Historia prawa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101ZJ11HP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia prawa |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
LUB
5.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu Student pozna kluczowe instytucje prawne i ustrojowe Polski oraz wybranych państw europejskich oraz USA w ich historycznym rozwoju. Znajomośc genezy i ewolucji instytucji ustrojowych i prawnosądowych warunkuje prawidłową analizę i zrozumienie współczesnego prawa. W ramach zajęc Student nauczy się krytycznej analizy tekstów źródłowych oraz wykładni norm prawnych Cele kształcenia 1. Poznanie kształtowania instytucji prawa materialnego i procesowego w Polsce, 2. Poznanie kształtowania instytucji prawa materialnego i procesowego w Europie i w Stanach Zjednoczonych 3. Poznanie kształtowania najważniejszych założeń ustrojowych w Polsce |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest: 1. zapoznanie Studenta z zarysem historii prawa powszechnego oraz prawa obowiązującego na ziemiach polskich w okresie od X do XX w.; 2. przedstawienie Studentowi genezy i rozwoju prawa w Europie i na świecie od czasów starożytności do XX wieku; 3. nabycie przez Studenta podstawowej wiedzy obejmującej historię polskich i europejskich instytucji ustrojowo – prawnych oraz ustroju sądowego; 4. przedstawienie Studentowi genezy i rozwoju polskiej państwowości, czołowych instytucji prawa publicznego i sądowego od X do XX w. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019 " (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Tomasz Chłopecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu Student pozna kluczowe instytucje prawne i ustrojowe Polski oraz wybranych państw europejskich oraz USA w ich historycznym rozwoju. Znajomość genezy i ewolucji instytucji ustrojowych i prawnosądowych warunkuje prawidłową analizę i zrozumienie współczesnego prawa. W ramach zajęć Student nauczy się krytycznej analizy tekstów źródłowych oraz wykładni norm prawnych. |
|
Pełny opis: |
TEMATYKA PRZEDMIOTU (temat i zagadnienia poszczególnych zajęć): Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje: na studiach stacjonarnych – 2 h dydaktyczne na studiach niestacjonarnych – 1 h dydaktyczna (z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta) ĆWICZENIA: Państwo i prawo w okresie pierwszych Piastów. Lokacje na prawie polskim i niemieckim. Wymiar sprawiedliwości w monarchii piastowskiej. Zasady ustrojowe monarchii piastowskiej. Źródła prawa w monarchii piastowskiej (prawo książęce, niemieckie, kościelne). Reformy ustrojowo – prawne Kazimierza Wielkiego. Geneza sejmików ziemskich i sejmu walnego. Organizacja państwa i prawa w okresie monarchii. Przywileje szlacheckie – charakterystyka prawna. Unie polsko-litewskie. Źródła prawa okresu Rzeczypospolitej szlacheckiej. Artykułu henrykowskie i pacta conventa. Sejm walny : struktura, skład, organizacja, zasady funkcjonowania. Sejmiki szlacheckie : charakterystyka, klasyfikacja funkcjonalna i terytorialna. Zasady ustrojowe Rzeczypospolitej Obojga Narodów Reformy państwa i prawa w latach 1764-1788. Konstytucja 3 Maja : charakterystyka ustroju społecznego, politycznego i prawnego. Uregulowania prawne na ziemiach polskich w okresie zaborów. Charakterystyka Konstytucji z 1921 r. Charakterystyka Konstytucji z 1935 r. Komisja Kodyfikacyjna II RP. Administracja ziem polskich pod okupacją w latach II wojny światowej. Komunistyczne organy władzy na ziemiach polskich w 1944 r. Charakterystyka Małej Konstytucji z 1947 r. Terytorialna administracja rządowa i samorząd w latach 1944-1950 r. Konstytucja z 1952 r. WYKŁAD: Charakterystyka ustroju państw w starożytności Charakterystyka państwa epoki feudalizmu Geneza i podstawy doktrynalne nowożytnego konstytucjonalizmu: - koncepcja podziału władz i suwerenności narodu - konstytucja w znaczeniu formalnym i materialnym - pojęcie państwa prawnego Zagadnienia nowożytnego federalizmu (struktura państw złożonych, związki państw a państwa związkowe) Władza ustawodawcza: struktura organów ustawodawczych, skład i kompetencje parlamentu, systemy wyborcze) Władza wykonawcza: głowa państwa, rząd i ministrowie, administracja centralna i lokalna, samorząd) Władza sądownicza: organizacja sądów w ustroju konstytucyjnym, problematyka niezawisłości sądów Charakterystyka prawa archaicznego Recepcja prawa rzymskiego Charakterystyka prawa sądowego w średniowieczu i w dobie Podstawowe instytucje prawa osobowego i majątkowego Prawo karne w średniowieczu Proces cywilny - rzymsko-kanoniczny i karny - inkwizycyjny) Geneza i program kodyfikacji prawa w epoce Oświecenia Pojęcie i ideologiczne podstawy kodyfikacji. Prawo prywatne doby liberalizmu: Kodeks Napoleona, ABGB. Prawo cywilne i handlowe powszechnego uprzemysłowienia. BGB, ZGB, kodeksy handlowe. Doktryna cywilistyczna Prawo karne Oświecenia. Program reformy humanitarnej. Zasady nowożytnego procesu cywilnego i ich przemiany w XIX i XX wieku Kierunki rozwoju postępowania karnego w XIX i XX wieku. EFEKTY KSZTAŁCENIA: Student po zakończeniu kursu: w zakresie wiedzy: W pogłębionym stopniu zna i rozumie znaczenie rozwoju prawa w kontekście rozwoju społeczeństw. W pogłębionym stopniu zna i rozumie rozwój nomenklatury prawniczej na przestrzeni wieków. W pogłębionym stopniu na i rozumie sposób powstawania i działania instytucji prawnych w ujęciu historycznym. W pogłębionym stopniu zna i rozumie rozwój prawa. K_W01 K_W02 K_W03 K_W07 w zakresie umiejętności: Potrafi wyjaśnić związki pomiędzy rozwojem państwa a rozwojem prawa. Potrafi porównać rozwój prawa polskiego do rozwoju prawa na kontynencie europejskim. Potrafi dokonać analizy ewolucji systemu prawa polskiego i europejskiego na przestrzeni wieków. Potrafi wyciągać wnioski i wygłaszać proste hipotezy badawcze związane z rozwojem prawa na przestrzeni wieków. K_W01 K_W02 K_W03 K_W07 w zakresie kompetencji społecznych: Jest gotów do krzewienia wiedzy o rozwoju prawa i jego znaczeniu. Jest gotów do określenia priorytetów w pracy z punktu widzenia znanych zjawisk ewolucji prawa. Jest gotów kreatywnie podchodzić do aktualnych problemów prawnych, wykorzystując znany rys historyczny. K_W01 K_W03 K_W08 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny) metody kryteria oceny Egzamin/ zaliczenie na ocenę egzamin pisemny/ustny Odpowiedź pisemna lub ustna na trzy pytania. kolokwium pisemne Odpowiedź pisemna na trzy pytania. praca domowa - - aktywność na zajęciach Zadania problemowe możliwość podwyższenia oceny z kolokwium o 0,5 oceny obecność na zajęciach Obecność obowiązkowa możliwa 1 niezaliczona nieobecność inne: - - METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: w zakresie wiedzy Egzamin, kolokwium w zakresie umiejętności Kolokwium, zadania problemowe (analiza tekstów prawnych i źródłowych) wykonywane podczas konwersatorium w zakresie kompetencji społecznych Ocena postawy studenta, w tym: przygotowania do zajęć, zaangażowania i aktywności. |
|
Literatura: |
• W. Uruszczak, Historia państwa i prawa polskiego, T. 1, (966-1795), wyd. 3, Warszawa 2015. • A. Korobowicz, W. Witkowski, Historia ustroju i prawa polskiego: (1772-1918), wyd. 6, wyd. popr. i uzup., Warszawa 2017. • J. Bardach, B. Leśnodorski, M. Pietrzak, Historia ustroju i prawa polskiego, wyd. 6, Warszawa 2010. • K. Sójka- Zielińska, Historia prawa, Warszawa 1993 i wyd. późniejsze. • K. Kamińska, A. Gaca, Historia powszechna ustrojów państwowych, Toruń 2011. • T. Maciejewski, Historia powszechna ustroju i prawa, Warszawa 2007 i wyd. późniejsze Uzupełniająca: M. Szczaniecki, Powszechna historia państwa i prawa, Warszawa 1994 i wyd. późniejsze. E. Borkowska-Bagieńska, Historia prawa sądowego, Poznań 2006. T. Maciejewski, Historia ustroju i prawa sądowego Polski, wyd. 4 rozszerzone i zmienione. Warszawa 2011. M. Kallas, A. Lityński, Historia ustroju i prawa Polski Ludowej, Warszawa 2000. P. Jurek, Historia państwa i prawa polskiego: źródła prawa, sądownictwa: zarys wykładu, wyd. 3, Wrocław 1998. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-03-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Tomasz Chłopecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin na ocenę |
|
Pełny opis: |
TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN: Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje: na studiach stacjonarnych – 2 h dydaktyczne na studiach niestacjonarnych – 1 h dydaktyczna (z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta) Wykłady: Charakterystyka ustroju państw w starożytności Charakterystyka państwa epoki feudalizmu Geneza i podstawy doktrynalne nowożytnego konstytucjonalizmu: - koncepcja podziału władz i suwerenności narodu - konstytucja w znaczeniu formalnym i materialnym - pojęcie państwa prawnego Zagadnienia nowożytnego federalizmu (struktura państw złożonych, związki państw a państwa związkowe) Władza ustawodawcza: struktura organów ustawodawczych, skład i kompetencje parlamentu, systemy wyborcze) Władza wykonawcza: głowa państwa, rząd i ministrowie, administracja centralna i lokalna, samorząd) Władza sądownicza: organizacja sądów w ustroju konstytucyjnym, problematyka niezawisłości sądów Charakterystyka prawa archaicznego Recepcja prawa rzymskiego Charakterystyka prawa sądowego w średniowieczu i w dobie Podstawowe instytucje prawa osobowego i majątkowego Prawo karne w średniowieczu Proces cywilny - rzymsko-kanoniczny i karny - inkwizycyjny) Geneza i program kodyfikacji prawa w epoce Oświecenia Pojęcie i ideologiczne podstawy kodyfikacji. Prawo prywatne doby liberalizmu: Kodeks Napoleona, ABGB. Prawo cywilne i handlowe powszechnego uprzemysłowienia. BGB, ZGB, kodeksy handlowe. Doktryna cywilistyczna Prawo karne Oświecenia. Program reformy humanitarnej. Zasady nowożytnego procesu cywilnego i ich przemiany w XIX i XX wieku Kierunki rozwoju postępowania karnego w XIX i XX wieku. Ćwiczenia: Państwo i prawo w okresie pierwszych Piastów. Lokacje na prawie polskim i niemieckim. Wymiar sprawiedliwości w monarchii piastowskiej. Zasady ustrojowe monarchii piastowskiej. Źródła prawa w monarchii piastowskiej (prawo książęce, niemieckie, kościelne). Reformy ustrojowo – prawne Kazimierza Wielkiego. Geneza sejmików ziemskich i sejmu walnego. Organizacja państwa i prawa w okresie monarchii. Przywileje szlacheckie – charakterystyka prawna. Unie polsko-litewskie. Źródła prawa okresu Rzeczypospolitej szlacheckiej. Artykułu henrykowskie i pacta conventa. Sejm walny : struktura, skład, organizacja, zasady funkcjonowania. Sejmiki szlacheckie : charakterystyka, klasyfikacja funkcjonalna i terytorialna. Zasady ustrojowe Rzeczypospolitej Obojga Narodów Reformy państwa i prawa w latach 1764-1788. Konstytucja 3 Maja : charakterystyka ustroju społecznego, politycznego i prawnego. Uregulowania prawne na ziemiach polskich w okresie zaborów. Charakterystyka Konstytucji z 1921 r. Charakterystyka Konstytucji z 1935 r. Komisja Kodyfikacyjna II RP. Administracja ziem polskich pod okupacją w latach II wojny światowej. Komunistyczne organy władzy na ziemiach polskich w 1944 r. Charakterystyka Małej Konstytucji z 1947 r. Terytorialna administracja rządowa i samorząd w latach 1944-1950 r. Konstytucja z 1952 r. EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe): Student po zakończeniu kursu: ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KIERUNKOWYCH: w zakresie wiedzy: zna i rozumie W pogłębionym stopniu zna i rozumie znaczenie rozwoju prawa w kontekście rozwoju społeczeństw. W pogłębionym stopniu zna i rozumie rozwój nomenklatury prawniczej na przestrzeni wieków. W pogłębionym stopniu na i rozumie sposób powstawania i działania instytucji prawnych w ujęciu historycznym. P_W01 P_W02 P_W03 w zakresie umiejętności: potrafi Potrafi wyjaśnić związki pomiędzy rozwojem państwa a rozwojem prawa. Potrafi porównać rozwój prawa polskiego do rozwoju prawa na kontynencie europejskim. Potrafi dokonać analizy ewolucji systemu prawa polskiego i europejskiego na przestrzeni wieków. Potrafi wyciągać wnioski i wygłaszać proste hipotezy badawcze związane z rozwojem prawa na przestrzeni wieków. P_U01 P_U02 P_U03 P_U07 w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do Jest gotów do krzewienia wiedzy o rozwoju prawa i jego znaczeniu. Jest gotów do określenia priorytetów w pracy z punktu widzenia znanych zjawisk ewolucji prawa. Jest gotów kreatywnie podchodzić do aktualnych problemów prawnych, wykorzystując znany rys historyczny. P_K01 P_K03 P_K08 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny) metody kryteria oceny Egzamin/ zaliczenie na ocenę egzamin Egzamin pisemny/ustny Odpowiedź pisemna lub ustna na trzy pytania. Oceniana jest prawidłowość każdej z odpowiedzi. kolokwium Kolokwium pisemne Odpowiedź pisemna na trzy pytania. Oceniana jest prawidłowość każdej z odpowiedzi. praca domowa - aktywność na zajęciach Zadania problemowe Możliwość podwyższenia oceny z kolokwium o 0,5 oceny obecność na zajęciach Obecność obowiązkowa Możliwa 1 niezaliczona nieobecność inne: jakie? - METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: w zakresie wiedzy Egzamin, kolokwium w zakresie umiejętności Kolokwium, zadania problemowe (analiza tekstów prawnych i źródłowych) wykonywane podczas konwersatorium w zakresie kompetencji społecznych Ocena postawy studenta, w tym: przygotowania do zajęć, zaangażowania i aktywności. |
|
Literatura: |
• W. Uruszczak, Historia państwa i prawa polskiego, T. 1, (966-1795), wyd. 3, Warszawa 2015. • A. Korobowicz, W. Witkowski, Historia ustroju i prawa polskiego: (1772-1918), wyd. 6, wyd. popr. i uzup., Warszawa 2017. • J. Bardach, B. Leśnodorski, M. Pietrzak, Historia ustroju i prawa polskiego, wyd. 6, Warszawa 2010. • K. Sójka- Zielińska, Historia prawa, Warszawa 1993 i wyd. późniejsze. • K. Kamińska, A. Gaca, Historia powszechna ustrojów państwowych, Toruń 2011. • T. Maciejewski, Historia powszechna ustroju i prawa, Warszawa 2007 i wyd. późniejsze Uzupełniająca: M. Szczaniecki, Powszechna historia państwa i prawa, Warszawa 1994 i wyd. późniejsze. E. Borkowska-Bagieńska, Historia prawa sądowego, Poznań 2006. T. Maciejewski, Historia ustroju i prawa sądowego Polski, wyd. 4 rozszerzone i zmienione. Warszawa 2011. M. Kallas, A. Lityński, Historia ustroju i prawa Polski Ludowej, Warszawa 2000. P. Jurek, Historia państwa i prawa polskiego: źródła prawa, sądownictwa: zarys wykładu, wyd. 3, Wrocław 1998. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-03-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Fiktus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin na ocenę | |
Pełny opis: |
TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN: Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje: na studiach stacjonarnych – 2 h dydaktyczne na studiach niestacjonarnych – 1 h dydaktyczna (z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta) Wykłady: Charakterystyka ustroju państw w starożytności Charakterystyka państwa epoki feudalizmu Geneza i podstawy doktrynalne nowożytnego konstytucjonalizmu: - koncepcja podziału władz i suwerenności narodu - konstytucja w znaczeniu formalnym i materialnym - pojęcie państwa prawnego Zagadnienia nowożytnego federalizmu (struktura państw złożonych, związki państw a państwa związkowe) Władza ustawodawcza: struktura organów ustawodawczych, skład i kompetencje parlamentu, systemy wyborcze) Władza wykonawcza: głowa państwa, rząd i ministrowie, administracja centralna i lokalna, samorząd) Władza sądownicza: organizacja sądów w ustroju konstytucyjnym, problematyka niezawisłości sądów Charakterystyka prawa archaicznego Recepcja prawa rzymskiego Charakterystyka prawa sądowego w średniowieczu i w dobie Podstawowe instytucje prawa osobowego i majątkowego Prawo karne w średniowieczu Proces cywilny - rzymsko-kanoniczny i karny - inkwizycyjny) Geneza i program kodyfikacji prawa w epoce Oświecenia Pojęcie i ideologiczne podstawy kodyfikacji. Prawo prywatne doby liberalizmu: Kodeks Napoleona, ABGB. Prawo cywilne i handlowe powszechnego uprzemysłowienia. BGB, ZGB, kodeksy handlowe. Doktryna cywilistyczna Prawo karne Oświecenia. Program reformy humanitarnej. Zasady nowożytnego procesu cywilnego i ich przemiany w XIX i XX wieku Kierunki rozwoju postępowania karnego w XIX i XX wieku. Ćwiczenia: Państwo i prawo w okresie pierwszych Piastów. Lokacje na prawie polskim i niemieckim. Wymiar sprawiedliwości w monarchii piastowskiej. Zasady ustrojowe monarchii piastowskiej. Źródła prawa w monarchii piastowskiej (prawo książęce, niemieckie, kościelne). Reformy ustrojowo – prawne Kazimierza Wielkiego. Geneza sejmików ziemskich i sejmu walnego. Organizacja państwa i prawa w okresie monarchii. Przywileje szlacheckie – charakterystyka prawna. Unie polsko-litewskie. Źródła prawa okresu Rzeczypospolitej szlacheckiej. Artykułu henrykowskie i pacta conventa. Sejm walny : struktura, skład, organizacja, zasady funkcjonowania. Sejmiki szlacheckie : charakterystyka, klasyfikacja funkcjonalna i terytorialna. Zasady ustrojowe Rzeczypospolitej Obojga Narodów Reformy państwa i prawa w latach 1764-1788. Konstytucja 3 Maja : charakterystyka ustroju społecznego, politycznego i prawnego. Uregulowania prawne na ziemiach polskich w okresie zaborów. Charakterystyka Konstytucji z 1921 r. Charakterystyka Konstytucji z 1935 r. Komisja Kodyfikacyjna II RP. Administracja ziem polskich pod okupacją w latach II wojny światowej. Komunistyczne organy władzy na ziemiach polskich w 1944 r. Charakterystyka Małej Konstytucji z 1947 r. Terytorialna administracja rządowa i samorząd w latach 1944-1950 r. Konstytucja z 1952 r. EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe): Student po zakończeniu kursu: ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KIERUNKOWYCH: w zakresie wiedzy: zna i rozumie W pogłębionym stopniu zna i rozumie znaczenie rozwoju prawa w kontekście rozwoju społeczeństw. W pogłębionym stopniu zna i rozumie rozwój nomenklatury prawniczej na przestrzeni wieków. W pogłębionym stopniu na i rozumie sposób powstawania i działania instytucji prawnych w ujęciu historycznym. P_W01 P_W02 P_W03 w zakresie umiejętności: potrafi Potrafi wyjaśnić związki pomiędzy rozwojem państwa a rozwojem prawa. Potrafi porównać rozwój prawa polskiego do rozwoju prawa na kontynencie europejskim. Potrafi dokonać analizy ewolucji systemu prawa polskiego i europejskiego na przestrzeni wieków. Potrafi wyciągać wnioski i wygłaszać proste hipotezy badawcze związane z rozwojem prawa na przestrzeni wieków. P_U01 P_U02 P_U03 P_U07 w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do Jest gotów do krzewienia wiedzy o rozwoju prawa i jego znaczeniu. Jest gotów do określenia priorytetów w pracy z punktu widzenia znanych zjawisk ewolucji prawa. Jest gotów kreatywnie podchodzić do aktualnych problemów prawnych, wykorzystując znany rys historyczny. P_K01 P_K03 P_K08 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny) metody kryteria oceny Egzamin/ zaliczenie na ocenę egzamin Egzamin pisemny/ustny Odpowiedź pisemna lub ustna na trzy pytania. Oceniana jest prawidłowość każdej z odpowiedzi. kolokwium Kolokwium pisemne Odpowiedź pisemna na trzy pytania. Oceniana jest prawidłowość każdej z odpowiedzi. praca domowa - aktywność na zajęciach Zadania problemowe Możliwość podwyższenia oceny z kolokwium o 0,5 oceny obecność na zajęciach Obecność obowiązkowa Możliwa 1 niezaliczona nieobecność inne: jakie? - METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: w zakresie wiedzy Egzamin, kolokwium w zakresie umiejętności Kolokwium, zadania problemowe (analiza tekstów prawnych i źródłowych) wykonywane podczas konwersatorium w zakresie kompetencji społecznych Ocena postawy studenta, w tym: przygotowania do zajęć, zaangażowania i aktywności. |
|
Literatura: |
• W. Uruszczak, Historia państwa i prawa polskiego, T. 1, (966-1795), wyd. 3, Warszawa 2015. • A. Korobowicz, W. Witkowski, Historia ustroju i prawa polskiego: (1772-1918), wyd. 6, wyd. popr. i uzup., Warszawa 2017. • J. Bardach, B. Leśnodorski, M. Pietrzak, Historia ustroju i prawa polskiego, wyd. 6, Warszawa 2010. • K. Sójka- Zielińska, Historia prawa, Warszawa 1993 i wyd. późniejsze. • K. Kamińska, A. Gaca, Historia powszechna ustrojów państwowych, Toruń 2011. • T. Maciejewski, Historia powszechna ustroju i prawa, Warszawa 2007 i wyd. późniejsze Uzupełniająca: M. Szczaniecki, Powszechna historia państwa i prawa, Warszawa 1994 i wyd. późniejsze. E. Borkowska-Bagieńska, Historia prawa sądowego, Poznań 2006. T. Maciejewski, Historia ustroju i prawa sądowego Polski, wyd. 4 rozszerzone i zmienione. Warszawa 2011. M. Kallas, A. Lityński, Historia ustroju i prawa Polski Ludowej, Warszawa 2000. P. Jurek, Historia państwa i prawa polskiego: źródła prawa, sądownictwa: zarys wykładu, wyd. 3, Wrocław 1998. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-10 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Fiktus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin na ocenę |
|
Pełny opis: |
TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN: Wykłady: Charakterystyka ustroju państw w starożytności Charakterystyka państwa epoki feudalizmu Geneza i podstawy doktrynalne nowożytnego konstytucjonalizmu: - koncepcja podziału władz i suwerenności narodu - konstytucja w znaczeniu formalnym i materialnym - pojęcie państwa prawnego Zagadnienia nowożytnego federalizmu (struktura państw złożonych, związki państw a państwa związkowe) Władza ustawodawcza: struktura organów ustawodawczych, skład i kompetencje parlamentu, systemy wyborcze) Władza wykonawcza: głowa państwa, rząd i ministrowie, administracja centralna i lokalna, samorząd) Władza sądownicza: organizacja sądów w ustroju konstytucyjnym, problematyka niezawisłości sądów Charakterystyka prawa archaicznego Recepcja prawa rzymskiego Charakterystyka prawa sądowego w średniowieczu i w dobie Podstawowe instytucje prawa osobowego i majątkowego Prawo karne w średniowieczu Proces cywilny - rzymsko-kanoniczny i karny - inkwizycyjny) Geneza i program kodyfikacji prawa w epoce Oświecenia Pojęcie i ideologiczne podstawy kodyfikacji. Prawo prywatne doby liberalizmu: Kodeks Napoleona, ABGB. Prawo cywilne i handlowe powszechnego uprzemysłowienia. BGB, ZGB, kodeksy handlowe. Doktryna cywilistyczna Prawo karne Oświecenia. Program reformy humanitarnej. Zasady nowożytnego procesu cywilnego i ich przemiany w XIX i XX wieku Kierunki rozwoju postępowania karnego w XIX i XX wieku. Ćwiczenia: Państwo i prawo w okresie pierwszych Piastów. Lokacje na prawie polskim i niemieckim. Wymiar sprawiedliwości w monarchii piastowskiej. Zasady ustrojowe monarchii piastowskiej. Źródła prawa w monarchii piastowskiej (prawo książęce, niemieckie, kościelne). Reformy ustrojowo – prawne Kazimierza Wielkiego. Geneza sejmików ziemskich i sejmu walnego. Organizacja państwa i prawa w okresie monarchii. Przywileje szlacheckie – charakterystyka prawna. Unie polsko-litewskie. Źródła prawa okresu Rzeczypospolitej szlacheckiej. Artykułu henrykowskie i pacta conventa. Sejm walny : struktura, skład, organizacja, zasady funkcjonowania. Sejmiki szlacheckie : charakterystyka, klasyfikacja funkcjonalna i terytorialna. Zasady ustrojowe Rzeczypospolitej Obojga Narodów Reformy państwa i prawa w latach 1764-1788. Konstytucja 3 Maja : charakterystyka ustroju społecznego, politycznego i prawnego. Uregulowania prawne na ziemiach polskich w okresie zaborów. Charakterystyka Konstytucji z 1921 r. Charakterystyka Konstytucji z 1935 r. Komisja Kodyfikacyjna II RP. Administracja ziem polskich pod okupacją w latach II wojny światowej. Komunistyczne organy władzy na ziemiach polskich w 1944 r. Charakterystyka Małej Konstytucji z 1947 r. Terytorialna administracja rządowa i samorząd w latach 1944-1950 r. Konstytucja z 1952 r. EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe): Student po zakończeniu kursu: ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KIERUNKOWYCH: w zakresie wiedzy: zna i rozumie W pogłębionym stopniu zna i rozumie znaczenie rozwoju prawa w kontekście rozwoju społeczeństw. W pogłębionym stopniu zna i rozumie rozwój nomenklatury prawniczej na przestrzeni wieków. W pogłębionym stopniu na i rozumie sposób powstawania i działania instytucji prawnych w ujęciu historycznym. P_W01 P_W02 P_W03 w zakresie umiejętności: potrafi Potrafi wyjaśnić związki pomiędzy rozwojem państwa a rozwojem prawa. Potrafi porównać rozwój prawa polskiego do rozwoju prawa na kontynencie europejskim. Potrafi dokonać analizy ewolucji systemu prawa polskiego i europejskiego na przestrzeni wieków. Potrafi wyciągać wnioski i wygłaszać proste hipotezy badawcze związane z rozwojem prawa na przestrzeni wieków. P_U01 P_U02 P_U03 P_U07 w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do Jest gotów do krzewienia wiedzy o rozwoju prawa i jego znaczeniu. Jest gotów do określenia priorytetów w pracy z punktu widzenia znanych zjawisk ewolucji prawa. Jest gotów kreatywnie podchodzić do aktualnych problemów prawnych, wykorzystując znany rys historyczny. P_K01 P_K03 P_K08 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny) metody kryteria oceny Egzamin/ zaliczenie na ocenę Egzamin pisemny/ustny Odpowiedź pisemna lub ustna na trzy pytania. Oceniana jest prawidłowość każdej z odpowiedzi. kolokwium Kolokwium pisemne Odpowiedź pisemna na trzy pytania. Oceniana jest prawidłowość każdej z odpowiedzi. praca domowa - aktywność na zajęciach Zadania problemowe Możliwość podwyższenia oceny z kolokwium o 0,5 oceny obecność na zajęciach Obecność obowiązkowa Możliwa 1 niezaliczona nieobecność METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: w zakresie wiedzy Egzamin, kolokwium w zakresie umiejętności Kolokwium, zadania problemowe (analiza tekstów prawnych i źródłowych) wykonywane podczas konwersatorium w zakresie kompetencji społecznych Ocena postawy studenta, w tym: przygotowania do zajęć, zaangażowania i aktywności. |
|
Literatura: |
• W. Uruszczak, Historia państwa i prawa polskiego, T. 1, (966-1795), wyd. 3, Warszawa 2015. • A. Korobowicz, W. Witkowski, Historia ustroju i prawa polskiego: (1772-1918), wyd. 6, wyd. popr. i uzup., Warszawa 2017. • J. Bardach, B. Leśnodorski, M. Pietrzak, Historia ustroju i prawa polskiego, wyd. 6, Warszawa 2010. • K. Sójka- Zielińska, Historia prawa, Warszawa 1993 i wyd. późniejsze. • K. Kamińska, A. Gaca, Historia powszechna ustrojów państwowych, Toruń 2011. • T. Maciejewski, Historia powszechna ustroju i prawa, Warszawa 2007 i wyd. późniejsze Uzupełniająca: M. Szczaniecki, Powszechna historia państwa i prawa, Warszawa 1994 i wyd. późniejsze. E. Borkowska-Bagieńska, Historia prawa sądowego, Poznań 2006. T. Maciejewski, Historia ustroju i prawa sądowego Polski, wyd. 4 rozszerzone i zmienione. Warszawa 2011. M. Kallas, A. Lityński, Historia ustroju i prawa Polski Ludowej, Warszawa 2000. P. Jurek, Historia państwa i prawa polskiego: źródła prawa, sądownictwa: zarys wykładu, wyd. 3, Wrocław 1998. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Fiktus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin na ocenę | |
Pełny opis: |
TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN: Wykłady: 1. System prawny epoki starożytności (kodeks Hammurabiego, system prawny w państwach germańskich) (3/2) 2. System ustrojowy i prawny Francji, Anglii i Niemiec od X do XV wieku (3/2) 3. Pomniki prawa u Słowian wschodnich i zagadnienia ustrojowe, (3/2) 4. System ustrojowy i prawny Francji, Niemiec, Austrii, Anglii od XV do XVII wieku, (3/2) 5. Kodeks Napoleona, (3/2) 6. Konstytucjonalizm w Niemczech, Francji, Anglii i Austrii, (3/2) 7. Główne kodyfikacje w dobie XIX wieku, (3/2) 8. System prawa w Rosji bolszewickiej i III Rzeszy(2/1) 9. Zagadnienia prawno-ustrojowe Stanów Zjednoczonych(2/1) Ćwiczenia: 1. Pojęcie źródeł prawa i źródeł poznania prawa. Ogólne cechy prawa w średniowieczu (prawo zwyczajowe, partykularyzm prawa, stanowość prawa oraz próba systematyki prawa). Źródła prawa w Polsce w dobie średniowiecza (dokumenty praktyki, księgi uposażeń oraz spisy prawa zwyczajowego) (1/0,5) 2. Prawo stanowione w Polsce (statuty, przywileje). Prawo niemieckie i prawo kanoniczne na ziemiach polskich. Organizacja sądownictwa (sądy państwowe, sądy kościelne, sądy prawa niemieckiego i sądy dominalne). Prawo ziemskie w okresie monarchii stanowej (Statuty Kazimierza Wielkiego, Statut Warecki, Statut Łaskiego, akty sejmikowe, akty normatywne urzędów i sądów, kodyfikacje prywatne, i wydania zbiorowe konstytucji), (1/0,5) 3. Prawo miejskie. Prawo kościelne. Prawo wiejskie. Inne źródła prawa sądowego obowiązujące w Polsce (prawo mazowieckie, pruskie, litewskie wołowskie, ormiańskie i żydowskie) (1/0,5) 4. Prawo cywilne i karne w Polsce w dobie średniowiecza (wraz z procesem), (1/0,5) 5. Sądownictwo do XVIII wieku (sady centralne, sądy szlacheckie, sądy kościelne, sądy miejskie, sądy wiejskie), (1/0,5) 6. Prawo cywilne i karne w Polsce w XVI XVIII wieku (wraz z procesem), (1/0,5) 7. Konstytucja 3 maja 1791 r. System prawny w Polsce w dobie zaborów (a) zabór pruski, b) zabór austriacki oraz c) zabór pruski), (1/0,5) 8. Główne założenia prawno-ustrojowe Wielkiego Księstwa Poznańskiego, Księstwa Warszawskiego, Rzeczpospolitej Krakowskiej, Królestwa Polskiego). Kodyfikacja prawa w Polsce w dobie dwudziestolecia międzywojennego. Prawo cywilne i proces cywilny w Polsce w dobie dwudziestolecia międzywojennego. Prawo karne i proces karny w Polsce w dobie dwudziestolecia międzywojennego. Prawo pracy i ubezpieczeń społecznych w Polsce w dobie dwudziestolecia międzywojennego. Sądownictwo w Polsce w dobie dwudziestolecia międzywojennego, (4/1) 9. Konstytucja z dnia 17 marca 1921 r, i z dnia 23 kwietnia 1935 r. (1/0,5) 10. System prawny na ziemiach polskich wcielonych do III Rzeszy i Generalnym Gubernatorstwie,. System prawny na ziemiach polskich wcielonych do ZSRR, (1/1) 11. Kodyfikacja prawa w Polsce po 1945 r. Organizacja sądownictwa w Polsce po 1945 r. (1/1) 12. Najważniejsze założenia ustrojowe w Polsce po 1945 r. (1/1) EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe): Student po zakończeniu kursu: ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KIERUNKOWYCH: w zakresie wiedzy: zna i rozumie W pogłębionym stopniu zna i rozumie znaczenie rozwoju prawa w kontekście rozwoju społeczeństw. W pogłębionym stopniu zna i rozumie rozwój nomenklatury prawniczej na przestrzeni wieków. W pogłębionym stopniu na i rozumie sposób powstawania i działania instytucji prawnych w ujęciu historycznym. P_W01 P_W02 P_W03 w zakresie umiejętności: potrafi Potrafi wyjaśnić związki pomiędzy rozwojem państwa a rozwojem prawa. Potrafi porównać rozwój prawa polskiego do rozwoju prawa na kontynencie europejskim. Potrafi dokonać analizy ewolucji systemu prawa polskiego i europejskiego na przestrzeni wieków. Potrafi wyciągać wnioski i wygłaszać proste hipotezy badawcze związane z rozwojem prawa na przestrzeni wieków. P_U01 P_U02 P_U03 P_U07 w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do Jest gotów do krzewienia wiedzy o rozwoju prawa i jego znaczeniu. Jest gotów do określenia priorytetów w pracy z punktu widzenia znanych zjawisk ewolucji prawa. Jest gotów kreatywnie podchodzić do aktualnych problemów prawnych, wykorzystując znany rys historyczny. P_K01 P_K03 P_K08 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny) metody kryteria oceny Egzamin/ zaliczenie na ocenę Egzamin w formie pytań otwartych. Oceniana jest merytoryczna prawidłowość odpowiedzi na pytania, spójność tejże odpowiedzi, jej zwięzłość oraz stosowanie przez studentów języka prawniczego. Egzamin składa się z 4 pytań ustnych wylosowanych przez studenta. kolokwium Zaliczenie pisemne w formie testowej Oceniana jest prawidłowość oceny na poszczególne pytania. Zaliczenie składa się z czterech pytań wylosowanych przez studenta praca domowa - aktywność na zajęciach Odpowiedź na pytanie, udział w dyskusji, rozwiązywanie kazusów Studenci, w formie własnych opracowań, przedstawiają najważniejsze zagadania prawne dotyczące historii prawa. Obecność obowiązkowa - METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: w zakresie wiedzy Egzamin, kolokwium, odpowiedź na pytania i aktywność na zajęciach. w zakresie umiejętności Egzamin, odpowiedź na pytania i aktywność na zajęciach. w zakresie kompetencji społecznych Ocena obowiązkowości, zaangażowania, aktywności i samodzielności studentów w czasie zajęć. |
|
Literatura: |
• W. Uruszczak, Historia państwa i prawa polskiego, T. 1, (966-1795), wyd. 3, Warszawa 2015. • A. Korobowicz, W. Witkowski, Historia ustroju i prawa polskiego: (1772-1918), wyd. 6, wyd. popr. i uzup., Warszawa 2017. • J. Bardach, B. Leśnodorski, M. Pietrzak, Historia ustroju i prawa polskiego, wyd. 6, Warszawa 2010. • K. Sójka- Zielińska, Historia prawa, Warszawa 1993 i wyd. późniejsze. • K. Kamińska, A. Gaca, Historia powszechna ustrojów państwowych, Toruń 2011. • T. Maciejewski, Historia powszechna ustroju i prawa, Warszawa 2007 i wyd. późniejsze Uzupełniająca: M. Szczaniecki, Powszechna historia państwa i prawa, Warszawa 1994 i wyd. późniejsze. E. Borkowska-Bagieńska, Historia prawa sądowego, Poznań 2006. T. Maciejewski, Historia ustroju i prawa sądowego Polski, wyd. 4 rozszerzone i zmienione. Warszawa 2011. M. Kallas, A. Lityński, Historia ustroju i prawa Polski Ludowej, Warszawa 2000. P. Jurek, Historia państwa i prawa polskiego: źródła prawa, sądownictwa: zarys wykładu, wyd. 3, Wrocław 1998. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Fiktus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin na ocenę |
|
Pełny opis: |
TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN: Wykłady: 1. System prawny epoki starożytności (kodeks Hammurabiego, system prawny w państwach germańskich) (3/2) 2. System ustrojowy i prawny Francji, Anglii i Niemiec od X do XV wieku (3/2) 3. Pomniki prawa u Słowian wschodnich i zagadnienia ustrojowe, (3/2) 4. System ustrojowy i prawny Francji, Niemiec, Austrii, Anglii od XV do XVII wieku, (3/2) 5. Kodeks Napoleona, (3/2) 6. Konstytucjonalizm w Niemczech, Francji, Anglii i Austrii, (3/2) 7. Główne kodyfikacje w dobie XIX wieku, (3/2) 8. System prawa w Rosji bolszewickiej i III Rzeszy(2/1) 9. Zagadnienia prawno-ustrojowe Stanów Zjednoczonych(2/1) Ćwiczenia: 1. Pojęcie źródeł prawa i źródeł poznania prawa. Ogólne cechy prawa w średniowieczu (prawo zwyczajowe, partykularyzm prawa, stanowość prawa oraz próba systematyki prawa). Źródła prawa w Polsce w dobie średniowiecza (dokumenty praktyki, księgi uposażeń oraz spisy prawa zwyczajowego) (1/0,5) 2. Prawo stanowione w Polsce (statuty, przywileje). Prawo niemieckie i prawo kanoniczne na ziemiach polskich. Organizacja sądownictwa (sądy państwowe, sądy kościelne, sądy prawa niemieckiego i sądy dominalne). Prawo ziemskie w okresie monarchii stanowej (Statuty Kazimierza Wielkiego, Statut Warecki, Statut Łaskiego, akty sejmikowe, akty normatywne urzędów i sądów, kodyfikacje prywatne, i wydania zbiorowe konstytucji), (1/0,5) 3. Prawo miejskie. Prawo kościelne. Prawo wiejskie. Inne źródła prawa sądowego obowiązujące w Polsce (prawo mazowieckie, pruskie, litewskie wołowskie, ormiańskie i żydowskie) (1/0,5) 4. Prawo cywilne i karne w Polsce w dobie średniowiecza (wraz z procesem), (1/0,5) 5. Sądownictwo do XVIII wieku (sady centralne, sądy szlacheckie, sądy kościelne, sądy miejskie, sądy wiejskie), (1/0,5) 6. Prawo cywilne i karne w Polsce w XVI XVIII wieku (wraz z procesem), (1/0,5) 7. Konstytucja 3 maja 1791 r. System prawny w Polsce w dobie zaborów (a) zabór pruski, b) zabór austriacki oraz c) zabór pruski), (1/0,5) 8. Główne założenia prawno-ustrojowe Wielkiego Księstwa Poznańskiego, Księstwa Warszawskiego, Rzeczpospolitej Krakowskiej, Królestwa Polskiego). Kodyfikacja prawa w Polsce w dobie dwudziestolecia międzywojennego. Prawo cywilne i proces cywilny w Polsce w dobie dwudziestolecia międzywojennego. Prawo karne i proces karny w Polsce w dobie dwudziestolecia międzywojennego. Prawo pracy i ubezpieczeń społecznych w Polsce w dobie dwudziestolecia międzywojennego. Sądownictwo w Polsce w dobie dwudziestolecia międzywojennego, (4/1) 9. Konstytucja z dnia 17 marca 1921 r, i z dnia 23 kwietnia 1935 r. (1/0,5) 10. System prawny na ziemiach polskich wcielonych do III Rzeszy i Generalnym Gubernatorstwie,. System prawny na ziemiach polskich wcielonych do ZSRR, (1/1) 11. Kodyfikacja prawa w Polsce po 1945 r. Organizacja sądownictwa w Polsce po 1945 r. (1/1) 12. Najważniejsze założenia ustrojowe w Polsce po 1945 r. (1/1) EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe): Student po zakończeniu kursu: ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KIERUNKOWYCH: w zakresie wiedzy: zna i rozumie W pogłębionym stopniu zna i rozumie znaczenie rozwoju prawa w kontekście rozwoju społeczeństw. W pogłębionym stopniu zna i rozumie rozwój nomenklatury prawniczej na przestrzeni wieków. W pogłębionym stopniu na i rozumie sposób powstawania i działania instytucji prawnych w ujęciu historycznym. P_W01 P_W02 P_W03 w zakresie umiejętności: potrafi Potrafi wyjaśnić związki pomiędzy rozwojem państwa a rozwojem prawa. Potrafi porównać rozwój prawa polskiego do rozwoju prawa na kontynencie europejskim. Potrafi dokonać analizy ewolucji systemu prawa polskiego i europejskiego na przestrzeni wieków. Potrafi wyciągać wnioski i wygłaszać proste hipotezy badawcze związane z rozwojem prawa na przestrzeni wieków. P_U01 P_U02 P_U03 P_U07 w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do Jest gotów do krzewienia wiedzy o rozwoju prawa i jego znaczeniu. Jest gotów do określenia priorytetów w pracy z punktu widzenia znanych zjawisk ewolucji prawa. Jest gotów kreatywnie podchodzić do aktualnych problemów prawnych, wykorzystując znany rys historyczny. P_K01 P_K03 P_K08 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny) metody kryteria oceny Egzamin/ zaliczenie na ocenę egzamin Egzamin w formie pytań otwartych. Oceniana jest merytoryczna prawidłowość odpowiedzi na pytania, spójność tejże odpowiedzi, jej zwięzłość oraz stosowanie przez studentów języka prawniczego. Egzamin składa się z 4 pytań ustnych wylosowanych przez studenta. kolokwium Zaliczenie pisemne w formie testowej Oceniana jest prawidłowość oceny na poszczególne pytania. Zaliczenie składa się z czterech pytań wylosowanych przez studenta praca domowa - aktywność na zajęciach Odpowiedź na pytanie, udział w dyskusji, rozwiązywanie kazusów Studenci, w formie własnych opracowań, przedstawiają najważniejsze zagadania prawne dotyczące historii prawa. obecność na zajęciach Obecność obowiązkowa inne: jakie? - METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: w zakresie wiedzy Egzamin, kolokwium, odpowiedź na pytania i aktywność na zajęciach. w zakresie umiejętności Egzamin, odpowiedź na pytania i aktywność na zajęciach. w zakresie kompetencji społecznych Ocena obowiązkowości, zaangażowania, aktywności i samodzielności studentów w czasie zajęć. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA: Obowiązkowa: 1. A. Dziadzio, Powszechna historia prawa, Warszawa 2020 r, 2. K. Śójka – Zielińska, Powszechna historia prawa, Warszawa 2018 3. T. Maciejewski, Powszechna historia ustroju i prawa, Warszawa 2017 4. A. Korobowicz, W. Witkowski, Historia ustroju i prawa polskiego (1772-1918) , Warszawa 2018, 5. T. Maciejewski, Historia ustroju i prawa sądowego Polski, Warszawa 2020 Uzupełniająca: 1. W. Żelazowska, Historia ustroju i prawa Polski w pigułce, Warszawa 2019, 2. W. Żelazowska, Powszechna historia państwa i prawa w pigułce, Warszawa 2019 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Fiktus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin na ocenę |
|
Pełny opis: |
TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN: Wykłady: 1. System prawny epoki starożytności (kodeks Hammurabiego, system prawny w państwach germańskich) (3/2) 2. System ustrojowy i prawny Francji, Anglii i Niemiec od X do XV wieku (3/2) 3. Pomniki prawa u Słowian wschodnich i zagadnienia ustrojowe, (3/2) 4. System ustrojowy i prawny Francji, Niemiec, Austrii, Anglii od XV do XVII wieku, (3/2) 5. Kodeks Napoleona, (3/2) 6. Konstytucjonalizm w Niemczech, Francji, Anglii i Austrii, (3/2) 7. Główne kodyfikacje w dobie XIX wieku, (3/2) 8. System prawa w Rosji bolszewickiej i III Rzeszy(2/1) 9. Zagadnienia prawno-ustrojowe Stanów Zjednoczonych(2/1) Ćwiczenia: 1. Pojęcie źródeł prawa i źródeł poznania prawa. Ogólne cechy prawa w średniowieczu (prawo zwyczajowe, partykularyzm prawa, stanowość prawa oraz próba systematyki prawa). Źródła prawa w Polsce w dobie średniowiecza (dokumenty praktyki, księgi uposażeń oraz spisy prawa zwyczajowego) (1/0,5) 2. Prawo stanowione w Polsce (statuty, przywileje). Prawo niemieckie i prawo kanoniczne na ziemiach polskich. Organizacja sądownictwa (sądy państwowe, sądy kościelne, sądy prawa niemieckiego i sądy dominalne). Prawo ziemskie w okresie monarchii stanowej (Statuty Kazimierza Wielkiego, Statut Warecki, Statut Łaskiego, akty sejmikowe, akty normatywne urzędów i sądów, kodyfikacje prywatne, i wydania zbiorowe konstytucji), (1/0,5) 3. Prawo miejskie. Prawo kościelne. Prawo wiejskie. Inne źródła prawa sądowego obowiązujące w Polsce (prawo mazowieckie, pruskie, litewskie wołowskie, ormiańskie i żydowskie) (1/0,5) 4. Prawo cywilne i karne w Polsce w dobie średniowiecza (wraz z procesem), (1/0,5) 5. Sądownictwo do XVIII wieku (sady centralne, sądy szlacheckie, sądy kościelne, sądy miejskie, sądy wiejskie), (1/0,5) 6. Prawo cywilne i karne w Polsce w XVI XVIII wieku (wraz z procesem), (1/0,5) 7. Konstytucja 3 maja 1791 r. System prawny w Polsce w dobie zaborów (a) zabór pruski, b) zabór austriacki oraz c) zabór pruski), (1/0,5) 8. Główne założenia prawno-ustrojowe Wielkiego Księstwa Poznańskiego, Księstwa Warszawskiego, Rzeczpospolitej Krakowskiej, Królestwa Polskiego). Kodyfikacja prawa w Polsce w dobie dwudziestolecia międzywojennego. Prawo cywilne i proces cywilny w Polsce w dobie dwudziestolecia międzywojennego. Prawo karne i proces karny w Polsce w dobie dwudziestolecia międzywojennego. Prawo pracy i ubezpieczeń społecznych w Polsce w dobie dwudziestolecia międzywojennego. Sądownictwo w Polsce w dobie dwudziestolecia międzywojennego, (4/1) 9. Konstytucja z dnia 17 marca 1921 r, i z dnia 23 kwietnia 1935 r. (1/0,5) 10. System prawny na ziemiach polskich wcielonych do III Rzeszy i Generalnym Gubernatorstwie,. System prawny na ziemiach polskich wcielonych do ZSRR, (1/1) 11. Kodyfikacja prawa w Polsce po 1945 r. Organizacja sądownictwa w Polsce po 1945 r. (1/1) 12. Najważniejsze założenia ustrojowe w Polsce po 1945 r. (1/1) EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe): Student po zakończeniu kursu: w zakresie wiedzy: zna i rozumie W pogłębionym stopniu zna i rozumie znaczenie rozwoju prawa w kontekście rozwoju społeczeństw. W pogłębionym stopniu zna i rozumie rozwój nomenklatury prawniczej na przestrzeni wieków. W pogłębionym stopniu zna i rozumie sposób powstawania i działania instytucji prawnych w ujęciu historycznym. P_W01 P_W02 P_W03 w zakresie umiejętności: potrafi Potrafi wyjaśnić związki pomiędzy rozwojem państwa a rozwojem prawa. Potrafi porównać rozwój prawa polskiego do rozwoju prawa na kontynencie europejskim. Potrafi dokonać analizy ewolucji systemu prawa polskiego i europejskiego na przestrzeni wieków. Potrafi wyciągać wnioski i wygłaszać proste hipotezy badawcze związane z rozwojem prawa na przestrzeni wieków. P_U01 P_U02 P_U03 P_U07 w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do Jest gotów do krzewienia wiedzy o rozwoju prawa i jego znaczeniu. Jest gotów do określenia priorytetów w pracy z punktu widzenia znanych zjawisk ewolucji prawa. Jest gotów kreatywnie podchodzić do aktualnych problemów prawnych, wykorzystując znany rys historyczny. P_K01 P_K03 P_K08 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: Egzamin w formie pytań otwartych. Oceniana jest merytoryczna prawidłowość odpowiedzi na pytania, spójność tejże odpowiedzi, jej zwięzłość oraz stosowanie przez studentów języka prawniczego. Egzamin składa się z 4 pytań ustnych wylosowanych przez studenta. Kolokwium Zaliczenie pisemne w formie testowej Oceniana jest prawidłowość oceny na poszczególne pytania. Zaliczenie składa się z czterech pytań wylosowanych przez studenta Aktywność na zajęciach Odpowiedź na pytanie, udział w dyskusji, rozwiązywanie kazusów Studenci, w formie własnych opracowań, przedstawiają najważniejsze zagadania prawne dotyczące historii prawa. METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: w zakresie wiedzy Egzamin, kolokwium, odpowiedź na pytania i aktywność na zajęciach. w zakresie umiejętności Egzamin, odpowiedź na pytania i aktywność na zajęciach. w zakresie kompetencji społecznych Ocena obowiązkowości, zaangażowania, aktywności i samodzielności studentów w czasie zajęć. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA: Obowiązkowa: 1. A. Dziadzio, Powszechna historia prawa, Warszawa 2020 r, 2. K. Śójka-Zielińska, Powszechna historia prawa, Warszawa 2018 3. T. Maciejewski, Powszechna historia ustroju i prawa, Warszawa 2017 4. A. Korobowicz, W. Witkowski, Historia ustroju i prawa polskiego (1772-1918) , Warszawa 2018, 5. T. Maciejewski, Historia ustroju i prawa sądowego Polski, Warszawa 2020 Uzupełniająca: 1. W. Żelazowska, Historia ustroju i prawa Polski w pigułce, Warszawa 2019, 2. W. Żelazowska, Powszechna historia państwa i prawa w pigułce, Warszawa 2019 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Fiktus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu.