja interpersonalna podczas legitymowania (aktywne słuchanie, parafraza, bariery komunikacyjne.). Zasady i etapy prowadzenia rozmowy. Niwelowanie barier komunikacyjnych.

3. Legitymowanie osób - ćwiczenia

4. Dokumenty fałszywe i podrobione

a) Widoczne ślady charakteryzujące sfałszowany dokument lub potwierdzające autentyczność związane z ustaleniem tożsamości lub dokument na podstawie, którego można ustalić tożsamość: ślady przerobienia, ślady podrobienia.

b) Rozpoznawanie dokumentów przerobionych i podrobionych – analiza przypadku, ćwiczenia

5. Przeprowadzanie interwencji

a) Przykładowe sytuacje wymagające podjęcia interwencji (podstawy faktyczne).

b) Okoliczności upoważniające funkcjonariusza do odstąpienia od interwencji lub jej niepodjęcia.

c) Czynniki obiektywne i subiektywne, wpływające na bezpieczeństwo interwencji:

 elementy sytuacji interwencyjnej,

 ocena poziomu ryzyka,

 sposoby radzenia sobie podczas trudnych interwencji.

6. Postępowanie z osobami znajdującymi się pod wpływem alkoholu lub środka działającego podobnie

a) Pojęcia: napój alkoholowy, stan po użyciu alkoholu, stan nietrzeźwości, środek działający podobnie do alkoholu.

b) Symptomy wskazujące na spożycie alkoholu lub środków działających podobnie do alkoholu.

c) Podstawy prawne i faktyczne przeprowadzania badań na zawartość w organizmie alkoholu oraz środków działających podobnie.

7. Postępowanie z osobami znajdującymi się pod wpływem alkoholu – analiza przypadków, ćwiczenia

8. Kontrola osobista, przeglądanie zawartości bagażu, sprawdzenie ładunku

a) Podstawy prawne dokonania kontroli osobistej, przeglądania zawartości bagażu, sprawdzenia ładunku oraz pobierania od osób wymazu ze śluzówki policzków.

b) Przyczyny dokonywania kontroli osobistej, przeglądania zawartości bagażu, sprawdzenia

ładunku.

c) Zasady przeprowadzania kontroli osobistej, przeglądania zawartości bagażu, sprawdzenia ładunku (z uwzględnieniem praw człowieka, etyki zawodowej i polityki anty-dyskryminacyjnej).

d) Ograniczenia w zakresie przeprowadzania kontroli osobistej, przeglądania zawartości

bagażu, sprawdzenia ładunku.

e) Przekroczenie uprawnień – skargi do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka o naruszenie prawa do godności i prywatności

9. Kontrola osobista, przeglądanie zawartości bagażu – analiza przypadków, ćwiczenia

10. Użycie środków przymusu bezpośredniego – cz. 1.

a) Czynności przed użyciem środków przymusu bezpośredniego, odstąpienie – analiza przepisów, analiza przypadków

b) Czynności po użyciu środków przymusu bezpośredniego – analiza przepisów, analiza przypadków

11. Użycie środków przymusu bezpośredniego – cz. 2.

a) Przypadki użycia środków przymusu bezpośredniego – analiza przepisów, analiza przypadków

b) Przypadki użycia ś.p.b. stanowiących wyposażenie specjalne - analiza przepisów, analiza przypadków

c) Zakazy użycia środków przymusu bezpośredniego (z uwzględnieniem praw człowieka, etyki zawodowej i polityki antydyskryminacyjnej) – analiza przypadków

d) Czynności w związku z utratą środka przymusu bezpośredniego – analiza przepisów

e) Przekroczenie uprawnień – skargi do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka o naruszenie zakazu tortur, nieludzkiego bądź poniżającego traktowania lub karania.

12. Użycie środków przymusu bezpośredniego – analiza przypadków

13. Użycie broni:

a) Czynności przed użyciem broni palnej.

b) Czynności po użyciu broni palnej.

c) Zakazy użycia broni palnej (z uwzględnieniem etyki zawodowej).

d) Obowiązek udzielenia pierwszej pomocy po użyciu broni

e) Przekroczenie uprawnień – skargi do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka o naruszenie prawa do życia

14. Przypadki użycia broni palnej – analiza przypadków

15. Zaliczenie ćwiczeń, omówienie wyników

EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe):

Student po zakończeniu kursu:

w zakresie wiedzy: zna i rozumie

Student zna i rozumie przepisy prawa dotyczące podejmowania czynności przez funkcjonariusza służby prewencyjnej

Student zna i rozumie zasady zastosowania środków przymusu bezpośredniego i użycia broni

Student zna i rozumie procedury powadzenia czynności omawianych podczas zajęć

BW1_W01

BW1_W05

BW1_W06

BW1_W07

w zakresie umiejętności: potrafi

Student potrafi wskazać podstawy prawne i przyczyny legitymowania oraz rozróżnić dokumenty potwierdzające tożsamość i ocenić ich wiarygodność

Student potrafi wskazać podstawy prawne oraz zasady, warunki i przypadki użycia środków przymusu bezpośredniego, a także zakazy ich użycia

Student potrafi wskazać podstawy prawne oraz zasady, warunki i przypadki użycia broni, a także zakazy jej użycia

Student potrafi wskazać podstawy prawne i omówić wytyczne w zakresie prowadzenia kontroli osobistej, przeglądania zawartości bagażu i sprawdzenia ładunku

Student potrafi wyjaśnić istotę postępowania egzekucyjnego oraz odróżnić pomoc od asysty

Student potrafi omówić rodzaje i cechy interwencji policyjnych, wskazać podstawy prawne i faktyczne przeprowadzenia interwencji oraz przyczyny odstąpienia i niepodjęcia interwencji

Student potrafi przedstawić symptomy wskazujące na użycie środków psychoaktywnych i omówić prawne podstawy prowadzenia przez Policję badań na zawartość ich w organizmie

Student potrafi wskazać przykłady przekroczenia uprawnień mogące wywołać skutki faktyczne i prawne, a także skutkować złożeniem skargi o naruszenie praw człowieka do ETPCz.

BW1_U02

BW1_U03

BW1_U07

BW1_U08

BW1_U09

BW1_U10

BW1_U12

BW1_U13

W zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do

Planowania i organizacji indywidualnych i grupowych przedsięwzięć w dziedzinie zapewniania bezpieczeństwa działań

Precyzyjnego formułowania komunikatów oraz zachowania skłaniającego do wykonania poleceń studenta

Komunikowania się z uwzględnieniem dostosowania poziomu przekazu do możliwości odbiorcy podczas wykonywania czynności zawodowych

BW1_K01

BW1_K03

BW1_K04

BW1_K05

BW1_K07

BW1_K09

FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU:

Wykład: egzaminw formie pytań otwartych. Egzamin obejmuje 5 pytań otwartych z całego zakresu tematycznego realizowanego na przedmiocie (wykład + ćwiczenia). Za każde pytanie można otrzymać max 5 pkt (łącznie max 25 pkt)

Skala ocen:

24-25 pkt = 5,0

22-23 pkt = 4,5

20-21 pkt = 4,0

18-19 pkt = 3,5

16-17 pkt = 3,0

Poniżej = 2,0

Do egzaminu mogą podejść wyłącznie osoby, które zaliczyły pozytywnie kolokwium końcowe z ćwiczeń

Ćwiczenia - zaliczenie na ocenę pisemne w formie testowej

Test obejmuje 20 pytań z 3 wariantami odpowiedzi, z których jeden wariant jest prawidłowy.

Skala ocen:

19-20 pkt = 5,0

17-18 pkt = 4,5

15-16 pkt = 4,0

13-14 pkt = 3,5

11-12 pkt = 3,0

poniżej = 2,0

Uzyskanie oceny 2,0 z ćwiczeń wyklucza możliwość podejścia do egzaminu i jest równoznaczne z niezaliczeniem całego przedmiotu

Aktywność na zajęciach: udział w dyskusjach, wygłaszanie własnych opinii, podawanie przykładów - student może uzyskać 5 plusów, co podwyższy ocenę końcową o 0,5 stopnia (aktywność może podnieć ocenę maksymalnie o 1 stopień wzwyż)

Obecność na zajęciach obowiązkowa w wymiarze ustalonym przez wykładowcę

Kartkówka w trakcie semestru x 2 w formie testowejKartkówka obejmuje 10 pytań z 3 wariantami odpowiedzi, z których jeden wariant jest prawidłowy.

Skala ocen:

10 pkt = 5,0

9 pkt = 4,5

8 pkt = 4,0

7 pkt = 3,5

6 pkt = 3,0

poniżej = 2,0

METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

w zakresie wiedzy Egzamin, kartkówka, kolokwium

w zakresie umiejętności aktywność na zajęciach, prawidłowe wykonywanie ćwiczeń, dyskusja, analiza przypadków

w zakresie kompetencji społecznych aktywność na zajęciach, prawidłowe wykonywanie ćwiczeń, dyskusja, analiza przypadków

Literatura:

Obowiązkowa:

1. Arseniuk, K. Głowacki, Środki przymusu bezpośredniego stanowiące indywidualne wyposażenie policjanta pionu prewencji - materiały dydaktyczne WSpol, nr 53. Katowice 2018

2. M. Jurgilewicz, Środki przymusu bezpośredniego i broń palna, Warszawa 2021

3. P. Łabuz, I. Malinowska, M. Michalski, Ustawa o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej, Warszawa 2020

Uzupełniająca:

1. Europejska Konwencja Praw Człowieka

2. Konwencja ONZ Przeciwko Torturom z 1984 r.

3. Rezolucja VIII Kongresu ONZ w sprawie zapobiegania przestępczości i postępowania z przestępcami z 1994 r. „Podstawowe zasady użycia siły oraz broni palnej przez funkcjonariuszy porządku prawnego”

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 16 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Dariusz Matuszczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)