Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia w kryminalistyce

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0102DL22PWK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia w kryminalistyce
Jednostka: Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

1. Podniesienie poziomu wiedzy, kompetencji i umiejętności praktycznych w dziedzinie psychologii poznawczej.

2. Zaznajomienie studentów z przyczynami i konsekwencjami wypływającymi z zaburzeń psychopatologicznych.

3. Przybliżenie studentom zagadnień związanych z prawami człowieka i standardami ich ochrony w pracy Policji

4. Poznanie psychicznych aspektów działania sprawców przestępstw.

5. Poznanie psychicznych aspektów bycia ofiarą przestępstw.

6. Zapoznanie studentów z dziedziną psychologii sądowej

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Barbara Lorenc-Żelisko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin na ocenę
Pełny opis:

TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN:

Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje:

 na studiach stacjonarnych – 2 h dydaktyczne

 na studiach niestacjonarnych – 1 h dydaktyczna

(z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta)

Wykłady:

1. Poznanie historii psychologii. Pojęcie psychologii kryminalistycznej, jej historia i specyfika

2. Teorie psychoanalityczne w rozwoju psychologii. Rozwój psychologii kryminalistycznej i sądowej

3. Rozwój poznawczy człowieka i jego zaburzenia. Pamięć człowieka i uczenie się.

4. Osobowość i dynamika jej kształtowania się i zaburzenia osobowości.

5. Eksperymenty psychologiczne P. Zimbardo. i S. Milgrama i ich znaczenie dla rozumienia zachowań człowieka

6. Zagrożenia bezpieczeństwa i psychologiczne aspekty patologii psychospołecznych

7. Przestępczość z perspektywy psychologii

Ćwiczenia:

1. Psychologia sprawców przestępstw. Wpływ emocji i temperamentu na zachowania przestępcze. Czyny pod wpływem silnego wzburzenia

2. Klasyfikacja motywów zachowań agresywnych i działań przestępczych. Destruktywne emocje a działania przestępcze. Wpływ używek i uzależnień na działania przestępcze

3. Psychologia zachowań przestępczych nieletnich. Klasyfikacja młodocianych sprawców przestępstw. Etiologia i cechy charakterystyczne przestępczości nieletnich. Wpływ grupy rówieśniczej.

4. Psychologiczne aspekty działania grup przestępczych. Teorie psychologiczne w przestępczości zorganizowanej. Oddziaływanie grupy przestępczej na jej członków.

5. Psychologiczne aspekty terroryzmu. Profil psychologiczny terrorysty. Wpływ indoktrynacji religijnej i politycznej.

6. Psychologiczne aspekty przemocy w rodzinie. Psychologiczne aspekty przestępstw na tle seksualnym

7. Psychologiczne aspekty przestępstw motywowanych nienawiścią. Zjawisko tolerancji i dyskryminacji. Aspekty dyskryminacji i środki przeciwdziałania

8. Prawa człowieka i ich ochrona w pracy Policji. Prawo do życia, zakaz tortur, nieludzkiego bądź poniżającego postępowania lub karania, prawo do sądu, prawo do prywatności, wolności słowa, prawo do zgromadzeń (charakterystyka i znaczenie praw człowieka, cele i warunki ograniczenia praw człowieka, środki ochrony, standardy praw człowieka w Policji).

9. Policjant jako podmiot ochrony praw człowieka. Policjant jako naruszający prawa człowieka. Policjant jako beneficjent praw i wolności. Krajowe i międzynarodowe środki ochrony praw i wolności.

10. Psychologiczne aspekty mobbingu i stalkingu

11. Psychologiczna charakterystyka sprawców zabójstw Motywacje sprawców zabójstw. Psychika zabójcy a sposób działania. Sprawca wielokrotny, seryjny i masowy.

12. Tworzenie profilu kryminalistycznego sprawcy zabójstw

13. Psychologia ofiar przestępstw. Cechy ofiar. Teoria podatności wiktymologicznej - predestynacja wiktymologiczna i potencjał wiktymogenny. Osobowość ofiary

14. Związki ofiar ze sprawcą przestępstwa

15. Kobiety i dzieci jako ofiary przestępstw. Osoby starsze i niepełnosprawne jako ofiary przestępstw

16. Psychologiczne wsparcie ofiar przestępstw. Interwencja kryzysowa. Wpływ stresu, strachu i bezradności na psychikę. Zespół stresu pourazowego i sposoby terapii

17. Psychologia sądowa. Psychopatologia zaburzeń psychologicznych

18. Kryminalistyczne aspekty chorób psychicznych i upośledzenia umysłowego

19. Metody wykrywania kłamstwa podczas przesłuchania i innych czynności procesowych

20. Rola psychologa sądowego w postępowaniu karnym i cywilnym

21. Etyka zawodu psychologa kryminalistycznego i sądowego

22. Wypalenie zawodowe w formacjach mundurowych

23. Zaliczenie ćwiczeń, omówienie wyników.

EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe):

Student po zakończeniu kursu:

w zakresie wiedzy: zna i rozumie

Student zna i rozumie psychologiczne aspekty funkcjonowania człowieka

Student zna i rozumie przyczyny i skutki zaburzeń psychicznych i ich wpływ na przestępczość

Student potrafi omówić zjawisko tolerancji i dyskryminacji, wskazać jej różne aspekty oraz określić środki przeciwdziałania

Student zna i rozumie teorie wiktymologiczne i mechanizmy zachodzące w psychice ofiar przestępstw

Student zna i rozumie pojęcie i możliwości zastosowania psychologii sądowej

BW1_W01

BW1_W07

BW1_W08

w zakresie umiejętności: potrafi

Student potrafi wykorzystać dorobek psychologii z zakresu opiniowania psychologicznego

Student potrafi scharakteryzować motywy sprawców przestępstw

Student potrafi scharakteryzować psychologiczne aspekty różnych kategorii przestępczości

Student potrafi omówić psychologiczne skutki przestępstw u ofiar i wskazać sposoby udzielenia pomocy psychologicznej

Student potrafi podjąć próbę stworzenia profili psychologicznych sprawców przestępstw

Student potrafi zdefiniować problemy psychologiczne dotyczące funkcjonowania człowieka w aspekcie zagrożeń bezpieczeństwa.

BW1_U01

BW1_U02

BW1_U03

BW1_U04

BW1_U07

BW1_U08

BW1_U13

BW1_U16

BW1_U19

w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do

Student jest gotowy do skutecznego opisywania i rozwiązywania psychologicznych problemów w aspekcie funkcjonowania człowieka wobec zagrożeń bezpieczeństwa,

Student jest gotowy zareagować skutecznie w sytuacji pojawiania się problemów bezpieczeństwa w związku ze stanem psychologicznym osoby. BW1_K01

BW1_K04

BW1_K07

FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU:

Wykład - egzamin

Egzamin egzamin pisemny w formie pytań otwartych

Egzamin obejmuje 5 pytań otwartych z całego zakresu tematycznego realizowanego na przedmiocie (wykład + ćwiczenia)

Za każdą odpowiedź można otrzymać max 5 pkt (łącznie max 25 pkt)

Skala ocen:

24-25 pkt = 5,0

22-23 pkt = 4,5

20-21 pkt = 4,0

18-19 pkt = 3,5

16-17 pkt = 3,0

Poniżej = 2,0

Do egzaminu mogą podejść wyłącznie osoby, które zaliczyły pozytywnie kolokwium końcowe z ćwiczeń

Ćwiczenia - zaliczenie na ocenę

Kolokwium - Zaliczenie pisemne w formie testowej. Test obejmuje 20 pytań z 3 wariantami odpowiedzi, z których jeden wariant jest prawidłowy.

Skala ocen:

19-20 pkt = 5,0

17-18 pkt = 4,5

15-16 pkt = 4,0

13-14 pkt = 3,5

11-12 pkt = 3,0

poniżej = 2,0

Uzyskanie oceny 2,0 z ćwiczeń wyklucza możliwość podejścia do egzaminu i jest równoznaczne z niezaliczeniem całego przedmiotu

Praca domowa w formie referatu lub prezentacji

Przygotowanie referatu lub prezentacji jest jednym z warunków uzyskania zaliczenia z przedmiotu.

Referat nie podlega dodatkowej ocenie.

Aktywność na zajęciach: Udział w dyskusjach, wygłaszanie własnych opinii, wniosków, argumentowanie, itp.

Studia stacjonarne

- student może uzyskać 5 plusów, co podwyższy ocenę końcową o 0,5 stopnia,

Studia niestacjonarne

- student może uzyskać 3 plusy, co podwyższy ocenę końcową o 0,5 stopnia.

Obecność obowiązkowa w wymiarze ustalonym przez wykładowcę -----

----

METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

w zakresie wiedzy Kolokwium pisemne, odpowiedzi na pytania, prace domowe

w zakresie umiejętności Uczestniczenie w pracy grup zajęciowych, wykonywanie zadań problemowych wykonywanych podczas zajęć indywidualnie i w zespole.

w zakresie kompetencji społecznych Ocena postawy studenta w obszarach: obowiązkowość, zaangażowanie, aktywność, umiejętność pracy w zespole, samodzielność w realizacji zadań, przestrzeganie zasad etyki.

Literatura:

Obowiązkowa:

B. Hołyst, Psychologia kryminalistyczna, Warszawa 2018

Uzupełniająca:

P. Zimbardo, Psychologia i życie, Warszawa, 2012

E. Aronson, Człowiek - istota społeczna, Warszawa, 2012

P. Zimbardo, Efekt Lucyfera. Dlaczego dobrzy ludzie czynią zło, Warszawa 2012

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Barbara Lorenc-Żelisko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin na ocenę
Pełny opis:

TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN:

Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje:

 na studiach stacjonarnych – 2 h dydaktyczne

 na studiach niestacjonarnych – 1 h dydaktyczna

(z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta)

Wykłady:

1. Poznanie historii psychologii. Pojęcie psychologii kryminalistycznej, jej historia i specyfika

2. Teorie psychoanalityczne w rozwoju psychologii. Rozwój psychologii kryminalistycznej i sądowej

3. Rozwój poznawczy człowieka i jego zaburzenia. Pamięć człowieka i uczenie się.

4. Osobowość i dynamika jej kształtowania się i zaburzenia osobowości.

5. Eksperymenty psychologiczne P. Zimbardo. i S. Milgrama i ich znaczenie dla rozumienia zachowań człowieka

6. Zagrożenia bezpieczeństwa i psychologiczne aspekty patologii psychospołecznych

7. Przestępczość z perspektywy psychologii

Ćwiczenia:

1. Psychologia sprawców przestępstw. Wpływ emocji i temperamentu na zachowania przestępcze. Czyny pod wpływem silnego wzburzenia

2. Klasyfikacja motywów zachowań agresywnych i działań przestępczych. Destruktywne emocje a działania przestępcze. Wpływ używek i uzależnień na działania przestępcze

3. Psychologia zachowań przestępczych nieletnich. Klasyfikacja młodocianych sprawców przestępstw. Etiologia i cechy charakterystyczne przestępczości nieletnich. Wpływ grupy rówieśniczej.

4. Psychologiczne aspekty działania grup przestępczych. Teorie psychologiczne w przestępczości zorganizowanej. Oddziaływanie grupy przestępczej na jej członków.

5. Psychologiczne aspekty terroryzmu. Profil psychologiczny terrorysty. Wpływ indoktrynacji religijnej i politycznej.

6. Psychologiczne aspekty przemocy w rodzinie. Psychologiczne aspekty przestępstw na tle seksualnym

7. Psychologiczne aspekty przestępstw motywowanych nienawiścią. Zjawisko tolerancji i dyskryminacji. Aspekty dyskryminacji i środki przeciwdziałania

8. Prawa człowieka i ich ochrona w pracy Policji. Prawo do życia, zakaz tortur, nieludzkiego bądź poniżającego postępowania lub karania, prawo do sądu, prawo do prywatności, wolności słowa, prawo do zgromadzeń (charakterystyka i znaczenie praw człowieka, cele i warunki ograniczenia praw człowieka, środki ochrony, standardy praw człowieka w Policji).

9. Policjant jako podmiot ochrony praw człowieka. Policjant jako naruszający prawa człowieka. Policjant jako beneficjent praw i wolności. Krajowe i międzynarodowe środki ochrony praw i wolności.

10. Psychologiczne aspekty mobbingu i stalkingu

11. Psychologiczna charakterystyka sprawców zabójstw Motywacje sprawców zabójstw. Psychika zabójcy a sposób działania. Sprawca wielokrotny, seryjny i masowy.

12. Tworzenie profilu kryminalistycznego sprawcy zabójstw

13. Psychologia ofiar przestępstw. Cechy ofiar. Teoria podatności wiktymologicznej - predestynacja wiktymologiczna i potencjał wiktymogenny. Osobowość ofiary

14. Związki ofiar ze sprawcą przestępstwa

15. Kobiety i dzieci jako ofiary przestępstw. Osoby starsze i niepełnosprawne jako ofiary przestępstw

16. Psychologiczne wsparcie ofiar przestępstw. Interwencja kryzysowa. Wpływ stresu, strachu i bezradności na psychikę. Zespół stresu pourazowego i sposoby terapii

17. Psychologia sądowa. Psychopatologia zaburzeń psychologicznych

18. Kryminalistyczne aspekty chorób psychicznych i upośledzenia umysłowego

19. Metody wykrywania kłamstwa podczas przesłuchania i innych czynności procesowych

20. Rola psychologa sądowego w postępowaniu karnym i cywilnym

21. Etyka zawodu psychologa kryminalistycznego i sądowego

22. Wypalenie zawodowe w formacjach mundurowych

23. Zaliczenie ćwiczeń, omówienie wyników.

EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe):

Student po zakończeniu kursu:

w zakresie wiedzy: zna i rozumie

Student zna i rozumie psychologiczne aspekty funkcjonowania człowieka

Student zna i rozumie przyczyny i skutki zaburzeń psychicznych i ich wpływ na przestępczość

Student potrafi omówić zjawisko tolerancji i dyskryminacji, wskazać jej różne aspekty oraz określić środki przeciwdziałania

Student zna i rozumie teorie wiktymologiczne i mechanizmy zachodzące w psychice ofiar przestępstw

Student zna i rozumie pojęcie i możliwości zastosowania psychologii sądowej

BW1_W01

BW1_W07

BW1_W08

w zakresie umiejętności: potrafi

Student potrafi wykorzystać dorobek psychologii z zakresu opiniowania psychologicznego

Student potrafi scharakteryzować motywy sprawców przestępstw

Student potrafi scharakteryzować psychologiczne aspekty różnych kategorii przestępczości

Student potrafi omówić psychologiczne skutki przestępstw u ofiar i wskazać sposoby udzielenia pomocy psychologicznej

Student potrafi podjąć próbę stworzenia profili psychologicznych sprawców przestępstw

Student potrafi zdefiniować problemy psychologiczne dotyczące funkcjonowania człowieka w aspekcie zagrożeń bezpieczeństwa.

BW1_U01

BW1_U02

BW1_U03

BW1_U04

BW1_U07

BW1_U08

BW1_U13

BW1_U16

BW1_U19

w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do

Student jest gotowy do skutecznego opisywania i rozwiązywania psychologicznych problemów w aspekcie funkcjonowania człowieka wobec zagrożeń bezpieczeństwa,

Student jest gotowy zareagować skutecznie w sytuacji pojawiania się problemów bezpieczeństwa w związku ze stanem psychologicznym osoby. BW1_K01

BW1_K04

BW1_K07

FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU:

Wykład - egzamin

Egzamin egzamin pisemny w formie pytań otwartych

Egzamin obejmuje 5 pytań otwartych z całego zakresu tematycznego realizowanego na przedmiocie (wykład + ćwiczenia)

Za każdą odpowiedź można otrzymać max 5 pkt (łącznie max 25 pkt)

Skala ocen:

24-25 pkt = 5,0

22-23 pkt = 4,5

20-21 pkt = 4,0

18-19 pkt = 3,5

16-17 pkt = 3,0

Poniżej = 2,0

Do egzaminu mogą podejść wyłącznie osoby, które zaliczyły pozytywnie kolokwium końcowe z ćwiczeń

Ćwiczenia - zaliczenie na ocenę

Kolokwium - Zaliczenie pisemne w formie testowej. Test obejmuje 20 pytań z 3 wariantami odpowiedzi, z których jeden wariant jest prawidłowy.

Skala ocen:

19-20 pkt = 5,0

17-18 pkt = 4,5

15-16 pkt = 4,0

13-14 pkt = 3,5

11-12 pkt = 3,0

poniżej = 2,0

Uzyskanie oceny 2,0 z ćwiczeń wyklucza możliwość podejścia do egzaminu i jest równoznaczne z niezaliczeniem całego przedmiotu

Praca domowa w formie referatu lub prezentacji

Przygotowanie referatu lub prezentacji jest jednym z warunków uzyskania zaliczenia z przedmiotu.

Referat nie podlega dodatkowej ocenie.

Aktywność na zajęciach: Udział w dyskusjach, wygłaszanie własnych opinii, wniosków, argumentowanie, itp.

Studia stacjonarne

- student może uzyskać 5 plusów, co podwyższy ocenę końcową o 0,5 stopnia,

Studia niestacjonarne

- student może uzyskać 3 plusy, co podwyższy ocenę końcową o 0,5 stopnia.

Obecność obowiązkowa w wymiarze ustalonym przez wykładowcę -----

----

METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

w zakresie wiedzy Kolokwium pisemne, odpowiedzi na pytania, prace domowe

w zakresie umiejętności Uczestniczenie w pracy grup zajęciowych, wykonywanie zadań problemowych wykonywanych podczas zajęć indywidualnie i w zespole.

w zakresie kompetencji społecznych Ocena postawy studenta w obszarach: obowiązkowość, zaangażowanie, aktywność, umiejętność pracy w zespole, samodzielność w realizacji zadań, przestrzeganie zasad etyki.

Literatura:

Obowiązkowa:

B. Hołyst, Psychologia kryminalistyczna, Warszawa 2018

Uzupełniająca:

P. Zimbardo, Psychologia i życie, Warszawa, 2012

E. Aronson, Człowiek - istota społeczna, Warszawa, 2012

P. Zimbardo, Efekt Lucyfera. Dlaczego dobrzy ludzie czynią zło, Warszawa 2012

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Głazowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin na ocenę
Pełny opis:

TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN:

Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje:

 na studiach stacjonarnych – 2 h dydaktyczne

 na studiach niestacjonarnych – 1 h dydaktyczna

(z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta)

Wykłady:

1. Poznanie historii psychologii. Pojęcie psychologii kryminalistycznej, jej historia i specyfika

2. Teorie psychoanalityczne w rozwoju psychologii. Rozwój psychologii kryminalistycznej i sądowej

3. Rozwój poznawczy człowieka i jego zaburzenia. Pamięć człowieka i uczenie się.

4. Osobowość i dynamika jej kształtowania się i zaburzenia osobowości.

5. Eksperymenty psychologiczne P. Zimbardo. i S. Milgrama i ich znaczenie dla rozumienia zachowań człowieka

6. Zagrożenia bezpieczeństwa i psychologiczne aspekty patologii psychospołecznych

7. Przestępczość z perspektywy psychologii

Ćwiczenia:

1. Psychologia sprawców przestępstw. Wpływ emocji i temperamentu na zachowania przestępcze. Czyny pod wpływem silnego wzburzenia

2. Klasyfikacja motywów zachowań agresywnych i działań przestępczych. Destruktywne emocje a działania przestępcze. Wpływ używek i uzależnień na działania przestępcze

3. Psychologia zachowań przestępczych nieletnich. Klasyfikacja młodocianych sprawców przestępstw. Etiologia i cechy charakterystyczne przestępczości nieletnich. Wpływ grupy rówieśniczej.

4. Psychologiczne aspekty działania grup przestępczych. Teorie psychologiczne w przestępczości zorganizowanej. Oddziaływanie grupy przestępczej na jej członków.

5. Psychologiczne aspekty terroryzmu. Profil psychologiczny terrorysty. Wpływ indoktrynacji religijnej i politycznej.

6. Psychologiczne aspekty przemocy w rodzinie. Psychologiczne aspekty przestępstw na tle seksualnym

7. Psychologiczne aspekty przestępstw motywowanych nienawiścią. Zjawisko tolerancji i dyskryminacji. Aspekty dyskryminacji i środki przeciwdziałania

8. Prawa człowieka i ich ochrona w pracy Policji. Prawo do życia, zakaz tortur, nieludzkiego bądź poniżającego postępowania lub karania, prawo do sądu, prawo do prywatności, wolności słowa, prawo do zgromadzeń (charakterystyka i znaczenie praw człowieka, cele i warunki ograniczenia praw człowieka, środki ochrony, standardy praw człowieka w Policji).

9. Policjant jako podmiot ochrony praw człowieka. Policjant jako naruszający prawa człowieka. Policjant jako beneficjent praw i wolności. Krajowe i międzynarodowe środki ochrony praw i wolności.

10. Psychologiczne aspekty mobbingu i stalkingu

11. Psychologiczna charakterystyka sprawców zabójstw Motywacje sprawców zabójstw. Psychika zabójcy a sposób działania. Sprawca wielokrotny, seryjny i masowy.

12. Tworzenie profilu kryminalistycznego sprawcy zabójstw

13. Psychologia ofiar przestępstw. Cechy ofiar. Teoria podatności wiktymologicznej - predestynacja wiktymologiczna i potencjał wiktymogenny. Osobowość ofiary

14. Związki ofiar ze sprawcą przestępstwa

15. Kobiety i dzieci jako ofiary przestępstw. Osoby starsze i niepełnosprawne jako ofiary przestępstw

16. Psychologiczne wsparcie ofiar przestępstw. Interwencja kryzysowa. Wpływ stresu, strachu i bezradności na psychikę. Zespół stresu pourazowego i sposoby terapii

17. Psychologia sądowa. Psychopatologia zaburzeń psychologicznych

18. Kryminalistyczne aspekty chorób psychicznych i upośledzenia umysłowego

19. Metody wykrywania kłamstwa podczas przesłuchania i innych czynności procesowych

20. Rola psychologa sądowego w postępowaniu karnym i cywilnym

21. Etyka zawodu psychologa kryminalistycznego i sądowego

22. Wypalenie zawodowe w formacjach mundurowych

23. Zaliczenie ćwiczeń, omówienie wyników.

EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe):

Student po zakończeniu kursu:

w zakresie wiedzy: zna i rozumie

Student zna i rozumie psychologiczne aspekty funkcjonowania człowieka

Student zna i rozumie przyczyny i skutki zaburzeń psychicznych i ich wpływ na przestępczość

Student potrafi omówić zjawisko tolerancji i dyskryminacji, wskazać jej różne aspekty oraz określić środki przeciwdziałania

Student zna i rozumie teorie wiktymologiczne i mechanizmy zachodzące w psychice ofiar przestępstw

Student zna i rozumie pojęcie i możliwości zastosowania psychologii sądowej

BW1_W01

BW1_W07

BW1_W08

w zakresie umiejętności: potrafi

Student potrafi wykorzystać dorobek psychologii z zakresu opiniowania psychologicznego

Student potrafi scharakteryzować motywy sprawców przestępstw

Student potrafi scharakteryzować psychologiczne aspekty różnych kategorii przestępczości

Student potrafi omówić psychologiczne skutki przestępstw u ofiar i wskazać sposoby udzielenia pomocy psychologicznej

Student potrafi podjąć próbę stworzenia profili psychologicznych sprawców przestępstw

Student potrafi zdefiniować problemy psychologiczne dotyczące funkcjonowania człowieka w aspekcie zagrożeń bezpieczeństwa.

BW1_U01

BW1_U02

BW1_U03

BW1_U04

BW1_U07

BW1_U08

BW1_U13

BW1_U16

BW1_U19

w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do

Student jest gotowy do skutecznego opisywania i rozwiązywania psychologicznych problemów w aspekcie funkcjonowania człowieka wobec zagrożeń bezpieczeństwa,

Student jest gotowy zareagować skutecznie w sytuacji pojawiania się problemów bezpieczeństwa w związku ze stanem psychologicznym osoby. BW1_K01

BW1_K04

BW1_K07

FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU:

Wykład - egzamin

Egzamin egzamin pisemny w formie pytań otwartych

Egzamin obejmuje 5 pytań otwartych z całego zakresu tematycznego realizowanego na przedmiocie (wykład + ćwiczenia)

Za każdą odpowiedź można otrzymać max 5 pkt (łącznie max 25 pkt)

Skala ocen:

24-25 pkt = 5,0

22-23 pkt = 4,5

20-21 pkt = 4,0

18-19 pkt = 3,5

16-17 pkt = 3,0

Poniżej = 2,0

Do egzaminu mogą podejść wyłącznie osoby, które zaliczyły pozytywnie kolokwium końcowe z ćwiczeń

Ćwiczenia - zaliczenie na ocenę

Kolokwium - Zaliczenie pisemne w formie testowej. Test obejmuje 20 pytań z 3 wariantami odpowiedzi, z których jeden wariant jest prawidłowy.

Skala ocen:

19-20 pkt = 5,0

17-18 pkt = 4,5

15-16 pkt = 4,0

13-14 pkt = 3,5

11-12 pkt = 3,0

poniżej = 2,0

Uzyskanie oceny 2,0 z ćwiczeń wyklucza możliwość podejścia do egzaminu i jest równoznaczne z niezaliczeniem całego przedmiotu

Praca domowa w formie referatu lub prezentacji

Przygotowanie referatu lub prezentacji jest jednym z warunków uzyskania zaliczenia z przedmiotu.

Referat nie podlega dodatkowej ocenie.

Aktywność na zajęciach: Udział w dyskusjach, wygłaszanie własnych opinii, wniosków, argumentowanie, itp.

Studia stacjonarne

- student może uzyskać 5 plusów, co podwyższy ocenę końcową o 0,5 stopnia,

Studia niestacjonarne

- student może uzyskać 3 plusy, co podwyższy ocenę końcową o 0,5 stopnia.

Obecność obowiązkowa w wymiarze ustalonym przez wykładowcę -----

----

METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

w zakresie wiedzy Kolokwium pisemne, odpowiedzi na pytania, prace domowe

w zakresie umiejętności Uczestniczenie w pracy grup zajęciowych, wykonywanie zadań problemowych wykonywanych podczas zajęć indywidualnie i w zespole.

w zakresie kompetencji społecznych Ocena postawy studenta w obszarach: obowiązkowość, zaangażowanie, aktywność, umiejętność pracy w zespole, samodzielność w realizacji zadań, przestrzeganie zasad etyki.

Literatura:

Obowiązkowa:

B. Hołyst, Psychologia kryminalistyczna, Warszawa 2018

Uzupełniająca:

P. Zimbardo, Psychologia i życie, Warszawa, 2012

E. Aronson, Człowiek - istota społeczna, Warszawa, 2012

P. Zimbardo, Efekt Lucyfera. Dlaczego dobrzy ludzie czynią zło, Warszawa 2012

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)