Prawa człowieka i ich ochrona
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101DJ21PCO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prawa człowieka i ich ochrona |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Prawo, 3 sem, stacjonarne - 2022Z |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Przedmiot koncentruje się na normatywnych standardach ochrony praw człowieka zarówno w porządku międzynarodowym (m.in. system ONZ, Rady Europy, Unii Europejskiej, OBWE), jak i w prawie krajowym. W ramach zajęć przeprowadzana jest także analiza orzecznictwa instancji międzynarodowych oraz sądów w Polsce z zakresu wybranych wolności i praw człowieka. Wykłady i ćwiczenia mają na celu ukazanie konieczności systemowego i interdyscyplinarnego podejścia do problematyki praw człowieka. Analiza gwarancji i systemu (systemów) ochrony praw człowieka ukaże ponadto konieczność aksjologicznego podejścia do prawa, bez względu na jego dziedzinę. Zajęcia ukażą, że z zagadnieniami z zakresu prawa człowieka prawnik może zetknąć się w najmniej spodziewanych sytuacjach, pozornie oderwanych od zagadnień prawno-człowieczych. Student pozna źródła i formy ochrony praw człowieka, z wykorzystaniem narzędzi krajowych i międzynarodowych. |
Pełny opis: |
Przedmiot koncentruje się na normatywnych standardach ochrony praw człowieka zarówno w porządku międzynarodowym, jak i w prawie krajowym. W toku wykładów przeprowadzana jest analiza poszczególnych systemów ochrony praw człowieka na szczeblu uniwersalnym oraz regionalnym. Z tego względu osią rozważań są regulacje stanowione w ramach m. in. ONZ, Rady Europy, Unii Europejskiej, jak i OBWE. Dokonywana jest także charakterystyka systemów pozaeuropejskich. Przedmiotem wykładów są również kanony ochrony wolności i praw człowieka występujące w polskim systemie prawa. Wykłady mają na celu nie tylko zdefiniowanie występujących standardów normatywnych, ale także analizę praktycznych mechanizmów egzekwowania poszczególnych gwarancji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-14 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Kłopocka-Jasińska | |
Prowadzący grup: | Marta Kłopocka-Jasińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin na ocenę
Wykład - Egzamin na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019 " (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-22 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Olga Hałub-Kowalczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin na ocenę
Wykład - Egzamin na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot koncentruje się na normatywnych standardach ochrony praw człowieka zarówno w porządku międzynarodowym (m.in. system ONZ, Rady Europy, Unii Europejskiej, OBWE), jak i w prawie krajowym. W ramach zajęć przeprowadzana jest także analiza orzecznictwa instancji międzynarodowych oraz sądów w Polsce z zakresu wybranych wolności i praw człowieka. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot koncentruje się na normatywnych standardach ochrony praw człowieka zarówno w porządku międzynarodowym, jak i w prawie krajowym. W toku wykładów przeprowadzana jest analiza poszczególnych systemów ochrony praw człowieka na szczeblu uniwersalnym oraz regionalnym. Z tego względu osią rozważań są regulacje stanowione w ramach m. in. ONZ, Rady Europy, Unii Europejskiej, jak i OBWE. Dokonywana jest także charakterystyka systemów pozaeuropejskich. Przedmiotem wykładów są również kanony ochrony wolności i praw człowieka występujące w polskim systemie prawa. Wykłady mają na celu nie tylko zdefiniowanie występujących standardów normatywnych, ale także analizę praktycznych mechanizmów egzekwowania poszczególnych gwarancji. |
|
Literatura: |
obowiązkowa: 1) Brzozowski W., Krzywoń A., Wiącek M., Prawa Człowieka, Warszawa 2018; 2) Banaszak B., Bisztyga A., Complak K., Jabłoński M. Wieruzewski R., Wójtowicz K., System ochrony praw człowieka, Kraków 2003; 3) Gronowska B., i inni, Prawa człowieka i ich ochrona, Toruń 2005; 4) Hołda Z. i inni, Prawa Człowieka. Zarys wykładu, Warszawa 2011. Uzupełniająca: 1) Chmaj M. (red.), Wolności i prawa człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa 2016; 2) Garlicki L. (red.), Konwencja i Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, Komentarz do art. 1-18, Tom I, Warszawa 2010; 3) Garlicki L. (red.), Konwencja i Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, Komentarz do art. 19-59, Tom II, Warszawa 2010; 4) Nowicki M. A., Wokół Konwencji Europejskiej, Warszawa 2010; 5) Osiatyński W., Prawa człowieka i ich granice, Kraków 2011; 6) Wiśniewski L., Wolności i prawa jednostki oraz ich gwarancje w praktyce, Warszawa 2006. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-03-31 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Sobańska-Laskowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin na ocenę | |
Pełny opis: |
TEMATYKA PRZEDMIOTU (temat i zagadnienia poszczególnych zajęć): Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje: na studiach stacjonarnych – 2 h dydaktyczne na studiach niestacjonarnych – 1 h dydaktyczna (z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta) Wprowadzenie do problematyki praw człowieka. Geneza, historia, rozwój praw człowieka. Systemy ochrony praw człowieka (system krajowy, regionalny, międzynarodowy). System Europejskiej Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności. Charakterystyka Konwencji i Protokołów dodatkowych. Europejski Trybunał Praw Człowieka. Prawo do skargi indywidualnej. Szczegółowe omówienie wybranych praw i wolności, w szczególności w świetle orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka: a)Prawo do życia b)Zakaz tortur, zakaz niewolnictwa i pracy przymusowej c)Prawo do wolności i bezpieczeństwa osobistego d)Prawo do rzetelnego procesu sądowego. Prawo do skutecznego środka odwoławczego. e)Prawo do poszanowania życia prywatnego. f)Prawo do poszanowania życia rodzinnego i prawo do zawarcia małżeństwa. g)Wolność myśli sumienia i wyznania. Wolność wyrażania opinii. h)Wolność zgromadzania się i stowarzyszania się. EFEKTY KSZTAŁCENIA: Student po zakończeniu kursu: ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KIERUNKOWYCH: w zakresie wiedzy: W pogłębionym stopniu zna i rozumie rolę praw człowieka we współczesnym społeczeństwie. W pogłębionym stopniu zna i rozumie terminologię właściwą prawom człowieka. W pogłębionym stopniu zna i rozumie pracy tworzenia się nowych praw człowieka (nowych generacji praw człowieka). K_W01 K_W02 K_W07 w zakresie umiejętności: Potrafi wyjaśnić wpływ praw człowieka na normy społeczne. Potrafi ocenić poziom przestrzegania praw człowieka w kontekście założeń teoretycznych polskiego porządku prawnego. Potrafi dokonywać oceny i konkretyzacji określonych przypadków z punktu widzenia ochrony praw człowieka. Potrafi formułować tezy badawcze związane z przestrzeganiem praw człowieka. K_U01 K_U02 K_U05 K_U07 w zakresie kompetencji społecznych: Jest gotowy do aktualizowania swojej wiedzy w związku ze zmieniającymi się realiami praw człowieka. K_K01 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny) metody kryteria oceny Egzamin/ zaliczenie na ocenę egzamin Egzamin w formie testu Oceniana jest prawidłowość odpowiedzi na pytania. kolokwium Zaliczenie pisemne w formie testowej Oceniana jest prawidłowość odpowiedzi na pytania. praca domowa Ustna prezentacja opracowania wyroku Oceniana jest wartość merytoryczna i spójność wypowiedzi aktywność na zajęciach - - obecność na zajęciach - - inne: - - METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: w zakresie wiedzy Egzamin, kolokwium, praca domowa w zakresie umiejętności Egzamin, kolokwium, praca domowa w zakresie kompetencji społecznych Ocena obowiązkowości, zaangażowania, aktywności i samodzielności studentów w czasie zajęć. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA: Obowiązkowa: Garlicki L. (red.), Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, Komentarz do art. 1-18, Tom I, Warszawa 2010, (w zakresie omawianym na zajęciach); Garlicki L. (red.), Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, Komentarz do art. 19-59, Tom II, Warszawa 2010, (w zakresie omawianym na zajęciach); Materiały dostępne na oficjalnej stronie internetowej Europejskiego Trybunału Praw Człowieka: www.echr.coe.int Chmaj M. (red.), Wolności i prawa człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej, Warszawa 2016; Hołda Z. i in., Prawa człowieka. Zarys wykładu, Warszawa 2011; Gronowska B. i in., Prawa człowieka i ich ochrona, Toruń 2005. Uzupełniająca: Osiatyński W., Prawa człowieka i ich granice, Kraków 2011; Nowicki M. A., Wokół Konwencji Europejskiej, Warszawa 2010; Kuźniar R., Prawa człowieka, (rozdział I, II, III), Warszawa 2008; Freeman M., Prawa człowieka, Warszawa 2007; Wiśniewski L., Wolności i prawa jednostki oraz ich gwarancje w praktyce, Warszawa 2006; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-18 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Sobańska-Laskowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
TEMATYKA PRZEDMIOTU (temat i zagadnienia poszczególnych zajęć): Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje: na studiach stacjonarnych – 2 h dydaktyczne na studiach niestacjonarnych – 1 h dydaktyczna (z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta) Wykłady: Wprowadzenie do problematyki praw człowieka. Geneza, historia, rozwój praw człowieka. Systemy ochrony praw człowieka (system krajowy, regionalny, międzynarodowy). System Europejskiej Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności. Charakterystyka Konwencji i Protokołów dodatkowych. Europejski Trybunał Praw Człowieka. Prawo do skargi indywidualnej. Ćwiczenia: Szczegółowe omówienie wybranych praw i wolności, w szczególności w świetle orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka: a)Prawo do życia b)Zakaz tortur, zakaz niewolnictwa i pracy przymusowej c)Prawo do wolności i bezpieczeństwa osobistego d)Prawo do rzetelnego procesu sądowego. Prawo do skutecznego środka odwoławczego. e)Prawo do poszanowania życia prywatnego. f)Prawo do poszanowania życia rodzinnego i prawo do zawarcia małżeństwa. g)Wolność myśli sumienia i wyznania. Wolność wyrażania opinii. h)Wolność zgromadzania się i stowarzyszania się. EFEKTY KSZTAŁCENIA: Student po zakończeniu kursu: ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KIERUNKOWYCH: w zakresie wiedzy: W pogłębionym stopniu zna i rozumie rolę praw człowieka we współczesnym społeczeństwie. W pogłębionym stopniu zna i rozumie terminologię właściwą prawom człowieka. W pogłębionym stopniu zna i rozumie pracy tworzenia się nowych praw człowieka (nowych generacji praw człowieka). K_W01 K_W02 K_W07 w zakresie umiejętności: Potrafi wyjaśnić wpływ praw człowieka na normy społeczne. Potrafi ocenić poziom przestrzegania praw człowieka w kontekście założeń teoretycznych polskiego porządku prawnego. Potrafi dokonywać oceny i konkretyzacji określonych przypadków z punktu widzenia ochrony praw człowieka. Potrafi formułować tezy badawcze związane z przestrzeganiem praw człowieka. K_U01 K_U02 K_U05 K_U07 w zakresie kompetencji społecznych: Jest gotowy do aktualizowania swojej wiedzy w związku ze zmieniającymi się realiami praw człowieka. K_K01 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny) metody kryteria oceny Egzamin/ zaliczenie na ocenę Egzamin w formie testu Oceniana jest prawidłowość odpowiedzi na pytania. kolokwium Zaliczenie pisemne w formie testowej Oceniana jest prawidłowość odpowiedzi na pytania. praca domowa Ustna prezentacja opracowania wyroku Oceniana jest wartość merytoryczna i spójność wypowiedzi - METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: w zakresie wiedzy Egzamin, kolokwium, praca domowa w zakresie umiejętności Egzamin, kolokwium, praca domowa w zakresie kompetencji społecznych Ocena obowiązkowości, zaangażowania, aktywności i samodzielności studentów w czasie zajęć. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA: Obowiązkowa: 1) Brzozowski W., Krzywoń A., Wiącek M., Prawa Człowieka, Warszawa 2021; 2) Banaszak B., Bisztyga A., Complak K., Jabłoński M. Wieruzewski R., Wójtowicz K., System ochrony praw człowieka, Kraków 2003; 3) Gronowska B., i inni, Prawa człowieka i ich ochrona, Toruń 2005; 4) Hołda Z. i inni, Prawa Człowieka. Zarys wykładu, Warszawa 2011. Uzupełniająca: 1) Chmaj M. (red.), Wolności i prawa człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa 2016; 2) Garlicki L. (red.), Konwencja i Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, Komentarz do art. 1-18, Tom I, Warszawa 2010; 3) Garlicki L. (red.), Konwencja i Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, Komentarz do art. 19-59, Tom II, Warszawa 2010; 4) Nowicki M. A., Wokół Konwencji Europejskiej, Warszawa 2010; 5) Osiatyński W., Prawa człowieka i ich granice, Kraków 2011; 6) Wiśniewski L., Wolności i prawa jednostki oraz ich gwarancje w praktyce, Warszawa 2006. 7) Hauser A. Prawo jednostki do sądu europejskiego, Warszawa 2017 8) Drzewicki K., Gałka K., Gronowska B., Jasiński W., Jasudowicz T., Kamiński I., Masło K., Morawska E., Wąsek-Wiaderek M., Polska przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka. Sprawy wiodące: sprawa Kudła przeciwko Polsce z 2000 r. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Sobańska-Laskowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN: Wykłady: 1. Idea praw człowieka, generacje praw człowieka, podmioty oraz adresaci praw człowieka, zjawisko tzw. efektu mrożącego, klauzule limitacyjne (2h/2h), 2. Uniwersalny system praw człowieka - Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, Pakty i najważniejsze Konwencje ONZ (2h/2h) 3. Regionalne systemy praw człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem europejskiego, w tym zasady wnoszenia skarg do ETPC (2h/2h) 4. Krajowy system praw człowieka (sądy, trybunały, instytucje rzecznicze: RPO, RPD, RMiSP, RF, PUODO, RPP, rzecznicy konsumentów) (2h – tylko ST) 5. Ochrona praw osób z niepełnosprawnościami w oparciu o Konwencję ONZ, zagadnienie dostępności (2h – tylko ST, jako wstęp do ćwiczeń) Ćwiczenia: 1. godność człowieka, prawo do życia (2h/2h) 2. zakaz tortur, nieludzkiego i poniżającego karania lub traktowania (2h/2h) 3. prawo do prywatności - autonomia człowieka, prawo do ochrony czci i dobrego imienia, ochrona danych osobowych (2h/1h) 4. prawo do prywatności – prawo do życia rodzinnego, tożsamość osobistej, tajemnica korespondencji, ochrona miru domowego (2h/1h) 5. Ochrona praw osób z niepełnosprawnościami w oparciu o Konwencję ONZ, zagadnienie dostępności z perspektywy praktycznej, czyli prawa osób z niepełnosprawnościami w kontaktach z administracją publiczną oraz wymiarem sprawiedliwości (2h – tylko ST) 6. wolność osobista i prawo do rzetelnego procesu oraz prawa osób zatrzymanych (2h – tylko ST) 7. wolność myśli, sumienia, światopoglądu i religii (2h/2h) 8. wolność słowa (2h/1h) 9. wolność zgromadzeń i zrzeszania się (2h/1h) podstawy prawa antydyskryminacyjnego (2h – tylko ST) EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe): Student po zakończeniu kursu: ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KIERUNKOWYCH: w zakresie wiedzy: zna i rozumie W pogłębionym stopniu zna i rozumie rolę praw człowieka we współczesnym społeczeństwie. W pogłębionym stopniu zna i rozumie terminologię właściwą prawom człowieka. W pogłębionym stopniu zna i rozumie proces tworzenia się nowych praw człowieka (nowych generacji praw człowieka). P_W01 P_W02 P_W07 w zakresie umiejętności: potrafi Potrafi wyjaśnić wpływ praw człowieka na normy społeczne. Potrafi ocenić poziom przestrzegania praw człowieka w kontekście założeń teoretycznych polskiego porządku prawnego. Potrafi dokonywać oceny i konkretyzacji określonych przypadków z punktu widzenia ochrony praw człowieka. Potrafi formułować tezy badawcze związane z przestrzeganiem praw człowieka. P_U01 P_U02 P_U05 P_U07 w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do Jest gotowy do aktualizowania swojej wiedzy w związku ze zmieniającymi się realiami praw człowieka. P_K01 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny) metody kryteria oceny Zaliczenie na ocenę / zaliczenie na ocenę egzamin - kolokwium Zaliczenie wykładów polega na sporządzeniu, w oparciu o wszelkie dostępne źródła (literatura obowiązkowa, literatura uzupełniająca, artykuły i publikacje prasowe), pisemnego opracowania 6 zagadnień. Ocena uzależniona jest od udzielenia odpowiedzi na każde z zagadnień oraz stopnia wyczerpania tematu. Za każdą odpowiedź można uzyskać od 1-3 punktów. Skala oceń: 0-8,5 ndst 9-10 dst 10,5-11,5 dst+ 12-13 db 13,5-16 db+ 16,5-18 bdb Ocena końcowa z wykładów może zostać podniesiona o za aktywność podczas zajęć oraz 100% obecność na zajęciach. Uzyskanie oceny pozytywnej oznacza, że student w stopniu co najmniej w dostatecznym, minimalnym wymaganym: a) poznał i zrozumiał zakres wiedzy wyznaczony przez prowadzącego przedmiot nauczyciela akademickiego w sylabusie, prezentowany podczas zajęć i wskazany w literaturze zalecanej jako obowiązkowa i uzupełniająca; b) zdobył umiejętności, pozwalające na praktyczne zastosowanie wiedzy w rozwiązywaniu podstawowych problemów, związanych z tematyką zajęć, w szczególności w zakresie pozyskiwania danych, analizy, oceny wybranych zjawisk; c) osiągnął określone kompetencje społeczne. Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie obowiązkowej obecności na zajęciach a także na podstawie pracy pisemnej zawierającej syntetyczne (max 3-6 stron maszynopisu, czcionka 12 pkt, 1,5 pkt odstępu) omówienie jednej z podanych do wyboru wolności lub prawa człowieka ze sfery gospodarczej, społecznej lub kulturalnej wraz z dopuszczalnymi jej ograniczeniami. Ocena uzależniona jest od stopnia wyczerpania tematu. Na podwyższenie oceny z ćwiczeń może wpłynąć aktywność podczas zajęć, a także 100% obecność na zajęciach. praca domowa Przygotowywanie się do zajęć między innymi poprzez lekturę wybranej literatury dodatkowej w zakresie objętym zajęciami. aktywność na zajęciach Udział w dyskusjach, wygłaszanie własnych opinii i poglądów. Oceniana będzie wiedza, spójność wypowiedzi, sposób zaprezentowania tezy i umiejętność argumentowania swoich twierdzeń. Aktywny udział w zajęciach może prowadzić do podniesienia oceny końcowej o pół stopnia. obecność na zajęciach Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. Nieobecność na ćwiczeniach należy usprawiedliwić. Nieobecności przekraczające 50% będą równoznaczne z niezaliczeniem ćwiczeń. 100% obecności może wpłynąć na podniesienie oceny końcowej. inne: jakie? - METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: w zakresie wiedzy Prace pisemne w zakresie umiejętności zadanie problemowe (kazusy) rozwiązywane podczas ćwiczeń, udział w dyskusji w zakresie kompetencji społecznych Ocena postawy studenta, w tym: przygotowanie do zajęć, zaangażowanie i aktywność |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA: Obowiązkowa: 1) Brzozowski W., Krzywoń A., Wiącek M., Prawa Człowieka, Warszawa 2021; 2) Banaszak B., Bisztyga A., Complak K., Jabłoński M. Wieruzewski R., Wójtowicz K., System ochrony praw człowieka, Kraków 2003; 3) Gronowska B., i inni, Prawa człowieka i ich ochrona, Toruń 2005; 4) Hołda Z. i inni, Prawa Człowieka. Zarys wykładu, Warszawa 2011. Uzupełniająca: 1) Chmaj M. (red.), Wolności i prawa człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa 2016; 2) Garlicki L. (red.), Konwencja i Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, Komentarz do art. 1-18, Tom I, Warszawa 2010; 3) Garlicki L. (red.), Konwencja i Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, Komentarz do art. 19-59, Tom II, Warszawa 2010; 4) Nowicki M. A., Wokół Konwencji Europejskiej, Warszawa 2010; 5) Osiatyński W., Prawa człowieka i ich granice, Kraków 2011; 6) Wiśniewski L., Wolności i prawa jednostki oraz ich gwarancje w praktyce, Warszawa 2006. 7) Hauser A. Prawo jednostki do sądu europejskiego, Warszawa 2017 8) Drzewicki K., Gałka K., Gronowska B., Jasiński W., Jasudowicz T., Kamiński I., Masło K., Morawska E., Wąsek-Wiaderek M., Polska przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka. Sprawy wiodące: sprawa Kudła przeciwko Polsce z 2000 r. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Sobańska-Laskowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin na ocenę | |
Pełny opis: |
TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN: Wykłady: 1. Idea praw człowieka, generacje praw człowieka, podmioty oraz adresaci praw człowieka, zjawisko tzw. efektu mrożącego, klauzule limitacyjne (2h/2h), 2. Uniwersalny system praw człowieka - Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, Pakty i najważniejsze Konwencje ONZ (2h/2h) 3. Regionalne systemy praw człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem europejskiego, w tym zasady wnoszenia skarg do ETPC (2h/2h) 4. Krajowy system praw człowieka (sądy, trybunały, instytucje rzecznicze: RPO, RPD, RMiSP, RF, PUODO, RPP, rzecznicy konsumentów) (2h – tylko ST) 5. Ochrona praw osób z niepełnosprawnościami w oparciu o Konwencję ONZ, zagadnienie dostępności (2h – tylko ST, jako wstęp do ćwiczeń) Ćwiczenia: 1. godność człowieka, prawo do życia (2h/2h) 2. zakaz tortur, nieludzkiego i poniżającego karania lub traktowania (2h/2h) 3. prawo do prywatności - autonomia człowieka, prawo do ochrony czci i dobrego imienia, ochrona danych osobowych (2h/1h) 4. prawo do prywatności – prawo do życia rodzinnego, tożsamość osobistej, tajemnica korespondencji, ochrona miru domowego (2h/1h) 5. Ochrona praw osób z niepełnosprawnościami w oparciu o Konwencję ONZ, zagadnienie dostępności z perspektywy praktycznej, czyli prawa osób z niepełnosprawnościami w kontaktach z administracją publiczną oraz wymiarem sprawiedliwości (2h – tylko ST) 6. wolność osobista i prawo do rzetelnego procesu oraz prawa osób zatrzymanych (2h – tylko ST) 7. wolność myśli, sumienia, światopoglądu i religii (2h/2h) 8. wolność słowa (2h/1h) 9. wolność zgromadzeń i zrzeszania się (2h/1h) podstawy prawa antydyskryminacyjnego (2h – tylko ST) EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe): Student po zakończeniu kursu: w zakresie wiedzy: zna i rozumie W pogłębionym stopniu zna i rozumie rolę praw człowieka we współczesnym społeczeństwie. W pogłębionym stopniu zna i rozumie terminologię właściwą prawom człowieka. W pogłębionym stopniu zna i rozumie proces tworzenia się nowych praw człowieka (nowych generacji praw człowieka). P_W01 P_W02 P_W07 w zakresie umiejętności: potrafi Potrafi wyjaśnić wpływ praw człowieka na normy społeczne. Potrafi ocenić poziom przestrzegania praw człowieka w kontekście założeń teoretycznych polskiego porządku prawnego. Potrafi dokonywać oceny i konkretyzacji określonych przypadków z punktu widzenia ochrony praw człowieka. Potrafi formułować tezy badawcze związane z przestrzeganiem praw człowieka. P_U01 P_U02 P_U05 P_U07 w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do Jest gotowy do aktualizowania swojej wiedzy w związku ze zmieniającymi się realiami praw człowieka. P_K01 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: Zaliczenie wykładów polega na sporządzeniu, w oparciu o wszelkie dostępne źródła (literatura obowiązkowa, literatura uzupełniająca, artykuły i publikacje prasowe), pisemnego opracowania 6 zagadnień. Ocena uzależniona jest od udzielenia odpowiedzi na każde z zagadnień oraz stopnia wyczerpania tematu. Za każdą odpowiedź można uzyskać od 1-3 punktów. Skala oceń: 0-8,5 ndst 9-10 dst 10,5-11,5 dst+ 12-13 db 13,5-16 db+ 16,5-18 bdb Ocena końcowa z wykładów może zostać podniesiona o za aktywność podczas zajęć oraz 100% obecność na zajęciach. Uzyskanie oceny pozytywnej oznacza, że student w stopniu co najmniej w dostatecznym, minimalnym wymaganym: a) poznał i zrozumiał zakres wiedzy wyznaczony przez prowadzącego przedmiot nauczyciela akademickiego w sylabusie, prezentowany podczas zajęć i wskazany w literaturze zalecanej jako obowiązkowa i uzupełniająca; b) zdobył umiejętności, pozwalające na praktyczne zastosowanie wiedzy w rozwiązywaniu podstawowych problemów, związanych z tematyką zajęć, w szczególności w zakresie pozyskiwania danych, analizy, oceny wybranych zjawisk; c) osiągnął określone kompetencje społeczne. Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie obowiązkowej obecności na zajęciach a także na podstawie pracy pisemnej zawierającej syntetyczne (max 3-6 stron maszynopisu, czcionka 12 pkt, 1,5 pkt odstępu) omówienie jednej z podanych do wyboru wolności lub prawa człowieka ze sfery gospodarczej, społecznej lub kulturalnej wraz z dopuszczalnymi jej ograniczeniami. Ocena uzależniona jest od stopnia wyczerpania tematu. Na podwyższenie oceny z ćwiczeń może wpłynąć aktywność podczas zajęć, a także 100% obecność na zajęciach. Praca domowa Przygotowywanie się do zajęć między innymi poprzez lekturę wybranej literatury dodatkowej w zakresie objętym zajęciami. Aktywność na zajęciach Udział w dyskusjach, wygłaszanie własnych opinii i poglądów. Oceniana będzie wiedza, spójność wypowiedzi, sposób zaprezentowania tezy i umiejętność argumentowania swoich twierdzeń. Aktywny udział w zajęciach może prowadzić do podniesienia oceny końcowej o pół stopnia. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. Nieobecność na ćwiczeniach należy usprawiedliwić. Nieobecności przekraczające 50% będą równoznaczne z niezaliczeniem ćwiczeń. 100% obecności może wpłynąć na podniesienie oceny końcowej. - METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: w zakresie wiedzy Prace pisemne w zakresie umiejętności zadanie problemowe (kazusy) rozwiązywane podczas ćwiczeń, udział w dyskusji w zakresie kompetencji społecznych Ocena postawy studenta, w tym: przygotowanie do zajęć, zaangażowanie i aktywność |
|
Literatura: |
1) Brzozowski W., Krzywoń A., Wiącek M., Prawa Człowieka, Warszawa 2021; 2) Banaszak B., Bisztyga A., Complak K., Jabłoński M. Wieruzewski R., Wójtowicz K., System ochrony praw człowieka, Kraków 2003; 3) Gronowska B., i inni, Prawa człowieka i ich ochrona, Toruń 2005; 4) Hołda Z. i inni, Prawa Człowieka. Zarys wykładu, Warszawa 2011. Uzupełniająca: 1) Chmaj M. (red.), Wolności i prawa człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa 2016; 2) Garlicki L. (red.), Konwencja i Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, Komentarz do art. 1-18, Tom I, Warszawa 2010; 3) Garlicki L. (red.), Konwencja i Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, Komentarz do art. 19-59, Tom II, Warszawa 2010; 4) Nowicki M. A., Wokół Konwencji Europejskiej, Warszawa 2010; 5) Osiatyński W., Prawa człowieka i ich granice, Kraków 2011; 6) Wiśniewski L., Wolności i prawa jednostki oraz ich gwarancje w praktyce, Warszawa 2006. 7) Hauser A. Prawo jednostki do sądu europejskiego, Warszawa 2017 8) Drzewicki K., Gałka K., Gronowska B., Jasiński W., Jasudowicz T., Kamiński I., Masło K., Morawska E., Wąsek-Wiaderek M., Polska przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka. Sprawy wiodące: sprawa Kudła przeciwko Polsce z 2000 r. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-19 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin na ocenę | |
Pełny opis: |
TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN: Wykłady: 1. Idea praw człowieka, generacje praw człowieka, podmioty oraz adresaci praw człowieka, zjawisko tzw. efektu mrożącego, klauzule limitacyjne (2h/2h), 2. Uniwersalny system praw człowieka - Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, Pakty i najważniejsze Konwencje ONZ (2h/2h) 3. Regionalne systemy praw człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem europejskiego, w tym zasady wnoszenia skarg do ETPC (2h/2h) 4. Krajowy system praw człowieka (sądy, trybunały, instytucje rzecznicze: RPO, RPD, RMiSP, RF, PUODO, RPP, rzecznicy konsumentów) (2h – tylko ST) 5. Ochrona praw osób z niepełnosprawnościami w oparciu o Konwencję ONZ, zagadnienie dostępności (2h – tylko ST, jako wstęp do ćwiczeń) Ćwiczenia: 1. godność człowieka, prawo do życia (2h/2h) 2. zakaz tortur, nieludzkiego i poniżającego karania lub traktowania (2h/2h) 3. prawo do prywatności - autonomia człowieka, prawo do ochrony czci i dobrego imienia, ochrona danych osobowych (2h/1h) 4. prawo do prywatności – prawo do życia rodzinnego, tożsamość osobistej, tajemnica korespondencji, ochrona miru domowego (2h/1h) 5. Ochrona praw osób z niepełnosprawnościami w oparciu o Konwencję ONZ, zagadnienie dostępności z perspektywy praktycznej, czyli prawa osób z niepełnosprawnościami w kontaktach z administracją publiczną oraz wymiarem sprawiedliwości (2h – tylko ST) 6. wolność osobista i prawo do rzetelnego procesu oraz prawa osób zatrzymanych (2h – tylko ST) 7. wolność myśli, sumienia, światopoglądu i religii (2h/2h) 8. wolność słowa (2h/1h) 9. wolność zgromadzeń i zrzeszania się (2h/1h) podstawy prawa antydyskryminacyjnego (2h – tylko ST) EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe): Student po zakończeniu kursu: w zakresie wiedzy: zna i rozumie W pogłębionym stopniu zna i rozumie rolę praw człowieka we współczesnym społeczeństwie. W pogłębionym stopniu zna i rozumie terminologię właściwą prawom człowieka. W pogłębionym stopniu zna i rozumie proces tworzenia się nowych praw człowieka (nowych generacji praw człowieka). P_W01 P_W02 P_W07 w zakresie umiejętności: potrafi Potrafi wyjaśnić wpływ praw człowieka na normy społeczne. Potrafi ocenić poziom przestrzegania praw człowieka w kontekście założeń teoretycznych polskiego porządku prawnego. Potrafi dokonywać oceny i konkretyzacji określonych przypadków z punktu widzenia ochrony praw człowieka. Potrafi formułować tezy badawcze związane z przestrzeganiem praw człowieka. P_U01 P_U02 P_U05 P_U07 w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do Jest gotowy do aktualizowania swojej wiedzy w związku ze zmieniającymi się realiami praw człowieka. P_K01 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: Zaliczenie wykładów polega na sporządzeniu, w oparciu o wszelkie dostępne źródła (literatura obowiązkowa, literatura uzupełniająca, artykuły i publikacje prasowe), pisemnego opracowania 6 zagadnień. Ocena uzależniona jest od udzielenia odpowiedzi na każde z zagadnień oraz stopnia wyczerpania tematu. Za każdą odpowiedź można uzyskać od 1-3 punktów. Skala oceń: 0-8,5 ndst 9-10 dst 10,5-11,5 dst+ 12-13 db 13,5-16 db+ 16,5-18 bdb Ocena końcowa z wykładów może zostać podniesiona o za aktywność podczas zajęć oraz 100% obecność na zajęciach. Uzyskanie oceny pozytywnej oznacza, że student w stopniu co najmniej w dostatecznym, minimalnym wymaganym: a) poznał i zrozumiał zakres wiedzy wyznaczony przez prowadzącego przedmiot nauczyciela akademickiego w sylabusie, prezentowany podczas zajęć i wskazany w literaturze zalecanej jako obowiązkowa i uzupełniająca; b) zdobył umiejętności, pozwalające na praktyczne zastosowanie wiedzy w rozwiązywaniu podstawowych problemów, związanych z tematyką zajęć, w szczególności w zakresie pozyskiwania danych, analizy, oceny wybranych zjawisk; c) osiągnął określone kompetencje społeczne. Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie obowiązkowej obecności na zajęciach a także na podstawie pracy pisemnej zawierającej syntetyczne (max 3-6 stron maszynopisu, czcionka 12 pkt, 1,5 pkt odstępu) omówienie jednej z podanych do wyboru wolności lub prawa człowieka ze sfery gospodarczej, społecznej lub kulturalnej wraz z dopuszczalnymi jej ograniczeniami. Ocena uzależniona jest od stopnia wyczerpania tematu. Na podwyższenie oceny z ćwiczeń może wpłynąć aktywność podczas zajęć, a także 100% obecność na zajęciach. Praca domowa Przygotowywanie się do zajęć między innymi poprzez lekturę wybranej literatury dodatkowej w zakresie objętym zajęciami. Aktywność na zajęciach Udział w dyskusjach, wygłaszanie własnych opinii i poglądów. Oceniana będzie wiedza, spójność wypowiedzi, sposób zaprezentowania tezy i umiejętność argumentowania swoich twierdzeń. Aktywny udział w zajęciach może prowadzić do podniesienia oceny końcowej o pół stopnia. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. Nieobecność na ćwiczeniach należy usprawiedliwić. Nieobecności przekraczające 50% będą równoznaczne z niezaliczeniem ćwiczeń. 100% obecności może wpłynąć na podniesienie oceny końcowej. - METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: w zakresie wiedzy Prace pisemne w zakresie umiejętności zadanie problemowe (kazusy) rozwiązywane podczas ćwiczeń, udział w dyskusji w zakresie kompetencji społecznych Ocena postawy studenta, w tym: przygotowanie do zajęć, zaangażowanie i aktywność |
|
Literatura: |
1) Brzozowski W., Krzywoń A., Wiącek M., Prawa Człowieka, Warszawa 2021; 2) Banaszak B., Bisztyga A., Complak K., Jabłoński M. Wieruzewski R., Wójtowicz K., System ochrony praw człowieka, Kraków 2003; 3) Gronowska B., i inni, Prawa człowieka i ich ochrona, Toruń 2005; 4) Hołda Z. i inni, Prawa Człowieka. Zarys wykładu, Warszawa 2011. Uzupełniająca: 1) Chmaj M. (red.), Wolności i prawa człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa 2016; 2) Garlicki L. (red.), Konwencja i Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, Komentarz do art. 1-18, Tom I, Warszawa 2010; 3) Garlicki L. (red.), Konwencja i Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, Komentarz do art. 19-59, Tom II, Warszawa 2010; 4) Nowicki M. A., Wokół Konwencji Europejskiej, Warszawa 2010; 5) Osiatyński W., Prawa człowieka i ich granice, Kraków 2011; 6) Wiśniewski L., Wolności i prawa jednostki oraz ich gwarancje w praktyce, Warszawa 2006. 7) Hauser A. Prawo jednostki do sądu europejskiego, Warszawa 2017 8) Drzewicki K., Gałka K., Gronowska B., Jasiński W., Jasudowicz T., Kamiński I., Masło K., Morawska E., Wąsek-Wiaderek M., Polska przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka. Sprawy wiodące: sprawa Kudła przeciwko Polsce z 2000 r. |
Właścicielem praw autorskich jest Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu.