Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy psychologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101DJ12PPS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy psychologii
Jednostka: Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

1. Podniesienie wiedzy i umiejętności praktycznych w dziedzinie psychologii oraz kompetencji personalnych i społecznych.

2. Poznanie przyczyn i konsekwencji wynikających z zaburzeń psychopatologicznych.

3. Poznanie aspektów praktycznych zawodu psychologa.

4. Wstępne zaznajomienie studentów z historią psychologii jako nauki, jej głównych kierunków oraz obszarów badań i eksperymentów.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-19 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Barbara Lorenc-Żelisko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN:

Wykłady:

1. Poznanie psychologii i jej historii jako nauki. (2/1)

2. Wybrane eksperymenty psychologiczne i ich znaczenie. (2/1)

3. Efektywne funkcjonowanie w zespole. (2/1)

4. Profesjonalna komunikacja interpersonalna w sytuacji ekspozycji społecznej oraz wybrane techniki wpływu społecznego. (2/1)

5. Emocje i procesy motywacyjne człowieka. (2/1)

6. Przemoc, agresja, samobójstwa – zjawisko i przeciwdziałanie. (2/1)

7. Profilaktyka stresu i wypalenia zawodowego. (2/1)

8. Najczęstsze choroby i zaburzenia psychiczne w praktyce śledczej i procesowej. (1/1)

Ćwiczenia:

1. Zachowania werbalne i niewerbalne w procesie komunikacji interpersonalnej. (2/1)

2. Procesy poznawcze człowieka. (2/1)

3. Dylematy prawne i etyczne w badaniach psychologicznych. (2/1)

4. Asertywność i negocjacje - umiejętności współpracy w zespole. (2/1)

5. Kompetencje zawodowe prawnika. Budowanie profesjonalnego wizerunku zawodowego. (2/1)

6. Metody prowadzenia wywiadów oraz przesłuchania poznawczego. (2/1)

7. Psychologiczne mechanizmy przemocy i uzależnień. (2/1)

8. Efektywne sposoby radzenia sobie ze stresem oraz zarządzania emocjami. (1/1)

EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe):

Student po zakończeniu kursu: ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KIERUNKOWYCH:

w zakresie wiedzy: zna i rozumie

W pogłębionym stopniu rozumie procesy stanowienia i stosowania prawa i wpływ na te procesu zagadnień stanowiących przedmiot badań psychologii.

W pogłębionym stopniu zna i rozumie procesy zmian norm i ich warunkowania przez aspekty związane z przedmiotem badań psychologii.

P_W07

P_W10

w zakresie umiejętności: potrafi

Potrafi wyjaśnić związki pomiędzy systemem prawa za układem społeczeństwa.

Potrafi realnie wpływać na pracę zespołu, angażując w to metody oddziaływania psychologicznego.

Potrafi przygotować wystąpienie ustne przy efektywnym doborze metod zapamiętywania i uczenia.

P_U01

P_U06

P_U14

w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do

Jest gotowy do współdziałania z psychologami w postępowaniach prawnych.

P_K02

FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny)

Zaliczenie na ocenę/ zaliczenie na ocenę

kolokwium Wykład:

Pisemny, w formie pytań zamkniętych (20 pytań)

Ćwiczenia:

Pisemne: w formie pytań otwartych (5 pytań).

aktywność na zajęciach Udział w dyskusjach, wygłaszanie własnych opinii i wniosków, argumentowanie, itp.

Trzy plusy za aktywność to ocena bardzo dobra za aktywność.

obecność na zajęciach Akceptowane 2 nieobecności na zajęciach.

Sposób rozliczania większej ilości godzin (ponad 2 nieobecności) praca zaliczeniowa pisemna.

METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

w zakresie wiedzy Kolokwium po wykładzie i po ćwiczeniach

w zakresie umiejętności Kolokwium po wykładzie i po ćwiczeniach , zadania problemowe wykonywane podczas zajęć indywidualnie i w zespole

w zakresie kompetencji społecznych Ocena postawy studenta, w tym: obowiązkowości (przygotowania do zajęć), zaangażowania, aktywności, umiejętności pracy w zespole, samodzielności w realizacji powierzonych zadań, przestrzeganie zasad etyki itp.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA:

Obowiązkowa:

Aronson, E. (2011). Człowiek – istota społeczna. Warszawa: PWN.

Zimbardo, P., Gerrig, R. (2005). Psychologia i życie. Warszawa: PWN.

Uzupełniająca:

Cierpiałowska, L. (2014). Zaburzenia osobowości. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Doliński, D. (2011). Techniki wpływu społecznego. Warszawa: Scholar.

Hołyst, B. (2018). Psychologia kryminalistyczna. Warszawa: Difin.

Zimbardo, P. (2008). Efekt lucyfera. Warszawa: PWN.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Piotr Nawrotek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN:

Wykłady:

1. Poznanie psychologii i jej historii jako nauki. (2/1)

2. Wybrane eksperymenty psychologiczne i ich znaczenie. (2/1)

3. Efektywne funkcjonowanie w zespole. (2/1)

4. Profesjonalna komunikacja interpersonalna w sytuacji ekspozycji społecznej oraz wybrane techniki wpływu społecznego. (2/1)

5. Emocje i procesy motywacyjne człowieka. (2/1)

6. Przemoc, agresja, samobójstwa – zjawisko i przeciwdziałanie. (2/1)

7. Profilaktyka stresu i wypalenia zawodowego. (2/1)

8. Najczęstsze choroby i zaburzenia psychiczne w praktyce śledczej i procesowej. (1/1)

Ćwiczenia:

1. Zachowania werbalne i niewerbalne w procesie komunikacji interpersonalnej. (2/1)

2. Procesy poznawcze człowieka. (2/1)

3. Dylematy prawne i etyczne w badaniach psychologicznych. (2/1)

4. Asertywność i negocjacje - umiejętności współpracy w zespole. (2/1)

5. Kompetencje zawodowe prawnika. Budowanie profesjonalnego wizerunku zawodowego. (2/1)

6. Metody prowadzenia wywiadów oraz przesłuchania poznawczego. (2/1)

7. Psychologiczne mechanizmy przemocy i uzależnień. (2/1)

8. Efektywne sposoby radzenia sobie ze stresem oraz zarządzania emocjami. (1/1)

EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe):

Student po zakończeniu kursu: ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KIERUNKOWYCH:

w zakresie wiedzy: zna i rozumie

W pogłębionym stopniu rozumie procesy stanowienia i stosowania prawa i wpływ na te procesu zagadnień stanowiących przedmiot badań psychologii.

W pogłębionym stopniu zna i rozumie procesy zmian norm i ich warunkowania przez aspekty związane z przedmiotem badań psychologii.

P_W07

P_W10

w zakresie umiejętności: potrafi

Potrafi wyjaśnić związki pomiędzy systemem prawa za układem społeczeństwa.

Potrafi realnie wpływać na pracę zespołu, angażując w to metody oddziaływania psychologicznego.

Potrafi przygotować wystąpienie ustne przy efektywnym doborze metod zapamiętywania i uczenia.

P_U01

P_U06

P_U14

w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do

Jest gotowy do współdziałania z psychologami w postępowaniach prawnych.

P_K02

FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny)

Zaliczenie na ocenę/ zaliczenie na ocenę

Wykład:

Pisemny, w formie pytań zamkniętych (20 pytań)

Ćwiczenia:

Pisemne: w formie pytań otwartych (5 pytań).

aktywność na zajęciach Udział w dyskusjach, wygłaszanie własnych opinii i wniosków, argumentowanie, itp.

Trzy plusy za aktywność to ocena bardzo dobra za aktywność.

obecność na zajęciach Akceptowane 2 nieobecności na zajęciach.

Sposób rozliczania większej ilości godzin (ponad 2 nieobecności) praca zaliczeniowa pisemna.

METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

w zakresie wiedzy Kolokwium po wykładzie i po ćwiczeniach

w zakresie umiejętności Kolokwium po wykładzie i po ćwiczeniach , zadania problemowe wykonywane podczas zajęć indywidualnie i w zespole

w zakresie kompetencji społecznych Ocena postawy studenta, w tym: obowiązkowości (przygotowania do

zajęć), zaangażowania, aktywności, umiejętności pracy w zespole, samodzielności w realizacji powierzonych zadań, przestrzeganie zasad etyki itp.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA:

Obowiązkowa:

Aronson, E. (2011). Człowiek – istota społeczna. Warszawa: PWN.

Zimbardo, P., Gerrig, R. (2005). Psychologia i życie. Warszawa: PWN.

Uzupełniająca:

Cierpiałowska, L. (2014). Zaburzenia osobowości. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Doliński, D. (2011). Techniki wpływu społecznego. Warszawa: Scholar.

Hołyst, B. (2018). Psychologia kryminalistyczna. Warszawa: Difin.

Zimbardo, P. (2008). Efekt lucyfera. Warszawa: PWN.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Piotr Nawrotek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN:

Wykłady:

1. Poznanie psychologii i jej historii jako nauki. (2/1)

2. Wybrane eksperymenty psychologiczne i ich znaczenie. (2/1)

3. Efektywne funkcjonowanie w zespole. (2/1)

4. Profesjonalna komunikacja interpersonalna w sytuacji ekspozycji społecznej oraz wybrane techniki wpływu społecznego. (2/1)

5. Emocje i procesy motywacyjne człowieka. (2/1)

6. Przemoc, agresja, samobójstwa – zjawisko i przeciwdziałanie. (2/1)

7. Profilaktyka stresu i wypalenia zawodowego. (2/1)

8. Najczęstsze choroby i zaburzenia psychiczne w praktyce śledczej i procesowej. (1/1)

Ćwiczenia:

1. Zachowania werbalne i niewerbalne w procesie komunikacji interpersonalnej. (2/1)

2. Procesy poznawcze człowieka. (2/1)

3. Dylematy prawne i etyczne w badaniach psychologicznych. (2/1)

4. Asertywność i negocjacje - umiejętności współpracy w zespole. (2/1)

5. Kompetencje zawodowe prawnika. Budowanie profesjonalnego wizerunku zawodowego. (2/1)

6. Metody prowadzenia wywiadów oraz przesłuchania poznawczego. (2/1)

7. Psychologiczne mechanizmy przemocy i uzależnień. (2/1)

8. Efektywne sposoby radzenia sobie ze stresem oraz zarządzania emocjami. (1/1)

EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe):

Student po zakończeniu kursu:

w zakresie wiedzy: zna i rozumie

W pogłębionym stopniu rozumie procesy stanowienia i stosowania prawa i wpływ na te procesu zagadnień stanowiących przedmiot badań psychologii.

W pogłębionym stopniu zna i rozumie procesy zmian norm i ich warunkowania przez aspekty związane z przedmiotem badań psychologii.

P_W07

P_W10

w zakresie umiejętności: potrafi

Potrafi wyjaśnić związki pomiędzy systemem prawa za układem społeczeństwa.

Potrafi realnie wpływać na pracę zespołu, angażując w to metody oddziaływania psychologicznego.

Potrafi przygotować wystąpienie ustne przy efektywnym doborze metod zapamiętywania i uczenia.

P_U01

P_U06

P_U14

w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do

Jest gotowy do współdziałania z psychologami w postępowaniach prawnych.

P_K02

FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU:

Kolokwium

Wykład: Pisemne, w formie pytań zamkniętych (20 pytań)

Ćwiczenia: Pisemne: w formie pytań otwartych (5 pytań).

Aktywność na zajęciach Udział w dyskusjach, wygłaszanie własnych opinii i wniosków, argumentowanie, itp.

Trzy plusy za aktywność to ocena bardzo dobra za aktywność.

Akceptowane 2 nieobecności na zajęciach.

Sposób rozliczania większej ilości godzin (ponad 2 nieobecności) - praca zaliczeniowa pisemna.

inne: jakie? -

METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

w zakresie wiedzy Kolokwium po wykładzie i po ćwiczeniach

w zakresie umiejętności Kolokwium po wykładzie i po ćwiczeniach , zadania problemowe wykonywane podczas zajęć indywidualnie i w zespole w zakresie kompetencji społecznych Ocena postawy studenta, w tym: obowiązkowości (przygotowania do zajęć), zaangażowania, aktywności, umiejętności pracy w zespole, samodzielności w realizacji powierzonych zadań, przestrzeganie zasad etyki itp.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA:

Obowiązkowa:

Aronson, E. (2011). Człowiek – istota społeczna. Warszawa: PWN.

Zimbardo, P., Gerrig, R. (2005). Psychologia i życie. Warszawa: PWN.

Uzupełniająca:

Cierpiałowska, L. (2014). Zaburzenia osobowości. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Doliński, D. (2011). Techniki wpływu społecznego. Warszawa: Scholar.

Hołyst, B. (2018). Psychologia kryminalistyczna. Warszawa: Difin.

Zimbardo, P. (2008). Efekt lucyfera. Warszawa: PWN.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)