Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia prawa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101ZJ11HP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia prawa
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 6.00 LUB 5.00 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

W ramach przedmiotu Student pozna kluczowe instytucje prawne i ustrojowe Polski oraz wybranych państw europejskich oraz USA w ich historycznym rozwoju. Znajomośc genezy i ewolucji instytucji ustrojowych i prawnosądowych warunkuje prawidłową analizę i zrozumienie współczesnego prawa. W ramach zajęc Student nauczy się krytycznej analizy tekstów źródłowych oraz wykładni norm prawnych

Cele kształcenia

1. Poznanie kształtowania instytucji prawa materialnego i procesowego w Polsce,

2. Poznanie kształtowania instytucji prawa materialnego i procesowego w Europie i w Stanach Zjednoczonych

3. Poznanie kształtowania najważniejszych założeń ustrojowych w Polsce

Pełny opis:

Celem zajęć jest:

1. zapoznanie Studenta z zarysem historii prawa powszechnego oraz prawa obowiązującego na ziemiach polskich w okresie od X do XX w.;

2. przedstawienie Studentowi genezy i rozwoju prawa w Europie i na świecie od czasów starożytności do XX wieku;

3. nabycie przez Studenta podstawowej wiedzy obejmującej historię polskich i europejskich instytucji ustrojowo – prawnych oraz ustroju sądowego;

4. przedstawienie Studentowi genezy i rozwoju polskiej państwowości, czołowych instytucji prawa publicznego i sądowego od X do XX w.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019 " (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 8 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Tomasz Chłopecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin na ocenę
Skrócony opis:

W ramach przedmiotu Student pozna kluczowe instytucje prawne i ustrojowe Polski oraz wybranych państw europejskich oraz USA w ich historycznym rozwoju. Znajomość genezy i ewolucji instytucji ustrojowych i prawnosądowych warunkuje prawidłową analizę i zrozumienie współczesnego prawa. W ramach zajęć Student nauczy się krytycznej analizy tekstów źródłowych oraz wykładni norm prawnych.

Pełny opis:

TEMATYKA PRZEDMIOTU (temat i zagadnienia poszczególnych zajęć):

Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje:

 na studiach stacjonarnych – 2 h dydaktyczne

 na studiach niestacjonarnych – 1 h dydaktyczna

(z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta)

ĆWICZENIA:

Państwo i prawo w okresie pierwszych Piastów.

Lokacje na prawie polskim i niemieckim.

Wymiar sprawiedliwości w monarchii piastowskiej.

Zasady ustrojowe monarchii piastowskiej.

Źródła prawa w monarchii piastowskiej (prawo książęce, niemieckie, kościelne).

Reformy ustrojowo – prawne Kazimierza Wielkiego.

Geneza sejmików ziemskich i sejmu walnego.

Organizacja państwa i prawa w okresie monarchii.

Przywileje szlacheckie – charakterystyka prawna.

Unie polsko-litewskie.

Źródła prawa okresu Rzeczypospolitej szlacheckiej.

Artykułu henrykowskie i pacta conventa.

Sejm walny : struktura, skład, organizacja, zasady funkcjonowania.

Sejmiki szlacheckie : charakterystyka, klasyfikacja funkcjonalna i terytorialna.

Zasady ustrojowe Rzeczypospolitej Obojga Narodów

Reformy państwa i prawa w latach 1764-1788.

Konstytucja 3 Maja : charakterystyka ustroju społecznego, politycznego i prawnego.

Uregulowania prawne na ziemiach polskich w okresie zaborów.

Charakterystyka Konstytucji z 1921 r.

Charakterystyka Konstytucji z 1935 r.

Komisja Kodyfikacyjna II RP.

Administracja ziem polskich pod okupacją w latach II wojny światowej.

Komunistyczne organy władzy na ziemiach polskich w 1944 r.

Charakterystyka Małej Konstytucji z 1947 r.

Terytorialna administracja rządowa i samorząd w latach 1944-1950 r.

Konstytucja z 1952 r.

WYKŁAD:

Charakterystyka ustroju państw w starożytności

Charakterystyka państwa epoki feudalizmu

Geneza i podstawy doktrynalne nowożytnego konstytucjonalizmu:

- koncepcja podziału władz i suwerenności narodu

- konstytucja w znaczeniu formalnym i materialnym

- pojęcie państwa prawnego

Zagadnienia nowożytnego federalizmu (struktura państw złożonych, związki państw a państwa związkowe)

Władza ustawodawcza: struktura organów ustawodawczych, skład i kompetencje parlamentu, systemy wyborcze)

Władza wykonawcza: głowa państwa, rząd i ministrowie, administracja centralna i lokalna, samorząd)

Władza sądownicza: organizacja sądów w ustroju konstytucyjnym, problematyka niezawisłości sądów

Charakterystyka prawa archaicznego

Recepcja prawa rzymskiego

Charakterystyka prawa sądowego w średniowieczu i w dobie

Podstawowe instytucje prawa osobowego i majątkowego

Prawo karne w średniowieczu

Proces cywilny - rzymsko-kanoniczny i karny - inkwizycyjny)

Geneza i program kodyfikacji prawa w epoce Oświecenia

Pojęcie i ideologiczne podstawy kodyfikacji.

Prawo prywatne doby liberalizmu: Kodeks Napoleona, ABGB.

Prawo cywilne i handlowe powszechnego uprzemysłowienia. BGB, ZGB, kodeksy handlowe. Doktryna cywilistyczna

Prawo karne Oświecenia. Program reformy humanitarnej.

Zasady nowożytnego procesu cywilnego i ich przemiany w XIX i XX wieku

Kierunki rozwoju postępowania karnego w XIX i XX wieku.

EFEKTY KSZTAŁCENIA:

Student po zakończeniu kursu:

w zakresie wiedzy:

W pogłębionym stopniu zna i rozumie znaczenie rozwoju prawa w kontekście rozwoju społeczeństw.

W pogłębionym stopniu zna i rozumie rozwój nomenklatury prawniczej na przestrzeni wieków.

W pogłębionym stopniu na i rozumie sposób powstawania i działania instytucji prawnych w ujęciu historycznym.

W pogłębionym stopniu zna i rozumie rozwój prawa.

K_W01

K_W02

K_W03

K_W07

w zakresie umiejętności:

Potrafi wyjaśnić związki pomiędzy rozwojem państwa a rozwojem prawa.

Potrafi porównać rozwój prawa polskiego do rozwoju prawa na kontynencie europejskim.

Potrafi dokonać analizy ewolucji systemu prawa polskiego i europejskiego na przestrzeni wieków.

Potrafi wyciągać wnioski i wygłaszać proste hipotezy badawcze związane z rozwojem prawa na przestrzeni wieków.

K_W01

K_W02

K_W03

K_W07

w zakresie kompetencji społecznych:

Jest gotów do krzewienia wiedzy o rozwoju prawa i jego znaczeniu.

Jest gotów do określenia priorytetów w pracy z punktu widzenia znanych zjawisk ewolucji prawa.

Jest gotów kreatywnie podchodzić do aktualnych problemów prawnych, wykorzystując znany rys historyczny.

K_W01

K_W03

K_W08

FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny)

metody kryteria oceny

Egzamin/ zaliczenie na ocenę

egzamin pisemny/ustny Odpowiedź pisemna lub ustna na trzy pytania.

kolokwium pisemne Odpowiedź pisemna na trzy pytania.

praca domowa - -

aktywność na zajęciach Zadania problemowe możliwość podwyższenia oceny z kolokwium o 0,5 oceny

obecność na zajęciach Obecność obowiązkowa możliwa 1 niezaliczona nieobecność

inne: - -

METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

w zakresie wiedzy Egzamin, kolokwium

w zakresie umiejętności Kolokwium, zadania problemowe (analiza tekstów prawnych i źródłowych) wykonywane podczas konwersatorium

w zakresie kompetencji społecznych Ocena postawy studenta, w tym: przygotowania do zajęć, zaangażowania i aktywności.

Literatura:

• W. Uruszczak, Historia państwa i prawa polskiego, T. 1, (966-1795), wyd. 3, Warszawa 2015.

• A. Korobowicz, W. Witkowski, Historia ustroju i prawa polskiego: (1772-1918), wyd. 6, wyd. popr. i uzup., Warszawa 2017.

• J. Bardach, B. Leśnodorski, M. Pietrzak, Historia ustroju i prawa polskiego, wyd. 6, Warszawa 2010.

• K. Sójka- Zielińska, Historia prawa, Warszawa 1993 i wyd. późniejsze.

• K. Kamińska, A. Gaca, Historia powszechna ustrojów państwowych, Toruń 2011.

• T. Maciejewski, Historia powszechna ustroju i prawa, Warszawa 2007 i wyd. późniejsze

Uzupełniająca:

M. Szczaniecki, Powszechna historia państwa i prawa, Warszawa 1994 i wyd. późniejsze.

E. Borkowska-Bagieńska, Historia prawa sądowego, Poznań 2006.

T. Maciejewski, Historia ustroju i prawa sądowego Polski, wyd. 4 rozszerzone i zmienione. Warszawa 2011.

M. Kallas, A. Lityński, Historia ustroju i prawa Polski Ludowej, Warszawa 2000.

P. Jurek, Historia państwa i prawa polskiego: źródła prawa, sądownictwa: zarys wykładu, wyd. 3, Wrocław 1998.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-03-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Tomasz Chłopecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin na ocenę
Pełny opis:

TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN:

Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje:

 na studiach stacjonarnych – 2 h dydaktyczne

 na studiach niestacjonarnych – 1 h dydaktyczna

(z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta)

Wykłady:

Charakterystyka ustroju państw w starożytności

Charakterystyka państwa epoki feudalizmu

Geneza i podstawy doktrynalne nowożytnego konstytucjonalizmu:

- koncepcja podziału władz i suwerenności narodu

- konstytucja w znaczeniu formalnym i materialnym

- pojęcie państwa prawnego

Zagadnienia nowożytnego federalizmu (struktura państw złożonych, związki państw a państwa związkowe)

Władza ustawodawcza: struktura organów ustawodawczych, skład i kompetencje parlamentu, systemy wyborcze)

Władza wykonawcza: głowa państwa, rząd i ministrowie, administracja centralna i lokalna, samorząd)

Władza sądownicza: organizacja sądów w ustroju konstytucyjnym, problematyka niezawisłości sądów

Charakterystyka prawa archaicznego

Recepcja prawa rzymskiego

Charakterystyka prawa sądowego w średniowieczu i w dobie

Podstawowe instytucje prawa osobowego i majątkowego

Prawo karne w średniowieczu

Proces cywilny - rzymsko-kanoniczny i karny - inkwizycyjny)

Geneza i program kodyfikacji prawa w epoce Oświecenia

Pojęcie i ideologiczne podstawy kodyfikacji.

Prawo prywatne doby liberalizmu: Kodeks Napoleona, ABGB.

Prawo cywilne i handlowe powszechnego uprzemysłowienia. BGB, ZGB, kodeksy handlowe. Doktryna cywilistyczna

Prawo karne Oświecenia. Program reformy humanitarnej.

Zasady nowożytnego procesu cywilnego i ich przemiany w XIX i XX wieku

Kierunki rozwoju postępowania karnego w XIX i XX wieku.

Ćwiczenia:

Państwo i prawo w okresie pierwszych Piastów.

Lokacje na prawie polskim i niemieckim.

Wymiar sprawiedliwości w monarchii piastowskiej.

Zasady ustrojowe monarchii piastowskiej.

Źródła prawa w monarchii piastowskiej (prawo książęce, niemieckie, kościelne).

Reformy ustrojowo – prawne Kazimierza Wielkiego.

Geneza sejmików ziemskich i sejmu walnego.

Organizacja państwa i prawa w okresie monarchii.

Przywileje szlacheckie – charakterystyka prawna.

Unie polsko-litewskie.

Źródła prawa okresu Rzeczypospolitej szlacheckiej.

Artykułu henrykowskie i pacta conventa.

Sejm walny : struktura, skład, organizacja, zasady funkcjonowania.

Sejmiki szlacheckie : charakterystyka, klasyfikacja funkcjonalna i terytorialna.

Zasady ustrojowe Rzeczypospolitej Obojga Narodów

Reformy państwa i prawa w latach 1764-1788.

Konstytucja 3 Maja : charakterystyka ustroju społecznego, politycznego i prawnego.

Uregulowania prawne na ziemiach polskich w okresie zaborów.

Charakterystyka Konstytucji z 1921 r.

Charakterystyka Konstytucji z 1935 r.

Komisja Kodyfikacyjna II RP.

Administracja ziem polskich pod okupacją w latach II wojny światowej.

Komunistyczne organy władzy na ziemiach polskich w 1944 r.

Charakterystyka Małej Konstytucji z 1947 r.

Terytorialna administracja rządowa i samorząd w latach 1944-1950 r.

Konstytucja z 1952 r.

EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe):

Student po zakończeniu kursu: ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KIERUNKOWYCH:

w zakresie wiedzy: zna i rozumie

W pogłębionym stopniu zna i rozumie znaczenie rozwoju prawa w kontekście rozwoju społeczeństw.

W pogłębionym stopniu zna i rozumie rozwój nomenklatury prawniczej na przestrzeni wieków.

W pogłębionym stopniu na i rozumie sposób powstawania i działania instytucji prawnych w ujęciu historycznym. P_W01

P_W02

P_W03

w zakresie umiejętności: potrafi

Potrafi wyjaśnić związki pomiędzy rozwojem państwa a rozwojem prawa.

Potrafi porównać rozwój prawa polskiego do rozwoju prawa na kontynencie europejskim.

Potrafi dokonać analizy ewolucji systemu prawa polskiego i europejskiego na przestrzeni wieków.

Potrafi wyciągać wnioski i wygłaszać proste hipotezy badawcze związane z rozwojem prawa na przestrzeni wieków. P_U01

P_U02

P_U03

P_U07

w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do

Jest gotów do krzewienia wiedzy o rozwoju prawa i jego znaczeniu.

Jest gotów do określenia priorytetów w pracy z punktu widzenia znanych zjawisk ewolucji prawa.

Jest gotów kreatywnie podchodzić do aktualnych problemów prawnych, wykorzystując znany rys historyczny. P_K01

P_K03

P_K08

FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny)

metody kryteria oceny

Egzamin/ zaliczenie na ocenę

egzamin Egzamin pisemny/ustny

Odpowiedź pisemna lub ustna na trzy pytania. Oceniana jest prawidłowość każdej z odpowiedzi.

kolokwium Kolokwium pisemne

Odpowiedź pisemna na trzy pytania. Oceniana jest prawidłowość każdej z odpowiedzi.

praca domowa -

aktywność na zajęciach Zadania problemowe

Możliwość podwyższenia oceny z kolokwium o 0,5 oceny

obecność na zajęciach Obecność obowiązkowa

Możliwa 1 niezaliczona nieobecność

inne: jakie? -

METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

w zakresie wiedzy Egzamin, kolokwium

w zakresie umiejętności Kolokwium, zadania problemowe (analiza tekstów prawnych i źródłowych) wykonywane podczas konwersatorium

w zakresie kompetencji społecznych Ocena postawy studenta, w tym: przygotowania do zajęć, zaangażowania i aktywności.

Literatura:

• W. Uruszczak, Historia państwa i prawa polskiego, T. 1, (966-1795), wyd. 3, Warszawa 2015.

• A. Korobowicz, W. Witkowski, Historia ustroju i prawa polskiego: (1772-1918), wyd. 6, wyd. popr. i uzup., Warszawa 2017.

• J. Bardach, B. Leśnodorski, M. Pietrzak, Historia ustroju i prawa polskiego, wyd. 6, Warszawa 2010.

• K. Sójka- Zielińska, Historia prawa, Warszawa 1993 i wyd. późniejsze.

• K. Kamińska, A. Gaca, Historia powszechna ustrojów państwowych, Toruń 2011.

• T. Maciejewski, Historia powszechna ustroju i prawa, Warszawa 2007 i wyd. późniejsze

Uzupełniająca:

M. Szczaniecki, Powszechna historia państwa i prawa, Warszawa 1994 i wyd. późniejsze.

E. Borkowska-Bagieńska, Historia prawa sądowego, Poznań 2006.

T. Maciejewski, Historia ustroju i prawa sądowego Polski, wyd. 4 rozszerzone i zmienione. Warszawa 2011.

M. Kallas, A. Lityński, Historia ustroju i prawa Polski Ludowej, Warszawa 2000.

P. Jurek, Historia państwa i prawa polskiego: źródła prawa, sądownictwa: zarys wykładu, wyd. 3, Wrocław 1998.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-03-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 8 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Paweł Fiktus
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin na ocenę
Pełny opis:

TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN:

Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje:

 na studiach stacjonarnych – 2 h dydaktyczne

 na studiach niestacjonarnych – 1 h dydaktyczna

(z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta)

Wykłady:

Charakterystyka ustroju państw w starożytności

Charakterystyka państwa epoki feudalizmu

Geneza i podstawy doktrynalne nowożytnego konstytucjonalizmu:

- koncepcja podziału władz i suwerenności narodu

- konstytucja w znaczeniu formalnym i materialnym

- pojęcie państwa prawnego

Zagadnienia nowożytnego federalizmu (struktura państw złożonych, związki państw a państwa związkowe)

Władza ustawodawcza: struktura organów ustawodawczych, skład i kompetencje parlamentu, systemy wyborcze)

Władza wykonawcza: głowa państwa, rząd i ministrowie, administracja centralna i lokalna, samorząd)

Władza sądownicza: organizacja sądów w ustroju konstytucyjnym, problematyka niezawisłości sądów

Charakterystyka prawa archaicznego

Recepcja prawa rzymskiego

Charakterystyka prawa sądowego w średniowieczu i w dobie

Podstawowe instytucje prawa osobowego i majątkowego

Prawo karne w średniowieczu

Proces cywilny - rzymsko-kanoniczny i karny - inkwizycyjny)

Geneza i program kodyfikacji prawa w epoce Oświecenia

Pojęcie i ideologiczne podstawy kodyfikacji.

Prawo prywatne doby liberalizmu: Kodeks Napoleona, ABGB.

Prawo cywilne i handlowe powszechnego uprzemysłowienia. BGB, ZGB, kodeksy handlowe. Doktryna cywilistyczna

Prawo karne Oświecenia. Program reformy humanitarnej.

Zasady nowożytnego procesu cywilnego i ich przemiany w XIX i XX wieku

Kierunki rozwoju postępowania karnego w XIX i XX wieku.

Ćwiczenia:

Państwo i prawo w okresie pierwszych Piastów.

Lokacje na prawie polskim i niemieckim.

Wymiar sprawiedliwości w monarchii piastowskiej.

Zasady ustrojowe monarchii piastowskiej.

Źródła prawa w monarchii piastowskiej (prawo książęce, niemieckie, kościelne).

Reformy ustrojowo – prawne Kazimierza Wielkiego.

Geneza sejmików ziemskich i sejmu walnego.

Organizacja państwa i prawa w okresie monarchii.

Przywileje szlacheckie – charakterystyka prawna.

Unie polsko-litewskie.

Źródła prawa okresu Rzeczypospolitej szlacheckiej.

Artykułu henrykowskie i pacta conventa.

Sejm walny : struktura, skład, organizacja, zasady funkcjonowania.

Sejmiki szlacheckie : charakterystyka, klasyfikacja funkcjonalna i terytorialna.

Zasady ustrojowe Rzeczypospolitej Obojga Narodów

Reformy państwa i prawa w latach 1764-1788.

Konstytucja 3 Maja : charakterystyka ustroju społecznego, politycznego i prawnego.

Uregulowania prawne na ziemiach polskich w okresie zaborów.

Charakterystyka Konstytucji z 1921 r.

Charakterystyka Konstytucji z 1935 r.

Komisja Kodyfikacyjna II RP.

Administracja ziem polskich pod okupacją w latach II wojny światowej.

Komunistyczne organy władzy na ziemiach polskich w 1944 r.

Charakterystyka Małej Konstytucji z 1947 r.

Terytorialna administracja rządowa i samorząd w latach 1944-1950 r.

Konstytucja z 1952 r.

EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe):

Student po zakończeniu kursu: ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KIERUNKOWYCH:

w zakresie wiedzy: zna i rozumie

W pogłębionym stopniu zna i rozumie znaczenie rozwoju prawa w kontekście rozwoju społeczeństw.

W pogłębionym stopniu zna i rozumie rozwój nomenklatury prawniczej na przestrzeni wieków.

W pogłębionym stopniu na i rozumie sposób powstawania i działania instytucji prawnych w ujęciu historycznym. P_W01

P_W02

P_W03

w zakresie umiejętności: potrafi

Potrafi wyjaśnić związki pomiędzy rozwojem państwa a rozwojem prawa.

Potrafi porównać rozwój prawa polskiego do rozwoju prawa na kontynencie europejskim.

Potrafi dokonać analizy ewolucji systemu prawa polskiego i europejskiego na przestrzeni wieków.

Potrafi wyciągać wnioski i wygłaszać proste hipotezy badawcze związane z rozwojem prawa na przestrzeni wieków. P_U01

P_U02

P_U03

P_U07

w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do

Jest gotów do krzewienia wiedzy o rozwoju prawa i jego znaczeniu.

Jest gotów do określenia priorytetów w pracy z punktu widzenia znanych zjawisk ewolucji prawa.

Jest gotów kreatywnie podchodzić do aktualnych problemów prawnych, wykorzystując znany rys historyczny. P_K01

P_K03

P_K08

FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny)

metody kryteria oceny

Egzamin/ zaliczenie na ocenę

egzamin Egzamin pisemny/ustny

Odpowiedź pisemna lub ustna na trzy pytania. Oceniana jest prawidłowość każdej z odpowiedzi.

kolokwium Kolokwium pisemne

Odpowiedź pisemna na trzy pytania. Oceniana jest prawidłowość każdej z odpowiedzi.

praca domowa -

aktywność na zajęciach Zadania problemowe

Możliwość podwyższenia oceny z kolokwium o 0,5 oceny

obecność na zajęciach Obecność obowiązkowa

Możliwa 1 niezaliczona nieobecność

inne: jakie? -

METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

w zakresie wiedzy Egzamin, kolokwium

w zakresie umiejętności Kolokwium, zadania problemowe (analiza tekstów prawnych i źródłowych) wykonywane podczas konwersatorium

w zakresie kompetencji społecznych Ocena postawy studenta, w tym: przygotowania do zajęć, zaangażowania i aktywności.

Literatura:

• W. Uruszczak, Historia państwa i prawa polskiego, T. 1, (966-1795), wyd. 3, Warszawa 2015.

• A. Korobowicz, W. Witkowski, Historia ustroju i prawa polskiego: (1772-1918), wyd. 6, wyd. popr. i uzup., Warszawa 2017.

• J. Bardach, B. Leśnodorski, M. Pietrzak, Historia ustroju i prawa polskiego, wyd. 6, Warszawa 2010.

• K. Sójka- Zielińska, Historia prawa, Warszawa 1993 i wyd. późniejsze.

• K. Kamińska, A. Gaca, Historia powszechna ustrojów państwowych, Toruń 2011.

• T. Maciejewski, Historia powszechna ustroju i prawa, Warszawa 2007 i wyd. późniejsze

Uzupełniająca:

M. Szczaniecki, Powszechna historia państwa i prawa, Warszawa 1994 i wyd. późniejsze.

E. Borkowska-Bagieńska, Historia prawa sądowego, Poznań 2006.

T. Maciejewski, Historia ustroju i prawa sądowego Polski, wyd. 4 rozszerzone i zmienione. Warszawa 2011.

M. Kallas, A. Lityński, Historia ustroju i prawa Polski Ludowej, Warszawa 2000.

P. Jurek, Historia państwa i prawa polskiego: źródła prawa, sądownictwa: zarys wykładu, wyd. 3, Wrocław 1998.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-10 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 8 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Paweł Fiktus
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin na ocenę
Pełny opis:

TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN:

Wykłady:

Charakterystyka ustroju państw w starożytności

Charakterystyka państwa epoki feudalizmu

Geneza i podstawy doktrynalne nowożytnego konstytucjonalizmu:

- koncepcja podziału władz i suwerenności narodu

- konstytucja w znaczeniu formalnym i materialnym

- pojęcie państwa prawnego

Zagadnienia nowożytnego federalizmu (struktura państw złożonych, związki państw a państwa związkowe)

Władza ustawodawcza: struktura organów ustawodawczych, skład i kompetencje parlamentu, systemy wyborcze)

Władza wykonawcza: głowa państwa, rząd i ministrowie, administracja centralna i lokalna, samorząd)

Władza sądownicza: organizacja sądów w ustroju konstytucyjnym, problematyka niezawisłości sądów

Charakterystyka prawa archaicznego

Recepcja prawa rzymskiego

Charakterystyka prawa sądowego w średniowieczu i w dobie

Podstawowe instytucje prawa osobowego i majątkowego

Prawo karne w średniowieczu

Proces cywilny - rzymsko-kanoniczny i karny - inkwizycyjny)

Geneza i program kodyfikacji prawa w epoce Oświecenia

Pojęcie i ideologiczne podstawy kodyfikacji.

Prawo prywatne doby liberalizmu: Kodeks Napoleona, ABGB.

Prawo cywilne i handlowe powszechnego uprzemysłowienia. BGB, ZGB, kodeksy handlowe. Doktryna cywilistyczna

Prawo karne Oświecenia. Program reformy humanitarnej.

Zasady nowożytnego procesu cywilnego i ich przemiany w XIX i XX wieku

Kierunki rozwoju postępowania karnego w XIX i XX wieku.

Ćwiczenia:

Państwo i prawo w okresie pierwszych Piastów.

Lokacje na prawie polskim i niemieckim.

Wymiar sprawiedliwości w monarchii piastowskiej.

Zasady ustrojowe monarchii piastowskiej.

Źródła prawa w monarchii piastowskiej (prawo książęce, niemieckie, kościelne).

Reformy ustrojowo – prawne Kazimierza Wielkiego.

Geneza sejmików ziemskich i sejmu walnego.

Organizacja państwa i prawa w okresie monarchii.

Przywileje szlacheckie – charakterystyka prawna.

Unie polsko-litewskie.

Źródła prawa okresu Rzeczypospolitej szlacheckiej.

Artykułu henrykowskie i pacta conventa.

Sejm walny : struktura, skład, organizacja, zasady funkcjonowania.

Sejmiki szlacheckie : charakterystyka, klasyfikacja funkcjonalna i terytorialna.

Zasady ustrojowe Rzeczypospolitej Obojga Narodów

Reformy państwa i prawa w latach 1764-1788.

Konstytucja 3 Maja : charakterystyka ustroju społecznego, politycznego i prawnego.

Uregulowania prawne na ziemiach polskich w okresie zaborów.

Charakterystyka Konstytucji z 1921 r.

Charakterystyka Konstytucji z 1935 r.

Komisja Kodyfikacyjna II RP.

Administracja ziem polskich pod okupacją w latach II wojny światowej.

Komunistyczne organy władzy na ziemiach polskich w 1944 r.

Charakterystyka Małej Konstytucji z 1947 r.

Terytorialna administracja rządowa i samorząd w latach 1944-1950 r.

Konstytucja z 1952 r.

EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe):

Student po zakończeniu kursu: ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KIERUNKOWYCH:

w zakresie wiedzy: zna i rozumie

W pogłębionym stopniu zna i rozumie znaczenie rozwoju prawa w kontekście rozwoju społeczeństw.

W pogłębionym stopniu zna i rozumie rozwój nomenklatury prawniczej na przestrzeni wieków.

W pogłębionym stopniu na i rozumie sposób powstawania i działania instytucji prawnych w ujęciu historycznym. P_W01

P_W02

P_W03

w zakresie umiejętności: potrafi

Potrafi wyjaśnić związki pomiędzy rozwojem państwa a rozwojem prawa.

Potrafi porównać rozwój prawa polskiego do rozwoju prawa na kontynencie europejskim.

Potrafi dokonać analizy ewolucji systemu prawa polskiego i europejskiego na przestrzeni wieków.

Potrafi wyciągać wnioski i wygłaszać proste hipotezy badawcze związane z rozwojem prawa na przestrzeni wieków. P_U01

P_U02

P_U03

P_U07

w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do

Jest gotów do krzewienia wiedzy o rozwoju prawa i jego znaczeniu.

Jest gotów do określenia priorytetów w pracy z punktu widzenia znanych zjawisk ewolucji prawa.

Jest gotów kreatywnie podchodzić do aktualnych problemów prawnych, wykorzystując znany rys historyczny. P_K01

P_K03

P_K08

FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny)

metody kryteria oceny

Egzamin/ zaliczenie na ocenę

Egzamin pisemny/ustny

Odpowiedź pisemna lub ustna na trzy pytania. Oceniana jest prawidłowość każdej z odpowiedzi.

kolokwium Kolokwium pisemne

Odpowiedź pisemna na trzy pytania. Oceniana jest prawidłowość każdej z odpowiedzi.

praca domowa -

aktywność na zajęciach Zadania problemowe

Możliwość podwyższenia oceny z kolokwium o 0,5 oceny

obecność na zajęciach Obecność obowiązkowa

Możliwa 1 niezaliczona nieobecność

METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

w zakresie wiedzy Egzamin, kolokwium

w zakresie umiejętności Kolokwium, zadania problemowe (analiza tekstów prawnych i źródłowych) wykonywane podczas konwersatorium

w zakresie kompetencji społecznych Ocena postawy studenta, w tym: przygotowania do zajęć, zaangażowania i aktywności.

Literatura:

• W. Uruszczak, Historia państwa i prawa polskiego, T. 1, (966-1795), wyd. 3, Warszawa 2015.

• A. Korobowicz, W. Witkowski, Historia ustroju i prawa polskiego: (1772-1918), wyd. 6, wyd. popr. i uzup., Warszawa 2017.

• J. Bardach, B. Leśnodorski, M. Pietrzak, Historia ustroju i prawa polskiego, wyd. 6, Warszawa 2010.

• K. Sójka- Zielińska, Historia prawa, Warszawa 1993 i wyd. późniejsze.

• K. Kamińska, A. Gaca, Historia powszechna ustrojów państwowych, Toruń 2011.

• T. Maciejewski, Historia powszechna ustroju i prawa, Warszawa 2007 i wyd. późniejsze

Uzupełniająca:

M. Szczaniecki, Powszechna historia państwa i prawa, Warszawa 1994 i wyd. późniejsze.

E. Borkowska-Bagieńska, Historia prawa sądowego, Poznań 2006.

T. Maciejewski, Historia ustroju i prawa sądowego Polski, wyd. 4 rozszerzone i zmienione. Warszawa 2011.

M. Kallas, A. Lityński, Historia ustroju i prawa Polski Ludowej, Warszawa 2000.

P. Jurek, Historia państwa i prawa polskiego: źródła prawa, sądownictwa: zarys wykładu, wyd. 3, Wrocław 1998.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 8 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Paweł Fiktus
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin na ocenę
Pełny opis:

TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN:

Wykłady:

1. System prawny epoki starożytności (kodeks Hammurabiego, system prawny w państwach germańskich) (3/2)

2. System ustrojowy i prawny Francji, Anglii i Niemiec od X do XV wieku (3/2)

3. Pomniki prawa u Słowian wschodnich i zagadnienia ustrojowe, (3/2)

4. System ustrojowy i prawny Francji, Niemiec, Austrii, Anglii od XV do XVII wieku, (3/2)

5. Kodeks Napoleona, (3/2)

6. Konstytucjonalizm w Niemczech, Francji, Anglii i Austrii, (3/2)

7. Główne kodyfikacje w dobie XIX wieku, (3/2)

8. System prawa w Rosji bolszewickiej i III Rzeszy(2/1)

9. Zagadnienia prawno-ustrojowe Stanów Zjednoczonych(2/1)

Ćwiczenia:

1. Pojęcie źródeł prawa i źródeł poznania prawa. Ogólne cechy prawa w średniowieczu (prawo zwyczajowe, partykularyzm prawa, stanowość prawa oraz próba systematyki prawa). Źródła prawa w Polsce w dobie średniowiecza (dokumenty praktyki, księgi uposażeń oraz spisy prawa zwyczajowego) (1/0,5)

2. Prawo stanowione w Polsce (statuty, przywileje). Prawo niemieckie i prawo kanoniczne na ziemiach polskich. Organizacja sądownictwa (sądy państwowe, sądy kościelne, sądy prawa niemieckiego i sądy dominalne). Prawo ziemskie w okresie monarchii stanowej (Statuty Kazimierza Wielkiego, Statut Warecki, Statut Łaskiego, akty sejmikowe, akty normatywne urzędów i sądów, kodyfikacje prywatne, i wydania zbiorowe konstytucji), (1/0,5)

3. Prawo miejskie. Prawo kościelne. Prawo wiejskie. Inne źródła prawa sądowego obowiązujące w Polsce (prawo mazowieckie, pruskie, litewskie wołowskie, ormiańskie i żydowskie) (1/0,5)

4. Prawo cywilne i karne w Polsce w dobie średniowiecza (wraz z procesem), (1/0,5)

5. Sądownictwo do XVIII wieku (sady centralne, sądy szlacheckie, sądy kościelne, sądy miejskie, sądy wiejskie), (1/0,5)

6. Prawo cywilne i karne w Polsce w XVI XVIII wieku (wraz z procesem), (1/0,5)

7. Konstytucja 3 maja 1791 r. System prawny w Polsce w dobie zaborów (a) zabór pruski, b) zabór austriacki oraz c) zabór pruski), (1/0,5)

8. Główne założenia prawno-ustrojowe Wielkiego Księstwa Poznańskiego, Księstwa Warszawskiego, Rzeczpospolitej Krakowskiej, Królestwa Polskiego). Kodyfikacja prawa w Polsce w dobie dwudziestolecia międzywojennego. Prawo cywilne i proces cywilny w Polsce w dobie dwudziestolecia międzywojennego. Prawo karne i proces karny w Polsce w dobie dwudziestolecia międzywojennego. Prawo pracy i ubezpieczeń społecznych w Polsce w dobie dwudziestolecia międzywojennego. Sądownictwo w Polsce w dobie dwudziestolecia międzywojennego, (4/1)

9. Konstytucja z dnia 17 marca 1921 r, i z dnia 23 kwietnia 1935 r. (1/0,5)

10. System prawny na ziemiach polskich wcielonych do III Rzeszy i Generalnym Gubernatorstwie,. System prawny na ziemiach polskich wcielonych do ZSRR, (1/1)

11. Kodyfikacja prawa w Polsce po 1945 r. Organizacja sądownictwa w Polsce po 1945 r. (1/1)

12. Najważniejsze założenia ustrojowe w Polsce po 1945 r. (1/1)

EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe):

Student po zakończeniu kursu: ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KIERUNKOWYCH:

w zakresie wiedzy: zna i rozumie

W pogłębionym stopniu zna i rozumie znaczenie rozwoju prawa w kontekście rozwoju społeczeństw.

W pogłębionym stopniu zna i rozumie rozwój nomenklatury prawniczej na przestrzeni wieków.

W pogłębionym stopniu na i rozumie sposób powstawania i działania instytucji prawnych w ujęciu historycznym.

P_W01

P_W02

P_W03

w zakresie umiejętności: potrafi

Potrafi wyjaśnić związki pomiędzy rozwojem państwa a rozwojem prawa.

Potrafi porównać rozwój prawa polskiego do rozwoju prawa na kontynencie europejskim.

Potrafi dokonać analizy ewolucji systemu prawa polskiego i europejskiego na przestrzeni wieków.

Potrafi wyciągać wnioski i wygłaszać proste hipotezy badawcze związane z rozwojem prawa na przestrzeni wieków.

P_U01

P_U02

P_U03

P_U07

w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do

Jest gotów do krzewienia wiedzy o rozwoju prawa i jego znaczeniu.

Jest gotów do określenia priorytetów w pracy z punktu widzenia znanych zjawisk ewolucji prawa.

Jest gotów kreatywnie podchodzić do aktualnych problemów prawnych, wykorzystując znany rys historyczny.

P_K01

P_K03

P_K08

FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny)

metody kryteria oceny

Egzamin/ zaliczenie na ocenę

Egzamin w formie pytań otwartych.

Oceniana jest merytoryczna prawidłowość odpowiedzi na pytania, spójność tejże odpowiedzi, jej zwięzłość oraz stosowanie przez studentów języka prawniczego. Egzamin składa się z 4 pytań ustnych wylosowanych przez studenta.

kolokwium Zaliczenie pisemne w formie testowej

Oceniana jest prawidłowość oceny na poszczególne pytania. Zaliczenie składa się z czterech pytań wylosowanych przez studenta

praca domowa -

aktywność na zajęciach Odpowiedź na pytanie, udział w dyskusji, rozwiązywanie kazusów

Studenci, w formie własnych opracowań, przedstawiają najważniejsze zagadania prawne dotyczące historii prawa.

Obecność obowiązkowa

-

METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

w zakresie wiedzy Egzamin, kolokwium, odpowiedź na pytania i aktywność na zajęciach.

w zakresie umiejętności Egzamin, odpowiedź na pytania i aktywność na zajęciach.

w zakresie kompetencji społecznych Ocena obowiązkowości, zaangażowania, aktywności

i samodzielności studentów w czasie zajęć.

Literatura:

• W. Uruszczak, Historia państwa i prawa polskiego, T. 1, (966-1795), wyd. 3, Warszawa 2015.

• A. Korobowicz, W. Witkowski, Historia ustroju i prawa polskiego: (1772-1918), wyd. 6, wyd. popr. i uzup., Warszawa 2017.

• J. Bardach, B. Leśnodorski, M. Pietrzak, Historia ustroju i prawa polskiego, wyd. 6, Warszawa 2010.

• K. Sójka- Zielińska, Historia prawa, Warszawa 1993 i wyd. późniejsze.

• K. Kamińska, A. Gaca, Historia powszechna ustrojów państwowych, Toruń 2011.

• T. Maciejewski, Historia powszechna ustroju i prawa, Warszawa 2007 i wyd. późniejsze

Uzupełniająca:

M. Szczaniecki, Powszechna historia państwa i prawa, Warszawa 1994 i wyd. późniejsze.

E. Borkowska-Bagieńska, Historia prawa sądowego, Poznań 2006.

T. Maciejewski, Historia ustroju i prawa sądowego Polski, wyd. 4 rozszerzone i zmienione. Warszawa 2011.

M. Kallas, A. Lityński, Historia ustroju i prawa Polski Ludowej, Warszawa 2000.

P. Jurek, Historia państwa i prawa polskiego: źródła prawa, sądownictwa: zarys wykładu, wyd. 3, Wrocław 1998.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 8 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Paweł Fiktus
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin na ocenę
Pełny opis:

TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN:

Wykłady:

1. System prawny epoki starożytności (kodeks Hammurabiego, system prawny w państwach germańskich) (3/2)

2. System ustrojowy i prawny Francji, Anglii i Niemiec od X do XV wieku (3/2)

3. Pomniki prawa u Słowian wschodnich i zagadnienia ustrojowe, (3/2)

4. System ustrojowy i prawny Francji, Niemiec, Austrii, Anglii od XV do XVII wieku, (3/2)

5. Kodeks Napoleona, (3/2)

6. Konstytucjonalizm w Niemczech, Francji, Anglii i Austrii, (3/2)

7. Główne kodyfikacje w dobie XIX wieku, (3/2)

8. System prawa w Rosji bolszewickiej i III Rzeszy(2/1)

9. Zagadnienia prawno-ustrojowe Stanów Zjednoczonych(2/1)

Ćwiczenia:

1. Pojęcie źródeł prawa i źródeł poznania prawa. Ogólne cechy prawa w średniowieczu (prawo zwyczajowe, partykularyzm prawa, stanowość prawa oraz próba systematyki prawa). Źródła prawa w Polsce w dobie średniowiecza (dokumenty praktyki, księgi uposażeń oraz spisy prawa zwyczajowego) (1/0,5)

2. Prawo stanowione w Polsce (statuty, przywileje). Prawo niemieckie i prawo kanoniczne na ziemiach polskich. Organizacja sądownictwa (sądy państwowe, sądy kościelne, sądy prawa niemieckiego i sądy dominalne). Prawo ziemskie w okresie monarchii stanowej (Statuty Kazimierza Wielkiego, Statut Warecki, Statut Łaskiego, akty sejmikowe, akty normatywne urzędów i sądów, kodyfikacje prywatne, i wydania zbiorowe konstytucji), (1/0,5)

3. Prawo miejskie. Prawo kościelne. Prawo wiejskie. Inne źródła prawa sądowego obowiązujące w Polsce (prawo mazowieckie, pruskie, litewskie wołowskie, ormiańskie i żydowskie) (1/0,5)

4. Prawo cywilne i karne w Polsce w dobie średniowiecza (wraz z procesem), (1/0,5)

5. Sądownictwo do XVIII wieku (sady centralne, sądy szlacheckie, sądy kościelne, sądy miejskie, sądy wiejskie), (1/0,5)

6. Prawo cywilne i karne w Polsce w XVI XVIII wieku (wraz z procesem), (1/0,5)

7. Konstytucja 3 maja 1791 r. System prawny w Polsce w dobie zaborów (a) zabór pruski, b) zabór austriacki oraz c) zabór pruski), (1/0,5)

8. Główne założenia prawno-ustrojowe Wielkiego Księstwa Poznańskiego, Księstwa Warszawskiego, Rzeczpospolitej Krakowskiej, Królestwa Polskiego). Kodyfikacja prawa w Polsce w dobie dwudziestolecia międzywojennego. Prawo cywilne i proces cywilny w Polsce w dobie dwudziestolecia międzywojennego. Prawo karne i proces karny w Polsce w dobie dwudziestolecia międzywojennego. Prawo pracy i ubezpieczeń społecznych w Polsce w dobie dwudziestolecia międzywojennego. Sądownictwo w Polsce w dobie dwudziestolecia międzywojennego, (4/1)

9. Konstytucja z dnia 17 marca 1921 r, i z dnia 23 kwietnia 1935 r. (1/0,5)

10. System prawny na ziemiach polskich wcielonych do III Rzeszy i Generalnym Gubernatorstwie,. System prawny na ziemiach polskich wcielonych do ZSRR, (1/1)

11. Kodyfikacja prawa w Polsce po 1945 r. Organizacja sądownictwa w Polsce po 1945 r. (1/1)

12. Najważniejsze założenia ustrojowe w Polsce po 1945 r. (1/1)

EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe):

Student po zakończeniu kursu: ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KIERUNKOWYCH:

w zakresie wiedzy: zna i rozumie

W pogłębionym stopniu zna i rozumie znaczenie rozwoju prawa w kontekście rozwoju społeczeństw.

W pogłębionym stopniu zna i rozumie rozwój nomenklatury prawniczej na przestrzeni wieków.

W pogłębionym stopniu na i rozumie sposób powstawania i działania instytucji prawnych w ujęciu historycznym.

P_W01

P_W02

P_W03

w zakresie umiejętności: potrafi

Potrafi wyjaśnić związki pomiędzy rozwojem państwa a rozwojem prawa.

Potrafi porównać rozwój prawa polskiego do rozwoju prawa na kontynencie europejskim.

Potrafi dokonać analizy ewolucji systemu prawa polskiego i europejskiego na przestrzeni wieków.

Potrafi wyciągać wnioski i wygłaszać proste hipotezy badawcze związane z rozwojem prawa na przestrzeni wieków.

P_U01

P_U02

P_U03

P_U07

w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do

Jest gotów do krzewienia wiedzy o rozwoju prawa i jego znaczeniu.

Jest gotów do określenia priorytetów w pracy z punktu widzenia znanych zjawisk ewolucji prawa.

Jest gotów kreatywnie podchodzić do aktualnych problemów prawnych, wykorzystując znany rys historyczny.

P_K01

P_K03

P_K08

FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny)

metody kryteria oceny

Egzamin/ zaliczenie na ocenę

egzamin Egzamin w formie pytań otwartych.

Oceniana jest merytoryczna prawidłowość odpowiedzi na pytania, spójność tejże odpowiedzi, jej zwięzłość oraz stosowanie przez studentów języka prawniczego. Egzamin składa się z 4 pytań ustnych wylosowanych przez studenta.

kolokwium Zaliczenie pisemne w formie testowej

Oceniana jest prawidłowość oceny na poszczególne pytania. Zaliczenie składa się z czterech pytań wylosowanych przez studenta

praca domowa -

aktywność na zajęciach Odpowiedź na pytanie, udział w dyskusji, rozwiązywanie kazusów

Studenci, w formie własnych opracowań, przedstawiają najważniejsze zagadania prawne dotyczące historii prawa.

obecność na zajęciach Obecność obowiązkowa

inne: jakie? -

METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

w zakresie wiedzy Egzamin, kolokwium, odpowiedź na pytania i aktywność na zajęciach.

w zakresie umiejętności Egzamin, odpowiedź na pytania i aktywność na zajęciach.

w zakresie kompetencji społecznych Ocena obowiązkowości, zaangażowania, aktywności

i samodzielności studentów w czasie zajęć.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA:

Obowiązkowa:

1. A. Dziadzio, Powszechna historia prawa, Warszawa 2020 r,

2. K. Śójka – Zielińska, Powszechna historia prawa, Warszawa 2018

3. T. Maciejewski, Powszechna historia ustroju i prawa, Warszawa 2017

4. A. Korobowicz, W. Witkowski, Historia ustroju i prawa polskiego (1772-1918) , Warszawa 2018,

5. T. Maciejewski, Historia ustroju i prawa sądowego Polski, Warszawa 2020

Uzupełniająca:

1. W. Żelazowska, Historia ustroju i prawa Polski w pigułce, Warszawa 2019,

2. W. Żelazowska, Powszechna historia państwa i prawa w pigułce, Warszawa 2019

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 8 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Paweł Fiktus
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin na ocenę
Pełny opis:

TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN:

Wykłady:

1. System prawny epoki starożytności (kodeks Hammurabiego, system prawny w państwach germańskich) (3/2)

2. System ustrojowy i prawny Francji, Anglii i Niemiec od X do XV wieku (3/2)

3. Pomniki prawa u Słowian wschodnich i zagadnienia ustrojowe, (3/2)

4. System ustrojowy i prawny Francji, Niemiec, Austrii, Anglii od XV do XVII wieku, (3/2)

5. Kodeks Napoleona, (3/2)

6. Konstytucjonalizm w Niemczech, Francji, Anglii i Austrii, (3/2)

7. Główne kodyfikacje w dobie XIX wieku, (3/2)

8. System prawa w Rosji bolszewickiej i III Rzeszy(2/1)

9. Zagadnienia prawno-ustrojowe Stanów Zjednoczonych(2/1)

Ćwiczenia:

1. Pojęcie źródeł prawa i źródeł poznania prawa. Ogólne cechy prawa w średniowieczu (prawo zwyczajowe, partykularyzm prawa, stanowość prawa oraz próba systematyki prawa). Źródła prawa w Polsce w dobie średniowiecza (dokumenty praktyki, księgi uposażeń oraz spisy prawa zwyczajowego) (1/0,5)

2. Prawo stanowione w Polsce (statuty, przywileje). Prawo niemieckie i prawo kanoniczne na ziemiach polskich. Organizacja sądownictwa (sądy państwowe, sądy kościelne, sądy prawa niemieckiego i sądy dominalne). Prawo ziemskie w okresie monarchii stanowej (Statuty Kazimierza Wielkiego, Statut Warecki, Statut Łaskiego, akty sejmikowe, akty normatywne urzędów i sądów, kodyfikacje prywatne, i wydania zbiorowe konstytucji), (1/0,5)

3. Prawo miejskie. Prawo kościelne. Prawo wiejskie. Inne źródła prawa sądowego obowiązujące w Polsce (prawo mazowieckie, pruskie, litewskie wołowskie, ormiańskie i żydowskie) (1/0,5)

4. Prawo cywilne i karne w Polsce w dobie średniowiecza (wraz z procesem), (1/0,5)

5. Sądownictwo do XVIII wieku (sady centralne, sądy szlacheckie, sądy kościelne, sądy miejskie, sądy wiejskie), (1/0,5)

6. Prawo cywilne i karne w Polsce w XVI XVIII wieku (wraz z procesem), (1/0,5)

7. Konstytucja 3 maja 1791 r. System prawny w Polsce w dobie zaborów (a) zabór pruski, b) zabór austriacki oraz c) zabór pruski), (1/0,5)

8. Główne założenia prawno-ustrojowe Wielkiego Księstwa Poznańskiego, Księstwa Warszawskiego, Rzeczpospolitej Krakowskiej, Królestwa Polskiego). Kodyfikacja prawa w Polsce w dobie dwudziestolecia międzywojennego. Prawo cywilne i proces cywilny w Polsce w dobie dwudziestolecia międzywojennego. Prawo karne i proces karny w Polsce w dobie dwudziestolecia międzywojennego. Prawo pracy i ubezpieczeń społecznych w Polsce w dobie dwudziestolecia międzywojennego. Sądownictwo w Polsce w dobie dwudziestolecia międzywojennego, (4/1)

9. Konstytucja z dnia 17 marca 1921 r, i z dnia 23 kwietnia 1935 r. (1/0,5)

10. System prawny na ziemiach polskich wcielonych do III Rzeszy i Generalnym Gubernatorstwie,. System prawny na ziemiach polskich wcielonych do ZSRR, (1/1)

11. Kodyfikacja prawa w Polsce po 1945 r. Organizacja sądownictwa w Polsce po 1945 r. (1/1)

12. Najważniejsze założenia ustrojowe w Polsce po 1945 r. (1/1)

EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe):

Student po zakończeniu kursu:

w zakresie wiedzy: zna i rozumie

W pogłębionym stopniu zna i rozumie znaczenie rozwoju prawa w kontekście rozwoju społeczeństw.

W pogłębionym stopniu zna i rozumie rozwój nomenklatury prawniczej na przestrzeni wieków.

W pogłębionym stopniu zna i rozumie sposób powstawania i działania instytucji prawnych w ujęciu historycznym.

P_W01

P_W02

P_W03

w zakresie umiejętności: potrafi

Potrafi wyjaśnić związki pomiędzy rozwojem państwa a rozwojem prawa.

Potrafi porównać rozwój prawa polskiego do rozwoju prawa na kontynencie europejskim.

Potrafi dokonać analizy ewolucji systemu prawa polskiego i europejskiego na przestrzeni wieków.

Potrafi wyciągać wnioski i wygłaszać proste hipotezy badawcze związane z rozwojem prawa na przestrzeni wieków.

P_U01

P_U02

P_U03

P_U07

w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do

Jest gotów do krzewienia wiedzy o rozwoju prawa i jego znaczeniu.

Jest gotów do określenia priorytetów w pracy z punktu widzenia znanych zjawisk ewolucji prawa.

Jest gotów kreatywnie podchodzić do aktualnych problemów prawnych, wykorzystując znany rys historyczny.

P_K01

P_K03

P_K08

FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU:

Egzamin w formie pytań otwartych.

Oceniana jest merytoryczna prawidłowość odpowiedzi na pytania, spójność tejże odpowiedzi, jej zwięzłość oraz stosowanie przez studentów języka prawniczego. Egzamin składa się z 4 pytań ustnych wylosowanych przez studenta.

Kolokwium

Zaliczenie pisemne w formie testowej

Oceniana jest prawidłowość oceny na poszczególne pytania. Zaliczenie składa się z czterech pytań wylosowanych przez studenta

Aktywność na zajęciach

Odpowiedź na pytanie, udział w dyskusji, rozwiązywanie kazusów

Studenci, w formie własnych opracowań, przedstawiają najważniejsze zagadania prawne dotyczące historii prawa.

METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

w zakresie wiedzy Egzamin, kolokwium, odpowiedź na pytania i aktywność na zajęciach.

w zakresie umiejętności Egzamin, odpowiedź na pytania i aktywność na zajęciach.

w zakresie kompetencji społecznych Ocena obowiązkowości, zaangażowania, aktywności i samodzielności studentów w czasie zajęć.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA:

Obowiązkowa:

1. A. Dziadzio, Powszechna historia prawa, Warszawa 2020 r,

2. K. Śójka-Zielińska, Powszechna historia prawa, Warszawa 2018

3. T. Maciejewski, Powszechna historia ustroju i prawa, Warszawa 2017

4. A. Korobowicz, W. Witkowski, Historia ustroju i prawa polskiego (1772-1918) , Warszawa 2018,

5. T. Maciejewski, Historia ustroju i prawa sądowego Polski, Warszawa 2020

Uzupełniająca:

1. W. Żelazowska, Historia ustroju i prawa Polski w pigułce, Warszawa 2019,

2. W. Żelazowska, Powszechna historia państwa i prawa w pigułce, Warszawa 2019

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Paweł Fiktus
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)