Psychologia w kryminalistyce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0102DL22PWK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia w kryminalistyce |
Jednostka: | Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
1. Podniesienie poziomu wiedzy, kompetencji i umiejętności praktycznych w dziedzinie psychologii poznawczej. 2. Zaznajomienie studentów z przyczynami i konsekwencjami wypływającymi z zaburzeń psychopatologicznych. 3. Przybliżenie studentom zagadnień związanych z prawami człowieka i standardami ich ochrony w pracy Policji 4. Poznanie psychicznych aspektów działania sprawców przestępstw. 5. Poznanie psychicznych aspektów bycia ofiarą przestępstw. 6. Zapoznanie studentów z dziedziną psychologii sądowej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ CW
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Barbara Lorenc-Żelisko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin na ocenę |
|
Pełny opis: |
TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN: Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje: na studiach stacjonarnych – 2 h dydaktyczne na studiach niestacjonarnych – 1 h dydaktyczna (z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta) Wykłady: 1. Poznanie historii psychologii. Pojęcie psychologii kryminalistycznej, jej historia i specyfika 2. Teorie psychoanalityczne w rozwoju psychologii. Rozwój psychologii kryminalistycznej i sądowej 3. Rozwój poznawczy człowieka i jego zaburzenia. Pamięć człowieka i uczenie się. 4. Osobowość i dynamika jej kształtowania się i zaburzenia osobowości. 5. Eksperymenty psychologiczne P. Zimbardo. i S. Milgrama i ich znaczenie dla rozumienia zachowań człowieka 6. Zagrożenia bezpieczeństwa i psychologiczne aspekty patologii psychospołecznych 7. Przestępczość z perspektywy psychologii Ćwiczenia: 1. Psychologia sprawców przestępstw. Wpływ emocji i temperamentu na zachowania przestępcze. Czyny pod wpływem silnego wzburzenia 2. Klasyfikacja motywów zachowań agresywnych i działań przestępczych. Destruktywne emocje a działania przestępcze. Wpływ używek i uzależnień na działania przestępcze 3. Psychologia zachowań przestępczych nieletnich. Klasyfikacja młodocianych sprawców przestępstw. Etiologia i cechy charakterystyczne przestępczości nieletnich. Wpływ grupy rówieśniczej. 4. Psychologiczne aspekty działania grup przestępczych. Teorie psychologiczne w przestępczości zorganizowanej. Oddziaływanie grupy przestępczej na jej członków. 5. Psychologiczne aspekty terroryzmu. Profil psychologiczny terrorysty. Wpływ indoktrynacji religijnej i politycznej. 6. Psychologiczne aspekty przemocy w rodzinie. Psychologiczne aspekty przestępstw na tle seksualnym 7. Psychologiczne aspekty przestępstw motywowanych nienawiścią. Zjawisko tolerancji i dyskryminacji. Aspekty dyskryminacji i środki przeciwdziałania 8. Prawa człowieka i ich ochrona w pracy Policji. Prawo do życia, zakaz tortur, nieludzkiego bądź poniżającego postępowania lub karania, prawo do sądu, prawo do prywatności, wolności słowa, prawo do zgromadzeń (charakterystyka i znaczenie praw człowieka, cele i warunki ograniczenia praw człowieka, środki ochrony, standardy praw człowieka w Policji). 9. Policjant jako podmiot ochrony praw człowieka. Policjant jako naruszający prawa człowieka. Policjant jako beneficjent praw i wolności. Krajowe i międzynarodowe środki ochrony praw i wolności. 10. Psychologiczne aspekty mobbingu i stalkingu 11. Psychologiczna charakterystyka sprawców zabójstw Motywacje sprawców zabójstw. Psychika zabójcy a sposób działania. Sprawca wielokrotny, seryjny i masowy. 12. Tworzenie profilu kryminalistycznego sprawcy zabójstw 13. Psychologia ofiar przestępstw. Cechy ofiar. Teoria podatności wiktymologicznej - predestynacja wiktymologiczna i potencjał wiktymogenny. Osobowość ofiary 14. Związki ofiar ze sprawcą przestępstwa 15. Kobiety i dzieci jako ofiary przestępstw. Osoby starsze i niepełnosprawne jako ofiary przestępstw 16. Psychologiczne wsparcie ofiar przestępstw. Interwencja kryzysowa. Wpływ stresu, strachu i bezradności na psychikę. Zespół stresu pourazowego i sposoby terapii 17. Psychologia sądowa. Psychopatologia zaburzeń psychologicznych 18. Kryminalistyczne aspekty chorób psychicznych i upośledzenia umysłowego 19. Metody wykrywania kłamstwa podczas przesłuchania i innych czynności procesowych 20. Rola psychologa sądowego w postępowaniu karnym i cywilnym 21. Etyka zawodu psychologa kryminalistycznego i sądowego 22. Wypalenie zawodowe w formacjach mundurowych 23. Zaliczenie ćwiczeń, omówienie wyników. EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe): Student po zakończeniu kursu: w zakresie wiedzy: zna i rozumie Student zna i rozumie psychologiczne aspekty funkcjonowania człowieka Student zna i rozumie przyczyny i skutki zaburzeń psychicznych i ich wpływ na przestępczość Student potrafi omówić zjawisko tolerancji i dyskryminacji, wskazać jej różne aspekty oraz określić środki przeciwdziałania Student zna i rozumie teorie wiktymologiczne i mechanizmy zachodzące w psychice ofiar przestępstw Student zna i rozumie pojęcie i możliwości zastosowania psychologii sądowej BW1_W01 BW1_W07 BW1_W08 w zakresie umiejętności: potrafi Student potrafi wykorzystać dorobek psychologii z zakresu opiniowania psychologicznego Student potrafi scharakteryzować motywy sprawców przestępstw Student potrafi scharakteryzować psychologiczne aspekty różnych kategorii przestępczości Student potrafi omówić psychologiczne skutki przestępstw u ofiar i wskazać sposoby udzielenia pomocy psychologicznej Student potrafi podjąć próbę stworzenia profili psychologicznych sprawców przestępstw Student potrafi zdefiniować problemy psychologiczne dotyczące funkcjonowania człowieka w aspekcie zagrożeń bezpieczeństwa. BW1_U01 BW1_U02 BW1_U03 BW1_U04 BW1_U07 BW1_U08 BW1_U13 BW1_U16 BW1_U19 w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do Student jest gotowy do skutecznego opisywania i rozwiązywania psychologicznych problemów w aspekcie funkcjonowania człowieka wobec zagrożeń bezpieczeństwa, Student jest gotowy zareagować skutecznie w sytuacji pojawiania się problemów bezpieczeństwa w związku ze stanem psychologicznym osoby. BW1_K01 BW1_K04 BW1_K07 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: Wykład - egzamin Egzamin egzamin pisemny w formie pytań otwartych Egzamin obejmuje 5 pytań otwartych z całego zakresu tematycznego realizowanego na przedmiocie (wykład + ćwiczenia) Za każdą odpowiedź można otrzymać max 5 pkt (łącznie max 25 pkt) Skala ocen: 24-25 pkt = 5,0 22-23 pkt = 4,5 20-21 pkt = 4,0 18-19 pkt = 3,5 16-17 pkt = 3,0 Poniżej = 2,0 Do egzaminu mogą podejść wyłącznie osoby, które zaliczyły pozytywnie kolokwium końcowe z ćwiczeń Ćwiczenia - zaliczenie na ocenę Kolokwium - Zaliczenie pisemne w formie testowej. Test obejmuje 20 pytań z 3 wariantami odpowiedzi, z których jeden wariant jest prawidłowy. Skala ocen: 19-20 pkt = 5,0 17-18 pkt = 4,5 15-16 pkt = 4,0 13-14 pkt = 3,5 11-12 pkt = 3,0 poniżej = 2,0 Uzyskanie oceny 2,0 z ćwiczeń wyklucza możliwość podejścia do egzaminu i jest równoznaczne z niezaliczeniem całego przedmiotu Praca domowa w formie referatu lub prezentacji Przygotowanie referatu lub prezentacji jest jednym z warunków uzyskania zaliczenia z przedmiotu. Referat nie podlega dodatkowej ocenie. Aktywność na zajęciach: Udział w dyskusjach, wygłaszanie własnych opinii, wniosków, argumentowanie, itp. Studia stacjonarne - student może uzyskać 5 plusów, co podwyższy ocenę końcową o 0,5 stopnia, Studia niestacjonarne - student może uzyskać 3 plusy, co podwyższy ocenę końcową o 0,5 stopnia. Obecność obowiązkowa w wymiarze ustalonym przez wykładowcę ----- ---- METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: w zakresie wiedzy Kolokwium pisemne, odpowiedzi na pytania, prace domowe w zakresie umiejętności Uczestniczenie w pracy grup zajęciowych, wykonywanie zadań problemowych wykonywanych podczas zajęć indywidualnie i w zespole. w zakresie kompetencji społecznych Ocena postawy studenta w obszarach: obowiązkowość, zaangażowanie, aktywność, umiejętność pracy w zespole, samodzielność w realizacji zadań, przestrzeganie zasad etyki. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: B. Hołyst, Psychologia kryminalistyczna, Warszawa 2018 Uzupełniająca: P. Zimbardo, Psychologia i życie, Warszawa, 2012 E. Aronson, Człowiek - istota społeczna, Warszawa, 2012 P. Zimbardo, Efekt Lucyfera. Dlaczego dobrzy ludzie czynią zło, Warszawa 2012 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Barbara Lorenc-Żelisko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin na ocenę |
|
Pełny opis: |
TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN: Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje: na studiach stacjonarnych – 2 h dydaktyczne na studiach niestacjonarnych – 1 h dydaktyczna (z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta) Wykłady: 1. Poznanie historii psychologii. Pojęcie psychologii kryminalistycznej, jej historia i specyfika 2. Teorie psychoanalityczne w rozwoju psychologii. Rozwój psychologii kryminalistycznej i sądowej 3. Rozwój poznawczy człowieka i jego zaburzenia. Pamięć człowieka i uczenie się. 4. Osobowość i dynamika jej kształtowania się i zaburzenia osobowości. 5. Eksperymenty psychologiczne P. Zimbardo. i S. Milgrama i ich znaczenie dla rozumienia zachowań człowieka 6. Zagrożenia bezpieczeństwa i psychologiczne aspekty patologii psychospołecznych 7. Przestępczość z perspektywy psychologii Ćwiczenia: 1. Psychologia sprawców przestępstw. Wpływ emocji i temperamentu na zachowania przestępcze. Czyny pod wpływem silnego wzburzenia 2. Klasyfikacja motywów zachowań agresywnych i działań przestępczych. Destruktywne emocje a działania przestępcze. Wpływ używek i uzależnień na działania przestępcze 3. Psychologia zachowań przestępczych nieletnich. Klasyfikacja młodocianych sprawców przestępstw. Etiologia i cechy charakterystyczne przestępczości nieletnich. Wpływ grupy rówieśniczej. 4. Psychologiczne aspekty działania grup przestępczych. Teorie psychologiczne w przestępczości zorganizowanej. Oddziaływanie grupy przestępczej na jej członków. 5. Psychologiczne aspekty terroryzmu. Profil psychologiczny terrorysty. Wpływ indoktrynacji religijnej i politycznej. 6. Psychologiczne aspekty przemocy w rodzinie. Psychologiczne aspekty przestępstw na tle seksualnym 7. Psychologiczne aspekty przestępstw motywowanych nienawiścią. Zjawisko tolerancji i dyskryminacji. Aspekty dyskryminacji i środki przeciwdziałania 8. Prawa człowieka i ich ochrona w pracy Policji. Prawo do życia, zakaz tortur, nieludzkiego bądź poniżającego postępowania lub karania, prawo do sądu, prawo do prywatności, wolności słowa, prawo do zgromadzeń (charakterystyka i znaczenie praw człowieka, cele i warunki ograniczenia praw człowieka, środki ochrony, standardy praw człowieka w Policji). 9. Policjant jako podmiot ochrony praw człowieka. Policjant jako naruszający prawa człowieka. Policjant jako beneficjent praw i wolności. Krajowe i międzynarodowe środki ochrony praw i wolności. 10. Psychologiczne aspekty mobbingu i stalkingu 11. Psychologiczna charakterystyka sprawców zabójstw Motywacje sprawców zabójstw. Psychika zabójcy a sposób działania. Sprawca wielokrotny, seryjny i masowy. 12. Tworzenie profilu kryminalistycznego sprawcy zabójstw 13. Psychologia ofiar przestępstw. Cechy ofiar. Teoria podatności wiktymologicznej - predestynacja wiktymologiczna i potencjał wiktymogenny. Osobowość ofiary 14. Związki ofiar ze sprawcą przestępstwa 15. Kobiety i dzieci jako ofiary przestępstw. Osoby starsze i niepełnosprawne jako ofiary przestępstw 16. Psychologiczne wsparcie ofiar przestępstw. Interwencja kryzysowa. Wpływ stresu, strachu i bezradności na psychikę. Zespół stresu pourazowego i sposoby terapii 17. Psychologia sądowa. Psychopatologia zaburzeń psychologicznych 18. Kryminalistyczne aspekty chorób psychicznych i upośledzenia umysłowego 19. Metody wykrywania kłamstwa podczas przesłuchania i innych czynności procesowych 20. Rola psychologa sądowego w postępowaniu karnym i cywilnym 21. Etyka zawodu psychologa kryminalistycznego i sądowego 22. Wypalenie zawodowe w formacjach mundurowych 23. Zaliczenie ćwiczeń, omówienie wyników. EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe): Student po zakończeniu kursu: w zakresie wiedzy: zna i rozumie Student zna i rozumie psychologiczne aspekty funkcjonowania człowieka Student zna i rozumie przyczyny i skutki zaburzeń psychicznych i ich wpływ na przestępczość Student potrafi omówić zjawisko tolerancji i dyskryminacji, wskazać jej różne aspekty oraz określić środki przeciwdziałania Student zna i rozumie teorie wiktymologiczne i mechanizmy zachodzące w psychice ofiar przestępstw Student zna i rozumie pojęcie i możliwości zastosowania psychologii sądowej BW1_W01 BW1_W07 BW1_W08 w zakresie umiejętności: potrafi Student potrafi wykorzystać dorobek psychologii z zakresu opiniowania psychologicznego Student potrafi scharakteryzować motywy sprawców przestępstw Student potrafi scharakteryzować psychologiczne aspekty różnych kategorii przestępczości Student potrafi omówić psychologiczne skutki przestępstw u ofiar i wskazać sposoby udzielenia pomocy psychologicznej Student potrafi podjąć próbę stworzenia profili psychologicznych sprawców przestępstw Student potrafi zdefiniować problemy psychologiczne dotyczące funkcjonowania człowieka w aspekcie zagrożeń bezpieczeństwa. BW1_U01 BW1_U02 BW1_U03 BW1_U04 BW1_U07 BW1_U08 BW1_U13 BW1_U16 BW1_U19 w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do Student jest gotowy do skutecznego opisywania i rozwiązywania psychologicznych problemów w aspekcie funkcjonowania człowieka wobec zagrożeń bezpieczeństwa, Student jest gotowy zareagować skutecznie w sytuacji pojawiania się problemów bezpieczeństwa w związku ze stanem psychologicznym osoby. BW1_K01 BW1_K04 BW1_K07 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: Wykład - egzamin Egzamin egzamin pisemny w formie pytań otwartych Egzamin obejmuje 5 pytań otwartych z całego zakresu tematycznego realizowanego na przedmiocie (wykład + ćwiczenia) Za każdą odpowiedź można otrzymać max 5 pkt (łącznie max 25 pkt) Skala ocen: 24-25 pkt = 5,0 22-23 pkt = 4,5 20-21 pkt = 4,0 18-19 pkt = 3,5 16-17 pkt = 3,0 Poniżej = 2,0 Do egzaminu mogą podejść wyłącznie osoby, które zaliczyły pozytywnie kolokwium końcowe z ćwiczeń Ćwiczenia - zaliczenie na ocenę Kolokwium - Zaliczenie pisemne w formie testowej. Test obejmuje 20 pytań z 3 wariantami odpowiedzi, z których jeden wariant jest prawidłowy. Skala ocen: 19-20 pkt = 5,0 17-18 pkt = 4,5 15-16 pkt = 4,0 13-14 pkt = 3,5 11-12 pkt = 3,0 poniżej = 2,0 Uzyskanie oceny 2,0 z ćwiczeń wyklucza możliwość podejścia do egzaminu i jest równoznaczne z niezaliczeniem całego przedmiotu Praca domowa w formie referatu lub prezentacji Przygotowanie referatu lub prezentacji jest jednym z warunków uzyskania zaliczenia z przedmiotu. Referat nie podlega dodatkowej ocenie. Aktywność na zajęciach: Udział w dyskusjach, wygłaszanie własnych opinii, wniosków, argumentowanie, itp. Studia stacjonarne - student może uzyskać 5 plusów, co podwyższy ocenę końcową o 0,5 stopnia, Studia niestacjonarne - student może uzyskać 3 plusy, co podwyższy ocenę końcową o 0,5 stopnia. Obecność obowiązkowa w wymiarze ustalonym przez wykładowcę ----- ---- METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: w zakresie wiedzy Kolokwium pisemne, odpowiedzi na pytania, prace domowe w zakresie umiejętności Uczestniczenie w pracy grup zajęciowych, wykonywanie zadań problemowych wykonywanych podczas zajęć indywidualnie i w zespole. w zakresie kompetencji społecznych Ocena postawy studenta w obszarach: obowiązkowość, zaangażowanie, aktywność, umiejętność pracy w zespole, samodzielność w realizacji zadań, przestrzeganie zasad etyki. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: B. Hołyst, Psychologia kryminalistyczna, Warszawa 2018 Uzupełniająca: P. Zimbardo, Psychologia i życie, Warszawa, 2012 E. Aronson, Człowiek - istota społeczna, Warszawa, 2012 P. Zimbardo, Efekt Lucyfera. Dlaczego dobrzy ludzie czynią zło, Warszawa 2012 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Głazowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin na ocenę |
|
Pełny opis: |
TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN: Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje: na studiach stacjonarnych – 2 h dydaktyczne na studiach niestacjonarnych – 1 h dydaktyczna (z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta) Wykłady: 1. Poznanie historii psychologii. Pojęcie psychologii kryminalistycznej, jej historia i specyfika 2. Teorie psychoanalityczne w rozwoju psychologii. Rozwój psychologii kryminalistycznej i sądowej 3. Rozwój poznawczy człowieka i jego zaburzenia. Pamięć człowieka i uczenie się. 4. Osobowość i dynamika jej kształtowania się i zaburzenia osobowości. 5. Eksperymenty psychologiczne P. Zimbardo. i S. Milgrama i ich znaczenie dla rozumienia zachowań człowieka 6. Zagrożenia bezpieczeństwa i psychologiczne aspekty patologii psychospołecznych 7. Przestępczość z perspektywy psychologii Ćwiczenia: 1. Psychologia sprawców przestępstw. Wpływ emocji i temperamentu na zachowania przestępcze. Czyny pod wpływem silnego wzburzenia 2. Klasyfikacja motywów zachowań agresywnych i działań przestępczych. Destruktywne emocje a działania przestępcze. Wpływ używek i uzależnień na działania przestępcze 3. Psychologia zachowań przestępczych nieletnich. Klasyfikacja młodocianych sprawców przestępstw. Etiologia i cechy charakterystyczne przestępczości nieletnich. Wpływ grupy rówieśniczej. 4. Psychologiczne aspekty działania grup przestępczych. Teorie psychologiczne w przestępczości zorganizowanej. Oddziaływanie grupy przestępczej na jej członków. 5. Psychologiczne aspekty terroryzmu. Profil psychologiczny terrorysty. Wpływ indoktrynacji religijnej i politycznej. 6. Psychologiczne aspekty przemocy w rodzinie. Psychologiczne aspekty przestępstw na tle seksualnym 7. Psychologiczne aspekty przestępstw motywowanych nienawiścią. Zjawisko tolerancji i dyskryminacji. Aspekty dyskryminacji i środki przeciwdziałania 8. Prawa człowieka i ich ochrona w pracy Policji. Prawo do życia, zakaz tortur, nieludzkiego bądź poniżającego postępowania lub karania, prawo do sądu, prawo do prywatności, wolności słowa, prawo do zgromadzeń (charakterystyka i znaczenie praw człowieka, cele i warunki ograniczenia praw człowieka, środki ochrony, standardy praw człowieka w Policji). 9. Policjant jako podmiot ochrony praw człowieka. Policjant jako naruszający prawa człowieka. Policjant jako beneficjent praw i wolności. Krajowe i międzynarodowe środki ochrony praw i wolności. 10. Psychologiczne aspekty mobbingu i stalkingu 11. Psychologiczna charakterystyka sprawców zabójstw Motywacje sprawców zabójstw. Psychika zabójcy a sposób działania. Sprawca wielokrotny, seryjny i masowy. 12. Tworzenie profilu kryminalistycznego sprawcy zabójstw 13. Psychologia ofiar przestępstw. Cechy ofiar. Teoria podatności wiktymologicznej - predestynacja wiktymologiczna i potencjał wiktymogenny. Osobowość ofiary 14. Związki ofiar ze sprawcą przestępstwa 15. Kobiety i dzieci jako ofiary przestępstw. Osoby starsze i niepełnosprawne jako ofiary przestępstw 16. Psychologiczne wsparcie ofiar przestępstw. Interwencja kryzysowa. Wpływ stresu, strachu i bezradności na psychikę. Zespół stresu pourazowego i sposoby terapii 17. Psychologia sądowa. Psychopatologia zaburzeń psychologicznych 18. Kryminalistyczne aspekty chorób psychicznych i upośledzenia umysłowego 19. Metody wykrywania kłamstwa podczas przesłuchania i innych czynności procesowych 20. Rola psychologa sądowego w postępowaniu karnym i cywilnym 21. Etyka zawodu psychologa kryminalistycznego i sądowego 22. Wypalenie zawodowe w formacjach mundurowych 23. Zaliczenie ćwiczeń, omówienie wyników. EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe): Student po zakończeniu kursu: w zakresie wiedzy: zna i rozumie Student zna i rozumie psychologiczne aspekty funkcjonowania człowieka Student zna i rozumie przyczyny i skutki zaburzeń psychicznych i ich wpływ na przestępczość Student potrafi omówić zjawisko tolerancji i dyskryminacji, wskazać jej różne aspekty oraz określić środki przeciwdziałania Student zna i rozumie teorie wiktymologiczne i mechanizmy zachodzące w psychice ofiar przestępstw Student zna i rozumie pojęcie i możliwości zastosowania psychologii sądowej BW1_W01 BW1_W07 BW1_W08 w zakresie umiejętności: potrafi Student potrafi wykorzystać dorobek psychologii z zakresu opiniowania psychologicznego Student potrafi scharakteryzować motywy sprawców przestępstw Student potrafi scharakteryzować psychologiczne aspekty różnych kategorii przestępczości Student potrafi omówić psychologiczne skutki przestępstw u ofiar i wskazać sposoby udzielenia pomocy psychologicznej Student potrafi podjąć próbę stworzenia profili psychologicznych sprawców przestępstw Student potrafi zdefiniować problemy psychologiczne dotyczące funkcjonowania człowieka w aspekcie zagrożeń bezpieczeństwa. BW1_U01 BW1_U02 BW1_U03 BW1_U04 BW1_U07 BW1_U08 BW1_U13 BW1_U16 BW1_U19 w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do Student jest gotowy do skutecznego opisywania i rozwiązywania psychologicznych problemów w aspekcie funkcjonowania człowieka wobec zagrożeń bezpieczeństwa, Student jest gotowy zareagować skutecznie w sytuacji pojawiania się problemów bezpieczeństwa w związku ze stanem psychologicznym osoby. BW1_K01 BW1_K04 BW1_K07 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: Wykład - egzamin Egzamin egzamin pisemny w formie pytań otwartych Egzamin obejmuje 5 pytań otwartych z całego zakresu tematycznego realizowanego na przedmiocie (wykład + ćwiczenia) Za każdą odpowiedź można otrzymać max 5 pkt (łącznie max 25 pkt) Skala ocen: 24-25 pkt = 5,0 22-23 pkt = 4,5 20-21 pkt = 4,0 18-19 pkt = 3,5 16-17 pkt = 3,0 Poniżej = 2,0 Do egzaminu mogą podejść wyłącznie osoby, które zaliczyły pozytywnie kolokwium końcowe z ćwiczeń Ćwiczenia - zaliczenie na ocenę Kolokwium - Zaliczenie pisemne w formie testowej. Test obejmuje 20 pytań z 3 wariantami odpowiedzi, z których jeden wariant jest prawidłowy. Skala ocen: 19-20 pkt = 5,0 17-18 pkt = 4,5 15-16 pkt = 4,0 13-14 pkt = 3,5 11-12 pkt = 3,0 poniżej = 2,0 Uzyskanie oceny 2,0 z ćwiczeń wyklucza możliwość podejścia do egzaminu i jest równoznaczne z niezaliczeniem całego przedmiotu Praca domowa w formie referatu lub prezentacji Przygotowanie referatu lub prezentacji jest jednym z warunków uzyskania zaliczenia z przedmiotu. Referat nie podlega dodatkowej ocenie. Aktywność na zajęciach: Udział w dyskusjach, wygłaszanie własnych opinii, wniosków, argumentowanie, itp. Studia stacjonarne - student może uzyskać 5 plusów, co podwyższy ocenę końcową o 0,5 stopnia, Studia niestacjonarne - student może uzyskać 3 plusy, co podwyższy ocenę końcową o 0,5 stopnia. Obecność obowiązkowa w wymiarze ustalonym przez wykładowcę ----- ---- METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: w zakresie wiedzy Kolokwium pisemne, odpowiedzi na pytania, prace domowe w zakresie umiejętności Uczestniczenie w pracy grup zajęciowych, wykonywanie zadań problemowych wykonywanych podczas zajęć indywidualnie i w zespole. w zakresie kompetencji społecznych Ocena postawy studenta w obszarach: obowiązkowość, zaangażowanie, aktywność, umiejętność pracy w zespole, samodzielność w realizacji zadań, przestrzeganie zasad etyki. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: B. Hołyst, Psychologia kryminalistyczna, Warszawa 2018 Uzupełniająca: P. Zimbardo, Psychologia i życie, Warszawa, 2012 E. Aronson, Człowiek - istota społeczna, Warszawa, 2012 P. Zimbardo, Efekt Lucyfera. Dlaczego dobrzy ludzie czynią zło, Warszawa 2012 |
Właścicielem praw autorskich jest Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu.