Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101ZJ32PAiSA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
LUB
6.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Zaznajomienie z zakresem kontroli działalności administracji publicznej sprawowanej przez sądy administracyjne. Poznanie metodyki pracy sądów administracyjnych oraz regulacji procesowych służących gwarancjom prawa do procesu. Zbadanie zakresu zastosowania ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Poznanie przebiegu procedury wykonawczej, w tym systemu środków prawnych w toku tej procedury przysługujących. |
Pełny opis: |
Student ma wiedzę o kompetencjach sądów administracyjnych oraz o układzie podmiotowym postępowania sądowoadministracyjnego, a także o właściwości organów egzekucyjnych oraz o podmiotach i uczestnikach w tym postępowaniu uczestniczących. Student ma wiedzę o celu postępowania sądowoadministracyjnego oraz postępowania egzekucyjnego w administracji oraz zna relację zachodzącą pomiędzy tymi procedurami a postępowaniem administracyjnym. Student rozpoznanie instytucje procesowe oraz środki prawne przysługujące w toku postępowania sądowoadministracyjnego i postępowania egzekucyjnego w administracji. Student wykorzystuje dorobek doktryny oraz judykatywy na potrzeby badania zjawisk prawnych (także przy użyciu systemów opartych o technologie informacyjne). Student stosuje wiedzę teoretyczną do analizy zjawisk prawnych oraz potrafi dokonać własnej oceny tych zjawisk oraz ich odniesienia do poznanych przykładów praktycznych. Student potrafi sporządzić podstawowe pismo procesowe oraz projekt rozstrzygnięcia konkretnej sprawy sądowoadministracyjnej oraz przeprowadzić analizę akt egzekucyjnych. Student rozumie oraz docenia rolę przepisów proceduralnych w zakresie relacji zachodzących na linii: jednostka - administracja publiczna. Student dostrzega problemy związane z nieznajomością prawa w społeczeństwie, a tym z niewykonywaniem prawnie ustanowionych obowiązków. Student samodzielnie potrafi opisać, ocenić i rozwiązać praktyczne problemy prawne. |
Literatura: |
Podstawowa: B. Adamiak, J. Borkowski, Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Warszawa 2017 Uzupełniająca: R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel [red.], System Prawa Administracyjnego. Tom 9. Prawo procesowe administracyjne, Warszawa 2014 R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel [red.], System Prawa Administracyjnego. Tom 10. Sądowa kontrola administracji publicznej, Warszawa 2014 L. Klat-Wertelecka, Egzekucja administracyjna w praktyce, Gdańsk 2013 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2017-02-15 - 2017-06-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 8 godzin
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Filaber | |
Prowadzący grup: | Joanna Filaber, Aleksandra Nowicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-15 - 2018-06-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Rudnicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-23 - 2019-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Rudnicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-10 - 2020-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Rudnicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-10 - 2021-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Rudnicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin na ocenę |
|
Pełny opis: |
TEMATYKA PRZEDMIOTU (temat i zagadnienia poszczególnych zajęć): Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje: na studiach stacjonarnych – 2 h dydaktyczne na studiach niestacjonarnych – 1 h dydaktyczna (z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta) 1. Konstytucyjne prawo do sądu 2. Sprawy sądowoadministracyjne 3. Zakres kontroli działalności administracji publicznej przez sądy administracyjne 4. Układ podmiotowy postępowania sądowoadministracyjnego 5. Pisma procesowe 6. Posiedzenia sądowe 7. Instytucje dyscyplinujące tok postępowania 8. Koszty postępowania 9. Zasady postępowania sądowoadministracyjnego 10. Przebieg postępowania przed wojewódzkim sądem administracyjnym 11. Skarga kasacyjna 12. Zażalenie 13. Wznowienie postępowania sądowoadministyracyjnego 14. Unieważnienie prawomocnego orzeczenie sądu administracyjnego 15. Skargo o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia 16. Postępowanie w sprawie przewlekłości rozpoznania sprawy sądowoadministracyjnej 17. Działalność uchwałodawcza NSA 18. Postępowanie egzekucyjne w administracji - zagadnienia wprowadzające 19. Relacja administracyjnego postępowania egzekucyjnego do procedur z tym postępowaniem związanych 20. Układ podmiotowy administracyjnego postępowania egzekucyjnego 21. Zasady administracyjnego postępowania egzekucyjnego 22. Środki egzekucyjne 23. Przebieg administracyjnego postępowania egzekucyjnego 24. Środki prawne w administracyjnym postępowaniu egzekucyjnym 25. Postępowanie zabezpieczające EFEKTY KSZTAŁCENIA: Student po zakończeniu kursu: ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KIERUNKOWYCH: w zakresie wiedzy: W pogłębionym stopniu zna i rozumie charakter nauki postępowania administracyjnego i sądowoadministracyjnego oraz związki tej nauki z ramach gałęzi prawa administracyjnego. W pogłębionym stopniu zna i rozumie relacje pomiędzy procedurą administracyjną i sądowoadministracyjną a innymi gałęziami prawa, w tym przede wszystkim w zakresie kształtowania relacji cywilnoprawnych. W pogłębionym stopniu zna i rozumie kompetencje organów administracji publicznej oraz sądów administracyjnych. W pogłębionym stopniu rozumie determinanty wpływające na zmianę procedury administracyjnej i sądowoadministracyjnej. W pogłębionym stopniu zna i rozumie zasady procedury administracyjnej i sądowoadministracyjnej. K_W01 K_W04 K_W05 K_W10 K_W11 w zakresie umiejętności: Potrafi wyjaśnić związki zachodzące pomiędzy regulacjami procedury administracyjnej i sądowo administracyjnej a stosunkami w społeczeństwie. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę przy analizie konkretnych spraw administracyjnych. Potrafi wyszukiwać informacje dotyczące regulacji procedury administracyjnej i sądowo administracyjnej wykorzystując do tego technologie informacyjne. Potrafi sporządzić pismo procesowe w postępowaniu administracyjnym i sądowo administracyjnym. Potrafi prawidłowo posługiwać się językiem prawniczym właściwym dla procedury administracyjnej i sądowoadministracyjnej. K_U01 K_U04 K_U09 K_U13 K_U16 w zakresie kompetencji społecznych: Jest gotowy do doceniania roli przepisów proceduralnych w zakresie relacji zachodzących na linii: jednostka - administracja publiczna. Jest gotowy do dostrzegania problemów związanych z nieznajomością prawa administracyjnego w społeczeństwie. Student jest gotowy do opisywania, oceny i rozwiązywania praktycznych problemów prawnych z zakresu procedury administracyjnej. K_K01 K_K04 K_K06 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny) metody kryteria oceny Egzamin / zaliczenie na ocenę egzamin Egzamin pisemny w formie pytań otwartych Oceniana jest merytoryczna prawidłowość odpowiedzi na pytania, spójność tejże odpowiedzi, jej zwięzłość oraz stosowanie przez studentów języka prawniczego. Egzamin składa się z trzech pytań otwartych. kolokwium Egzamin pisemny w formie testowej Oceniana jest prawidłowość oceny na poszczególne pytania. Test obejmuje 50 pytań z trzema wariantami odpowiedzi, z których jeden wariant jest prawidłowy. praca domowa - - aktywność na zajęciach Odpowiedź na pytanie, udział w dyskusji, rozwiązywanie kazusów Chętni lub wylosowani studenci pytani są na początku zajęć z materiału już przerobionego. W czasie zajęć aktywność studentów może polegać na: odpowiedzi na bieżące pytania, zadawaniu własnych pytań, rozwiązywaniu kazusów. Aktywność studentów oceniana jest w formie plusów. obecność na zajęciach - - inne: - - METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: w zakresie wiedzy Egzamin, kolokwium, odpowiedź na pytania i aktywność na zajęciach w zakresie umiejętności Egzamin, odpowiedź na pytania i aktywność na zajęciach w zakresie kompetencji społecznych Ocena obowiązkowości, zaangażowania, aktywności i samodzielności studentów w czasie zajęć |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA Obowiązkowa: B. Adamiak, J. Borkowski, Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Warszawa 2020 B. Adamiak, J. Borkowski, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, Warszawa 2019 (komentarz do art. 1-16) Uzupełniająca: R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel [red.], System Prawa Administracyjne. Tom 9, Prawo procesowe administracyjne, Warszawa 2014. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-18 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Rudnicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin na ocenę |
|
Pełny opis: |
TEMATYKA PRZEDMIOTU (temat i zagadnienia poszczególnych zajęć): Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje: na studiach stacjonarnych – 2 h dydaktyczne na studiach niestacjonarnych – 1 h dydaktyczna (z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta) 1. Konstytucyjne prawo do sądu 2. Sprawy sądowoadministracyjne 3. Zakres kontroli działalności administracji publicznej przez sądy administracyjne 4. Układ podmiotowy postępowania sądowoadministracyjnego 5. Pisma procesowe 6. Posiedzenia sądowe 7. Instytucje dyscyplinujące tok postępowania 8. Koszty postępowania 9. Zasady postępowania sądowoadministracyjnego 10. Przebieg postępowania przed wojewódzkim sądem administracyjnym 11. Skarga kasacyjna 12. Zażalenie 13. Wznowienie postępowania sądowoadministyracyjnego 14. Unieważnienie prawomocnego orzeczenie sądu administracyjnego 15. Skargo o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia 16. Postępowanie w sprawie przewlekłości rozpoznania sprawy sądowoadministracyjnej 17. Działalność uchwałodawcza NSA 18. Postępowanie egzekucyjne w administracji - zagadnienia wprowadzające 19. Relacja administracyjnego postępowania egzekucyjnego do procedur z tym postępowaniem związanych 20. Układ podmiotowy administracyjnego postępowania egzekucyjnego 21. Zasady administracyjnego postępowania egzekucyjnego 22. Środki egzekucyjne 23. Przebieg administracyjnego postępowania egzekucyjnego 24. Środki prawne w administracyjnym postępowaniu egzekucyjnym 25. Postępowanie zabezpieczające EFEKTY KSZTAŁCENIA: Student po zakończeniu kursu: ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KIERUNKOWYCH: w zakresie wiedzy: W pogłębionym stopniu zna i rozumie charakter nauki postępowania administracyjnego i sądowoadministracyjnego oraz związki tej nauki z ramach gałęzi prawa administracyjnego. W pogłębionym stopniu zna i rozumie relacje pomiędzy procedurą administracyjną i sądowoadministracyjną a innymi gałęziami prawa, w tym przede wszystkim w zakresie kształtowania relacji cywilnoprawnych. W pogłębionym stopniu zna i rozumie kompetencje organów administracji publicznej oraz sądów administracyjnych. W pogłębionym stopniu rozumie determinanty wpływające na zmianę procedury administracyjnej i sądowoadministracyjnej. W pogłębionym stopniu zna i rozumie zasady procedury administracyjnej i sądowoadministracyjnej. K_W01 K_W04 K_W05 K_W10 K_W11 w zakresie umiejętności: Potrafi wyjaśnić związki zachodzące pomiędzy regulacjami procedury administracyjnej i sądowo administracyjnej a stosunkami w społeczeństwie. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę przy analizie konkretnych spraw administracyjnych. Potrafi wyszukiwać informacje dotyczące regulacji procedury administracyjnej i sądowo administracyjnej wykorzystując do tego technologie informacyjne. Potrafi sporządzić pismo procesowe w postępowaniu administracyjnym i sądowo administracyjnym. Potrafi prawidłowo posługiwać się językiem prawniczym właściwym dla procedury administracyjnej i sądowoadministracyjnej. K_U01 K_U04 K_U09 K_U13 K_U16 w zakresie kompetencji społecznych: Jest gotowy do doceniania roli przepisów proceduralnych w zakresie relacji zachodzących na linii: jednostka - administracja publiczna. Jest gotowy do dostrzegania problemów związanych z nieznajomością prawa administracyjnego w społeczeństwie. Student jest gotowy do opisywania, oceny i rozwiązywania praktycznych problemów prawnych z zakresu procedury administracyjnej. K_K01 K_K04 K_K06 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny) metody kryteria oceny Egzamin / zaliczenie na ocenę egzamin Egzamin pisemny w formie pytań otwartych Oceniana jest merytoryczna prawidłowość odpowiedzi na pytania, spójność tejże odpowiedzi, jej zwięzłość oraz stosowanie przez studentów języka prawniczego. Egzamin składa się z trzech pytań otwartych. kolokwium Egzamin pisemny w formie testowej Oceniana jest prawidłowość oceny na poszczególne pytania. Test obejmuje 50 pytań z trzema wariantami odpowiedzi, z których jeden wariant jest prawidłowy. praca domowa - - aktywność na zajęciach Odpowiedź na pytanie, udział w dyskusji, rozwiązywanie kazusów Chętni lub wylosowani studenci pytani są na początku zajęć z materiału już przerobionego. W czasie zajęć aktywność studentów może polegać na: odpowiedzi na bieżące pytania, zadawaniu własnych pytań, rozwiązywaniu kazusów. Aktywność studentów oceniana jest w formie plusów. obecność na zajęciach - - inne: - - METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: w zakresie wiedzy Egzamin, kolokwium, odpowiedź na pytania i aktywność na zajęciach w zakresie umiejętności Egzamin, odpowiedź na pytania i aktywność na zajęciach w zakresie kompetencji społecznych Ocena obowiązkowości, zaangażowania, aktywności i samodzielności studentów w czasie zajęć |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA Obowiązkowa: B. Adamiak, J. Borkowski, Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Warszawa 2020 B. Adamiak, J. Borkowski, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, Warszawa 2019 (komentarz do art. 1-16) Uzupełniająca: R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel [red.], System Prawa Administracyjne. Tom 9, Prawo procesowe administracyjne, Warszawa 2014. |
Właścicielem praw autorskich jest Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu.