Prawo rzymskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101DJ12PRZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prawo rzymskie |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Główne założenia i cele dotyczą zapoznania studenta z przedmiotem ,,Prawo rzymskie”. Mimo iż tematyka dotyczy zagadnień z okresu starożytności oraz wczesnego średniowiecza to wypracowane wówczas zagadnienia z zakresu prawa osobowego, spadkowego, rzeczowego, zobowiązań stanowią fundament współczesnego prawa cywilnego. Wiele definicji oraz głównych założeń prawnych wykształconych w tym okresie funkcjonuje do dnia dzisiejszego w obrocie cywilnym. Głównym celem nauki przedmiotu ,,Prawo rzymskie” jest przygotowanie studenta do nauki prawa cywilnego. |
Pełny opis: |
Celem zajęć (ćwiczenia i wykłady) jest zapoznanie studenta z najważniejszymi zagadnieniami z zakresu przedmiotu ,,Prawo rzymskie”. W ramach prowadzonych zajęć są omawiane zagadnienia z zakresu źródeł prawa rzymskiego; kwestie z prawa osobowego w postaci zdolności prawnej i zdolności do czynności prawnych; prawa rodzinnego w postaci prawa małżeńskiego, władzy ojcowskiej oraz opieki i kurateli; prawa rzeczowego w przedmiocie rzeczy i rodzajów władztwa nad rzeczami, prawa własności, jak i prawa na rzeczy cudzej; zobowiązań w postaci ich ogólnych cech, powstania poszczególnych zobowiązań (kontrakty i pacta, zobowiązania jak gdyby z kontraktu zobowiązania z deliktu i jak gdyby z deliktu, oraz zobowiązań zaciągniętych przez osoby alieni iuris i odpowiedzialności wyrządzonej przez zwierzęta) oraz umocnienia, przeniesienia i umorzenia zobowiązań; prawa spadkowego w postaci głównych założeń spadku i jego konstrukcji, powołania do spadku, nabycia spadku i jego skutków, oraz najważniejszych założeń procesu rzymskiego procesu cywilnego (proces legislacyjny, formułkowy i kognicyjny) jak też ochrony pozaprocesowej. Ponadto zajęcia z zakresu Prawa rzymskiego mają za zadanie przygotować studenta do przyszłej edukacji z zakresu prawa cywilnego. |
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. K. Kolańczyk ,,Prawo rzymskie”, Warszawa 1976. 2. K. Kolańczyk ,,Prawo rzymskie”, Warszawa 2000 . 3. K. Kolańczyk ,,Prawo rzymskie”, Warszawa 2005 . 4. M. Zabłocka, W. Wołodkiewicz, ,,Prawo rzymskie – instytucje”, Warszawa 2001. 5. E. Szymoszek, I. Żeber, ,,Prawo rzymskie”, Wrocław 2005, Uzupełniająca: 6. T. Palmirski, J. Reczyński, ,,Prawo rzymskie, praktyczny przewodnik do nauki przedmiotu”, Kraków 2005, 7. W. Rozwadowski, ,,Prawo rzymskie – zarys wykładu wraz z wyborem źródeł”, Poznań 1992. 8. A. Gacka-Asiewicz ,,Prawo rzymskie w pigułce”, Warszawa 2013. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-15 - 2018-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Barbara Pawełko-Czajka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-23 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Fiktus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin na ocenę |
|
Pełny opis: |
TEMATYKA PRZEDMIOTU (temat i zagadnienia poszczególnych zajęć): Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje: na studiach stacjonarnych – 2 h dydaktyczne na studiach niestacjonarnych – 1 h dydaktyczna (z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta) 1. Źródła prawa rzymskiego 2. Prawo osobowe: zdolność prawna i zdolność do czynności prawnych 3. Prawo rodzinne: prawo małżeńskie 4. Prawo rodzinne: władza ojcowska oraz opieka i kuratela 5. Prawo rzeczowe: rzeczy i władztwa nad rzeczami, 6. Prawo rzeczowe: prawo własności, 7. Prawo rzeczowe: prawo na rzeczy cudzej, 8. Zobowiązania: ogólne cechy i rodzaje zobowiązań, 9. Zobowiązania: powstanie zobowiązań, powstanie zobowiązań, kontrakty i pacta 10. Zobowiązania: zobowiązania jak gdyby z kontraktu oraz z deliktu i jak gdyby z deliktu, 11. Zobowiązania zaciągnięte z deliktu i jak gdyby z deliktu, zaciągnięte przez osoby alieni iuris; umocnienie, przeniesienie i umorzenie zobowiązań, 12. Prawo spadkowe: ogólne charakterystyka, powołanie do spadku, nabycie spadku i jego skutki 13. Rzymski proces cywilny (legislacyjny, formułkowy i kontraktowy wraz z ochroną procesową) EFEKTY KSZTAŁCENIA: Student po zakończeniu kursu: w zakresie wiedzy: Zna i rozumie w pogłębionym stopniu znaczenie prawa rzymskiego dla rozwoju prawa w Europie i na świecie. Zna w pogłębionym stopniu nomenklaturę właściwą dla prawa rzymskiego. Zna w pogłębionym stopniu procesu stanowienia i stosowania prawa w prawie rzymskim. Zna metody opisu instytucji właściwych dla prawa rzymskiego. K_W01 K_W02 K_W07 K_W14 w zakresie umiejętności: Potrafi opisać związki pomiędzy prawem rzymskim a rozwojem cywilizacji starożytnej. Potrafi porównać system prawa polskiego z prawem rzymskim. Potrafi opisać ewolucję prawa rzymskiego na przestrzeni wieków. Potrafi opisywać zjawiska znane prawu rzymskiemu. K_U01 K_U02 K_U03 K_U07 w zakresie kompetencji społecznych: Jest gotowy do rozwijania swojej wiedzy z zakresu systemów prawa starożytnego. Jest gotowy do właściwej organizacji pracy przy badaniu ewolucji systemów prawa. Bazując na regulacjach prawa rzymskiego zna podstawowe zasady funkcjonowania w grupach opartych o równą pozycję ich uczestników. K_K01 K_K03 K_K08 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny) Egzamin ustny Podczas egzaminu student odpowiada na trzy postawione mu pytania. Za każde pytanie można otrzymać 3 punkty. Uzyskanie min. 5 punktów stanowi zaliczenie przedmiotu. Podczas egzaminu oceniane jest wiedza studenta jak też jego merytoryczna wypowiedź. kolokwium Student pisemnie odpowiada na trzy postawione pytania. Za każde pytanie można otrzymać 3 punkty. Uzyskanie min. 5 punktów stanowi zaliczenie przedmiotu. Podczas kolokwium oceniane jest wiedza studenta. praca domowa Student analizuje w domu samodzielnie teksty źródłowe Jest w stanie omówić określoną instytucję prawa rzymskiego posługując się najważniejszymi przykładami zawartymi w pracach czołowych prawników starożytnego Rzymu. aktywność na zajęciach Student przedstawia opracowany przez siebie materiał źródłowy Oceniany jest sposób prezentacji jak też argumentacja stosowana przy omawianiu opracowanego tekstu źródłowego. METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: w zakresie wiedzy Egzamin ustny, kolokwium pisemne w zakresie umiejętności Wykonywanie zadań i ćwiczeń na zajęciach, indywidualnie i grupowo Obserwacja umiejętności praktycznych studenta podczas dyskusji oraz egzaminu ustnego w zakresie kompetencji społecznych Ocena postawy studenta, w tym: przygotowanie do zajęć, zaangażowanie i aktywność. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA Obowiązkowa: K. Kolańczyk ,,Prawo rzymskie”, Warszawa 2005 . M. Zabłocka, W. Wołodkiewicz, ,,Prawo rzymskie – instytucje”, Warszawa 2001. E. Szymoszek, I. Żeber, ,,Prawo rzymskie”, Wrocław 2005, Uzupełniająca: T. Palmirski, J. Reczyński, ,,Prawo rzymskie, praktyczny przewodnik do nauki przedmiotu”, Kraków 2005, W. Rozwadowski, ,,Prawo rzymskie – zarys wykładu wraz z wyborem źródeł”, Poznań 1992. A. Gacka-Asiewicz ,,Prawo rzymskie w pigułce”, Warszawa 2013. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-10 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Fiktus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin na ocenę |
|
Pełny opis: |
TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN: Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje: na studiach stacjonarnych – 2 h dydaktyczne na studiach niestacjonarnych – 1 h dydaktyczna (z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta) Wykłady: 1.Źródła prawa rzymskiego 2.Prawo osobowe: zdolność prawna i zdolność do czynności prawnych 3. Prawo rodzinne: prawo małżeńskie 4.Prawo rodzinne: władza ojcowska oraz opieka i kuratela 5.Prawo rzeczowe: rzeczy i władztwa nad rzeczami, 6.Prawo rzeczowe: prawo własności, 7.Prawo rzeczowe: prawo na rzeczy cudzej, Ćwiczenia: 1.Zobowiązania: ogólne cechy i rodzaje zobowiązań, 2.Zobowiązania: powstanie zobowiązań, powstanie zobowiązań, kontrakty i pacta 3.Zobowiązania: zobowiązania jak gdyby z kontraktu oraz z deliktu i jak gdyby z deliktu, 4.Zobowiązania zaciągnięte z deliktu i jak gdyby z deliktu, zaciągnięte przez osoby alieni iuris; umocnienie, przeniesienie i umorzenie zobowiązań, 5.Prawo spadkowe: ogólne charakterystyka, powołanie do spadku, nabycie spadku i jego skutki 6.Rzymski proces cywilny (legislacyjny, formułkowy i kontraktowy wraz z ochroną procesową) EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe): Student po zakończeniu kursu: ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KIERUNKOWYCH: w zakresie wiedzy: zna i rozumie Zna i rozumie w pogłębionym stopniu znaczenie prawa rzymskiego dla rozwoju prawa w Europie i na świecie. Zna w pogłębionym stopniu nomenklaturę właściwą dla prawa rzymskiego. Zna w pogłębionym stopniu procesu stanowienia i stosowania prawa w prawie rzymskim. Zna metody opisu instytucji właściwych dla prawa rzymskiego. K_W01 K_W02 K_W07 K_W14 w zakresie umiejętności: potrafi Potrafi opisać związki pomiędzy prawem rzymskim a rozwojem cywilizacji starożytnej. Potrafi porównać system prawa polskiego z prawem rzymskim. Potrafi opisać ewolucję prawa rzymskiego na przestrzeni wieków. Potrafi opisywać zjawiska znane prawu rzymskiemu. K_U01 K_U02 K_U03 K_U07 w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do Jest gotowy do rozwijania swojej wiedzy z zakresu systemów prawa starożytnego. Jest gotowy do właściwej organizacji pracy przy badaniu ewolucji systemów prawa. Bazując na regulacjach prawa rzymskiego zna podstawowe zasady funkcjonowania w grupach opartych o równą pozycję ich uczestników. K_K01 K_K03 K_K08 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny) metody kryteria oceny Egzamin/ zaliczenie na ocenę egzamin Egzamin ustny Podczas egzaminu student odpowiada na trzy postawione mu pytania. Za każde pytanie można otrzymać 3 punkty. Uzyskanie min. 5 punktów stanowi zaliczenie przedmiotu. Podczas egzaminu oceniane jest wiedza studenta jak też jego merytoryczna wypowiedź. kolokwium Student pisemnie odpowiada na trzy postawione pytania. Za każde pytanie można otrzymać 3 punkty. Uzyskanie min. 5 punktów stanowi zaliczenie przedmiotu. Podczas kolokwium oceniane jest wiedza studenta. praca domowa Student analizuje w domu samodzielnie teksty źródłowe. Jest w stanie omówić określoną instytucję prawa rzymskiego posługując się najważniejszymi przykładami zawartymi w pracach czołowych prawników starożytnego Rzymu. aktywność na zajęciach Student przedstawia opracowany przez siebie materiał źródłowy. Oceniany jest sposób prezentacji jak też argumentacja stosowana przy omawianiu opracowanego tekstu źródłowego. obecność na zajęciach Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. inne: jakie? - METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: w zakresie wiedzy Egzamin ustny, kolokwium pisemne w zakresie umiejętności Wykonywanie zadań i ćwiczeń na zajęciach, indywidualnie i grupowo Obserwacja umiejętności praktycznych studenta podczas dyskusji oraz egzaminu ustnego w zakresie kompetencji społecznych Ocena postawy studenta, w tym: przygotowanie do zajęć, zaangażowanie i aktywność. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA: Obowiązkowa: K. Kolańczyk ,,Prawo rzymskie”, Warszawa 2005 . M. Zabłocka, W. Wołodkiewicz, ,,Prawo rzymskie – instytucje”, Warszawa 2001. E. Szymoszek, I. Żeber, ,,Prawo rzymskie”, Wrocław 2005, Uzupełniająca: T. Palmirski, J. Reczyński, ,,Prawo rzymskie, praktyczny przewodnik do nauki przedmiotu”, Kraków 2005, W. Rozwadowski, ,,Prawo rzymskie – zarys wykładu wraz z wyborem źródeł”, Poznań 1992. A. Gacka-Asiewicz ,,Prawo rzymskie w pigułce”, Warszawa 2013. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-10 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Fiktus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin na ocenę | |
Pełny opis: |
TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN: Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje: na studiach stacjonarnych – 2 h dydaktyczne na studiach niestacjonarnych – 1 h dydaktyczna (z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta) Wykłady: 1.Źródła prawa rzymskiego 2.Prawo osobowe: zdolność prawna i zdolność do czynności prawnych 3. Prawo rodzinne: prawo małżeńskie 4.Prawo rodzinne: władza ojcowska oraz opieka i kuratela 5.Prawo rzeczowe: rzeczy i władztwa nad rzeczami, 6.Prawo rzeczowe: prawo własności, 7.Prawo rzeczowe: prawo na rzeczy cudzej, Ćwiczenia: 1.Zobowiązania: ogólne cechy i rodzaje zobowiązań, 2.Zobowiązania: powstanie zobowiązań, powstanie zobowiązań, kontrakty i pacta 3.Zobowiązania: zobowiązania jak gdyby z kontraktu oraz z deliktu i jak gdyby z deliktu, 4.Zobowiązania zaciągnięte z deliktu i jak gdyby z deliktu, zaciągnięte przez osoby alieni iuris; umocnienie, przeniesienie i umorzenie zobowiązań, 5.Prawo spadkowe: ogólne charakterystyka, powołanie do spadku, nabycie spadku i jego skutki 6.Rzymski proces cywilny (legislacyjny, formułkowy i kontraktowy wraz z ochroną procesową) EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe): Student po zakończeniu kursu: ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KIERUNKOWYCH: w zakresie wiedzy: zna i rozumie Zna i rozumie w pogłębionym stopniu znaczenie prawa rzymskiego dla rozwoju prawa w Europie i na świecie. Zna w pogłębionym stopniu nomenklaturę właściwą dla prawa rzymskiego. Zna w pogłębionym stopniu procesu stanowienia i stosowania prawa w prawie rzymskim. Zna metody opisu instytucji właściwych dla prawa rzymskiego. K_W01 K_W02 K_W07 K_W14 w zakresie umiejętności: potrafi Potrafi opisać związki pomiędzy prawem rzymskim a rozwojem cywilizacji starożytnej. Potrafi porównać system prawa polskiego z prawem rzymskim. Potrafi opisać ewolucję prawa rzymskiego na przestrzeni wieków. Potrafi opisywać zjawiska znane prawu rzymskiemu. K_U01 K_U02 K_U03 K_U07 w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do Jest gotowy do rozwijania swojej wiedzy z zakresu systemów prawa starożytnego. Jest gotowy do właściwej organizacji pracy przy badaniu ewolucji systemów prawa. Bazując na regulacjach prawa rzymskiego zna podstawowe zasady funkcjonowania w grupach opartych o równą pozycję ich uczestników. K_K01 K_K03 K_K08 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny) metody kryteria oceny Egzamin/ zaliczenie na ocenę egzamin Egzamin ustny Podczas egzaminu student odpowiada na trzy postawione mu pytania. Za każde pytanie można otrzymać 3 punkty. Uzyskanie min. 5 punktów stanowi zaliczenie przedmiotu. Podczas egzaminu oceniane jest wiedza studenta jak też jego merytoryczna wypowiedź. kolokwium Student pisemnie odpowiada na trzy postawione pytania. Za każde pytanie można otrzymać 3 punkty. Uzyskanie min. 5 punktów stanowi zaliczenie przedmiotu. Podczas kolokwium oceniane jest wiedza studenta. praca domowa Student analizuje w domu samodzielnie teksty źródłowe. Jest w stanie omówić określoną instytucję prawa rzymskiego posługując się najważniejszymi przykładami zawartymi w pracach czołowych prawników starożytnego Rzymu. aktywność na zajęciach Student przedstawia opracowany przez siebie materiał źródłowy. Oceniany jest sposób prezentacji jak też argumentacja stosowana przy omawianiu opracowanego tekstu źródłowego. obecność na zajęciach Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. inne: jakie? - METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: w zakresie wiedzy Egzamin ustny, kolokwium pisemne w zakresie umiejętności Wykonywanie zadań i ćwiczeń na zajęciach, indywidualnie i grupowo Obserwacja umiejętności praktycznych studenta podczas dyskusji oraz egzaminu ustnego w zakresie kompetencji społecznych Ocena postawy studenta, w tym: przygotowanie do zajęć, zaangażowanie i aktywność. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA: Obowiązkowa: K. Kolańczyk ,,Prawo rzymskie”, Warszawa 2005 . M. Zabłocka, W. Wołodkiewicz, ,,Prawo rzymskie – instytucje”, Warszawa 2001. E. Szymoszek, I. Żeber, ,,Prawo rzymskie”, Wrocław 2005, Uzupełniająca: T. Palmirski, J. Reczyński, ,,Prawo rzymskie, praktyczny przewodnik do nauki przedmiotu”, Kraków 2005, W. Rozwadowski, ,,Prawo rzymskie – zarys wykładu wraz z wyborem źródeł”, Poznań 1992. A. Gacka-Asiewicz ,,Prawo rzymskie w pigułce”, Warszawa 2013. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-19 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Fiktus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin na ocenę |
|
Pełny opis: |
TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN: Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje: na studiach stacjonarnych – 2 h dydaktyczne na studiach niestacjonarnych – 1 h dydaktyczna (z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta) Wykłady: 1.Źródła prawa rzymskiego 2.Prawo osobowe: zdolność prawna i zdolność do czynności prawnych 3. Prawo rodzinne: prawo małżeńskie 4.Prawo rodzinne: władza ojcowska oraz opieka i kuratela 5.Prawo rzeczowe: rzeczy i władztwa nad rzeczami, 6.Prawo rzeczowe: prawo własności, 7.Prawo rzeczowe: prawo na rzeczy cudzej, Ćwiczenia: 1.Zobowiązania: ogólne cechy i rodzaje zobowiązań, 2.Zobowiązania: powstanie zobowiązań, powstanie zobowiązań, kontrakty i pacta 3.Zobowiązania: zobowiązania jak gdyby z kontraktu oraz z deliktu i jak gdyby z deliktu, 4.Zobowiązania zaciągnięte z deliktu i jak gdyby z deliktu, zaciągnięte przez osoby alieni iuris; umocnienie, przeniesienie i umorzenie zobowiązań, 5.Prawo spadkowe: ogólne charakterystyka, powołanie do spadku, nabycie spadku i jego skutki 6.Rzymski proces cywilny (legislacyjny, formułkowy i kontraktowy wraz z ochroną procesową) EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe): Student po zakończeniu kursu: ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KIERUNKOWYCH: w zakresie wiedzy: zna i rozumie Zna i rozumie w pogłębionym stopniu znaczenie prawa rzymskiego dla rozwoju prawa w Europie i na świecie. Zna w pogłębionym stopniu nomenklaturę właściwą dla prawa rzymskiego. Zna w pogłębionym stopniu procesu stanowienia i stosowania prawa w prawie rzymskim. Zna metody opisu instytucji właściwych dla prawa rzymskiego. K_W01 K_W02 K_W07 K_W14 w zakresie umiejętności: potrafi Potrafi opisać związki pomiędzy prawem rzymskim a rozwojem cywilizacji starożytnej. Potrafi porównać system prawa polskiego z prawem rzymskim. Potrafi opisać ewolucję prawa rzymskiego na przestrzeni wieków. Potrafi opisywać zjawiska znane prawu rzymskiemu. K_U01 K_U02 K_U03 K_U07 w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do Jest gotowy do rozwijania swojej wiedzy z zakresu systemów prawa starożytnego. Jest gotowy do właściwej organizacji pracy przy badaniu ewolucji systemów prawa. Bazując na regulacjach prawa rzymskiego zna podstawowe zasady funkcjonowania w grupach opartych o równą pozycję ich uczestników. K_K01 K_K03 K_K08 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny) Egzamin/ zaliczenie na ocenę Egzamin ustny Podczas egzaminu student odpowiada na trzy postawione mu pytania. Za każde pytanie można otrzymać 3 punkty. Uzyskanie min. 5 punktów stanowi zaliczenie przedmiotu. Podczas egzaminu oceniane jest wiedza studenta jak też jego merytoryczna wypowiedź. kolokwium Student pisemnie odpowiada na trzy postawione pytania. Za każde pytanie można otrzymać 3 punkty. Uzyskanie min. 5 punktów stanowi zaliczenie przedmiotu. Podczas kolokwium oceniane jest wiedza studenta. praca domowa Student analizuje w domu samodzielnie teksty źródłowe. Jest w stanie omówić określoną instytucję prawa rzymskiego posługując się najważniejszymi przykładami zawartymi w pracach czołowych prawników starożytnego Rzymu. aktywność na zajęciach Student przedstawia opracowany przez siebie materiał źródłowy. Oceniany jest sposób prezentacji jak też argumentacja stosowana przy omawianiu opracowanego tekstu źródłowego. obecność na zajęciach Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: w zakresie wiedzy Egzamin ustny, kolokwium pisemne w zakresie umiejętności Wykonywanie zadań i ćwiczeń na zajęciach, indywidualnie i grupowo Obserwacja umiejętności praktycznych studenta podczas dyskusji oraz egzaminu ustnego w zakresie kompetencji społecznych Ocena postawy studenta, w tym: przygotowanie do zajęć, zaangażowanie i aktywność. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA: Obowiązkowa: K. Kolańczyk ,,Prawo rzymskie”, Warszawa 2005 . M. Zabłocka, W. Wołodkiewicz, ,,Prawo rzymskie – instytucje”, Warszawa 2001. E. Szymoszek, I. Żeber, ,,Prawo rzymskie”, Wrocław 2005, Uzupełniająca: T. Palmirski, J. Reczyński, ,,Prawo rzymskie, praktyczny przewodnik do nauki przedmiotu”, Kraków 2005, W. Rozwadowski, ,,Prawo rzymskie – zarys wykładu wraz z wyborem źródeł”, Poznań 1992. A. Gacka-Asiewicz ,,Prawo rzymskie w pigułce”, Warszawa 2013. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Fiktus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin na ocenę |
|
Pełny opis: |
TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN: Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje: na studiach stacjonarnych – 2 h dydaktyczne na studiach niestacjonarnych – 1 h dydaktyczna (z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta) Wykłady: 1.Źródła prawa rzymskiego 2.Prawo osobowe: zdolność prawna i zdolność do czynności prawnych 3. Prawo rodzinne: prawo małżeńskie 4.Prawo rodzinne: władza ojcowska oraz opieka i kuratela 5.Prawo rzeczowe: rzeczy i władztwa nad rzeczami, 6.Prawo rzeczowe: prawo własności, 7.Prawo rzeczowe: prawo na rzeczy cudzej, Ćwiczenia: 1.Zobowiązania: ogólne cechy i rodzaje zobowiązań, 2.Zobowiązania: powstanie zobowiązań, powstanie zobowiązań, kontrakty i pacta 3.Zobowiązania: zobowiązania jak gdyby z kontraktu oraz z deliktu i jak gdyby z deliktu, 4.Zobowiązania zaciągnięte z deliktu i jak gdyby z deliktu, zaciągnięte przez osoby alieni iuris; umocnienie, przeniesienie i umorzenie zobowiązań, 5.Prawo spadkowe: ogólne charakterystyka, powołanie do spadku, nabycie spadku i jego skutki 6.Rzymski proces cywilny (legislacyjny, formułkowy i kontraktowy wraz z ochroną procesową) EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe): Student po zakończeniu kursu: ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KIERUNKOWYCH: w zakresie wiedzy: zna i rozumie Zna i rozumie w pogłębionym stopniu znaczenie prawa rzymskiego dla rozwoju prawa w Europie i na świecie. Zna w pogłębionym stopniu nomenklaturę właściwą dla prawa rzymskiego. Zna w pogłębionym stopniu procesu stanowienia i stosowania prawa w prawie rzymskim. Zna metody opisu instytucji właściwych dla prawa rzymskiego. K_W01 K_W02 K_W07 K_W14 w zakresie umiejętności: potrafi Potrafi opisać związki pomiędzy prawem rzymskim a rozwojem cywilizacji starożytnej. Potrafi porównać system prawa polskiego z prawem rzymskim. Potrafi opisać ewolucję prawa rzymskiego na przestrzeni wieków. Potrafi opisywać zjawiska znane prawu rzymskiemu. K_U01 K_U02 K_U03 K_U07 w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do Jest gotowy do rozwijania swojej wiedzy z zakresu systemów prawa starożytnego. Jest gotowy do właściwej organizacji pracy przy badaniu ewolucji systemów prawa. Bazując na regulacjach prawa rzymskiego zna podstawowe zasady funkcjonowania w grupach opartych o równą pozycję ich uczestników. K_K01 K_K03 K_K08 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny) metody kryteria oceny Egzamin/ zaliczenie na ocenę Egzamin ustny Podczas egzaminu student odpowiada na trzy postawione mu pytania. Za każde pytanie można otrzymać 3 punkty. Uzyskanie min. 5 punktów stanowi zaliczenie przedmiotu. Podczas egzaminu oceniane jest wiedza studenta jak też jego merytoryczna wypowiedź. kolokwium Student pisemnie odpowiada na trzy postawione pytania. Za każde pytanie można otrzymać 3 punkty. Uzyskanie min. 5 punktów stanowi zaliczenie przedmiotu. Podczas kolokwium oceniane jest wiedza studenta. praca domowa Student analizuje w domu samodzielnie teksty źródłowe. Jest w stanie omówić określoną instytucję prawa rzymskiego posługując się najważniejszymi przykładami zawartymi w pracach czołowych prawników starożytnego Rzymu. aktywność na zajęciach Student przedstawia opracowany przez siebie materiał źródłowy. Oceniany jest sposób prezentacji jak też argumentacja stosowana przy omawianiu opracowanego tekstu źródłowego. obecność na zajęciach Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. inne: jakie? - METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: w zakresie wiedzy Egzamin ustny, kolokwium pisemne w zakresie umiejętności Wykonywanie zadań i ćwiczeń na zajęciach, indywidualnie i grupowo Obserwacja umiejętności praktycznych studenta podczas dyskusji oraz egzaminu ustnego w zakresie kompetencji społecznych Ocena postawy studenta, w tym: przygotowanie do zajęć, zaangażowanie i aktywność. |
|
Literatura: |
TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN: Wykłady: 1.Źródła prawa rzymskiego 2.Prawo osobowe: zdolność prawna i zdolność do czynności prawnych 3. Prawo rodzinne: prawo małżeńskie 4.Prawo rodzinne: władza ojcowska oraz opieka i kuratela 5.Prawo rzeczowe: rzeczy i władztwa nad rzeczami, 6.Prawo rzeczowe: prawo własności, 7.Prawo rzeczowe: prawo na rzeczy cudzej, Ćwiczenia: 1.Zobowiązania: ogólne cechy i rodzaje zobowiązań, 2.Zobowiązania: powstanie zobowiązań, powstanie zobowiązań, kontrakty i pacta 3.Zobowiązania: zobowiązania jak gdyby z kontraktu oraz z deliktu i jak gdyby z deliktu, 4.Zobowiązania zaciągnięte z deliktu i jak gdyby z deliktu, zaciągnięte przez osoby alieni iuris; umocnienie, przeniesienie i umorzenie zobowiązań, 5.Prawo spadkowe: ogólne charakterystyka, powołanie do spadku, nabycie spadku i jego skutki 6.Rzymski proces cywilny (legislacyjny, formułkowy i kontraktowy wraz z ochroną procesową) EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe): Student po zakończeniu kursu: ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KIERUNKOWYCH: w zakresie wiedzy: zna i rozumie Zna i rozumie w pogłębionym stopniu znaczenie prawa rzymskiego dla rozwoju prawa w Europie i na świecie. Zna w pogłębionym stopniu nomenklaturę właściwą dla prawa rzymskiego. Zna w pogłębionym stopniu procesu stanowienia i stosowania prawa w prawie rzymskim. Zna metody opisu instytucji właściwych dla prawa rzymskiego. K_W01 K_W02 K_W07 K_W14 w zakresie umiejętności: potrafi Potrafi opisać związki pomiędzy prawem rzymskim a rozwojem cywilizacji starożytnej. Potrafi porównać system prawa polskiego z prawem rzymskim. Potrafi opisać ewolucję prawa rzymskiego na przestrzeni wieków. Potrafi opisywać zjawiska znane prawu rzymskiemu. K_U01 K_U02 K_U03 K_U07 w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do Jest gotowy do rozwijania swojej wiedzy z zakresu systemów prawa starożytnego. Jest gotowy do właściwej organizacji pracy przy badaniu ewolucji systemów prawa. Bazując na regulacjach prawa rzymskiego zna podstawowe zasady funkcjonowania w grupach opartych o równą pozycję ich uczestników. K_K01 K_K03 K_K08 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny) metody kryteria oceny Egzamin/ zaliczenie na ocenę egzamin Egzamin ustny Podczas egzaminu student odpowiada na trzy postawione mu pytania. Za każde pytanie można otrzymać 3 punkty. Uzyskanie min. 5 punktów stanowi zaliczenie przedmiotu. Podczas egzaminu oceniane jest wiedza studenta jak też jego merytoryczna wypowiedź. kolokwium Student pisemnie odpowiada na trzy postawione pytania. Za każde pytanie można otrzymać 3 punkty. Uzyskanie min. 5 punktów stanowi zaliczenie przedmiotu. Podczas kolokwium oceniane jest wiedza studenta. praca domowa Student analizuje w domu samodzielnie teksty źródłowe. Jest w stanie omówić określoną instytucję prawa rzymskiego posługując się najważniejszymi przykładami zawartymi w pracach czołowych prawników starożytnego Rzymu. aktywność na zajęciach Student przedstawia opracowany przez siebie materiał źródłowy. Oceniany jest sposób prezentacji jak też argumentacja stosowana przy omawianiu opracowanego tekstu źródłowego. obecność na zajęciach Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. inne: jakie? - METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: w zakresie wiedzy Egzamin ustny, kolokwium pisemne w zakresie umiejętności Wykonywanie zadań i ćwiczeń na zajęciach, indywidualnie i grupowo Obserwacja umiejętności praktycznych studenta podczas dyskusji oraz egzaminu ustnego w zakresie kompetencji społecznych Ocena postawy studenta, w tym: przygotowanie do zajęć, zaangażowanie i aktywność. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Fiktus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin na ocenę |
|
Pełny opis: |
TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN: Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje: na studiach stacjonarnych – 2 h dydaktyczne na studiach niestacjonarnych – 1 h dydaktyczna (z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta) Wykłady: 1.Źródła prawa rzymskiego 2.Prawo osobowe: zdolność prawna i zdolność do czynności prawnych 3. Prawo rodzinne: prawo małżeńskie 4.Prawo rodzinne: władza ojcowska oraz opieka i kuratela 5.Prawo rzeczowe: rzeczy i władztwa nad rzeczami, 6.Prawo rzeczowe: prawo własności, 7.Prawo rzeczowe: prawo na rzeczy cudzej, Ćwiczenia: 1.Zobowiązania: ogólne cechy i rodzaje zobowiązań, 2.Zobowiązania: powstanie zobowiązań, powstanie zobowiązań, kontrakty i pacta 3.Zobowiązania: zobowiązania jak gdyby z kontraktu oraz z deliktu i jak gdyby z deliktu, 4.Zobowiązania zaciągnięte z deliktu i jak gdyby z deliktu, zaciągnięte przez osoby alieni iuris; umocnienie, przeniesienie i umorzenie zobowiązań, 5.Prawo spadkowe: ogólne charakterystyka, powołanie do spadku, nabycie spadku i jego skutki 6.Rzymski proces cywilny (legislacyjny, formułkowy i kontraktowy wraz z ochroną procesową) EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe): Student po zakończeniu kursu: w zakresie wiedzy: zna i rozumie Zna i rozumie w pogłębionym stopniu znaczenie prawa rzymskiego dla rozwoju prawa w Europie i na świecie. Zna w pogłębionym stopniu nomenklaturę właściwą dla prawa rzymskiego. Zna w pogłębionym stopniu procesu stanowienia i stosowania prawa w prawie rzymskim. Zna metody opisu instytucji właściwych dla prawa rzymskiego. K_W01 K_W02 K_W07 K_W14 w zakresie umiejętności: potrafi Potrafi opisać związki pomiędzy prawem rzymskim a rozwojem cywilizacji starożytnej. Potrafi porównać system prawa polskiego z prawem rzymskim. Potrafi opisać ewolucję prawa rzymskiego na przestrzeni wieków. Potrafi opisywać zjawiska znane prawu rzymskiemu. K_U01 K_U02 K_U03 K_U07 w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do Jest gotowy do rozwijania swojej wiedzy z zakresu systemów prawa starożytnego. Jest gotowy do właściwej organizacji pracy przy badaniu ewolucji systemów prawa. Bazując na regulacjach prawa rzymskiego zna podstawowe zasady funkcjonowania w grupach opartych o równą pozycję ich uczestników. K_K01 K_K03 K_K08 METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny) Egzamin ustny Podczas egzaminu student odpowiada na trzy postawione mu pytania. Za każde pytanie można otrzymać 3 punkty. Uzyskanie min. 5 punktów stanowi zaliczenie przedmiotu. Podczas egzaminu oceniane jest wiedza studenta jak też jego merytoryczna wypowiedź. Kolokwium Student pisemnie odpowiada na trzy postawione pytania. Za każde pytanie można otrzymać 3 punkty. Uzyskanie min. 5 punktów stanowi zaliczenie przedmiotu. Podczas kolokwium oceniane jest wiedza studenta. Praca domowa Student analizuje w domu samodzielnie teksty źródłowe. Jest w stanie omówić określoną instytucję prawa rzymskiego posługując się najważniejszymi przykładami zawartymi w pracach czołowych prawników starożytnego Rzymu. Aktywność na zajęciach Student przedstawia opracowany przez siebie materiał źródłowy. Oceniany jest sposób prezentacji jak też argumentacja stosowana przy omawianiu opracowanego tekstu źródłowego. obecność na zajęciach Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: Egzamin ustny, kolokwium pisemne Wykonywanie zadań i ćwiczeń na zajęciach, indywidualnie i grupowo Obserwacja umiejętności praktycznych studenta podczas dyskusji oraz egzaminu ustnego Ocena postawy studenta, w tym: przygotowanie do zajęć, zaangażowanie i aktywność. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA: Obowiązkowa: K. Kolańczyk, Prawo rzymskie, Warszawa 2005 . M. Zabłocka, W. Wołodkiewicz, Prawo rzymskie – instytucje, Warszawa 2001. E. Szymoszek, I. Żeber, Prawo rzymskie, Wrocław 2005, Uzupełniająca: T. Palmirski, J. Reczyński, Prawo rzymskie, praktyczny przewodnik do nauki przedmiotu, Kraków 2005, W. Rozwadowski, Prawo rzymskie – zarys wykładu wraz z wyborem źródeł, Poznań 1992. A. Gacka-Asiewicz Prawo rzymskie w pigułce, Warszawa 2013. |
Właścicielem praw autorskich jest Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu.