Doktryny polityczno-prawne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101DJ32DPP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Doktryny polityczno-prawne |
Jednostka: | Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
1. Przekazanie wiedzy z zakresu doktryn politycznych i prawnych dominujących we współczesnym dyskursie politycznym. 2. Przedstawienie prądów ideowych, które kształtowały i kształtują instytucje prawne, co pozwoli na rozumienie systemu prawa jako zjawiska osadzonego w szerszym kontekście politycznym, ustrojowym filozoficznym i kulturowym. 3. Wykład ma na celu przekazanie narzędzi potrzebnych do klasyfikowania i wskazywania korzeni i źródeł współczesnych idei politycznych i prawnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-19 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Patryk Gołubców | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN: Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje: na studiach stacjonarnych – 1 h dydaktyczną na studiach niestacjonarnych – 0,5 h dydaktycznej (z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta) Wykłady: Państwo i prawo w Starożytności. Demokracja ateńska i jej krytyka. Sofiści o obywatelu, państwie i prawie. Koncepcja państwa i prawa u Platona. Arystotelesa koncepcja państwa, prawa i społeczeństwa. Epikureizm. Stoicyzm. Państwo, prawo i społeczeństwo w myśli wczesnochrześcijańskiej. św. Augustyn - koncepcja państwa, prawa i społeczeństwa. Idea imperialna. Papalizm i koncyliaryzm. św. Tomasz z Akwinu. Koncepcja państwa, prawa i społeczeństwa Jana z Salisbury i Marsyliusza z Padwy. Myśl polityczna Erazma z Rotterdamu. Myśl polityczna Niccolo Machiavellego. Myśl polityczna i prawna Jeana Bodina. Renesansowe utopie: Tomasz Morus, Tommaso Campanella. Państwo i prawo w doktrynach reformacji. Myśl polityczna i prawna w Polsce od XV do XVII w. Hugo Grocjusz i szkoła prawa natury. Doktryny absolutyzmu monarszego w XVII w. Doktryna absolutyzmu państwa T. Hobbesa. Założenia klasycznego liberalizmu politycznego i ekonomicznego. Doktryna polityczna i prawna Johna Locke’a. Francuski liberalizm w XVIII w. Francuski demokratyzm i utopizm w XVIII w. Doktryna polityczna i ekonomiczna Adama Smitha. Polska myśl polityczna i prawna doby oświecenia. Francuskie doktryny polityczne w okresie tzw. wielkiej rewolucji. Myśl polityczna i prawna Hegla. Pozytywizm i pozytywizm prawniczy w XIX i na początku XX w. Doktryny anarchistyczne w XIX i XX w. Doktryny totalitarne. Doktryny autorytarne. Polska myśl polityczna 1918- 1939. Nauka społeczna Kościoła katolickiego. Doktryny państwa dobrobytu oraz interwencjonizmu państwowego w XX w. Postmodernizm. Ćwiczenia: - EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe): Student po zakończeniu kursu: ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KIERUNKOWYCH: w zakresie wiedzy: zna i rozumie W pogłębionym stopniu zna i rozumie kierunku rozwoju doktryn polityczno-prawnych. Zna i rozumie poglądy przedstawicieli doktryny na wybrane - główne zagadnienia prawa. Zna ewolucję prawa w kontekście rozwoju doktryn polityczno-prawnych. P_W03 P_W09 P_W10 w zakresie umiejętności: potrafi Potrafi przeanalizować ewolucję prawa z punktu widzenia wybranego nurtu w doktrynie. Potrafi przygotować wystąpienie ustne na temat doktryny prezentowanej przez określonego jej przedstawiciela. P_U03 P_U14 w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do Jest gotowy do zwiększania swojej świadomości w obszarze doktryn polityczno-prawnych. Jest gotowy do wykonywania zawodów związanych z analizą historyczną prawa. P_K07 P_K09 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny) metody kryteria oceny Egzamin/ zaliczenie na ocenę egzamin - kolokwium Zaliczenie w formie pisemnej. Oceniana jest prawidłowość odpowiedzi na każde z pytań. praca domowa - aktywność na zajęciach Odpowiedź na zadawane pytania. Oceniana jest prawidłowość odpowiedzi na pytania oraz sposób formułowania wypowiedzi. obecność na zajęciach Obecność na zajęciach jest obowiązkowa i wpływa na ocenę z zajęć. inne: jakie? - METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: w zakresie wiedzy Kolokwium, aktywność na zajęciach w zakresie umiejętności Kolokwium, aktywność na zajęciach w zakresie kompetencji społecznych ocena postawy studenta, w tym zaangażowanie i aktywność w toku wykładu |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA: Obowiązkowa: Sylwestrzak A., Historia doktryn politycznych i prawnych, Warszawa 2007. Dubel L., Historia doktryn politycznych i prawnych do końca XIX wieku, Warszawa 2003. Justyński J., Historia doktryn politycznych i prawnych, Toruń 1997. Uzupełniająca: Tokarczyk R., Współczesne doktryny polityczne, Kraków 2006. Izdebski, H., Doktryny polityczno-prawne: fundamenty współczesnych państw, Warszawa 2012. Chojnicka, K., Kozub-Ciembroniewicz, W. (red.) Doktryny polityczne XIX i XX wieku, , Kraków 2000. Chmieliński, M. Rau, Z., Umowa społeczna i jej krytycy w myśli politycznej i prawnej, , Warszawa 2010. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jan Pietrzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN: Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje: na studiach stacjonarnych – 1 h dydaktyczną na studiach niestacjonarnych – 0,5 h dydaktycznej (z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta) Wykłady: Państwo i prawo w Starożytności. Demokracja ateńska i jej krytyka. Sofiści o obywatelu, państwie i prawie. Koncepcja państwa i prawa u Platona. Arystotelesa koncepcja państwa, prawa i społeczeństwa. Epikureizm. Stoicyzm. Państwo, prawo i społeczeństwo w myśli wczesnochrześcijańskiej. św. Augustyn - koncepcja państwa, prawa i społeczeństwa. Idea imperialna. Papalizm i koncyliaryzm. św. Tomasz z Akwinu. Koncepcja państwa, prawa i społeczeństwa Jana z Salisbury i Marsyliusza z Padwy. Myśl polityczna Erazma z Rotterdamu. Myśl polityczna Niccolo Machiavellego. Myśl polityczna i prawna Jeana Bodina. Renesansowe utopie: Tomasz Morus, Tommaso Campanella. Państwo i prawo w doktrynach reformacji. Myśl polityczna i prawna w Polsce od XV do XVII w. Hugo Grocjusz i szkoła prawa natury. Doktryny absolutyzmu monarszego w XVII w. Doktryna absolutyzmu państwa T. Hobbesa. Założenia klasycznego liberalizmu politycznego i ekonomicznego. Doktryna polityczna i prawna Johna Locke’a. Francuski liberalizm w XVIII w. Francuski demokratyzm i utopizm w XVIII w. Doktryna polityczna i ekonomiczna Adama Smitha. Polska myśl polityczna i prawna doby oświecenia. Francuskie doktryny polityczne w okresie tzw. wielkiej rewolucji. Myśl polityczna i prawna Hegla. Pozytywizm i pozytywizm prawniczy w XIX i na początku XX w. Doktryny anarchistyczne w XIX i XX w. Doktryny totalitarne. Doktryny autorytarne. Polska myśl polityczna 1918- 1939. Nauka społeczna Kościoła katolickiego. Doktryny państwa dobrobytu oraz interwencjonizmu państwowego w XX w. Postmodernizm. Ćwiczenia: - EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe): Student po zakończeniu kursu: ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KIERUNKOWYCH: w zakresie wiedzy: zna i rozumie W pogłębionym stopniu zna i rozumie kierunku rozwoju doktryn polityczno-prawnych. Zna i rozumie poglądy przedstawicieli doktryny na wybrane - główne zagadnienia prawa. Zna ewolucję prawa w kontekście rozwoju doktryn polityczno-prawnych. P_W03 P_W09 P_W10 w zakresie umiejętności: potrafi Potrafi przeanalizować ewolucję prawa z punktu widzenia wybranego nurtu w doktrynie. Potrafi przygotować wystąpienie ustne na temat doktryny prezentowanej przez określonego jej przedstawiciela. P_U03 P_U14 w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do Jest gotowy do zwiększania swojej świadomości w obszarze doktryn polityczno-prawnych. Jest gotowy do wykonywania zawodów związanych z analizą historyczną prawa. P_K07 P_K09 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny) metody kryteria oceny Egzamin/ zaliczenie na ocenę kolokwium Zaliczenie w formie pisemnej. Oceniana jest prawidłowość odpowiedzi na każde z pytań. aktywność na zajęciach Odpowiedź na zadawane pytania. Oceniana jest prawidłowość odpowiedzi na pytania oraz sposób formułowania wypowiedzi. obecność na zajęciach Obecność na zajęciach jest obowiązkowa i wpływa na ocenę z zajęć. METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: w zakresie wiedzy Kolokwium, aktywność na zajęciach w zakresie umiejętności Kolokwium, aktywność na zajęciach w zakresie kompetencji społecznych ocena postawy studenta, w tym zaangażowanie i aktywność w toku wykładu |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA: Obowiązkowa: Sylwestrzak A., Historia doktryn politycznych i prawnych, Warszawa 2007. Dubel L., Historia doktryn politycznych i prawnych do końca XIX wieku, Warszawa 2003. Justyński J., Historia doktryn politycznych i prawnych, Toruń 1997. Uzupełniająca: Tokarczyk R., Współczesne doktryny polityczne, Kraków 2006. Izdebski, H., Doktryny polityczno-prawne: fundamenty współczesnych państw, Warszawa 2012. Chojnicka, K., Kozub-Ciembroniewicz, W. (red.) Doktryny polityczne XIX i XX wieku, , Kraków 2000. Chmieliński, M. Rau, Z., Umowa społeczna i jej krytycy w myśli politycznej i prawnej, , Warszawa 2010. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Fiktus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN: Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje: na studiach stacjonarnych – 1 h dydaktyczną na studiach niestacjonarnych – 0,5 h dydaktycznej (z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta) Wykłady: Państwo i prawo w Starożytności. Demokracja ateńska i jej krytyka. Sofiści o obywatelu, państwie i prawie. Koncepcja państwa i prawa u Platona. Arystotelesa koncepcja państwa, prawa i społeczeństwa. Epikureizm. Stoicyzm. Państwo, prawo i społeczeństwo w myśli wczesnochrześcijańskiej. św. Augustyn - koncepcja państwa, prawa i społeczeństwa. Idea imperialna. Papalizm i koncyliaryzm. św. Tomasz z Akwinu. Koncepcja państwa, prawa i społeczeństwa Jana z Salisbury i Marsyliusza z Padwy. Myśl polityczna Erazma z Rotterdamu. Myśl polityczna Niccolo Machiavellego. Myśl polityczna i prawna Jeana Bodina. Renesansowe utopie: Tomasz Morus, Tommaso Campanella. Państwo i prawo w doktrynach reformacji. Myśl polityczna i prawna w Polsce od XV do XVII w. Hugo Grocjusz i szkoła prawa natury. Doktryny absolutyzmu monarszego w XVII w. Doktryna absolutyzmu państwa T. Hobbesa. Założenia klasycznego liberalizmu politycznego i ekonomicznego. Doktryna polityczna i prawna Johna Locke’a. Francuski liberalizm w XVIII w. Francuski demokratyzm i utopizm w XVIII w. Doktryna polityczna i ekonomiczna Adama Smitha. Polska myśl polityczna i prawna doby oświecenia. Francuskie doktryny polityczne w okresie tzw. wielkiej rewolucji. Myśl polityczna i prawna Hegla. Pozytywizm i pozytywizm prawniczy w XIX i na początku XX w. Doktryny anarchistyczne w XIX i XX w. Doktryny totalitarne. Doktryny autorytarne. Polska myśl polityczna 1918- 1939. Nauka społeczna Kościoła katolickiego. Doktryny państwa dobrobytu oraz interwencjonizmu państwowego w XX w. Postmodernizm. Ćwiczenia: - EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe): Student po zakończeniu kursu: w zakresie wiedzy: zna i rozumie W pogłębionym stopniu zna i rozumie kierunku rozwoju doktryn polityczno-prawnych. Zna i rozumie poglądy przedstawicieli doktryny na wybrane - główne zagadnienia prawa. Zna ewolucję prawa w kontekście rozwoju doktryn polityczno-prawnych. P_W03 P_W09 P_W10 w zakresie umiejętności: potrafi Potrafi przeanalizować ewolucję prawa z punktu widzenia wybranego nurtu w doktrynie. Potrafi przygotować wystąpienie ustne na temat doktryny prezentowanej przez określonego jej przedstawiciela. P_U03 P_U14 w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do Jest gotowy do zwiększania swojej świadomości w obszarze doktryn polityczno-prawnych. Jest gotowy do wykonywania zawodów związanych z analizą historyczną prawa. P_K07 P_K09 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: Zaliczenie w formie pisemnej. Oceniana jest prawidłowość odpowiedzi na każde z pytań. Aktywność na zajęciach Odpowiedź na zadawane pytania. Oceniana jest prawidłowość odpowiedzi na pytania oraz sposób formułowania wypowiedzi. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa i wpływa na ocenę z zajęć. - METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: w zakresie wiedzy Kolokwium, aktywność na zajęciach w zakresie umiejętności Kolokwium, aktywność na zajęciach w zakresie kompetencji społecznych ocena postawy studenta, w tym zaangażowanie i aktywność w toku wykładu |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA: Obowiązkowa: Sylwestrzak A., Historia doktryn politycznych i prawnych, Warszawa 2007. Dubel L., Historia doktryn politycznych i prawnych do końca XIX wieku, Warszawa 2003. Justyński J., Historia doktryn politycznych i prawnych, Toruń 1997. Uzupełniająca: Tokarczyk R., Współczesne doktryny polityczne, Kraków 2006. Izdebski, H., Doktryny polityczno-prawne: fundamenty współczesnych państw, Warszawa 2012. Chojnicka, K., Kozub-Ciembroniewicz, W. (red.) Doktryny polityczne XIX i XX wieku, , Kraków 2000. Chmieliński, M. Rau, Z., Umowa społeczna i jej krytycy w myśli politycznej i prawnej, , Warszawa 2010. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN: Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje: na studiach stacjonarnych – 1 h dydaktyczną na studiach niestacjonarnych – 0,5 h dydaktycznej (z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta) Wykłady: Państwo i prawo w Starożytności. Demokracja ateńska i jej krytyka. Sofiści o obywatelu, państwie i prawie. Koncepcja państwa i prawa u Platona. Arystotelesa koncepcja państwa, prawa i społeczeństwa. Epikureizm. Stoicyzm. Państwo, prawo i społeczeństwo w myśli wczesnochrześcijańskiej. św. Augustyn - koncepcja państwa, prawa i społeczeństwa. Idea imperialna. Papalizm i koncyliaryzm. św. Tomasz z Akwinu. Koncepcja państwa, prawa i społeczeństwa Jana z Salisbury i Marsyliusza z Padwy. Myśl polityczna Erazma z Rotterdamu. Myśl polityczna Niccolo Machiavellego. Myśl polityczna i prawna Jeana Bodina. Renesansowe utopie: Tomasz Morus, Tommaso Campanella. Państwo i prawo w doktrynach reformacji. Myśl polityczna i prawna w Polsce od XV do XVII w. Hugo Grocjusz i szkoła prawa natury. Doktryny absolutyzmu monarszego w XVII w. Doktryna absolutyzmu państwa T. Hobbesa. Założenia klasycznego liberalizmu politycznego i ekonomicznego. Doktryna polityczna i prawna Johna Locke’a. Francuski liberalizm w XVIII w. Francuski demokratyzm i utopizm w XVIII w. Doktryna polityczna i ekonomiczna Adama Smitha. Polska myśl polityczna i prawna doby oświecenia. Francuskie doktryny polityczne w okresie tzw. wielkiej rewolucji. Myśl polityczna i prawna Hegla. Pozytywizm i pozytywizm prawniczy w XIX i na początku XX w. Doktryny anarchistyczne w XIX i XX w. Doktryny totalitarne. Doktryny autorytarne. Polska myśl polityczna 1918- 1939. Nauka społeczna Kościoła katolickiego. Doktryny państwa dobrobytu oraz interwencjonizmu państwowego w XX w. Postmodernizm. Ćwiczenia: - EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe): Student po zakończeniu kursu: w zakresie wiedzy: zna i rozumie W pogłębionym stopniu zna i rozumie kierunku rozwoju doktryn polityczno-prawnych. Zna i rozumie poglądy przedstawicieli doktryny na wybrane - główne zagadnienia prawa. Zna ewolucję prawa w kontekście rozwoju doktryn polityczno-prawnych. P_W03 P_W09 P_W10 w zakresie umiejętności: potrafi Potrafi przeanalizować ewolucję prawa z punktu widzenia wybranego nurtu w doktrynie. Potrafi przygotować wystąpienie ustne na temat doktryny prezentowanej przez określonego jej przedstawiciela. P_U03 P_U14 w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do Jest gotowy do zwiększania swojej świadomości w obszarze doktryn polityczno-prawnych. Jest gotowy do wykonywania zawodów związanych z analizą historyczną prawa. P_K07 P_K09 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: Zaliczenie w formie pisemnej. Oceniana jest prawidłowość odpowiedzi na każde z pytań. Aktywność na zajęciach Odpowiedź na zadawane pytania. Oceniana jest prawidłowość odpowiedzi na pytania oraz sposób formułowania wypowiedzi. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa i wpływa na ocenę z zajęć. - METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: w zakresie wiedzy Kolokwium, aktywność na zajęciach w zakresie umiejętności Kolokwium, aktywność na zajęciach w zakresie kompetencji społecznych ocena postawy studenta, w tym zaangażowanie i aktywność w toku wykładu |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA: Obowiązkowa: Sylwestrzak A., Historia doktryn politycznych i prawnych, Warszawa 2007. Dubel L., Historia doktryn politycznych i prawnych do końca XIX wieku, Warszawa 2003. Justyński J., Historia doktryn politycznych i prawnych, Toruń 1997. Uzupełniająca: Tokarczyk R., Współczesne doktryny polityczne, Kraków 2006. Izdebski, H., Doktryny polityczno-prawne: fundamenty współczesnych państw, Warszawa 2012. Chojnicka, K., Kozub-Ciembroniewicz, W. (red.) Doktryny polityczne XIX i XX wieku, , Kraków 2000. Chmieliński, M. Rau, Z., Umowa społeczna i jej krytycy w myśli politycznej i prawnej, , Warszawa 2010. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-20 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN: Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje: na studiach stacjonarnych – 1 h dydaktyczną na studiach niestacjonarnych – 0,5 h dydaktycznej (z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta) Wykłady: Państwo i prawo w Starożytności. Demokracja ateńska i jej krytyka. Sofiści o obywatelu, państwie i prawie. Koncepcja państwa i prawa u Platona. Arystotelesa koncepcja państwa, prawa i społeczeństwa. Epikureizm. Stoicyzm. Państwo, prawo i społeczeństwo w myśli wczesnochrześcijańskiej. św. Augustyn - koncepcja państwa, prawa i społeczeństwa. Idea imperialna. Papalizm i koncyliaryzm. św. Tomasz z Akwinu. Koncepcja państwa, prawa i społeczeństwa Jana z Salisbury i Marsyliusza z Padwy. Myśl polityczna Erazma z Rotterdamu. Myśl polityczna Niccolo Machiavellego. Myśl polityczna i prawna Jeana Bodina. Renesansowe utopie: Tomasz Morus, Tommaso Campanella. Państwo i prawo w doktrynach reformacji. Myśl polityczna i prawna w Polsce od XV do XVII w. Hugo Grocjusz i szkoła prawa natury. Doktryny absolutyzmu monarszego w XVII w. Doktryna absolutyzmu państwa T. Hobbesa. Założenia klasycznego liberalizmu politycznego i ekonomicznego. Doktryna polityczna i prawna Johna Locke’a. Francuski liberalizm w XVIII w. Francuski demokratyzm i utopizm w XVIII w. Doktryna polityczna i ekonomiczna Adama Smitha. Polska myśl polityczna i prawna doby oświecenia. Francuskie doktryny polityczne w okresie tzw. wielkiej rewolucji. Myśl polityczna i prawna Hegla. Pozytywizm i pozytywizm prawniczy w XIX i na początku XX w. Doktryny anarchistyczne w XIX i XX w. Doktryny totalitarne. Doktryny autorytarne. Polska myśl polityczna 1918- 1939. Nauka społeczna Kościoła katolickiego. Doktryny państwa dobrobytu oraz interwencjonizmu państwowego w XX w. Postmodernizm. Ćwiczenia: - EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe): Student po zakończeniu kursu: w zakresie wiedzy: zna i rozumie W pogłębionym stopniu zna i rozumie kierunku rozwoju doktryn polityczno-prawnych. Zna i rozumie poglądy przedstawicieli doktryny na wybrane - główne zagadnienia prawa. Zna ewolucję prawa w kontekście rozwoju doktryn polityczno-prawnych. P_W03 P_W09 P_W10 w zakresie umiejętności: potrafi Potrafi przeanalizować ewolucję prawa z punktu widzenia wybranego nurtu w doktrynie. Potrafi przygotować wystąpienie ustne na temat doktryny prezentowanej przez określonego jej przedstawiciela. P_U03 P_U14 w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do Jest gotowy do zwiększania swojej świadomości w obszarze doktryn polityczno-prawnych. Jest gotowy do wykonywania zawodów związanych z analizą historyczną prawa. P_K07 P_K09 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: Zaliczenie w formie pisemnej. Oceniana jest prawidłowość odpowiedzi na każde z pytań. Aktywność na zajęciach Odpowiedź na zadawane pytania. Oceniana jest prawidłowość odpowiedzi na pytania oraz sposób formułowania wypowiedzi. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa i wpływa na ocenę z zajęć. - METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: w zakresie wiedzy Kolokwium, aktywność na zajęciach w zakresie umiejętności Kolokwium, aktywność na zajęciach w zakresie kompetencji społecznych ocena postawy studenta, w tym zaangażowanie i aktywność w toku wykładu |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA: Obowiązkowa: Sylwestrzak A., Historia doktryn politycznych i prawnych, Warszawa 2007. Dubel L., Historia doktryn politycznych i prawnych do końca XIX wieku, Warszawa 2003. Justyński J., Historia doktryn politycznych i prawnych, Toruń 1997. Uzupełniająca: Tokarczyk R., Współczesne doktryny polityczne, Kraków 2006. Izdebski, H., Doktryny polityczno-prawne: fundamenty współczesnych państw, Warszawa 2012. Chojnicka, K., Kozub-Ciembroniewicz, W. (red.) Doktryny polityczne XIX i XX wieku, , Kraków 2000. Chmieliński, M. Rau, Z., Umowa społeczna i jej krytycy w myśli politycznej i prawnej, , Warszawa 2010. |
Właścicielem praw autorskich jest Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu.