Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Doktryny polityczno-prawne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101DJ32DPP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Doktryny polityczno-prawne
Jednostka: Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

1. Przekazanie wiedzy z zakresu doktryn politycznych i prawnych dominujących we współczesnym dyskursie politycznym.

2. Przedstawienie prądów ideowych, które kształtowały i kształtują instytucje prawne, co pozwoli na rozumienie systemu prawa jako zjawiska osadzonego w szerszym kontekście politycznym, ustrojowym filozoficznym i kulturowym.

3. Wykład ma na celu przekazanie narzędzi potrzebnych do klasyfikowania i wskazywania korzeni i źródeł współczesnych idei politycznych i prawnych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-19 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Patryk Gołubców
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN:

Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje:

 na studiach stacjonarnych – 1 h dydaktyczną

 na studiach niestacjonarnych – 0,5 h dydaktycznej

(z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta)

Wykłady:

Państwo i prawo w Starożytności.

Demokracja ateńska i jej krytyka.

Sofiści o obywatelu, państwie i prawie.

Koncepcja państwa i prawa u Platona.

Arystotelesa koncepcja państwa, prawa i społeczeństwa.

Epikureizm.

Stoicyzm.

Państwo, prawo i społeczeństwo w myśli wczesnochrześcijańskiej.

św. Augustyn - koncepcja państwa, prawa i społeczeństwa.

Idea imperialna.

Papalizm i koncyliaryzm.

św. Tomasz z Akwinu.

Koncepcja państwa, prawa i społeczeństwa Jana z Salisbury i Marsyliusza z Padwy.

Myśl polityczna Erazma z Rotterdamu.

Myśl polityczna Niccolo Machiavellego.

Myśl polityczna i prawna Jeana Bodina.

Renesansowe utopie: Tomasz Morus, Tommaso Campanella.

Państwo i prawo w doktrynach reformacji.

Myśl polityczna i prawna w Polsce od XV do XVII w.

Hugo Grocjusz i szkoła prawa natury.

Doktryny absolutyzmu monarszego w XVII w.

Doktryna absolutyzmu państwa T. Hobbesa.

Założenia klasycznego liberalizmu politycznego i ekonomicznego.

Doktryna polityczna i prawna Johna Locke’a.

Francuski liberalizm w XVIII w.

Francuski demokratyzm i utopizm w XVIII w.

Doktryna polityczna i ekonomiczna Adama Smitha.

Polska myśl polityczna i prawna doby oświecenia.

Francuskie doktryny polityczne w okresie tzw. wielkiej rewolucji.

Myśl polityczna i prawna Hegla.

Pozytywizm i pozytywizm prawniczy w XIX i na początku XX w.

Doktryny anarchistyczne w XIX i XX w.

Doktryny totalitarne.

Doktryny autorytarne.

Polska myśl polityczna 1918- 1939.

Nauka społeczna Kościoła katolickiego.

Doktryny państwa dobrobytu oraz interwencjonizmu państwowego w XX w.

Postmodernizm.

Ćwiczenia:

-

EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe):

Student po zakończeniu kursu: ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KIERUNKOWYCH:

w zakresie wiedzy: zna i rozumie

W pogłębionym stopniu zna i rozumie kierunku rozwoju doktryn polityczno-prawnych.

Zna i rozumie poglądy przedstawicieli doktryny na wybrane - główne zagadnienia prawa.

Zna ewolucję prawa w kontekście rozwoju doktryn polityczno-prawnych. P_W03

P_W09

P_W10

w zakresie umiejętności: potrafi

Potrafi przeanalizować ewolucję prawa z punktu widzenia wybranego nurtu w doktrynie.

Potrafi przygotować wystąpienie ustne na temat doktryny prezentowanej przez określonego jej przedstawiciela. P_U03

P_U14

w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do

Jest gotowy do zwiększania swojej świadomości w obszarze doktryn polityczno-prawnych.

Jest gotowy do wykonywania zawodów związanych z analizą historyczną prawa. P_K07

P_K09

FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny)

metody kryteria oceny

Egzamin/ zaliczenie na ocenę

egzamin -

kolokwium Zaliczenie w formie pisemnej.

Oceniana jest prawidłowość odpowiedzi na każde z pytań.

praca domowa -

aktywność na zajęciach Odpowiedź na zadawane pytania.

Oceniana jest prawidłowość odpowiedzi na pytania oraz sposób formułowania wypowiedzi.

obecność na zajęciach Obecność na zajęciach jest obowiązkowa i wpływa na ocenę z zajęć.

inne: jakie? -

METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

w zakresie wiedzy Kolokwium, aktywność na zajęciach

w zakresie umiejętności Kolokwium, aktywność na zajęciach

w zakresie kompetencji społecznych ocena postawy studenta, w tym zaangażowanie i aktywność w toku wykładu

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA:

Obowiązkowa:

Sylwestrzak A., Historia doktryn politycznych i prawnych, Warszawa 2007.

Dubel L., Historia doktryn politycznych i prawnych do końca XIX wieku, Warszawa 2003.

Justyński J., Historia doktryn politycznych i prawnych, Toruń 1997.

Uzupełniająca:

Tokarczyk R., Współczesne doktryny polityczne, Kraków 2006.

Izdebski, H., Doktryny polityczno-prawne: fundamenty współczesnych państw, Warszawa 2012.

Chojnicka, K., Kozub-Ciembroniewicz, W. (red.) Doktryny polityczne XIX i XX wieku, , Kraków 2000.

Chmieliński, M. Rau, Z., Umowa społeczna i jej krytycy w myśli politycznej i prawnej, , Warszawa 2010.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jan Pietrzak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN:

Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje:

 na studiach stacjonarnych – 1 h dydaktyczną

 na studiach niestacjonarnych – 0,5 h dydaktycznej

(z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta)

Wykłady:

Państwo i prawo w Starożytności.

Demokracja ateńska i jej krytyka.

Sofiści o obywatelu, państwie i prawie.

Koncepcja państwa i prawa u Platona.

Arystotelesa koncepcja państwa, prawa i społeczeństwa.

Epikureizm.

Stoicyzm.

Państwo, prawo i społeczeństwo w myśli wczesnochrześcijańskiej.

św. Augustyn - koncepcja państwa, prawa i społeczeństwa.

Idea imperialna.

Papalizm i koncyliaryzm.

św. Tomasz z Akwinu.

Koncepcja państwa, prawa i społeczeństwa Jana z Salisbury i Marsyliusza z Padwy.

Myśl polityczna Erazma z Rotterdamu.

Myśl polityczna Niccolo Machiavellego.

Myśl polityczna i prawna Jeana Bodina.

Renesansowe utopie: Tomasz Morus, Tommaso Campanella.

Państwo i prawo w doktrynach reformacji.

Myśl polityczna i prawna w Polsce od XV do XVII w.

Hugo Grocjusz i szkoła prawa natury.

Doktryny absolutyzmu monarszego w XVII w.

Doktryna absolutyzmu państwa T. Hobbesa.

Założenia klasycznego liberalizmu politycznego i ekonomicznego.

Doktryna polityczna i prawna Johna Locke’a.

Francuski liberalizm w XVIII w.

Francuski demokratyzm i utopizm w XVIII w.

Doktryna polityczna i ekonomiczna Adama Smitha.

Polska myśl polityczna i prawna doby oświecenia.

Francuskie doktryny polityczne w okresie tzw. wielkiej rewolucji.

Myśl polityczna i prawna Hegla.

Pozytywizm i pozytywizm prawniczy w XIX i na początku XX w.

Doktryny anarchistyczne w XIX i XX w.

Doktryny totalitarne.

Doktryny autorytarne.

Polska myśl polityczna 1918- 1939.

Nauka społeczna Kościoła katolickiego.

Doktryny państwa dobrobytu oraz interwencjonizmu państwowego w XX w.

Postmodernizm.

Ćwiczenia:

-

EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe):

Student po zakończeniu kursu: ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KIERUNKOWYCH:

w zakresie wiedzy: zna i rozumie

W pogłębionym stopniu zna i rozumie kierunku rozwoju doktryn polityczno-prawnych.

Zna i rozumie poglądy przedstawicieli doktryny na wybrane - główne zagadnienia prawa.

Zna ewolucję prawa w kontekście rozwoju doktryn polityczno-prawnych.

P_W03

P_W09

P_W10

w zakresie umiejętności: potrafi

Potrafi przeanalizować ewolucję prawa z punktu widzenia wybranego nurtu w doktrynie.

Potrafi przygotować wystąpienie ustne na temat doktryny prezentowanej przez określonego jej przedstawiciela.

P_U03

P_U14

w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do

Jest gotowy do zwiększania swojej świadomości w obszarze doktryn polityczno-prawnych.

Jest gotowy do wykonywania zawodów związanych z analizą historyczną prawa.

P_K07

P_K09

FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny)

metody kryteria oceny

Egzamin/ zaliczenie na ocenę

kolokwium Zaliczenie w formie pisemnej.

Oceniana jest prawidłowość odpowiedzi na każde z pytań.

aktywność na zajęciach Odpowiedź na zadawane pytania.

Oceniana jest prawidłowość odpowiedzi na pytania oraz sposób formułowania wypowiedzi.

obecność na zajęciach Obecność na zajęciach jest obowiązkowa i wpływa na ocenę z zajęć.

METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

w zakresie wiedzy Kolokwium, aktywność na zajęciach

w zakresie umiejętności Kolokwium, aktywność na zajęciach

w zakresie kompetencji społecznych ocena postawy studenta, w tym zaangażowanie i aktywność w toku wykładu

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA:

Obowiązkowa:

Sylwestrzak A., Historia doktryn politycznych i prawnych, Warszawa 2007.

Dubel L., Historia doktryn politycznych i prawnych do końca XIX wieku, Warszawa 2003.

Justyński J., Historia doktryn politycznych i prawnych, Toruń 1997.

Uzupełniająca:

Tokarczyk R., Współczesne doktryny polityczne, Kraków 2006.

Izdebski, H., Doktryny polityczno-prawne: fundamenty współczesnych państw, Warszawa 2012.

Chojnicka, K., Kozub-Ciembroniewicz, W. (red.) Doktryny polityczne XIX i XX wieku, , Kraków 2000.

Chmieliński, M. Rau, Z., Umowa społeczna i jej krytycy w myśli politycznej i prawnej, , Warszawa 2010.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Paweł Fiktus
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN:

Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje:

 na studiach stacjonarnych – 1 h dydaktyczną

 na studiach niestacjonarnych – 0,5 h dydaktycznej

(z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta)

Wykłady:

Państwo i prawo w Starożytności.

Demokracja ateńska i jej krytyka.

Sofiści o obywatelu, państwie i prawie.

Koncepcja państwa i prawa u Platona.

Arystotelesa koncepcja państwa, prawa i społeczeństwa.

Epikureizm.

Stoicyzm.

Państwo, prawo i społeczeństwo w myśli wczesnochrześcijańskiej.

św. Augustyn - koncepcja państwa, prawa i społeczeństwa.

Idea imperialna.

Papalizm i koncyliaryzm.

św. Tomasz z Akwinu.

Koncepcja państwa, prawa i społeczeństwa Jana z Salisbury i Marsyliusza z Padwy.

Myśl polityczna Erazma z Rotterdamu.

Myśl polityczna Niccolo Machiavellego.

Myśl polityczna i prawna Jeana Bodina.

Renesansowe utopie: Tomasz Morus, Tommaso Campanella.

Państwo i prawo w doktrynach reformacji.

Myśl polityczna i prawna w Polsce od XV do XVII w.

Hugo Grocjusz i szkoła prawa natury.

Doktryny absolutyzmu monarszego w XVII w.

Doktryna absolutyzmu państwa T. Hobbesa.

Założenia klasycznego liberalizmu politycznego i ekonomicznego.

Doktryna polityczna i prawna Johna Locke’a.

Francuski liberalizm w XVIII w.

Francuski demokratyzm i utopizm w XVIII w.

Doktryna polityczna i ekonomiczna Adama Smitha.

Polska myśl polityczna i prawna doby oświecenia.

Francuskie doktryny polityczne w okresie tzw. wielkiej rewolucji.

Myśl polityczna i prawna Hegla.

Pozytywizm i pozytywizm prawniczy w XIX i na początku XX w.

Doktryny anarchistyczne w XIX i XX w.

Doktryny totalitarne.

Doktryny autorytarne.

Polska myśl polityczna 1918- 1939.

Nauka społeczna Kościoła katolickiego.

Doktryny państwa dobrobytu oraz interwencjonizmu państwowego w XX w.

Postmodernizm.

Ćwiczenia:

-

EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe):

Student po zakończeniu kursu:

w zakresie wiedzy: zna i rozumie

W pogłębionym stopniu zna i rozumie kierunku rozwoju doktryn polityczno-prawnych.

Zna i rozumie poglądy przedstawicieli doktryny na wybrane - główne zagadnienia prawa.

Zna ewolucję prawa w kontekście rozwoju doktryn polityczno-prawnych.

P_W03

P_W09

P_W10

w zakresie umiejętności: potrafi

Potrafi przeanalizować ewolucję prawa z punktu widzenia wybranego nurtu w doktrynie.

Potrafi przygotować wystąpienie ustne na temat doktryny prezentowanej przez określonego jej przedstawiciela.

P_U03

P_U14

w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do

Jest gotowy do zwiększania swojej świadomości w obszarze doktryn polityczno-prawnych.

Jest gotowy do wykonywania zawodów związanych z analizą historyczną prawa.

P_K07

P_K09

FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU:

Zaliczenie w formie pisemnej.

Oceniana jest prawidłowość odpowiedzi na każde z pytań.

Aktywność na zajęciach Odpowiedź na zadawane pytania.

Oceniana jest prawidłowość odpowiedzi na pytania oraz sposób formułowania wypowiedzi.

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa i wpływa na ocenę z zajęć.

-

METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

w zakresie wiedzy Kolokwium, aktywność na zajęciach

w zakresie umiejętności Kolokwium, aktywność na zajęciach

w zakresie kompetencji społecznych ocena postawy studenta, w tym zaangażowanie i aktywność w toku wykładu

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA:

Obowiązkowa:

Sylwestrzak A., Historia doktryn politycznych i prawnych, Warszawa 2007.

Dubel L., Historia doktryn politycznych i prawnych do końca XIX wieku, Warszawa 2003.

Justyński J., Historia doktryn politycznych i prawnych, Toruń 1997.

Uzupełniająca:

Tokarczyk R., Współczesne doktryny polityczne, Kraków 2006.

Izdebski, H., Doktryny polityczno-prawne: fundamenty współczesnych państw, Warszawa 2012.

Chojnicka, K., Kozub-Ciembroniewicz, W. (red.) Doktryny polityczne XIX i XX wieku, , Kraków 2000.

Chmieliński, M. Rau, Z., Umowa społeczna i jej krytycy w myśli politycznej i prawnej, , Warszawa 2010.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN:

Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje:

 na studiach stacjonarnych – 1 h dydaktyczną

 na studiach niestacjonarnych – 0,5 h dydaktycznej

(z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta)

Wykłady:

Państwo i prawo w Starożytności.

Demokracja ateńska i jej krytyka.

Sofiści o obywatelu, państwie i prawie.

Koncepcja państwa i prawa u Platona.

Arystotelesa koncepcja państwa, prawa i społeczeństwa.

Epikureizm.

Stoicyzm.

Państwo, prawo i społeczeństwo w myśli wczesnochrześcijańskiej.

św. Augustyn - koncepcja państwa, prawa i społeczeństwa.

Idea imperialna.

Papalizm i koncyliaryzm.

św. Tomasz z Akwinu.

Koncepcja państwa, prawa i społeczeństwa Jana z Salisbury i Marsyliusza z Padwy.

Myśl polityczna Erazma z Rotterdamu.

Myśl polityczna Niccolo Machiavellego.

Myśl polityczna i prawna Jeana Bodina.

Renesansowe utopie: Tomasz Morus, Tommaso Campanella.

Państwo i prawo w doktrynach reformacji.

Myśl polityczna i prawna w Polsce od XV do XVII w.

Hugo Grocjusz i szkoła prawa natury.

Doktryny absolutyzmu monarszego w XVII w.

Doktryna absolutyzmu państwa T. Hobbesa.

Założenia klasycznego liberalizmu politycznego i ekonomicznego.

Doktryna polityczna i prawna Johna Locke’a.

Francuski liberalizm w XVIII w.

Francuski demokratyzm i utopizm w XVIII w.

Doktryna polityczna i ekonomiczna Adama Smitha.

Polska myśl polityczna i prawna doby oświecenia.

Francuskie doktryny polityczne w okresie tzw. wielkiej rewolucji.

Myśl polityczna i prawna Hegla.

Pozytywizm i pozytywizm prawniczy w XIX i na początku XX w.

Doktryny anarchistyczne w XIX i XX w.

Doktryny totalitarne.

Doktryny autorytarne.

Polska myśl polityczna 1918- 1939.

Nauka społeczna Kościoła katolickiego.

Doktryny państwa dobrobytu oraz interwencjonizmu państwowego w XX w.

Postmodernizm.

Ćwiczenia:

-

EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe):

Student po zakończeniu kursu:

w zakresie wiedzy: zna i rozumie

W pogłębionym stopniu zna i rozumie kierunku rozwoju doktryn polityczno-prawnych.

Zna i rozumie poglądy przedstawicieli doktryny na wybrane - główne zagadnienia prawa.

Zna ewolucję prawa w kontekście rozwoju doktryn polityczno-prawnych.

P_W03

P_W09

P_W10

w zakresie umiejętności: potrafi

Potrafi przeanalizować ewolucję prawa z punktu widzenia wybranego nurtu w doktrynie.

Potrafi przygotować wystąpienie ustne na temat doktryny prezentowanej przez określonego jej przedstawiciela.

P_U03

P_U14

w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do

Jest gotowy do zwiększania swojej świadomości w obszarze doktryn polityczno-prawnych.

Jest gotowy do wykonywania zawodów związanych z analizą historyczną prawa.

P_K07

P_K09

FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU:

Zaliczenie w formie pisemnej.

Oceniana jest prawidłowość odpowiedzi na każde z pytań.

Aktywność na zajęciach Odpowiedź na zadawane pytania.

Oceniana jest prawidłowość odpowiedzi na pytania oraz sposób formułowania wypowiedzi.

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa i wpływa na ocenę z zajęć.

-

METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

w zakresie wiedzy Kolokwium, aktywność na zajęciach

w zakresie umiejętności Kolokwium, aktywność na zajęciach

w zakresie kompetencji społecznych ocena postawy studenta, w tym zaangażowanie i aktywność w toku wykładu

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA:

Obowiązkowa:

Sylwestrzak A., Historia doktryn politycznych i prawnych, Warszawa 2007.

Dubel L., Historia doktryn politycznych i prawnych do końca XIX wieku, Warszawa 2003.

Justyński J., Historia doktryn politycznych i prawnych, Toruń 1997.

Uzupełniająca:

Tokarczyk R., Współczesne doktryny polityczne, Kraków 2006.

Izdebski, H., Doktryny polityczno-prawne: fundamenty współczesnych państw, Warszawa 2012.

Chojnicka, K., Kozub-Ciembroniewicz, W. (red.) Doktryny polityczne XIX i XX wieku, , Kraków 2000.

Chmieliński, M. Rau, Z., Umowa społeczna i jej krytycy w myśli politycznej i prawnej, , Warszawa 2010.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-20 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN:

Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje:

 na studiach stacjonarnych – 1 h dydaktyczną

 na studiach niestacjonarnych – 0,5 h dydaktycznej

(z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta)

Wykłady:

Państwo i prawo w Starożytności.

Demokracja ateńska i jej krytyka.

Sofiści o obywatelu, państwie i prawie.

Koncepcja państwa i prawa u Platona.

Arystotelesa koncepcja państwa, prawa i społeczeństwa.

Epikureizm.

Stoicyzm.

Państwo, prawo i społeczeństwo w myśli wczesnochrześcijańskiej.

św. Augustyn - koncepcja państwa, prawa i społeczeństwa.

Idea imperialna.

Papalizm i koncyliaryzm.

św. Tomasz z Akwinu.

Koncepcja państwa, prawa i społeczeństwa Jana z Salisbury i Marsyliusza z Padwy.

Myśl polityczna Erazma z Rotterdamu.

Myśl polityczna Niccolo Machiavellego.

Myśl polityczna i prawna Jeana Bodina.

Renesansowe utopie: Tomasz Morus, Tommaso Campanella.

Państwo i prawo w doktrynach reformacji.

Myśl polityczna i prawna w Polsce od XV do XVII w.

Hugo Grocjusz i szkoła prawa natury.

Doktryny absolutyzmu monarszego w XVII w.

Doktryna absolutyzmu państwa T. Hobbesa.

Założenia klasycznego liberalizmu politycznego i ekonomicznego.

Doktryna polityczna i prawna Johna Locke’a.

Francuski liberalizm w XVIII w.

Francuski demokratyzm i utopizm w XVIII w.

Doktryna polityczna i ekonomiczna Adama Smitha.

Polska myśl polityczna i prawna doby oświecenia.

Francuskie doktryny polityczne w okresie tzw. wielkiej rewolucji.

Myśl polityczna i prawna Hegla.

Pozytywizm i pozytywizm prawniczy w XIX i na początku XX w.

Doktryny anarchistyczne w XIX i XX w.

Doktryny totalitarne.

Doktryny autorytarne.

Polska myśl polityczna 1918- 1939.

Nauka społeczna Kościoła katolickiego.

Doktryny państwa dobrobytu oraz interwencjonizmu państwowego w XX w.

Postmodernizm.

Ćwiczenia:

-

EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe):

Student po zakończeniu kursu:

w zakresie wiedzy: zna i rozumie

W pogłębionym stopniu zna i rozumie kierunku rozwoju doktryn polityczno-prawnych.

Zna i rozumie poglądy przedstawicieli doktryny na wybrane - główne zagadnienia prawa.

Zna ewolucję prawa w kontekście rozwoju doktryn polityczno-prawnych.

P_W03

P_W09

P_W10

w zakresie umiejętności: potrafi

Potrafi przeanalizować ewolucję prawa z punktu widzenia wybranego nurtu w doktrynie.

Potrafi przygotować wystąpienie ustne na temat doktryny prezentowanej przez określonego jej przedstawiciela.

P_U03

P_U14

w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do

Jest gotowy do zwiększania swojej świadomości w obszarze doktryn polityczno-prawnych.

Jest gotowy do wykonywania zawodów związanych z analizą historyczną prawa.

P_K07

P_K09

FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU:

Zaliczenie w formie pisemnej.

Oceniana jest prawidłowość odpowiedzi na każde z pytań.

Aktywność na zajęciach Odpowiedź na zadawane pytania.

Oceniana jest prawidłowość odpowiedzi na pytania oraz sposób formułowania wypowiedzi.

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa i wpływa na ocenę z zajęć.

-

METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

w zakresie wiedzy Kolokwium, aktywność na zajęciach

w zakresie umiejętności Kolokwium, aktywność na zajęciach

w zakresie kompetencji społecznych ocena postawy studenta, w tym zaangażowanie i aktywność w toku wykładu

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA:

Obowiązkowa:

Sylwestrzak A., Historia doktryn politycznych i prawnych, Warszawa 2007.

Dubel L., Historia doktryn politycznych i prawnych do końca XIX wieku, Warszawa 2003.

Justyński J., Historia doktryn politycznych i prawnych, Toruń 1997.

Uzupełniająca:

Tokarczyk R., Współczesne doktryny polityczne, Kraków 2006.

Izdebski, H., Doktryny polityczno-prawne: fundamenty współczesnych państw, Warszawa 2012.

Chojnicka, K., Kozub-Ciembroniewicz, W. (red.) Doktryny polityczne XIX i XX wieku, , Kraków 2000.

Chmieliński, M. Rau, Z., Umowa społeczna i jej krytycy w myśli politycznej i prawnej, , Warszawa 2010.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)