Logika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0102DL31LOG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Logika |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Pełny opis: |
1. Przedstawienie studentom podstawowych pojęć i problemów z zakresu logiki. 2. Nauczenie studentów umiejętności zastosowania logiki w ocenie procesów i zjawisk społecznych 3. Wskazanie studentom wagi logicznego myślenia w analizie stanu faktycznego w obszarze bezpieczeństwa |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-18 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Urszula Kalina-Prasznic | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN: Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje: 1. na studiach stacjonarnych – 2 h dydaktyczne 2. na studiach niestacjonarnych – 1 h dydaktyczna (z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta) Wykłady: 1. Wiadomości wstępne: Ogólny charakter logiki jako nauki. Logika formalna. Język i jego funkcje. Syntaktyczne reguły języka. Spójność syntaktyczna. Nazwa i znaczenie nazwy. Desygnat nazwy, zakres nazwy, rodzaje nazw. Relacje semantyczne nazw. Jednoznaczność i wieloznaczność nazw. Sposoby użycia nazw. Nazwy ostre i nieostre, wyraźne i niewyraźne. Stosunki między zakresami nazw. 2. Ważniejsze błędy w słownym przekazywaniu myśli: Błąd wieloznaczności wyrażeń. Ekwiwokacja. Amfibolia. Błąd wynikający posługiwania nazwami o niewyraźnym znaczeniu. Błąd niedopowiedzenia. Zdanie logiczne jako kategoria syntaktyczna: Zdanie i sąd. Wartość logiczna zdania. Prawda logiczna. Zdania analityczne i syntetyczne. Zdania proste. Zdania złożone. Elementy teorii definicji: Zagadnienie definicji. Definicje nominalne i realne. Definicje nominalne. Budowa definicji. Podstawowe typy definicji. Warunki poprawności definicji wyrazów. Błędy w definiowaniu. Definicje realne. Podział logiczny. Rachunek zdań: Wiadomości wstępne. 3. Związki logiczne między zdaniami. Związek logicznej sprzeczności zdań. Zasada sprzeczności i zasada wyłączonego środka. Związek logicznej równoważności zdań. Związek logicznego wynikania zdań. Okres warunkowy. Wynikanie inferencyjne. Podstawowe prawa logiki zdań wynikające ze stosunku wynikania logicznego. Prawa wynikające ze stosunku wykluczania i dopełniania się zdań alternatywnych i dysjunktywnych. Sylogizm prawniczy. Prawa (tautologie) rachunku zdań. Metoda zerojedynkowa. Aksjomatyczna postać rachunku zdań. Wybrane prawa rachunku zdań. Tradycyjna logika formalna. 4. Rachunek nazw: Formy wnioskowania bezpośredniego. Klasyczne zdania kategoryczne. Kwadrat logiczny. Prawa kwadratu logicznego – związki logiczne między klasycznymi zdaniami kategorycznymi. Konwersja zdań kategorycznych. Obwersja zdań kategorycznych. Formy wnioskowania pośredniego. Sylogistyka. Pojęcie i podstawowe formy sylogizmu. Warunki poprawności trybów sylogistycznych. Sprawdzanie trybów za pomocą diagramów Venna. Sylogizmy niedoskonałe. 5. Elementy rachunku kwantyfikatorów: Symbolika i podstawowe schematy rachunku kwantyfikatorów. Podstawowe tautologie rachunku kwantyfikatorów. Podstawy teorii zbiorów i teorii relacji: Podstawowe pojęcia i symbolika rachunku zbiorów. Stosunki między zbiorami. Działania na zbiorach. Prawa rachunku zbiorów. Algebra Boole’a zbiorów – aksjomatyczny system rachunku zbiorów. Podział zbiorów. Podstawy teorii relacji. Podstawowe pojęcia teorii relacji. Rodzaje relacji. 6. Wnioskowanie i warunki jego poprawności: Pojęcie wnioskowania. Uznawanie i uzasadnianie twierdzeń. Zasada racji dostatecznej. Wnioskowanie logiczne. Warunki poprawności wnioskowania logicznego. Wnioskowanie dedukcyjne. Wnioskowanie uprawdopodobniające. Wnioskowanie redukcyjne. Wnioskowanie indukcyjne. Indukcyjny proces badawczy. Pojęcie wnioskowania indukcyjnego. Indukcja matematyczna. Wnioskowanie przez indukcję enumeracyjną niezupełną. Wnioskowanie przez indukcję enumeracyjną zupełną. Wnioskowanie przez analogię. Wnioskowanie statystyczne. Indukcja eliminacyjna. Kanony Milla. Błędy w rozumowaniu. Przekonywanie jako szczególny rodzaj wnioskowania: Rzetelne i nierzetelne sposoby argumentowania i prowadzenia sporów. 7. Zaliczenie wykładów, omówienie wyników EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe): Student po zakończeniu kursu: ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KIERUNKOWYCH: w zakresie wiedzy: zna i rozumie Student zna i rozumie prawa logicznego myślenia (w ramach rachunku zdań rachunku nazw oraz rachunku kwantyfikatorów i predykatów); Student zna i rozumie wagę poprawności i rodzajów wnioskowania logicznego, szczególnie wnioskowania wykorzystywanego w pracy funkcjonariuszy instytucji bezpieczeństwa; Student zna i rozumie konsekwencje błędów popełnianych w pracy umysłowej oraz skutecznej argumentacji i prowadzenia dyskusji. BW1_W01 BW1_W02 BW1_W06 w zakresie umiejętności: potrafi Student potrafi logicznie myśleć, czyli przeprowadzać rozumowanie zgodnie z zasadami wynikania logicznego; Student potrafi ocenić własne i cudze sądy i zbudowane z nich teorie pod kątem ich poprawności logicznej; Student potrafi precyzyjnie formułować myśli i krytycznie analizować pojęć i zdań; Student potrafi skutecznie argumentować i rzeczowo prowadzić dyskusję. BW1_U02 BW1_U04 BW1_U05 BW1_U15 BW1_U19 w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do Student jest gotów do odważnego i skutecznego podchodzenia do własnych i cudzych stanowisk, poglądów i różnych teorii, zgodnie z obowiązującą w logice zasadą racji dostatecznej i postulatem krytycyzmu. Student jest gotów do pracy na stanowiskach i udziału w zespołach wymagających logicznej komunikacji oraz sztuki poprawnej i uczciwej analizy stanu faktycznego BW1_K02 BW1_K03 BW1_K04 BW1_K05 BW1_K07 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny) Metody kryteria oceny Ćwiczenia - zaliczenie na ocenę egzamin ------ ------ kolokwium Kolokwium w formie testu 1-krotnego wyboru składającego się z 25 pytań Za każdą poprawną odpowiedź student otrzymuje 1 pkt (łącznie max 20 pkt) Skala ocen: 25 pkt – 5,0 22-24 pkt – 4,5 19-21 pkt – 4,0 16-18 pkt – 3,5 13-15 pkt – 3,0 Poniżej 13 pkt – 2,0 praca domowa ------ ------ aktywność na zajęciach Udział w dyskusjach, ocena działań, argumentowanie Za aktywność na zajęciach możliwe otrzymanie plusa, komplet 3 plusów podwyższa ocenę o pół stopnia, maksymalnie o 1 stopień wzwyż obecność na zajęciach ------ ------ inne: jakie? ------ ------ METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: w zakresie wiedzy Kolokwium, dyskusja w zakresie umiejętności Kolokwium, dyskusje, zadania problemowe w zakresie kompetencji społecznych Obowiązkowość, aktywność na zajęciach, umiejętność pracy w zespole |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA: Obowiązkowa: 1. K. Pawłowski, Zarys logiki, Warszawa 2012. Uzupełniająca: 1. Z. Ziembiński, Logika praktyczna, Warszawa 1994. 2. B. Stanosz, Wprowadzenie do logiki formalnej, Warszawa 2002. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Urszula Kalina-Prasznic | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN: Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje: 1. na studiach stacjonarnych – 2 h dydaktyczne 2. na studiach niestacjonarnych – 1 h dydaktyczna (z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta) Wykłady: 1. Wiadomości wstępne: Ogólny charakter logiki jako nauki. Logika formalna. Język i jego funkcje. Syntaktyczne reguły języka. Spójność syntaktyczna. Nazwa i znaczenie nazwy. Desygnat nazwy, zakres nazwy, rodzaje nazw. Relacje semantyczne nazw. Jednoznaczność i wieloznaczność nazw. Sposoby użycia nazw. Nazwy ostre i nieostre, wyraźne i niewyraźne. Stosunki między zakresami nazw. 2. Ważniejsze błędy w słownym przekazywaniu myśli: Błąd wieloznaczności wyrażeń. Ekwiwokacja. Amfibolia. Błąd wynikający posługiwania nazwami o niewyraźnym znaczeniu. Błąd niedopowiedzenia. Zdanie logiczne jako kategoria syntaktyczna: Zdanie i sąd. Wartość logiczna zdania. Prawda logiczna. Zdania analityczne i syntetyczne. Zdania proste. Zdania złożone. Elementy teorii definicji: Zagadnienie definicji. Definicje nominalne i realne. Definicje nominalne. Budowa definicji. Podstawowe typy definicji. Warunki poprawności definicji wyrazów. Błędy w definiowaniu. Definicje realne. Podział logiczny. Rachunek zdań: Wiadomości wstępne. 3. Związki logiczne między zdaniami. Związek logicznej sprzeczności zdań. Zasada sprzeczności i zasada wyłączonego środka. Związek logicznej równoważności zdań. Związek logicznego wynikania zdań. Okres warunkowy. Wynikanie inferencyjne. Podstawowe prawa logiki zdań wynikające ze stosunku wynikania logicznego. Prawa wynikające ze stosunku wykluczania i dopełniania się zdań alternatywnych i dysjunktywnych. Sylogizm prawniczy. Prawa (tautologie) rachunku zdań. Metoda zerojedynkowa. Aksjomatyczna postać rachunku zdań. Wybrane prawa rachunku zdań. Tradycyjna logika formalna. 4. Rachunek nazw: Formy wnioskowania bezpośredniego. Klasyczne zdania kategoryczne. Kwadrat logiczny. Prawa kwadratu logicznego – związki logiczne między klasycznymi zdaniami kategorycznymi. Konwersja zdań kategorycznych. Obwersja zdań kategorycznych. Formy wnioskowania pośredniego. Sylogistyka. Pojęcie i podstawowe formy sylogizmu. Warunki poprawności trybów sylogistycznych. Sprawdzanie trybów za pomocą diagramów Venna. Sylogizmy niedoskonałe. 5. Elementy rachunku kwantyfikatorów: Symbolika i podstawowe schematy rachunku kwantyfikatorów. Podstawowe tautologie rachunku kwantyfikatorów. Podstawy teorii zbiorów i teorii relacji: Podstawowe pojęcia i symbolika rachunku zbiorów. Stosunki między zbiorami. Działania na zbiorach. Prawa rachunku zbiorów. Algebra Boole’a zbiorów – aksjomatyczny system rachunku zbiorów. Podział zbiorów. Podstawy teorii relacji. Podstawowe pojęcia teorii relacji. Rodzaje relacji. 6. Wnioskowanie i warunki jego poprawności: Pojęcie wnioskowania. Uznawanie i uzasadnianie twierdzeń. Zasada racji dostatecznej. Wnioskowanie logiczne. Warunki poprawności wnioskowania logicznego. Wnioskowanie dedukcyjne. Wnioskowanie uprawdopodobniające. Wnioskowanie redukcyjne. Wnioskowanie indukcyjne. Indukcyjny proces badawczy. Pojęcie wnioskowania indukcyjnego. Indukcja matematyczna. Wnioskowanie przez indukcję enumeracyjną niezupełną. Wnioskowanie przez indukcję enumeracyjną zupełną. Wnioskowanie przez analogię. Wnioskowanie statystyczne. Indukcja eliminacyjna. Kanony Milla. Błędy w rozumowaniu. Przekonywanie jako szczególny rodzaj wnioskowania: Rzetelne i nierzetelne sposoby argumentowania i prowadzenia sporów. 7. Zaliczenie wykładów, omówienie wyników EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe): Student po zakończeniu kursu: ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KIERUNKOWYCH: w zakresie wiedzy: zna i rozumie Student zna i rozumie prawa logicznego myślenia (w ramach rachunku zdań rachunku nazw oraz rachunku kwantyfikatorów i predykatów); Student zna i rozumie wagę poprawności i rodzajów wnioskowania logicznego, szczególnie wnioskowania wykorzystywanego w pracy funkcjonariuszy instytucji bezpieczeństwa; Student zna i rozumie konsekwencje błędów popełnianych w pracy umysłowej oraz skutecznej argumentacji i prowadzenia dyskusji. BW1_W01 BW1_W02 BW1_W06 w zakresie umiejętności: potrafi Student potrafi logicznie myśleć, czyli przeprowadzać rozumowanie zgodnie z zasadami wynikania logicznego; Student potrafi ocenić własne i cudze sądy i zbudowane z nich teorie pod kątem ich poprawności logicznej; Student potrafi precyzyjnie formułować myśli i krytycznie analizować pojęć i zdań; Student potrafi skutecznie argumentować i rzeczowo prowadzić dyskusję. BW1_U02 BW1_U04 BW1_U05 BW1_U15 BW1_U19 w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do Student jest gotów do odważnego i skutecznego podchodzenia do własnych i cudzych stanowisk, poglądów i różnych teorii, zgodnie z obowiązującą w logice zasadą racji dostatecznej i postulatem krytycyzmu. Student jest gotów do pracy na stanowiskach i udziału w zespołach wymagających logicznej komunikacji oraz sztuki poprawnej i uczciwej analizy stanu faktycznego BW1_K02 BW1_K03 BW1_K04 BW1_K05 BW1_K07 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny) Metody kryteria oceny Ćwiczenia - zaliczenie na ocenę egzamin ------ ------ kolokwium Kolokwium w formie testu 1-krotnego wyboru składającego się z 25 pytań Za każdą poprawną odpowiedź student otrzymuje 1 pkt (łącznie max 20 pkt) Skala ocen: 25 pkt – 5,0 22-24 pkt – 4,5 19-21 pkt – 4,0 16-18 pkt – 3,5 13-15 pkt – 3,0 Poniżej 13 pkt – 2,0 praca domowa ------ ------ aktywność na zajęciach Udział w dyskusjach, ocena działań, argumentowanie Za aktywność na zajęciach możliwe otrzymanie plusa, komplet 3 plusów podwyższa ocenę o pół stopnia, maksymalnie o 1 stopień wzwyż obecność na zajęciach ------ ------ inne: jakie? ------ ------ METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: w zakresie wiedzy Kolokwium, dyskusja w zakresie umiejętności Kolokwium, dyskusje, zadania problemowe w zakresie kompetencji społecznych Obowiązkowość, aktywność na zajęciach, umiejętność pracy w zespole |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA: Obowiązkowa: 1. K. Pawłowski, Zarys logiki, Warszawa 2012. Uzupełniająca: 1. Z. Ziembiński, Logika praktyczna, Warszawa 1994. 2. B. Stanosz, Wprowadzenie do logiki formalnej, Warszawa 2002. |
Właścicielem praw autorskich jest Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu.