Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawa człowieka i ich ochrona

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101DJ21PCO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Prawa człowieka i ich ochrona
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy: Prawo, 3 sem, stacjonarne - 2022Z
Punkty ECTS i inne: 5.00 LUB 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Przedmiot koncentruje się na normatywnych standardach ochrony praw człowieka zarówno w porządku międzynarodowym (m.in. system ONZ, Rady Europy, Unii Europejskiej, OBWE), jak i w prawie krajowym. W ramach zajęć przeprowadzana jest także analiza orzecznictwa instancji międzynarodowych oraz sądów w Polsce z zakresu wybranych wolności i praw człowieka.

Wykłady i ćwiczenia mają na celu ukazanie konieczności systemowego i interdyscyplinarnego podejścia do problematyki praw człowieka. Analiza gwarancji i systemu (systemów) ochrony praw człowieka ukaże ponadto konieczność aksjologicznego podejścia do prawa, bez względu na jego dziedzinę. Zajęcia ukażą, że z zagadnieniami z zakresu prawa człowieka prawnik może zetknąć się w najmniej spodziewanych sytuacjach, pozornie oderwanych od zagadnień prawno-człowieczych. Student pozna źródła i formy ochrony praw człowieka, z wykorzystaniem narzędzi krajowych i międzynarodowych.

Pełny opis:

Przedmiot koncentruje się na normatywnych standardach ochrony praw człowieka zarówno w porządku międzynarodowym, jak i w prawie krajowym. W toku wykładów przeprowadzana jest analiza poszczególnych systemów ochrony praw człowieka na szczeblu uniwersalnym oraz regionalnym. Z tego względu osią rozważań są regulacje stanowione w ramach m. in. ONZ, Rady Europy, Unii Europejskiej, jak i OBWE. Dokonywana jest także charakterystyka systemów pozaeuropejskich. Przedmiotem wykładów są również kanony ochrony wolności i praw człowieka występujące w polskim systemie prawa. Wykłady mają na celu nie tylko zdefiniowanie występujących standardów normatywnych, ale także analizę praktycznych mechanizmów egzekwowania poszczególnych gwarancji.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-14
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Kłopocka-Jasińska
Prowadzący grup: Marta Kłopocka-Jasińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin na ocenę
Wykład - Egzamin na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019 " (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-22
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Olga Hałub-Kowalczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin na ocenę
Wykład - Egzamin na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot koncentruje się na normatywnych standardach ochrony praw człowieka zarówno w porządku międzynarodowym (m.in. system ONZ, Rady Europy, Unii Europejskiej, OBWE), jak i w prawie krajowym. W ramach zajęć przeprowadzana jest także analiza orzecznictwa instancji międzynarodowych oraz sądów w Polsce z zakresu wybranych wolności i praw człowieka.

Pełny opis:

Przedmiot koncentruje się na normatywnych standardach ochrony praw człowieka zarówno w porządku międzynarodowym, jak i w prawie krajowym. W toku wykładów przeprowadzana jest analiza poszczególnych systemów ochrony praw człowieka na szczeblu uniwersalnym oraz regionalnym. Z tego względu osią rozważań są regulacje stanowione w ramach m. in. ONZ, Rady Europy, Unii Europejskiej, jak i OBWE. Dokonywana jest także charakterystyka systemów pozaeuropejskich. Przedmiotem wykładów są również kanony ochrony wolności i praw człowieka występujące w polskim systemie prawa. Wykłady mają na celu nie tylko zdefiniowanie występujących standardów normatywnych, ale także analizę praktycznych mechanizmów egzekwowania poszczególnych gwarancji.

Literatura:

obowiązkowa:

1) Brzozowski W., Krzywoń A., Wiącek M., Prawa Człowieka, Warszawa 2018;

2) Banaszak B., Bisztyga A., Complak K., Jabłoński M. Wieruzewski R., Wójtowicz K., System ochrony praw człowieka, Kraków 2003;

3) Gronowska B., i inni, Prawa człowieka i ich ochrona, Toruń 2005;

4) Hołda Z. i inni, Prawa Człowieka. Zarys wykładu, Warszawa 2011.

Uzupełniająca:

1) Chmaj M. (red.), Wolności i prawa człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa 2016;

2) Garlicki L. (red.), Konwencja i Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, Komentarz do art. 1-18, Tom I, Warszawa 2010;

3) Garlicki L. (red.), Konwencja i Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, Komentarz do art. 19-59, Tom II, Warszawa 2010;

4) Nowicki M. A., Wokół Konwencji Europejskiej, Warszawa 2010;

5) Osiatyński W., Prawa człowieka i ich granice, Kraków 2011;

6) Wiśniewski L., Wolności i prawa jednostki oraz ich gwarancje w praktyce, Warszawa 2006.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-03-31
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Katarzyna Sobańska-Laskowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin na ocenę
Pełny opis:

TEMATYKA PRZEDMIOTU (temat i zagadnienia poszczególnych zajęć):

Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje:

 na studiach stacjonarnych – 2 h dydaktyczne

 na studiach niestacjonarnych – 1 h dydaktyczna

(z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta)

Wprowadzenie do problematyki praw człowieka. Geneza, historia, rozwój praw człowieka.

Systemy ochrony praw człowieka (system krajowy, regionalny, międzynarodowy).

System Europejskiej Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności. Charakterystyka Konwencji i Protokołów dodatkowych.

Europejski Trybunał Praw Człowieka. Prawo do skargi indywidualnej.

Szczegółowe omówienie wybranych praw i wolności, w szczególności w świetle orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka:

a)Prawo do życia

b)Zakaz tortur, zakaz niewolnictwa i pracy przymusowej

c)Prawo do wolności i bezpieczeństwa osobistego

d)Prawo do rzetelnego procesu sądowego. Prawo do skutecznego środka odwoławczego.

e)Prawo do poszanowania życia prywatnego.

f)Prawo do poszanowania życia rodzinnego i prawo do zawarcia małżeństwa.

g)Wolność myśli sumienia i wyznania. Wolność wyrażania opinii.

h)Wolność zgromadzania się i stowarzyszania się.

EFEKTY KSZTAŁCENIA:

Student po zakończeniu kursu: ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KIERUNKOWYCH:

w zakresie wiedzy:

W pogłębionym stopniu zna i rozumie rolę praw człowieka we współczesnym społeczeństwie.

W pogłębionym stopniu zna i rozumie terminologię właściwą prawom człowieka.

W pogłębionym stopniu zna i rozumie pracy tworzenia się nowych praw człowieka (nowych generacji praw człowieka). K_W01

K_W02

K_W07

w zakresie umiejętności:

Potrafi wyjaśnić wpływ praw człowieka na normy społeczne.

Potrafi ocenić poziom przestrzegania praw człowieka w kontekście założeń teoretycznych polskiego porządku prawnego.

Potrafi dokonywać oceny i konkretyzacji określonych przypadków z punktu widzenia ochrony praw człowieka.

Potrafi formułować tezy badawcze związane z przestrzeganiem praw człowieka. K_U01

K_U02

K_U05

K_U07

w zakresie kompetencji społecznych:

Jest gotowy do aktualizowania swojej wiedzy w związku ze zmieniającymi się realiami praw człowieka. K_K01

FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny)

metody kryteria oceny

Egzamin/ zaliczenie na ocenę

egzamin Egzamin w formie testu Oceniana jest prawidłowość odpowiedzi na pytania.

kolokwium Zaliczenie pisemne w formie testowej Oceniana jest prawidłowość odpowiedzi na pytania.

praca domowa Ustna prezentacja opracowania wyroku Oceniana jest wartość merytoryczna i spójność wypowiedzi

aktywność na zajęciach - -

obecność na zajęciach - -

inne: - -

METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

w zakresie wiedzy Egzamin, kolokwium, praca domowa

w zakresie umiejętności Egzamin, kolokwium, praca domowa

w zakresie kompetencji społecznych Ocena obowiązkowości, zaangażowania, aktywności

i samodzielności studentów w czasie zajęć.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA:

Obowiązkowa:

Garlicki L. (red.), Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, Komentarz do art. 1-18, Tom I, Warszawa 2010, (w zakresie omawianym na zajęciach);

Garlicki L. (red.), Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, Komentarz do art. 19-59, Tom II, Warszawa 2010, (w zakresie omawianym na zajęciach);

Materiały dostępne na oficjalnej stronie internetowej Europejskiego Trybunału Praw Człowieka:

www.echr.coe.int

Chmaj M. (red.), Wolności i prawa człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej, Warszawa 2016;

Hołda Z. i in., Prawa człowieka. Zarys wykładu, Warszawa 2011;

Gronowska B. i in., Prawa człowieka i ich ochrona, Toruń 2005.

Uzupełniająca:

Osiatyński W., Prawa człowieka i ich granice, Kraków 2011;

Nowicki M. A., Wokół Konwencji Europejskiej, Warszawa 2010;

Kuźniar R., Prawa człowieka, (rozdział I, II, III), Warszawa 2008;

Freeman M., Prawa człowieka, Warszawa 2007;

Wiśniewski L., Wolności i prawa jednostki oraz ich gwarancje w praktyce, Warszawa 2006;

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-18
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Katarzyna Sobańska-Laskowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

TEMATYKA PRZEDMIOTU (temat i zagadnienia poszczególnych zajęć):

Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje:

 na studiach stacjonarnych – 2 h dydaktyczne

 na studiach niestacjonarnych – 1 h dydaktyczna

(z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta)

Wykłady:

Wprowadzenie do problematyki praw człowieka. Geneza, historia, rozwój praw człowieka.

Systemy ochrony praw człowieka (system krajowy, regionalny, międzynarodowy).

System Europejskiej Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności. Charakterystyka Konwencji i Protokołów dodatkowych.

Europejski Trybunał Praw Człowieka. Prawo do skargi indywidualnej.

Ćwiczenia:

Szczegółowe omówienie wybranych praw i wolności, w szczególności w świetle orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka:

a)Prawo do życia

b)Zakaz tortur, zakaz niewolnictwa i pracy przymusowej

c)Prawo do wolności i bezpieczeństwa osobistego

d)Prawo do rzetelnego procesu sądowego. Prawo do skutecznego środka odwoławczego.

e)Prawo do poszanowania życia prywatnego.

f)Prawo do poszanowania życia rodzinnego i prawo do zawarcia małżeństwa.

g)Wolność myśli sumienia i wyznania. Wolność wyrażania opinii.

h)Wolność zgromadzania się i stowarzyszania się.

EFEKTY KSZTAŁCENIA:

Student po zakończeniu kursu: ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KIERUNKOWYCH:

w zakresie wiedzy:

W pogłębionym stopniu zna i rozumie rolę praw człowieka we współczesnym społeczeństwie.

W pogłębionym stopniu zna i rozumie terminologię właściwą prawom człowieka.

W pogłębionym stopniu zna i rozumie pracy tworzenia się nowych praw człowieka (nowych generacji praw człowieka).

K_W01

K_W02

K_W07

w zakresie umiejętności:

Potrafi wyjaśnić wpływ praw człowieka na normy społeczne.

Potrafi ocenić poziom przestrzegania praw człowieka w kontekście założeń teoretycznych polskiego porządku prawnego.

Potrafi dokonywać oceny i konkretyzacji określonych przypadków z punktu widzenia ochrony praw człowieka.

Potrafi formułować tezy badawcze związane z przestrzeganiem praw człowieka.

K_U01

K_U02

K_U05

K_U07

w zakresie kompetencji społecznych:

Jest gotowy do aktualizowania swojej wiedzy w związku ze zmieniającymi się realiami praw człowieka.

K_K01

FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny)

metody kryteria oceny

Egzamin/ zaliczenie na ocenę

Egzamin w formie testu Oceniana jest prawidłowość odpowiedzi na pytania.

kolokwium Zaliczenie pisemne w formie testowej Oceniana jest prawidłowość odpowiedzi na pytania.

praca domowa Ustna prezentacja opracowania wyroku Oceniana jest wartość merytoryczna i spójność wypowiedzi

-

METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

w zakresie wiedzy Egzamin, kolokwium, praca domowa

w zakresie umiejętności Egzamin, kolokwium, praca domowa

w zakresie kompetencji społecznych Ocena obowiązkowości, zaangażowania, aktywności

i samodzielności studentów w czasie zajęć.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA:

Obowiązkowa:

1) Brzozowski W., Krzywoń A., Wiącek M., Prawa Człowieka, Warszawa 2021;

2) Banaszak B., Bisztyga A., Complak K., Jabłoński M. Wieruzewski R., Wójtowicz K., System ochrony praw człowieka, Kraków 2003;

3) Gronowska B., i inni, Prawa człowieka i ich ochrona, Toruń 2005;

4) Hołda Z. i inni, Prawa Człowieka. Zarys wykładu, Warszawa 2011.

Uzupełniająca:

1) Chmaj M. (red.), Wolności i prawa człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa 2016;

2) Garlicki L. (red.), Konwencja i Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, Komentarz do art. 1-18, Tom I, Warszawa 2010;

3) Garlicki L. (red.), Konwencja i Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, Komentarz do art. 19-59, Tom II, Warszawa 2010;

4) Nowicki M. A., Wokół Konwencji Europejskiej, Warszawa 2010;

5) Osiatyński W., Prawa człowieka i ich granice, Kraków 2011;

6) Wiśniewski L., Wolności i prawa jednostki oraz ich gwarancje w praktyce, Warszawa 2006.

7) Hauser A. Prawo jednostki do sądu europejskiego, Warszawa 2017

8) Drzewicki K., Gałka K., Gronowska B., Jasiński W., Jasudowicz T., Kamiński I., Masło K., Morawska E., Wąsek-Wiaderek M., Polska przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka. Sprawy wiodące: sprawa Kudła przeciwko Polsce z 2000 r.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Katarzyna Sobańska-Laskowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN:

Wykłady:

1. Idea praw człowieka, generacje praw człowieka, podmioty oraz adresaci praw człowieka, zjawisko tzw. efektu mrożącego, klauzule limitacyjne (2h/2h),

2. Uniwersalny system praw człowieka - Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, Pakty i najważniejsze Konwencje ONZ (2h/2h)

3. Regionalne systemy praw człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem europejskiego, w tym zasady wnoszenia skarg do ETPC (2h/2h)

4. Krajowy system praw człowieka (sądy, trybunały, instytucje rzecznicze: RPO, RPD, RMiSP, RF, PUODO, RPP, rzecznicy konsumentów) (2h – tylko ST)

5. Ochrona praw osób z niepełnosprawnościami w oparciu o Konwencję ONZ, zagadnienie dostępności (2h – tylko ST, jako wstęp do ćwiczeń)

Ćwiczenia:

1. godność człowieka, prawo do życia (2h/2h)

2. zakaz tortur, nieludzkiego i poniżającego karania lub traktowania (2h/2h)

3. prawo do prywatności - autonomia człowieka, prawo do ochrony czci i dobrego imienia, ochrona danych osobowych (2h/1h)

4. prawo do prywatności – prawo do życia rodzinnego, tożsamość osobistej, tajemnica korespondencji, ochrona miru domowego (2h/1h)

5. Ochrona praw osób z niepełnosprawnościami w oparciu o Konwencję ONZ, zagadnienie dostępności z perspektywy praktycznej, czyli prawa osób z niepełnosprawnościami w kontaktach z administracją publiczną oraz wymiarem sprawiedliwości (2h – tylko ST)

6. wolność osobista i prawo do rzetelnego procesu oraz prawa osób zatrzymanych (2h – tylko ST)

7. wolność myśli, sumienia, światopoglądu i religii (2h/2h)

8. wolność słowa (2h/1h)

9. wolność zgromadzeń i zrzeszania się (2h/1h)

podstawy prawa antydyskryminacyjnego (2h – tylko ST)

EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe):

Student po zakończeniu kursu: ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KIERUNKOWYCH:

w zakresie wiedzy: zna i rozumie

W pogłębionym stopniu zna i rozumie rolę praw człowieka we współczesnym społeczeństwie.

W pogłębionym stopniu zna i rozumie terminologię właściwą prawom człowieka.

W pogłębionym stopniu zna i rozumie proces tworzenia się nowych praw człowieka (nowych generacji praw człowieka). P_W01

P_W02

P_W07

w zakresie umiejętności: potrafi

Potrafi wyjaśnić wpływ praw człowieka na normy społeczne.

Potrafi ocenić poziom przestrzegania praw człowieka w kontekście założeń teoretycznych polskiego porządku prawnego.

Potrafi dokonywać oceny i konkretyzacji określonych przypadków z punktu widzenia ochrony praw człowieka.

Potrafi formułować tezy badawcze związane z przestrzeganiem praw człowieka. P_U01

P_U02

P_U05

P_U07

w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do

Jest gotowy do aktualizowania swojej wiedzy w związku ze zmieniającymi się realiami praw człowieka. P_K01

FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny)

metody kryteria oceny

Zaliczenie na ocenę / zaliczenie na ocenę

egzamin -

kolokwium Zaliczenie wykładów polega na sporządzeniu, w oparciu o wszelkie dostępne źródła (literatura obowiązkowa, literatura uzupełniająca, artykuły i publikacje prasowe), pisemnego opracowania 6 zagadnień.

Ocena uzależniona jest od udzielenia odpowiedzi na każde z zagadnień oraz stopnia wyczerpania tematu. Za każdą odpowiedź można uzyskać od 1-3 punktów.

Skala oceń:

0-8,5 ndst

9-10 dst

10,5-11,5 dst+

12-13 db

13,5-16 db+

16,5-18 bdb

Ocena końcowa z wykładów może zostać podniesiona o za aktywność podczas zajęć oraz 100% obecność na zajęciach.

Uzyskanie oceny pozytywnej oznacza, że student w stopniu co najmniej w dostatecznym, minimalnym wymaganym:

a) poznał i zrozumiał zakres wiedzy wyznaczony przez prowadzącego przedmiot nauczyciela akademickiego w sylabusie, prezentowany podczas zajęć i wskazany w literaturze zalecanej jako obowiązkowa i uzupełniająca;

b) zdobył umiejętności, pozwalające na praktyczne zastosowanie wiedzy w rozwiązywaniu podstawowych problemów, związanych z tematyką zajęć, w szczególności w zakresie pozyskiwania danych, analizy, oceny wybranych zjawisk;

c) osiągnął określone kompetencje społeczne.

Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie obowiązkowej obecności na zajęciach a także na podstawie pracy pisemnej zawierającej syntetyczne (max 3-6 stron maszynopisu, czcionka 12 pkt, 1,5 pkt odstępu) omówienie jednej z podanych do wyboru wolności lub prawa człowieka ze sfery gospodarczej, społecznej lub kulturalnej wraz z dopuszczalnymi jej ograniczeniami.

Ocena uzależniona jest od stopnia wyczerpania tematu.

Na podwyższenie oceny z ćwiczeń może wpłynąć aktywność podczas zajęć, a także 100% obecność na zajęciach.

praca domowa Przygotowywanie się do zajęć między innymi poprzez lekturę wybranej literatury dodatkowej w zakresie objętym zajęciami.

aktywność na zajęciach Udział w dyskusjach, wygłaszanie własnych opinii i poglądów.

Oceniana będzie wiedza, spójność wypowiedzi, sposób zaprezentowania tezy i umiejętność argumentowania swoich twierdzeń. Aktywny udział w zajęciach może prowadzić do podniesienia oceny końcowej o pół stopnia.

obecność na zajęciach Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. Nieobecność na ćwiczeniach należy usprawiedliwić. Nieobecności przekraczające 50% będą równoznaczne z niezaliczeniem ćwiczeń.

100% obecności może wpłynąć na podniesienie oceny końcowej.

inne: jakie? -

METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

w zakresie wiedzy Prace pisemne

w zakresie umiejętności zadanie problemowe (kazusy) rozwiązywane podczas ćwiczeń, udział w dyskusji

w zakresie kompetencji społecznych Ocena postawy studenta, w tym: przygotowanie do zajęć, zaangażowanie i aktywność

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA:

Obowiązkowa:

1) Brzozowski W., Krzywoń A., Wiącek M., Prawa Człowieka, Warszawa 2021;

2) Banaszak B., Bisztyga A., Complak K., Jabłoński M. Wieruzewski R., Wójtowicz K., System ochrony praw człowieka, Kraków 2003;

3) Gronowska B., i inni, Prawa człowieka i ich ochrona, Toruń 2005;

4) Hołda Z. i inni, Prawa Człowieka. Zarys wykładu, Warszawa 2011.

Uzupełniająca:

1) Chmaj M. (red.), Wolności i prawa człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa 2016;

2) Garlicki L. (red.), Konwencja i Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, Komentarz do art. 1-18, Tom I, Warszawa 2010;

3) Garlicki L. (red.), Konwencja i Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, Komentarz do art. 19-59, Tom II, Warszawa 2010;

4) Nowicki M. A., Wokół Konwencji Europejskiej, Warszawa 2010;

5) Osiatyński W., Prawa człowieka i ich granice, Kraków 2011;

6) Wiśniewski L., Wolności i prawa jednostki oraz ich gwarancje w praktyce, Warszawa 2006.

7) Hauser A. Prawo jednostki do sądu europejskiego, Warszawa 2017

8) Drzewicki K., Gałka K., Gronowska B., Jasiński W., Jasudowicz T., Kamiński I., Masło K., Morawska E., Wąsek-Wiaderek M., Polska przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka. Sprawy wiodące: sprawa Kudła przeciwko Polsce z 2000 r.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Katarzyna Sobańska-Laskowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin na ocenę
Pełny opis:

TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN:

Wykłady:

1. Idea praw człowieka, generacje praw człowieka, podmioty oraz adresaci praw człowieka, zjawisko tzw. efektu mrożącego, klauzule limitacyjne (2h/2h),

2. Uniwersalny system praw człowieka - Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, Pakty i najważniejsze Konwencje ONZ (2h/2h)

3. Regionalne systemy praw człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem europejskiego, w tym zasady wnoszenia skarg do ETPC (2h/2h)

4. Krajowy system praw człowieka (sądy, trybunały, instytucje rzecznicze: RPO, RPD, RMiSP, RF, PUODO, RPP, rzecznicy konsumentów) (2h – tylko ST)

5. Ochrona praw osób z niepełnosprawnościami w oparciu o Konwencję ONZ, zagadnienie dostępności (2h – tylko ST, jako wstęp do ćwiczeń)

Ćwiczenia:

1. godność człowieka, prawo do życia (2h/2h)

2. zakaz tortur, nieludzkiego i poniżającego karania lub traktowania (2h/2h)

3. prawo do prywatności - autonomia człowieka, prawo do ochrony czci i dobrego imienia, ochrona danych osobowych (2h/1h)

4. prawo do prywatności – prawo do życia rodzinnego, tożsamość osobistej, tajemnica korespondencji, ochrona miru domowego (2h/1h)

5. Ochrona praw osób z niepełnosprawnościami w oparciu o Konwencję ONZ, zagadnienie dostępności z perspektywy praktycznej, czyli prawa osób z niepełnosprawnościami w kontaktach z administracją publiczną oraz wymiarem sprawiedliwości (2h – tylko ST)

6. wolność osobista i prawo do rzetelnego procesu oraz prawa osób zatrzymanych (2h – tylko ST)

7. wolność myśli, sumienia, światopoglądu i religii (2h/2h)

8. wolność słowa (2h/1h)

9. wolność zgromadzeń i zrzeszania się (2h/1h)

podstawy prawa antydyskryminacyjnego (2h – tylko ST)

EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe):

Student po zakończeniu kursu:

w zakresie wiedzy: zna i rozumie

W pogłębionym stopniu zna i rozumie rolę praw człowieka we współczesnym społeczeństwie.

W pogłębionym stopniu zna i rozumie terminologię właściwą prawom człowieka.

W pogłębionym stopniu zna i rozumie proces tworzenia się nowych praw człowieka (nowych generacji praw człowieka).

P_W01

P_W02

P_W07

w zakresie umiejętności: potrafi

Potrafi wyjaśnić wpływ praw człowieka na normy społeczne.

Potrafi ocenić poziom przestrzegania praw człowieka w kontekście założeń teoretycznych polskiego porządku prawnego.

Potrafi dokonywać oceny i konkretyzacji określonych przypadków z punktu widzenia ochrony praw człowieka.

Potrafi formułować tezy badawcze związane z przestrzeganiem praw człowieka.

P_U01

P_U02

P_U05

P_U07

w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do

Jest gotowy do aktualizowania swojej wiedzy w związku ze zmieniającymi się realiami praw człowieka.

P_K01

FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU:

Zaliczenie wykładów polega na sporządzeniu, w oparciu o wszelkie dostępne źródła (literatura obowiązkowa, literatura uzupełniająca, artykuły i publikacje prasowe), pisemnego opracowania 6 zagadnień.

Ocena uzależniona jest od udzielenia odpowiedzi na każde z zagadnień oraz stopnia wyczerpania tematu. Za każdą odpowiedź można uzyskać od 1-3 punktów.

Skala oceń:

0-8,5 ndst

9-10 dst

10,5-11,5 dst+

12-13 db

13,5-16 db+

16,5-18 bdb

Ocena końcowa z wykładów może zostać podniesiona o za aktywność podczas zajęć oraz 100% obecność na zajęciach.

Uzyskanie oceny pozytywnej oznacza, że student w stopniu co najmniej w dostatecznym, minimalnym wymaganym:

a) poznał i zrozumiał zakres wiedzy wyznaczony przez prowadzącego przedmiot nauczyciela akademickiego w sylabusie, prezentowany podczas zajęć i wskazany w literaturze zalecanej jako obowiązkowa i uzupełniająca;

b) zdobył umiejętności, pozwalające na praktyczne zastosowanie wiedzy w rozwiązywaniu podstawowych problemów, związanych z tematyką zajęć, w szczególności w zakresie pozyskiwania danych, analizy, oceny wybranych zjawisk;

c) osiągnął określone kompetencje społeczne.

Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie obowiązkowej obecności na zajęciach a także na podstawie pracy pisemnej zawierającej syntetyczne (max 3-6 stron maszynopisu, czcionka 12 pkt, 1,5 pkt odstępu) omówienie jednej z podanych do wyboru wolności lub prawa człowieka ze sfery gospodarczej, społecznej lub kulturalnej wraz z dopuszczalnymi jej ograniczeniami.

Ocena uzależniona jest od stopnia wyczerpania tematu.

Na podwyższenie oceny z ćwiczeń może wpłynąć aktywność podczas zajęć, a także 100% obecność na zajęciach.

Praca domowa Przygotowywanie się do zajęć między innymi poprzez lekturę wybranej literatury dodatkowej w zakresie objętym zajęciami.

Aktywność na zajęciach Udział w dyskusjach, wygłaszanie własnych opinii i poglądów.

Oceniana będzie wiedza, spójność wypowiedzi, sposób zaprezentowania tezy i umiejętność argumentowania swoich twierdzeń. Aktywny udział w zajęciach może prowadzić do podniesienia oceny końcowej o pół stopnia.

Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. Nieobecność na ćwiczeniach należy usprawiedliwić. Nieobecności przekraczające 50% będą równoznaczne z niezaliczeniem ćwiczeń.

100% obecności może wpłynąć na podniesienie oceny końcowej.

-

METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

w zakresie wiedzy Prace pisemne

w zakresie umiejętności zadanie problemowe (kazusy) rozwiązywane podczas ćwiczeń, udział w dyskusji

w zakresie kompetencji społecznych Ocena postawy studenta, w tym: przygotowanie do zajęć, zaangażowanie i aktywność

Literatura:

1) Brzozowski W., Krzywoń A., Wiącek M., Prawa Człowieka, Warszawa 2021;

2) Banaszak B., Bisztyga A., Complak K., Jabłoński M. Wieruzewski R., Wójtowicz K., System ochrony praw człowieka, Kraków 2003;

3) Gronowska B., i inni, Prawa człowieka i ich ochrona, Toruń 2005;

4) Hołda Z. i inni, Prawa Człowieka. Zarys wykładu, Warszawa 2011.

Uzupełniająca:

1) Chmaj M. (red.), Wolności i prawa człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa 2016;

2) Garlicki L. (red.), Konwencja i Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, Komentarz do art. 1-18, Tom I, Warszawa 2010;

3) Garlicki L. (red.), Konwencja i Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, Komentarz do art. 19-59, Tom II, Warszawa 2010;

4) Nowicki M. A., Wokół Konwencji Europejskiej, Warszawa 2010;

5) Osiatyński W., Prawa człowieka i ich granice, Kraków 2011;

6) Wiśniewski L., Wolności i prawa jednostki oraz ich gwarancje w praktyce, Warszawa 2006.

7) Hauser A. Prawo jednostki do sądu europejskiego, Warszawa 2017

8) Drzewicki K., Gałka K., Gronowska B., Jasiński W., Jasudowicz T., Kamiński I., Masło K., Morawska E., Wąsek-Wiaderek M., Polska przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka. Sprawy wiodące: sprawa Kudła przeciwko Polsce z 2000 r.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin na ocenę
Pełny opis:

TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN:

Wykłady:

1. Idea praw człowieka, generacje praw człowieka, podmioty oraz adresaci praw człowieka, zjawisko tzw. efektu mrożącego, klauzule limitacyjne (2h/2h),

2. Uniwersalny system praw człowieka - Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, Pakty i najważniejsze Konwencje ONZ (2h/2h)

3. Regionalne systemy praw człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem europejskiego, w tym zasady wnoszenia skarg do ETPC (2h/2h)

4. Krajowy system praw człowieka (sądy, trybunały, instytucje rzecznicze: RPO, RPD, RMiSP, RF, PUODO, RPP, rzecznicy konsumentów) (2h – tylko ST)

5. Ochrona praw osób z niepełnosprawnościami w oparciu o Konwencję ONZ, zagadnienie dostępności (2h – tylko ST, jako wstęp do ćwiczeń)

Ćwiczenia:

1. godność człowieka, prawo do życia (2h/2h)

2. zakaz tortur, nieludzkiego i poniżającego karania lub traktowania (2h/2h)

3. prawo do prywatności - autonomia człowieka, prawo do ochrony czci i dobrego imienia, ochrona danych osobowych (2h/1h)

4. prawo do prywatności – prawo do życia rodzinnego, tożsamość osobistej, tajemnica korespondencji, ochrona miru domowego (2h/1h)

5. Ochrona praw osób z niepełnosprawnościami w oparciu o Konwencję ONZ, zagadnienie dostępności z perspektywy praktycznej, czyli prawa osób z niepełnosprawnościami w kontaktach z administracją publiczną oraz wymiarem sprawiedliwości (2h – tylko ST)

6. wolność osobista i prawo do rzetelnego procesu oraz prawa osób zatrzymanych (2h – tylko ST)

7. wolność myśli, sumienia, światopoglądu i religii (2h/2h)

8. wolność słowa (2h/1h)

9. wolność zgromadzeń i zrzeszania się (2h/1h)

podstawy prawa antydyskryminacyjnego (2h – tylko ST)

EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe):

Student po zakończeniu kursu:

w zakresie wiedzy: zna i rozumie

W pogłębionym stopniu zna i rozumie rolę praw człowieka we współczesnym społeczeństwie.

W pogłębionym stopniu zna i rozumie terminologię właściwą prawom człowieka.

W pogłębionym stopniu zna i rozumie proces tworzenia się nowych praw człowieka (nowych generacji praw człowieka).

P_W01

P_W02

P_W07

w zakresie umiejętności: potrafi

Potrafi wyjaśnić wpływ praw człowieka na normy społeczne.

Potrafi ocenić poziom przestrzegania praw człowieka w kontekście założeń teoretycznych polskiego porządku prawnego.

Potrafi dokonywać oceny i konkretyzacji określonych przypadków z punktu widzenia ochrony praw człowieka.

Potrafi formułować tezy badawcze związane z przestrzeganiem praw człowieka.

P_U01

P_U02

P_U05

P_U07

w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do

Jest gotowy do aktualizowania swojej wiedzy w związku ze zmieniającymi się realiami praw człowieka.

P_K01

FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU:

Zaliczenie wykładów polega na sporządzeniu, w oparciu o wszelkie dostępne źródła (literatura obowiązkowa, literatura uzupełniająca, artykuły i publikacje prasowe), pisemnego opracowania 6 zagadnień.

Ocena uzależniona jest od udzielenia odpowiedzi na każde z zagadnień oraz stopnia wyczerpania tematu. Za każdą odpowiedź można uzyskać od 1-3 punktów.

Skala oceń:

0-8,5 ndst

9-10 dst

10,5-11,5 dst+

12-13 db

13,5-16 db+

16,5-18 bdb

Ocena końcowa z wykładów może zostać podniesiona o za aktywność podczas zajęć oraz 100% obecność na zajęciach.

Uzyskanie oceny pozytywnej oznacza, że student w stopniu co najmniej w dostatecznym, minimalnym wymaganym:

a) poznał i zrozumiał zakres wiedzy wyznaczony przez prowadzącego przedmiot nauczyciela akademickiego w sylabusie, prezentowany podczas zajęć i wskazany w literaturze zalecanej jako obowiązkowa i uzupełniająca;

b) zdobył umiejętności, pozwalające na praktyczne zastosowanie wiedzy w rozwiązywaniu podstawowych problemów, związanych z tematyką zajęć, w szczególności w zakresie pozyskiwania danych, analizy, oceny wybranych zjawisk;

c) osiągnął określone kompetencje społeczne.

Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie obowiązkowej obecności na zajęciach a także na podstawie pracy pisemnej zawierającej syntetyczne (max 3-6 stron maszynopisu, czcionka 12 pkt, 1,5 pkt odstępu) omówienie jednej z podanych do wyboru wolności lub prawa człowieka ze sfery gospodarczej, społecznej lub kulturalnej wraz z dopuszczalnymi jej ograniczeniami.

Ocena uzależniona jest od stopnia wyczerpania tematu.

Na podwyższenie oceny z ćwiczeń może wpłynąć aktywność podczas zajęć, a także 100% obecność na zajęciach.

Praca domowa Przygotowywanie się do zajęć między innymi poprzez lekturę wybranej literatury dodatkowej w zakresie objętym zajęciami.

Aktywność na zajęciach Udział w dyskusjach, wygłaszanie własnych opinii i poglądów.

Oceniana będzie wiedza, spójność wypowiedzi, sposób zaprezentowania tezy i umiejętność argumentowania swoich twierdzeń. Aktywny udział w zajęciach może prowadzić do podniesienia oceny końcowej o pół stopnia.

Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. Nieobecność na ćwiczeniach należy usprawiedliwić. Nieobecności przekraczające 50% będą równoznaczne z niezaliczeniem ćwiczeń.

100% obecności może wpłynąć na podniesienie oceny końcowej.

-

METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

w zakresie wiedzy Prace pisemne

w zakresie umiejętności zadanie problemowe (kazusy) rozwiązywane podczas ćwiczeń, udział w dyskusji

w zakresie kompetencji społecznych Ocena postawy studenta, w tym: przygotowanie do zajęć, zaangażowanie i aktywność

Literatura:

1) Brzozowski W., Krzywoń A., Wiącek M., Prawa Człowieka, Warszawa 2021;

2) Banaszak B., Bisztyga A., Complak K., Jabłoński M. Wieruzewski R., Wójtowicz K., System ochrony praw człowieka, Kraków 2003;

3) Gronowska B., i inni, Prawa człowieka i ich ochrona, Toruń 2005;

4) Hołda Z. i inni, Prawa Człowieka. Zarys wykładu, Warszawa 2011.

Uzupełniająca:

1) Chmaj M. (red.), Wolności i prawa człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa 2016;

2) Garlicki L. (red.), Konwencja i Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, Komentarz do art. 1-18, Tom I, Warszawa 2010;

3) Garlicki L. (red.), Konwencja i Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, Komentarz do art. 19-59, Tom II, Warszawa 2010;

4) Nowicki M. A., Wokół Konwencji Europejskiej, Warszawa 2010;

5) Osiatyński W., Prawa człowieka i ich granice, Kraków 2011;

6) Wiśniewski L., Wolności i prawa jednostki oraz ich gwarancje w praktyce, Warszawa 2006.

7) Hauser A. Prawo jednostki do sądu europejskiego, Warszawa 2017

8) Drzewicki K., Gałka K., Gronowska B., Jasiński W., Jasudowicz T., Kamiński I., Masło K., Morawska E., Wąsek-Wiaderek M., Polska przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka. Sprawy wiodące: sprawa Kudła przeciwko Polsce z 2000 r.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-3 (2023-09-29)