Metodyka pracy organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości oraz obrońców i pełnomocników w sprawach karnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101ZJ41MPOŚ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości oraz obrońców i pełnomocników w sprawach karnych |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
9.00
LUB
7.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Celem jest zapoznanie studentów z praktyczną pracą prokuratora, obrońców, pełnomocników, sędziów oraz funkcjonariuszy organów ścigania. W szczególności student nabędzie praktyczną wiedzę służącą do wykorzystania przepisów postępowania karnego w ramach wykonywanej pracy, zgodnej z kierunkiem studiów. Tematyka ćwiczeń pozwoli na zrozumienie i wykorzystanie w praktyce, uprawnień przysługującym stronom procesu karnego i ich pełnomocnikom, jak i też uświadomi jakie obowiązki i pod jakimi warunkami, nakładają na strony lub ich pełnomocników przepisy prawa na każdym etapie postępowania karnego. Zajęcia przedstawią od strony praktycznej, przebieg każdego etapu postępowania karnego (postępowania przygotowawczego, postępowania sądowego) oraz metody pracy prokuratora, obrońców, pełnomocników, sędziów oraz funkcjonariuszy organów ścigania na każdym etapie postępowania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kornak, Ewelina Świętalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN: Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje: na studiach stacjonarnych – 8 h dydaktycznych na studiach niestacjonarnych – 4 h dydaktyczne (z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta) Wykłady: 1. Prawa i obowiązki przysługujące pokrzywdzonemu/świadkowi – praktyczne wykorzystanie przepisów przez prokuratora, obrońców, pełnomocników, sędziów oraz funkcjonariuszy organów ścigania przez pryzmat ustawowo przypisanych im celów. 2. Prawa i obowiązki przysługujące podejrzanemu/oskarżonemu– praktyczne wykorzystanie przepisów przez prokuratora, obrońców, pełnomocników, sędziów oraz funkcjonariuszy organów ścigania przez pryzmat ustawowo przypisanych im celów. 3. Tymczasowe aresztowanie oraz wolnościowe środki zapobiegawcze - praktyczne wykorzystanie przepisów przez prokuratora, obrońców, pełnomocników, sędziów oraz funkcjonariuszy organów ścigania przez pryzmat ustawowo przypisanych im celów. 4. Wolnościowe środki zapobiegawcze - praktyczne wykorzystanie przepisów przez prokuratora, obrońców, pełnomocników, sędziów oraz funkcjonariuszy organów ścigania przez pryzmat ustawowo przypisanych im celów. 5. Zatrzymanie i przeszukanie - praktyczne wykorzystanie przepisów przez prokuratora, obrońców, pełnomocników, sędziów oraz funkcjonariuszy organów ścigania przez pryzmat ustawowo przypisanych im celów. 6. Przepisy regulujące przesłuchanie oraz metody przesłuchania podejrzanego/oskarżonego i pokrzywdzonego/ świadka. Ćwiczenia: 1. Symulacje postępowania przygotowawczego na podanym stanie faktycznym znajdującym oparcie w prawomocnie osądzonej sprawie sądowej. Odegranie ról przez studentów: prokuratora, podejrzanego, świadka i pełnomocników procesowych, symulacja przesłuchania świadka 2. Symulacje postępowania przygotowawczego na podanym stanie faktycznym znajdującym oparcie w prawomocnie osądzonej sprawie sądowej. Odegranie ról przez studentów: prokuratora, podejrzanego, świadka i pełnomocników procesowych, symulacja przesłuchania podejrzanego. 3. Symulacje postępowania sądowego na podanym stanie faktycznym znajdującym oparcie w prawomocnie osądzonej sprawie sądowej. Odegranie ról przez studentów: sędziów, prokuratora, oskarżonego, świadka i pełnomocników procesowych, wydanie wyroku i przedstawienie jego uzasadnienia. EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe): Student po zakończeniu kursu: ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KIERUNKOWYCH: w zakresie wiedzy: zna i rozumie W pogłębionym stopniu zna i rozumie terminologię prawniczą procesu karnego. W pogłębionym stopniu zna i rozumie uprawnienia i obowiązki uczestników procesu na każdym etapie postępowania, zna i rozumie przepisy k.p.k. w oparciu o które prokurator, obrońcy, pełnomocnicy, sędziowie oraz funkcjonariusze organów ścigania realizują przepisane im ustawowo cele. W pogłębionym stopniu zna i rozumie taktykę prowadzenia postępowania z punktu widzenia prokuratora, obrońcy, pełnomocnika, sędziego oraz funkcjonariuszy organów ścigania przez pryzmat przypisanych im zadań. P_W02 P_W03 P_W05 P_W07 P_W15 w zakresie umiejętności: potrafi Student potrafi dokonać analizy przepisów postępowania karnego i zastosować je w praktyce, umiejętnie korzystać z orzecznictwa sądowego, potrafi wykazywać się inicjatywą dowodową w toku postępowania karnego, samodzielnie dokonać oceny zdarzania i adekwatnie reagować, przyjąć odpowiednią do sytuacji taktykę procesową w zależności od pełnionej funkcji. Student potrafi się posługiwać językiem prawniczym właściwym dla procedury karnej. P_U04 P_U05 P_U08 P_U10 P_U16 w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do Jest gotowy do rozwijania swoich umiejętności praktycznych w zakresie procedury karnej. Jest gotowy do właściwej organizacji swojej pracy, jako prawnika działającego w procedurach karnych - w tym przy zachowaniu zasad etyki. Jest gotowy do podejmowania pracy w organów wymiaru sprawiedliwości. P_K01 P_K03 P_K05 P_K09 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny) metody kryteria oceny Egzamin/ zaliczenie na ocenę egzamin Egzamin pisemny – pytania otwarte. Oceniana jest merytoryczna prawidłowość odpowiedzi na pytania, spójność tejże odpowiedzi, jej zwięzłość oraz stosowanie przez studentów języka prawniczego. kolokwium Kolokwium pisemne w formie testu. Oceniana jest prawidłowość odpowiedzi na każde z pytań praca domowa Opracowywanie kazusów. Oceniana jest prawidłowość rozwiązania i sposób formułowania odpowiedzi. aktywność na zajęciach Uczestniczenie w symulacjach rozpraw. Oceniana jest wiedza merytoryczna studenta, przygotowanie do kazusu, umiejętność argumentacji. obecność na zajęciach Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa w wymiarze co najmniej 90% inne: jakie? - METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: w zakresie wiedzy Egzamin, zaliczenie w zakresie umiejętności Egzamin, zaliczenie, uczestniczenie w symulacjach rozpraw. w zakresie kompetencji społecznych Ocena postaw studenta - Ocena obowiązkowości, zaangażowania, aktywności i samodzielności studentów w czasie zajęć, jak również umiejętność pracy w grupie. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA: Obowiązkowa: Proces karny. Zarys sytemu, aut. Stanisław Waltoś, Piotr Hofmański, wyd. 14, Wolters Kluwer, Warszawa 2018. Uzupełniająca: Postępowanie karne, aut. Katarzyna Dudka, Hanna Paluszkiewicz, wyd. 4, Wolters Kluwer, Warszawa 2018. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 24 godzin
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kornak, Ewelina Świętalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin na ocenę |
|
Pełny opis: |
TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN: Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje: na studiach stacjonarnych – 8 h dydaktycznych na studiach niestacjonarnych – 4 h dydaktyczne (z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta) Wykłady: 1. Prawa i obowiązki przysługujące pokrzywdzonemu/świadkowi – praktyczne wykorzystanie przepisów przez prokuratora, obrońców, pełnomocników, sędziów oraz funkcjonariuszy organów ścigania przez pryzmat ustawowo przypisanych im celów. 2. Prawa i obowiązki przysługujące podejrzanemu/oskarżonemu– praktyczne wykorzystanie przepisów przez prokuratora, obrońców, pełnomocników, sędziów oraz funkcjonariuszy organów ścigania przez pryzmat ustawowo przypisanych im celów. 3. Tymczasowe aresztowanie oraz wolnościowe środki zapobiegawcze - praktyczne wykorzystanie przepisów przez prokuratora, obrońców, pełnomocników, sędziów oraz funkcjonariuszy organów ścigania przez pryzmat ustawowo przypisanych im celów. 4. Wolnościowe środki zapobiegawcze - praktyczne wykorzystanie przepisów przez prokuratora, obrońców, pełnomocników, sędziów oraz funkcjonariuszy organów ścigania przez pryzmat ustawowo przypisanych im celów. 5. Zatrzymanie i przeszukanie - praktyczne wykorzystanie przepisów przez prokuratora, obrońców, pełnomocników, sędziów oraz funkcjonariuszy organów ścigania przez pryzmat ustawowo przypisanych im celów. 6. Przepisy regulujące przesłuchanie oraz metody przesłuchania podejrzanego/oskarżonego i pokrzywdzonego/ świadka. Ćwiczenia: 1. Symulacje postępowania przygotowawczego na podanym stanie faktycznym znajdującym oparcie w prawomocnie osądzonej sprawie sądowej. Odegranie ról przez studentów: prokuratora, podejrzanego, świadka i pełnomocników procesowych, symulacja przesłuchania świadka 2. Symulacje postępowania przygotowawczego na podanym stanie faktycznym znajdującym oparcie w prawomocnie osądzonej sprawie sądowej. Odegranie ról przez studentów: prokuratora, podejrzanego, świadka i pełnomocników procesowych, symulacja przesłuchania podejrzanego. 3. Symulacje postępowania sądowego na podanym stanie faktycznym znajdującym oparcie w prawomocnie osądzonej sprawie sądowej. Odegranie ról przez studentów: sędziów, prokuratora, oskarżonego, świadka i pełnomocników procesowych, wydanie wyroku i przedstawienie jego uzasadnienia. EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe): Student po zakończeniu kursu: ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KIERUNKOWYCH: w zakresie wiedzy: zna i rozumie W pogłębionym stopniu zna i rozumie terminologię prawniczą procesu karnego. W pogłębionym stopniu zna i rozumie uprawnienia i obowiązki uczestników procesu na każdym etapie postępowania, zna i rozumie przepisy k.p.k. w oparciu o które prokurator, obrońcy, pełnomocnicy, sędziowie oraz funkcjonariusze organów ścigania realizują przepisane im ustawowo cele. W pogłębionym stopniu zna i rozumie taktykę prowadzenia postępowania z punktu widzenia prokuratora, obrońcy, pełnomocnika, sędziego oraz funkcjonariuszy organów ścigania przez pryzmat przypisanych im zadań. P_W02 P_W03 P_W05 P_W07 P_W15 w zakresie umiejętności: potrafi Student potrafi dokonać analizy przepisów postępowania karnego i zastosować je w praktyce, umiejętnie korzystać z orzecznictwa sądowego, potrafi wykazywać się inicjatywą dowodową w toku postępowania karnego, samodzielnie dokonać oceny zdarzania i adekwatnie reagować, przyjąć odpowiednią do sytuacji taktykę procesową w zależności od pełnionej funkcji. Student potrafi się posługiwać językiem prawniczym właściwym dla procedury karnej. P_U04 P_U05 P_U08 P_U10 P_U16 w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do Jest gotowy do rozwijania swoich umiejętności praktycznych w zakresie procedury karnej. Jest gotowy do właściwej organizacji swojej pracy, jako prawnika działającego w procedurach karnych - w tym przy zachowaniu zasad etyki. Jest gotowy do podejmowania pracy w organów wymiaru sprawiedliwości. P_K01 P_K03 P_K05 P_K09 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny) Egzamin/ zaliczenie na ocenę Egzamin pisemny – pytania otwarte. Oceniana jest merytoryczna prawidłowość odpowiedzi na pytania, spójność tejże odpowiedzi, jej zwięzłość oraz stosowanie przez studentów języka prawniczego. kolokwium Kolokwium pisemne w formie testu. Oceniana jest prawidłowość odpowiedzi na każde z pytań praca domowa Opracowywanie kazusów. Oceniana jest prawidłowość rozwiązania i sposób formułowania odpowiedzi. aktywność na zajęciach Uczestniczenie w symulacjach rozpraw. Oceniana jest wiedza merytoryczna studenta, przygotowanie do kazusu, umiejętność argumentacji. obecność na zajęciach Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa w wymiarze co najmniej 90% METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: w zakresie wiedzy Egzamin, zaliczenie w zakresie umiejętności Egzamin, zaliczenie, uczestniczenie w symulacjach rozpraw. w zakresie kompetencji społecznych Ocena postaw studenta - Ocena obowiązkowości, zaangażowania, aktywności i samodzielności studentów w czasie zajęć, jak również umiejętność pracy w grupie. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA: Obowiązkowa: Proces karny. Zarys sytemu, aut. Stanisław Waltoś, Piotr Hofmański, wyd. 14, Wolters Kluwer, Warszawa 2018. Uzupełniająca: Postępowanie karne, aut. Katarzyna Dudka, Hanna Paluszkiewicz, wyd. 4, Wolters Kluwer, Warszawa 2018. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 24 godzin
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kornak, Ewelina Świętalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin na ocenę |
|
Pełny opis: |
TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN: Wykład niestacjonarne: 1. Zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa – zawiadomienie i jego struktura– 2 godziny 2. Postanowienie o wszczęciu lub odmowie wszczęcia postępowania przygotowawczego i jego założenia – 2 godziny 3. Wnioski dowodowe i procedowanie w ich zakresie – 2 godziny 4. Wyrok i jego uzasadnienie – 2 godziny 5. Apelacja i konstrukcja zarzutów apelacyjnych – 2 godziny Ćwiczenia niestacjonarne: 1.Prawa i obowiązki przysługujące pokrzywdzonemu/świadkowi – praktyczne wykorzystanie przepisów przez prokuratora, obrońców, pełnomocników, sędziów oraz funkcjonariuszy organów ścigania przez pryzmat ustawowo przypisanych im celów- 2 godziny 2.Prawa i obowiązki przysługujące podejrzanemu/oskarżonemu– praktyczne wykorzystanie przepisów przez prokuratora, obrońców, pełnomocników, sędziów oraz funkcjonariuszy organów ścigania przez pryzmat ustawowo przypisanych im celów- 2 godziny 3.Tymczasowe aresztowanie oraz wolnościowe środki zapobiegawcze - praktyczne wykorzystanie przepisów przez prokuratora, obrońców, pełnomocników, sędziów oraz funkcjonariuszy organów ścigania przez pryzmat ustawowo przypisanych im celów – 2 godziny 4.Zatrzymanie i przeszukanie - praktyczne wykorzystanie przepisów przez prokuratora, obrońców, pełnomocników, sędziów oraz funkcjonariuszy organów ścigania przez pryzmat ustawowo przypisanych im celów-2 godziny 5.Przepisy regulujące przesłuchanie oraz metody przesłuchania podejrzanego/oskarżonego i pokrzywdzonego/ świadka- 2 godziny 6.Symulacja postępowania przygotowawczego na podanym stanie faktycznym znajdującym oparcie w prawomocnie osądzonej sprawie sądowej. Odegranie ról przez studentów: prokuratora, świadka i pełnomocników procesowych, symulacja przesłuchania świadka -2 godziny 7.Symulacja postępowania przygotowawczego na podanym stanie faktycznym znajdującym oparcie w prawomocnie osądzonej sprawie sądowej. Odegranie ról przez studentów: prokuratora, podejrzanego, i pełnomocników procesowych, symulacja przesłuchania podejrzanego-2 godziny 8.Symulacja postępowania sądowego na podanym stanie faktycznym znajdującym oparcie w prawomocnie osądzonej sprawie sądowej. Odegranie ról przez studentów: sędziów, prokuratora, o, świadka i pełnomocników procesowych- otwarcie przewodu sądowego, przesłuchanie oskarżonego - 2 godziny 9.Symulacja postępowania sądowego na podanym stanie faktycznym znajdującym oparcie w prawomocnie osądzonej sprawie sądowej. Odegranie ról przez studentów: sędziów, prokuratora, oskarżonego, świadka i pełnomocników procesowych- przesłuchanie świadka, wydanie wyroku i przedstawienie jego uzasadnienia- 2 godziny 10.Zaliczenie ćwiczeń, omówienie wyników – 2 h EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe): Student po zakończeniu kursu: w zakresie wiedzy: zna i rozumie W pogłębionym stopniu zna i rozumie terminologię prawniczą procesu karnego. W pogłębionym stopniu zna i rozumie uprawnienia i obowiązki uczestników procesu na każdym etapie postępowania, zna i rozumie przepisy k.p.k. w oparciu o które prokurator, obrońcy, pełnomocnicy, sędziowie oraz funkcjonariusze organów ścigania realizują przepisane im ustawowo cele. W pogłębionym stopniu zna i rozumie taktykę prowadzenia postępowania z punktu widzenia prokuratora, obrońcy, pełnomocnika, sędziego oraz funkcjonariuszy organów ścigania przez pryzmat przypisanych im zadań. P_W02 P_W03 P_W05 P_W07 P_W15 w zakresie umiejętności: potrafi Student potrafi dokonać analizy przepisów postępowania karnego i zastosować je w praktyce, umiejętnie korzystać z orzecznictwa sądowego, potrafi wykazywać się inicjatywą dowodową w toku postępowania karnego, samodzielnie dokonać oceny zdarzania i adekwatnie reagować, przyjąć odpowiednią do sytuacji taktykę procesową w zależności od pełnionej funkcji. Student potrafi się posługiwać językiem prawniczym właściwym dla procedury karnej. P_U04 P_U05 P_U08 P_U10 P_U16 w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do Jest gotowy do rozwijania swoich umiejętności praktycznych w zakresie procedury karnej. Jest gotowy do właściwej organizacji swojej pracy, jako prawnika działającego w procedurach karnych - w tym przy zachowaniu zasad etyki. Jest gotowy do podejmowania pracy w organów wymiaru sprawiedliwości. P_K01 P_K03 P_K05 P_K09 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: Wykład Wykonanie 3 zadań praktycznych lub napisanie pracy egzaminacyjnej Zaliczenie w formie przygotowania projektów trzech prac praktycznych: zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa, zażalenia na umorzenie postępowania przygotowawczego lub wniosków dowodowych albo praca pisemna w postaci odpowiedzi na trzy pytania otwarte W przypadku przygotowania projektów wskazanych pism procesowych – oddanie w terminie wskazanym na pierwszych zajęciach trzech prac zaliczeniowych stanowi podstawę wystawienia oceny i zwalnia studenta z konieczności podejścia do zaliczenia pisemnego w postaci pytań otwartych. Pisma oceniane są w zakresie ich poprawności strukturalnej i merytorycznej. Oddanie dwóch zadań praktycznych z trzech zaplanowanych wymaga dodatkowego zaliczenia przedmiotu w postaci odpowiedzi na 1 z trzech pytań otwartych. Oddanie jednego zadania praktycznego z trzech zaplanowanych wymaga dodatkowego zaliczenia przedmiotu w postaci odpowiedzi na 2 z trzech pytań otwartych. Brak oddania jakiegokolwiek zadania praktycznego wymaga zaliczenia przedmiotu w postaci napisania pracy pisemnej obejmującej odpowiedź na 3 pytania otwarte z zakresu tematycznego realizowanego na wykładach. Za każde pytanie student może otrzymać max 3 pkt (łącznie max 9 pkt). Oceniana jest merytoryczna prawidłowość odpowiedzi na pytania, spójność odpowiedzi, jej zwięzłość oraz stosowanie przez studentów języka prawniczego. Skala ocen dla 3 pytań pisemnych: 9 -8,5 pkt – 5,0 8-7,5 pkt – 4,5 7-6,5 pkt – 4,0 6- 5,5 pkt – 3,5 5-4,0 pkt – 3,0 Poniżej = 2,0 Skala ocen dla 2 pytań pisemnych: 6 -5,5 pkt – 5,0 4,5 pkt – 4,5 4 pkt – 4,0 3,5 pkt – 3,5 3-2,5 pkt – 3,0 Poniżej = 2,0 Skala ocen dla 1 pytania pisemnego: 3 pkt – 5,0 2,75 pkt – 4,5 2,5 pkt – 4,0 1,75 pkt – 3,5 1,5 pkt – 3,0 Poniżej = 2,0 Uzyskanie oceny 2,0 z ćwiczeń wyklucza możliwość podejścia do egzaminu i jest równoznaczne z niezaliczeniem całego przedmiotu Ćwiczenia niestacjonarne: Kolokwium w formie testu na platformie Moodle Kolokwium obejmuje 10 pytań (wybór z 2-3 odpowiedzi ) Za każde pytanie student może otrzymać 1 pkt (max 10 pkt) Skala ocen 10 pkt - 5,0 9 pkt - 4,5 8 pkt - 4,0 7 pkt - 3,5 6 pkt - 3,0 poniżej 6 pkt- 2,0 Aktywność na zajęciach udział w dyskusjach, wygłaszanie własnych opinii i wniosków Aktywność na zajęciach daje prowadzącemu możliwość podniesienia prowadzącemu ćwiczenia oceny z przedmiotu Student może uzyskać do 10 plusów za aktywność na ćwiczeniach, 5 plusów podwyższy o 0,5 stopnia ocenę z kolokwium, 10 plusów podwyższy o 1 stopnień ocenę z kolokwium. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Nieusprawiedliwiona nieobecność na pozostałych zajęciach skutkuje koniecznością przygotowania referatu odpowiadającemu tematowi opuszczonych zajęć - METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: w zakresie wiedzy Zaliczenia, aktywność na zajęciach w zakresie umiejętności Aktywność na zajęciach w zakresie kompetencji społecznych Ocena obowiązkowości, zaangażowania, aktywności i samodzielności studentów w czasie zajęć. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA: Obowiązkowa: Proces karny. Zarys sytemu, aut. Stanisław Waltoś, Piotr Hofmański, wyd. 14, Wolters Kluwer, Warszawa 2018. Uzupełniająca: Postępowanie karne, aut. Katarzyna Dudka, Hanna Paluszkiewicz, wyd. 4, Wolters Kluwer, Warszawa 2018. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 24 godzin
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kornak, Ewelina Świętalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin na ocenę |
|
Pełny opis: |
TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN: Wykład stacjonarne: 1. Zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa – zawiadomienie i jego struktura– 2 godziny 2. Zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa w ujęciu praktycznym – przygotowanie zawiadomienia w oparciu o kazus – 2 godziny 3. Postanowienie o wszczęciu lub odmowie wszczęcia postępowania przygotowawczego i jego założenia – 2 godziny 4. Zażalenie na odmowę wszczęcia lub umorzenie postępowania przygotowawczego – przygotowanie zażalenia w oparciu o kazus – 2 godziny 5. Wnioski dowodowe i procedowanie w ich zakresie – 2 godziny 6. Czynności sądu w postępowaniu przygotowawczym i ich specyfika – 2 godziny 7. Środki zapobiegawcze i ich konstrukcja w ujęciu praktycznym – 2 godziny 8. Akt oskarżonego i inne skargi etapowe – ujęcie praktyczne – 2 godziny 9. Czynności poprzedzające wyznaczenie rozprawy i ich znaczenie – 2 godziny 10. Udział stron w postępowaniu karnym i jego zakres – 2 godziny 11. Doręczenia i terminy w postępowaniu karnym w ujęciu praktycznym – 2 godziny 12. Wyrok i jego uzasadnienie cz. I – 2 godziny 13. Wyrok i jego uzasadnienie cz. II – 2 godziny 14. Apelacja i konstrukcja zarzutów apelacyjnych cz. I– 2 godziny 15. Apelacja i konstrukcja zarzutów apelacyjnych cz. II –– 2 godziny Ćwiczenia stacjonarne: 1. Zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa, budowa, wnioskowane przez zawiadamiającego czynności sprawdzające, – 2 godziny 2. Postępowanie sprawdzające w ujęciu teoretycznym, przesłanki postępowania sprawdzającego, czynności postępowania sprawdzającego, przesłuchanie w charakterze świadka osoby zawiadamiającej, okres postępowania sprawdzającego, dokumentowanie czynności sprawdzających, organy prowadzące postępowanie sprawdzające – 2 godziny; 3. Postępowanie sprawdzające w ujęciu praktycznym - przygotowanie wytycznych w zakresie czynności jakie winien podjąć funkcjonariusz policji w postępowaniu sprawdzającym w oparciu o kazusy – 2 godziny; 4. Odmowa wszczęcia śledztwa lub dochodzenia, przyczyny odmowy, organy uprawnione do dokonania odmowy wszczęcia, treść postanowienia, wykonanie postanowienia o odmowie wszczęcia śledztwa lub dochodzenia, analiza odmowy wszczęcia śledztwa lub dochodzenia w oparciu o przesłanki z art 17 § 1 pkt 1- 11 kpk w oparciu o kazusy i wzory odmów dokonanych na tych podstawach – 2 godziny; 5. Zażalenie na decyzje procesowe (postanowienia, zarządzenia) wydawane w postępowaniu przygotowawczym, wstępna kontrola dopuszczalności, terminowości i legitymacji do zaskarżania, sprawdzenie warunków formalnych zażalenia jako pisma procesowego w oparciu o kazusy, postanowienie o odmowie przywrócenia terminu do złożenia zażalenia, zarządzenia o odmowie przyjęcia zażalenia – 2 godziny; 6. Formy postępowania przygotowawczego (śledztwo, dochodzenie), wszczęcie dochodzenia lub śledztwa, postępowanie dowodowe na etapie postępowania przygotowawczego – 2 godziny; 7. Nadzór prokuratora nad postępowaniem przygotowawczym – 2 godziny; 8. Postanowienie i modyfikacja zarzutów, czynności przedstawienia zarzutów, struktura postanowienia, ogłoszenie postanowienia, kwalifikacja prawna czynu, w ujęciu praktycznym w oparciu o kazusy – 2 godziny; 9. Środki zapobiegawcze i ich konstrukcja w ujęciu praktycznym – 2 godziny; 10. Merytoryczne zakończenie postępowania przygotowawczego, umorzenie śledztwa lub dochodzenia, podstawy i przyczyny umorzenia, konkurencja przyczyn umorzenia, wniosek o umorzenie postępowania i zastosowanie środków zabezpieczających, wniosek o warunkowe umorzenie postępowania, akt oskarżenia – 2 godziny; 11. Wniosek podejrzanego o złożenie przez prokuratora wniosku o skazanie bez przeprowadzenia rozprawy w trybie art. 335 kpk oraz wniosek oskarżonego o skazanie bez przeprowadzania postępowania dowodowego w trybie art. 387 kpk, warunki, różnice pomiędzy w.w wnioskami w ujęciu teoretycznym i praktycznym - formułowanie propozycji kar, środków karnych składanych na w.w podstawach w oparciu o kazusy – 2 godziny; 12. Akt oskarżenia – forma aktu oskarżenia, struktura, załączniki do aktu oskarżenia, czynności związane z wniesienie aktu oskarżenia do sądu – 2 godziny; 13. Udział stron w postępowaniu karnym i jego zakres – 2 godziny; 14. Wyrok i jego uzasadnienie – 2 godziny; 15. Apelacja i konstrukcja zarzutów apelacyjnych – 2 godziny; EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe): Student po zakończeniu kursu: w zakresie wiedzy: zna i rozumie W pogłębionym stopniu zna i rozumie terminologię prawniczą procesu karnego. W pogłębionym stopniu zna i rozumie uprawnienia i obowiązki uczestników procesu na każdym etapie postępowania, zna i rozumie przepisy k.p.k. w oparciu o które prokurator, obrońcy, pełnomocnicy, sędziowie oraz funkcjonariusze organów ścigania realizują przepisane im ustawowo cele. W pogłębionym stopniu zna i rozumie taktykę prowadzenia postępowania z punktu widzenia prokuratora, obrońcy, pełnomocnika, sędziego oraz funkcjonariuszy organów ścigania przez pryzmat przypisanych im zadań. P_W02 P_W03 P_W05 P_W07 P_W15 w zakresie umiejętności: potrafi Student potrafi dokonać analizy przepisów postępowania karnego i zastosować je w praktyce, umiejętnie korzystać z orzecznictwa sądowego, potrafi wykazywać się inicjatywą dowodową w toku postępowania karnego, samodzielnie dokonać oceny zdarzania i adekwatnie reagować, przyjąć odpowiednią do sytuacji taktykę procesową w zależności od pełnionej funkcji. Student potrafi się posługiwać językiem prawniczym właściwym dla procedury karnej. P_U04 P_U05 P_U08 P_U10 P_U16 w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do Jest gotowy do rozwijania swoich umiejętności praktycznych w zakresie procedury karnej. Jest gotowy do właściwej organizacji swojej pracy, jako prawnika działającego w procedurach karnych - w tym przy zachowaniu zasad etyki. Jest gotowy do podejmowania pracy w organów wymiaru sprawiedliwości. P_K01 P_K03 P_K05 P_K09 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: Wykład Wykonanie 3 zadań praktycznych lub napisanie pracy egzaminacyjnej Zaliczenie w formie przygotowania projektów trzech prac praktycznych: zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa, zażalenia na umorzenie postępowania przygotowawczego lub wniosków dowodowych albo praca pisemna w postaci odpowiedzi na trzy pytania otwarte W przypadku przygotowania projektów wskazanych pism procesowych – oddanie w terminie wskazanym na pierwszych zajęciach trzech prac zaliczeniowych stanowi podstawę wystawienia oceny i zwalnia studenta z konieczności podejścia do zaliczenia pisemnego w postaci pytań otwartych. Pisma oceniane są w zakresie ich poprawności strukturalnej i merytorycznej. Oddanie dwóch zadań praktycznych z trzech zaplanowanych wymaga dodatkowego zaliczenia przedmiotu w postaci odpowiedzi na 1 z trzech pytań otwartych. Oddanie jednego zadania praktycznego z trzech zaplanowanych wymaga dodatkowego zaliczenia przedmiotu w postaci odpowiedzi na 2 z trzech pytań otwartych. Brak oddania jakiegokolwiek zadania praktycznego wymaga zaliczenia przedmiotu w postaci napisania pracy pisemnej obejmującej odpowiedź na 3 pytania otwarte z zakresu tematycznego realizowanego na wykładach. Za każde pytanie student może otrzymać max 3 pkt (łącznie max 9 pkt). Oceniana jest merytoryczna prawidłowość odpowiedzi na pytania, spójność odpowiedzi, jej zwięzłość oraz stosowanie przez studentów języka prawniczego. Skala ocen dla 3 pytań pisemnych: 9 -8,5 pkt – 5,0 8-7,5 pkt – 4,5 7-6,5 pkt – 4,0 6- 5,5 pkt – 3,5 5-4,0 pkt – 3,0 Poniżej = 2,0 Skala ocen dla 2 pytań pisemnych: 6 -5,5 pkt – 5,0 4,5 pkt – 4,5 4 pkt – 4,0 3,5 pkt – 3,5 3-2,5 pkt – 3,0 Poniżej = 2,0 Skala ocen dla 1 pytania pisemnego: 3 pkt – 5,0 2,75 pkt – 4,5 2,5 pkt – 4,0 1,75 pkt – 3,5 1,5 pkt – 3,0 Poniżej = 2,0 Uzyskanie oceny 2,0 z ćwiczeń wyklucza możliwość podejścia do egzaminu i jest równoznaczne z niezaliczeniem całego przedmiotu Ćwiczenia Studia stacjonarne Kolokwium Zaliczenie w formie rozwiązania trzech kazusów, polegających na analizie przypadku (czynu zarzuconego podejrzanemu, informacji indywidualizujących podejrzanego - tj. wiek, stan cywilny, dochody, informacji z KRK- i i zaproponowanie treści wniosku o skazanie bez przeprowadzenia rozprawy w trybie art. 335 kpk (wymiaru kary, środków karnych) Zaliczenie ćwiczeń wymaga zaliczenia przedmiotu w postaci pisemnego kolokwium obejmującej rozwiązanie trzech kazusów, polegających na analizie przypadku (czynu zarzuconego podejrzanemu, informacji indywidualizujących podejrzanego - tj. wiek, stan cywilny, dochody, informacji z KRK- i i zaproponowanie treści (warunków) wniosku o skazanie bez przeprowadzenia rozprawy w trybie art. 335 kpk (wymiaru kary, środków karnych) z zakresu tematycznego realizowanego na wykładach. Za każde pytanie student może otrzymać max 3 pkt (łącznie max 9 pkt). Oceniana jest merytoryczna prawidłowość odpowiedzi na pytania, spójność odpowiedzi, jej zwięzłość oraz stosowanie przez studentów języka prawniczego. Skala ocen dla 3 pytań pisemnych: 9 -8,5 pkt – 5,0 8-7,5 pkt – 4,5 7-6,5 pkt – 4,0 6- 5,5 pkt – 3,5 5-4,0 pkt – 3,0 Poniżej = 2,0 Aktywność na zajęciach udział w dyskusjach, wygłaszanie własnych opinii i wniosków Aktywność na zajęciach daje prowadzącemu możliwość podniesienia prowadzącemu ćwiczenia oceny z przedmiotu Student może uzyskać do 10 plusów za aktywność na ćwiczeniach, 5 plusów podwyższy o 0,5 stopnia ocenę z kolokwium, 10 plusów podwyższy o 1 stopnień ocenę z kolokwium. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Nieusprawiedliwiona nieobecność na pozostałych zajęciach skutkuje koniecznością przygotowania referatu odpowiadającemu tematowi opuszczonych zajęć - METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: w zakresie wiedzy Zaliczenia, aktywność na zajęciach w zakresie umiejętności Aktywność na zajęciach w zakresie kompetencji społecznych Ocena obowiązkowości, zaangażowania, aktywności i samodzielności studentów w czasie zajęć. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA: Obowiązkowa: Proces karny. Zarys sytemu, aut. Stanisław Waltoś, Piotr Hofmański, wyd. 14, Wolters Kluwer, Warszawa 2018. Uzupełniająca: Postępowanie karne, aut. Katarzyna Dudka, Hanna Paluszkiewicz, wyd. 4, Wolters Kluwer, Warszawa 2018. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN: Wykład stacjonarne: 1. Zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa – zawiadomienie i jego struktura– 2 godziny 2. Zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa w ujęciu praktycznym – przygotowanie zawiadomienia w oparciu o kazus – 2 godziny 3. Postanowienie o wszczęciu lub odmowie wszczęcia postępowania przygotowawczego i jego założenia – 2 godziny 4. Zażalenie na odmowę wszczęcia lub umorzenie postępowania przygotowawczego – przygotowanie zażalenia w oparciu o kazus – 2 godziny 5. Wnioski dowodowe i procedowanie w ich zakresie – 2 godziny 6. Czynności sądu w postępowaniu przygotowawczym i ich specyfika – 2 godziny 7. Środki zapobiegawcze i ich konstrukcja w ujęciu praktycznym – 2 godziny 8. Akt oskarżonego i inne skargi etapowe – ujęcie praktyczne – 2 godziny 9. Czynności poprzedzające wyznaczenie rozprawy i ich znaczenie – 2 godziny 10. Udział stron w postępowaniu karnym i jego zakres – 2 godziny 11. Doręczenia i terminy w postępowaniu karnym w ujęciu praktycznym – 2 godziny 12. Wyrok i jego uzasadnienie cz. I – 2 godziny 13. Wyrok i jego uzasadnienie cz. II – 2 godziny 14. Apelacja i konstrukcja zarzutów apelacyjnych cz. I– 2 godziny 15. Apelacja i konstrukcja zarzutów apelacyjnych cz. II –– 2 godziny Ćwiczenia stacjonarne: 1. Zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa, budowa, wnioskowane przez zawiadamiającego czynności sprawdzające, – 2 godziny 2. Postępowanie sprawdzające w ujęciu teoretycznym, przesłanki postępowania sprawdzającego, czynności postępowania sprawdzającego, przesłuchanie w charakterze świadka osoby zawiadamiającej, okres postępowania sprawdzającego, dokumentowanie czynności sprawdzających, organy prowadzące postępowanie sprawdzające – 2 godziny; 3. Postępowanie sprawdzające w ujęciu praktycznym - przygotowanie wytycznych w zakresie czynności jakie winien podjąć funkcjonariusz policji w postępowaniu sprawdzającym w oparciu o kazusy – 2 godziny; 4. Odmowa wszczęcia śledztwa lub dochodzenia, przyczyny odmowy, organy uprawnione do dokonania odmowy wszczęcia, treść postanowienia, wykonanie postanowienia o odmowie wszczęcia śledztwa lub dochodzenia, analiza odmowy wszczęcia śledztwa lub dochodzenia w oparciu o przesłanki z art 17 § 1 pkt 1- 11 kpk w oparciu o kazusy i wzory odmów dokonanych na tych podstawach – 2 godziny; 5. Zażalenie na decyzje procesowe (postanowienia, zarządzenia) wydawane w postępowaniu przygotowawczym, wstępna kontrola dopuszczalności, terminowości i legitymacji do zaskarżania, sprawdzenie warunków formalnych zażalenia jako pisma procesowego w oparciu o kazusy, postanowienie o odmowie przywrócenia terminu do złożenia zażalenia, zarządzenia o odmowie przyjęcia zażalenia – 2 godziny; 6. Formy postępowania przygotowawczego (śledztwo, dochodzenie), wszczęcie dochodzenia lub śledztwa, postępowanie dowodowe na etapie postępowania przygotowawczego – 2 godziny; 7. Nadzór prokuratora nad postępowaniem przygotowawczym – 2 godziny; 8. Postanowienie i modyfikacja zarzutów, czynności przedstawienia zarzutów, struktura postanowienia, ogłoszenie postanowienia, kwalifikacja prawna czynu, w ujęciu praktycznym w oparciu o kazusy – 2 godziny; 9. Środki zapobiegawcze i ich konstrukcja w ujęciu praktycznym – 2 godziny; 10. Merytoryczne zakończenie postępowania przygotowawczego, umorzenie śledztwa lub dochodzenia, podstawy i przyczyny umorzenia, konkurencja przyczyn umorzenia, wniosek o umorzenie postępowania i zastosowanie środków zabezpieczających, wniosek o warunkowe umorzenie postępowania, akt oskarżenia – 2 godziny; 11. Wniosek podejrzanego o złożenie przez prokuratora wniosku o skazanie bez przeprowadzenia rozprawy w trybie art. 335 kpk oraz wniosek oskarżonego o skazanie bez przeprowadzania postępowania dowodowego w trybie art. 387 kpk, warunki, różnice pomiędzy w.w wnioskami w ujęciu teoretycznym i praktycznym - formułowanie propozycji kar, środków karnych składanych na w.w podstawach w oparciu o kazusy – 2 godziny; 12. Akt oskarżenia – forma aktu oskarżenia, struktura, załączniki do aktu oskarżenia, czynności związane z wniesienie aktu oskarżenia do sądu – 2 godziny; 13. Udział stron w postępowaniu karnym i jego zakres – 2 godziny; 14. Wyrok i jego uzasadnienie – 2 godziny; 15. Apelacja i konstrukcja zarzutów apelacyjnych – 2 godziny; EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe): Student po zakończeniu kursu: w zakresie wiedzy: zna i rozumie W pogłębionym stopniu zna i rozumie terminologię prawniczą procesu karnego. W pogłębionym stopniu zna i rozumie uprawnienia i obowiązki uczestników procesu na każdym etapie postępowania, zna i rozumie przepisy k.p.k. w oparciu o które prokurator, obrońcy, pełnomocnicy, sędziowie oraz funkcjonariusze organów ścigania realizują przepisane im ustawowo cele. W pogłębionym stopniu zna i rozumie taktykę prowadzenia postępowania z punktu widzenia prokuratora, obrońcy, pełnomocnika, sędziego oraz funkcjonariuszy organów ścigania przez pryzmat przypisanych im zadań. P_W02 P_W03 P_W05 P_W07 P_W15 w zakresie umiejętności: potrafi Student potrafi dokonać analizy przepisów postępowania karnego i zastosować je w praktyce, umiejętnie korzystać z orzecznictwa sądowego, potrafi wykazywać się inicjatywą dowodową w toku postępowania karnego, samodzielnie dokonać oceny zdarzania i adekwatnie reagować, przyjąć odpowiednią do sytuacji taktykę procesową w zależności od pełnionej funkcji. Student potrafi się posługiwać językiem prawniczym właściwym dla procedury karnej. P_U04 P_U05 P_U08 P_U10 P_U16 w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do Jest gotowy do rozwijania swoich umiejętności praktycznych w zakresie procedury karnej. Jest gotowy do właściwej organizacji swojej pracy, jako prawnika działającego w procedurach karnych - w tym przy zachowaniu zasad etyki. Jest gotowy do podejmowania pracy w organów wymiaru sprawiedliwości. P_K01 P_K03 P_K05 P_K09 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: Wykład Wykonanie 3 zadań praktycznych lub napisanie pracy egzaminacyjnej Zaliczenie w formie przygotowania projektów trzech prac praktycznych: zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa, zażalenia na umorzenie postępowania przygotowawczego lub wniosków dowodowych albo praca pisemna w postaci odpowiedzi na trzy pytania otwarte W przypadku przygotowania projektów wskazanych pism procesowych – oddanie w terminie wskazanym na pierwszych zajęciach trzech prac zaliczeniowych stanowi podstawę wystawienia oceny i zwalnia studenta z konieczności podejścia do zaliczenia pisemnego w postaci pytań otwartych. Pisma oceniane są w zakresie ich poprawności strukturalnej i merytorycznej. Oddanie dwóch zadań praktycznych z trzech zaplanowanych wymaga dodatkowego zaliczenia przedmiotu w postaci odpowiedzi na 1 z trzech pytań otwartych. Oddanie jednego zadania praktycznego z trzech zaplanowanych wymaga dodatkowego zaliczenia przedmiotu w postaci odpowiedzi na 2 z trzech pytań otwartych. Brak oddania jakiegokolwiek zadania praktycznego wymaga zaliczenia przedmiotu w postaci napisania pracy pisemnej obejmującej odpowiedź na 3 pytania otwarte z zakresu tematycznego realizowanego na wykładach. Za każde pytanie student może otrzymać max 3 pkt (łącznie max 9 pkt). Oceniana jest merytoryczna prawidłowość odpowiedzi na pytania, spójność odpowiedzi, jej zwięzłość oraz stosowanie przez studentów języka prawniczego. Skala ocen dla 3 pytań pisemnych: 9 -8,5 pkt – 5,0 8-7,5 pkt – 4,5 7-6,5 pkt – 4,0 6- 5,5 pkt – 3,5 5-4,0 pkt – 3,0 Poniżej = 2,0 Skala ocen dla 2 pytań pisemnych: 6 -5,5 pkt – 5,0 4,5 pkt – 4,5 4 pkt – 4,0 3,5 pkt – 3,5 3-2,5 pkt – 3,0 Poniżej = 2,0 Skala ocen dla 1 pytania pisemnego: 3 pkt – 5,0 2,75 pkt – 4,5 2,5 pkt – 4,0 1,75 pkt – 3,5 1,5 pkt – 3,0 Poniżej = 2,0 Uzyskanie oceny 2,0 z ćwiczeń wyklucza możliwość podejścia do egzaminu i jest równoznaczne z niezaliczeniem całego przedmiotu Ćwiczenia Studia stacjonarne Kolokwium Zaliczenie w formie rozwiązania trzech kazusów, polegających na analizie przypadku (czynu zarzuconego podejrzanemu, informacji indywidualizujących podejrzanego - tj. wiek, stan cywilny, dochody, informacji z KRK- i i zaproponowanie treści wniosku o skazanie bez przeprowadzenia rozprawy w trybie art. 335 kpk (wymiaru kary, środków karnych) Zaliczenie ćwiczeń wymaga zaliczenia przedmiotu w postaci pisemnego kolokwium obejmującej rozwiązanie trzech kazusów, polegających na analizie przypadku (czynu zarzuconego podejrzanemu, informacji indywidualizujących podejrzanego - tj. wiek, stan cywilny, dochody, informacji z KRK- i i zaproponowanie treści (warunków) wniosku o skazanie bez przeprowadzenia rozprawy w trybie art. 335 kpk (wymiaru kary, środków karnych) z zakresu tematycznego realizowanego na wykładach. Za każde pytanie student może otrzymać max 3 pkt (łącznie max 9 pkt). Oceniana jest merytoryczna prawidłowość odpowiedzi na pytania, spójność odpowiedzi, jej zwięzłość oraz stosowanie przez studentów języka prawniczego. Skala ocen dla 3 pytań pisemnych: 9 -8,5 pkt – 5,0 8-7,5 pkt – 4,5 7-6,5 pkt – 4,0 6- 5,5 pkt – 3,5 5-4,0 pkt – 3,0 Poniżej = 2,0 Aktywność na zajęciach udział w dyskusjach, wygłaszanie własnych opinii i wniosków Aktywność na zajęciach daje prowadzącemu możliwość podniesienia prowadzącemu ćwiczenia oceny z przedmiotu Student może uzyskać do 10 plusów za aktywność na ćwiczeniach, 5 plusów podwyższy o 0,5 stopnia ocenę z kolokwium, 10 plusów podwyższy o 1 stopnień ocenę z kolokwium. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Nieusprawiedliwiona nieobecność na pozostałych zajęciach skutkuje koniecznością przygotowania referatu odpowiadającemu tematowi opuszczonych zajęć - METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: w zakresie wiedzy Zaliczenia, aktywność na zajęciach w zakresie umiejętności Aktywność na zajęciach w zakresie kompetencji społecznych Ocena obowiązkowości, zaangażowania, aktywności i samodzielności studentów w czasie zajęć. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA: Obowiązkowa: Proces karny. Zarys sytemu, aut. Stanisław Waltoś, Piotr Hofmański, wyd. 14, Wolters Kluwer, Warszawa 2018. Uzupełniająca: Postępowanie karne, aut. Katarzyna Dudka, Hanna Paluszkiewicz, wyd. 4, Wolters Kluwer, Warszawa 2018. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2026/2027" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-10-01 - 2027-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN: Wykład niestacjonarne: 1. Zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa – zawiadomienie i jego struktura– 2 godziny 2. Postanowienie o wszczęciu lub odmowie wszczęcia postępowania przygotowawczego i jego założenia – 2 godziny 3. Wnioski dowodowe i procedowanie w ich zakresie – 2 godziny 4. Wyrok i jego uzasadnienie – 2 godziny 5. Apelacja i konstrukcja zarzutów apelacyjnych – 2 godziny Ćwiczenia niestacjonarne: 1.Prawa i obowiązki przysługujące pokrzywdzonemu/świadkowi – praktyczne wykorzystanie przepisów przez prokuratora, obrońców, pełnomocników, sędziów oraz funkcjonariuszy organów ścigania przez pryzmat ustawowo przypisanych im celów- 2 godziny 2.Prawa i obowiązki przysługujące podejrzanemu/oskarżonemu– praktyczne wykorzystanie przepisów przez prokuratora, obrońców, pełnomocników, sędziów oraz funkcjonariuszy organów ścigania przez pryzmat ustawowo przypisanych im celów- 2 godziny 3.Tymczasowe aresztowanie oraz wolnościowe środki zapobiegawcze - praktyczne wykorzystanie przepisów przez prokuratora, obrońców, pełnomocników, sędziów oraz funkcjonariuszy organów ścigania przez pryzmat ustawowo przypisanych im celów – 2 godziny 4.Zatrzymanie i przeszukanie - praktyczne wykorzystanie przepisów przez prokuratora, obrońców, pełnomocników, sędziów oraz funkcjonariuszy organów ścigania przez pryzmat ustawowo przypisanych im celów-2 godziny 5.Przepisy regulujące przesłuchanie oraz metody przesłuchania podejrzanego/oskarżonego i pokrzywdzonego/ świadka- 2 godziny 6.Symulacja postępowania przygotowawczego na podanym stanie faktycznym znajdującym oparcie w prawomocnie osądzonej sprawie sądowej. Odegranie ról przez studentów: prokuratora, świadka i pełnomocników procesowych, symulacja przesłuchania świadka -2 godziny 7.Symulacja postępowania przygotowawczego na podanym stanie faktycznym znajdującym oparcie w prawomocnie osądzonej sprawie sądowej. Odegranie ról przez studentów: prokuratora, podejrzanego, i pełnomocników procesowych, symulacja przesłuchania podejrzanego-2 godziny 8.Symulacja postępowania sądowego na podanym stanie faktycznym znajdującym oparcie w prawomocnie osądzonej sprawie sądowej. Odegranie ról przez studentów: sędziów, prokuratora, o, świadka i pełnomocników procesowych- otwarcie przewodu sądowego, przesłuchanie oskarżonego - 2 godziny 9.Symulacja postępowania sądowego na podanym stanie faktycznym znajdującym oparcie w prawomocnie osądzonej sprawie sądowej. Odegranie ról przez studentów: sędziów, prokuratora, oskarżonego, świadka i pełnomocników procesowych- przesłuchanie świadka, wydanie wyroku i przedstawienie jego uzasadnienia- 2 godziny 10.Zaliczenie ćwiczeń, omówienie wyników – 2 h EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe): Student po zakończeniu kursu: w zakresie wiedzy: zna i rozumie W pogłębionym stopniu zna i rozumie terminologię prawniczą procesu karnego. W pogłębionym stopniu zna i rozumie uprawnienia i obowiązki uczestników procesu na każdym etapie postępowania, zna i rozumie przepisy k.p.k. w oparciu o które prokurator, obrońcy, pełnomocnicy, sędziowie oraz funkcjonariusze organów ścigania realizują przepisane im ustawowo cele. W pogłębionym stopniu zna i rozumie taktykę prowadzenia postępowania z punktu widzenia prokuratora, obrońcy, pełnomocnika, sędziego oraz funkcjonariuszy organów ścigania przez pryzmat przypisanych im zadań. P_W02 P_W03 P_W05 P_W07 P_W15 w zakresie umiejętności: potrafi Student potrafi dokonać analizy przepisów postępowania karnego i zastosować je w praktyce, umiejętnie korzystać z orzecznictwa sądowego, potrafi wykazywać się inicjatywą dowodową w toku postępowania karnego, samodzielnie dokonać oceny zdarzania i adekwatnie reagować, przyjąć odpowiednią do sytuacji taktykę procesową w zależności od pełnionej funkcji. Student potrafi się posługiwać językiem prawniczym właściwym dla procedury karnej. P_U04 P_U05 P_U08 P_U10 P_U16 w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do Jest gotowy do rozwijania swoich umiejętności praktycznych w zakresie procedury karnej. Jest gotowy do właściwej organizacji swojej pracy, jako prawnika działającego w procedurach karnych - w tym przy zachowaniu zasad etyki. Jest gotowy do podejmowania pracy w organów wymiaru sprawiedliwości. P_K01 P_K03 P_K05 P_K09 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: Wykład Wykonanie 3 zadań praktycznych lub napisanie pracy egzaminacyjnej Zaliczenie w formie przygotowania projektów trzech prac praktycznych: zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa, zażalenia na umorzenie postępowania przygotowawczego lub wniosków dowodowych albo praca pisemna w postaci odpowiedzi na trzy pytania otwarte W przypadku przygotowania projektów wskazanych pism procesowych – oddanie w terminie wskazanym na pierwszych zajęciach trzech prac zaliczeniowych stanowi podstawę wystawienia oceny i zwalnia studenta z konieczności podejścia do zaliczenia pisemnego w postaci pytań otwartych. Pisma oceniane są w zakresie ich poprawności strukturalnej i merytorycznej. Oddanie dwóch zadań praktycznych z trzech zaplanowanych wymaga dodatkowego zaliczenia przedmiotu w postaci odpowiedzi na 1 z trzech pytań otwartych. Oddanie jednego zadania praktycznego z trzech zaplanowanych wymaga dodatkowego zaliczenia przedmiotu w postaci odpowiedzi na 2 z trzech pytań otwartych. Brak oddania jakiegokolwiek zadania praktycznego wymaga zaliczenia przedmiotu w postaci napisania pracy pisemnej obejmującej odpowiedź na 3 pytania otwarte z zakresu tematycznego realizowanego na wykładach. Za każde pytanie student może otrzymać max 3 pkt (łącznie max 9 pkt). Oceniana jest merytoryczna prawidłowość odpowiedzi na pytania, spójność odpowiedzi, jej zwięzłość oraz stosowanie przez studentów języka prawniczego. Skala ocen dla 3 pytań pisemnych: 9 -8,5 pkt – 5,0 8-7,5 pkt – 4,5 7-6,5 pkt – 4,0 6- 5,5 pkt – 3,5 5-4,0 pkt – 3,0 Poniżej = 2,0 Skala ocen dla 2 pytań pisemnych: 6 -5,5 pkt – 5,0 4,5 pkt – 4,5 4 pkt – 4,0 3,5 pkt – 3,5 3-2,5 pkt – 3,0 Poniżej = 2,0 Skala ocen dla 1 pytania pisemnego: 3 pkt – 5,0 2,75 pkt – 4,5 2,5 pkt – 4,0 1,75 pkt – 3,5 1,5 pkt – 3,0 Poniżej = 2,0 Uzyskanie oceny 2,0 z ćwiczeń wyklucza możliwość podejścia do egzaminu i jest równoznaczne z niezaliczeniem całego przedmiotu Ćwiczenia niestacjonarne: Kolokwium w formie testu na platformie Moodle Kolokwium obejmuje 10 pytań (wybór z 2-3 odpowiedzi ) Za każde pytanie student może otrzymać 1 pkt (max 10 pkt) Skala ocen 10 pkt - 5,0 9 pkt - 4,5 8 pkt - 4,0 7 pkt - 3,5 6 pkt - 3,0 poniżej 6 pkt- 2,0 Aktywność na zajęciach udział w dyskusjach, wygłaszanie własnych opinii i wniosków Aktywność na zajęciach daje prowadzącemu możliwość podniesienia prowadzącemu ćwiczenia oceny z przedmiotu Student może uzyskać do 10 plusów za aktywność na ćwiczeniach, 5 plusów podwyższy o 0,5 stopnia ocenę z kolokwium, 10 plusów podwyższy o 1 stopnień ocenę z kolokwium. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Nieusprawiedliwiona nieobecność na pozostałych zajęciach skutkuje koniecznością przygotowania referatu odpowiadającemu tematowi opuszczonych zajęć - METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: w zakresie wiedzy Zaliczenia, aktywność na zajęciach w zakresie umiejętności Aktywność na zajęciach w zakresie kompetencji społecznych Ocena obowiązkowości, zaangażowania, aktywności i samodzielności studentów w czasie zajęć. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA: Obowiązkowa: Proces karny. Zarys sytemu, aut. Stanisław Waltoś, Piotr Hofmański, wyd. 14, Wolters Kluwer, Warszawa 2018. Uzupełniająca: Postępowanie karne, aut. Katarzyna Dudka, Hanna Paluszkiewicz, wyd. 4, Wolters Kluwer, Warszawa 2018. |
Właścicielem praw autorskich jest Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu.