Podstawy psychologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101DJ12PPS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy psychologii |
Jednostka: | Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
1. Podniesienie wiedzy i umiejętności praktycznych w dziedzinie psychologii oraz kompetencji personalnych i społecznych. 2. Poznanie przyczyn i konsekwencji wynikających z zaburzeń psychopatologicznych. 3. Poznanie aspektów praktycznych zawodu psychologa. 4. Wstępne zaznajomienie studentów z historią psychologii jako nauki, jej głównych kierunków oraz obszarów badań i eksperymentów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-19 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Barbara Lorenc-Żelisko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN: Wykłady: 1. Poznanie psychologii i jej historii jako nauki. (2/1) 2. Wybrane eksperymenty psychologiczne i ich znaczenie. (2/1) 3. Efektywne funkcjonowanie w zespole. (2/1) 4. Profesjonalna komunikacja interpersonalna w sytuacji ekspozycji społecznej oraz wybrane techniki wpływu społecznego. (2/1) 5. Emocje i procesy motywacyjne człowieka. (2/1) 6. Przemoc, agresja, samobójstwa – zjawisko i przeciwdziałanie. (2/1) 7. Profilaktyka stresu i wypalenia zawodowego. (2/1) 8. Najczęstsze choroby i zaburzenia psychiczne w praktyce śledczej i procesowej. (1/1) Ćwiczenia: 1. Zachowania werbalne i niewerbalne w procesie komunikacji interpersonalnej. (2/1) 2. Procesy poznawcze człowieka. (2/1) 3. Dylematy prawne i etyczne w badaniach psychologicznych. (2/1) 4. Asertywność i negocjacje - umiejętności współpracy w zespole. (2/1) 5. Kompetencje zawodowe prawnika. Budowanie profesjonalnego wizerunku zawodowego. (2/1) 6. Metody prowadzenia wywiadów oraz przesłuchania poznawczego. (2/1) 7. Psychologiczne mechanizmy przemocy i uzależnień. (2/1) 8. Efektywne sposoby radzenia sobie ze stresem oraz zarządzania emocjami. (1/1) EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe): Student po zakończeniu kursu: ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KIERUNKOWYCH: w zakresie wiedzy: zna i rozumie W pogłębionym stopniu rozumie procesy stanowienia i stosowania prawa i wpływ na te procesu zagadnień stanowiących przedmiot badań psychologii. W pogłębionym stopniu zna i rozumie procesy zmian norm i ich warunkowania przez aspekty związane z przedmiotem badań psychologii. P_W07 P_W10 w zakresie umiejętności: potrafi Potrafi wyjaśnić związki pomiędzy systemem prawa za układem społeczeństwa. Potrafi realnie wpływać na pracę zespołu, angażując w to metody oddziaływania psychologicznego. Potrafi przygotować wystąpienie ustne przy efektywnym doborze metod zapamiętywania i uczenia. P_U01 P_U06 P_U14 w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do Jest gotowy do współdziałania z psychologami w postępowaniach prawnych. P_K02 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny) Zaliczenie na ocenę/ zaliczenie na ocenę kolokwium Wykład: Pisemny, w formie pytań zamkniętych (20 pytań) Ćwiczenia: Pisemne: w formie pytań otwartych (5 pytań). aktywność na zajęciach Udział w dyskusjach, wygłaszanie własnych opinii i wniosków, argumentowanie, itp. Trzy plusy za aktywność to ocena bardzo dobra za aktywność. obecność na zajęciach Akceptowane 2 nieobecności na zajęciach. Sposób rozliczania większej ilości godzin (ponad 2 nieobecności) praca zaliczeniowa pisemna. METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: w zakresie wiedzy Kolokwium po wykładzie i po ćwiczeniach w zakresie umiejętności Kolokwium po wykładzie i po ćwiczeniach , zadania problemowe wykonywane podczas zajęć indywidualnie i w zespole w zakresie kompetencji społecznych Ocena postawy studenta, w tym: obowiązkowości (przygotowania do zajęć), zaangażowania, aktywności, umiejętności pracy w zespole, samodzielności w realizacji powierzonych zadań, przestrzeganie zasad etyki itp. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA: Obowiązkowa: Aronson, E. (2011). Człowiek – istota społeczna. Warszawa: PWN. Zimbardo, P., Gerrig, R. (2005). Psychologia i życie. Warszawa: PWN. Uzupełniająca: Cierpiałowska, L. (2014). Zaburzenia osobowości. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Doliński, D. (2011). Techniki wpływu społecznego. Warszawa: Scholar. Hołyst, B. (2018). Psychologia kryminalistyczna. Warszawa: Difin. Zimbardo, P. (2008). Efekt lucyfera. Warszawa: PWN. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Piotr Nawrotek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN: Wykłady: 1. Poznanie psychologii i jej historii jako nauki. (2/1) 2. Wybrane eksperymenty psychologiczne i ich znaczenie. (2/1) 3. Efektywne funkcjonowanie w zespole. (2/1) 4. Profesjonalna komunikacja interpersonalna w sytuacji ekspozycji społecznej oraz wybrane techniki wpływu społecznego. (2/1) 5. Emocje i procesy motywacyjne człowieka. (2/1) 6. Przemoc, agresja, samobójstwa – zjawisko i przeciwdziałanie. (2/1) 7. Profilaktyka stresu i wypalenia zawodowego. (2/1) 8. Najczęstsze choroby i zaburzenia psychiczne w praktyce śledczej i procesowej. (1/1) Ćwiczenia: 1. Zachowania werbalne i niewerbalne w procesie komunikacji interpersonalnej. (2/1) 2. Procesy poznawcze człowieka. (2/1) 3. Dylematy prawne i etyczne w badaniach psychologicznych. (2/1) 4. Asertywność i negocjacje - umiejętności współpracy w zespole. (2/1) 5. Kompetencje zawodowe prawnika. Budowanie profesjonalnego wizerunku zawodowego. (2/1) 6. Metody prowadzenia wywiadów oraz przesłuchania poznawczego. (2/1) 7. Psychologiczne mechanizmy przemocy i uzależnień. (2/1) 8. Efektywne sposoby radzenia sobie ze stresem oraz zarządzania emocjami. (1/1) EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe): Student po zakończeniu kursu: ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KIERUNKOWYCH: w zakresie wiedzy: zna i rozumie W pogłębionym stopniu rozumie procesy stanowienia i stosowania prawa i wpływ na te procesu zagadnień stanowiących przedmiot badań psychologii. W pogłębionym stopniu zna i rozumie procesy zmian norm i ich warunkowania przez aspekty związane z przedmiotem badań psychologii. P_W07 P_W10 w zakresie umiejętności: potrafi Potrafi wyjaśnić związki pomiędzy systemem prawa za układem społeczeństwa. Potrafi realnie wpływać na pracę zespołu, angażując w to metody oddziaływania psychologicznego. Potrafi przygotować wystąpienie ustne przy efektywnym doborze metod zapamiętywania i uczenia. P_U01 P_U06 P_U14 w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do Jest gotowy do współdziałania z psychologami w postępowaniach prawnych. P_K02 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny) Zaliczenie na ocenę/ zaliczenie na ocenę Wykład: Pisemny, w formie pytań zamkniętych (20 pytań) Ćwiczenia: Pisemne: w formie pytań otwartych (5 pytań). aktywność na zajęciach Udział w dyskusjach, wygłaszanie własnych opinii i wniosków, argumentowanie, itp. Trzy plusy za aktywność to ocena bardzo dobra za aktywność. obecność na zajęciach Akceptowane 2 nieobecności na zajęciach. Sposób rozliczania większej ilości godzin (ponad 2 nieobecności) praca zaliczeniowa pisemna. METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: w zakresie wiedzy Kolokwium po wykładzie i po ćwiczeniach w zakresie umiejętności Kolokwium po wykładzie i po ćwiczeniach , zadania problemowe wykonywane podczas zajęć indywidualnie i w zespole w zakresie kompetencji społecznych Ocena postawy studenta, w tym: obowiązkowości (przygotowania do zajęć), zaangażowania, aktywności, umiejętności pracy w zespole, samodzielności w realizacji powierzonych zadań, przestrzeganie zasad etyki itp. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA: Obowiązkowa: Aronson, E. (2011). Człowiek – istota społeczna. Warszawa: PWN. Zimbardo, P., Gerrig, R. (2005). Psychologia i życie. Warszawa: PWN. Uzupełniająca: Cierpiałowska, L. (2014). Zaburzenia osobowości. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Doliński, D. (2011). Techniki wpływu społecznego. Warszawa: Scholar. Hołyst, B. (2018). Psychologia kryminalistyczna. Warszawa: Difin. Zimbardo, P. (2008). Efekt lucyfera. Warszawa: PWN. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Piotr Nawrotek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN: Wykłady: 1. Poznanie psychologii i jej historii jako nauki. (2/1) 2. Wybrane eksperymenty psychologiczne i ich znaczenie. (2/1) 3. Efektywne funkcjonowanie w zespole. (2/1) 4. Profesjonalna komunikacja interpersonalna w sytuacji ekspozycji społecznej oraz wybrane techniki wpływu społecznego. (2/1) 5. Emocje i procesy motywacyjne człowieka. (2/1) 6. Przemoc, agresja, samobójstwa – zjawisko i przeciwdziałanie. (2/1) 7. Profilaktyka stresu i wypalenia zawodowego. (2/1) 8. Najczęstsze choroby i zaburzenia psychiczne w praktyce śledczej i procesowej. (1/1) Ćwiczenia: 1. Zachowania werbalne i niewerbalne w procesie komunikacji interpersonalnej. (2/1) 2. Procesy poznawcze człowieka. (2/1) 3. Dylematy prawne i etyczne w badaniach psychologicznych. (2/1) 4. Asertywność i negocjacje - umiejętności współpracy w zespole. (2/1) 5. Kompetencje zawodowe prawnika. Budowanie profesjonalnego wizerunku zawodowego. (2/1) 6. Metody prowadzenia wywiadów oraz przesłuchania poznawczego. (2/1) 7. Psychologiczne mechanizmy przemocy i uzależnień. (2/1) 8. Efektywne sposoby radzenia sobie ze stresem oraz zarządzania emocjami. (1/1) EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe): Student po zakończeniu kursu: w zakresie wiedzy: zna i rozumie W pogłębionym stopniu rozumie procesy stanowienia i stosowania prawa i wpływ na te procesu zagadnień stanowiących przedmiot badań psychologii. W pogłębionym stopniu zna i rozumie procesy zmian norm i ich warunkowania przez aspekty związane z przedmiotem badań psychologii. P_W07 P_W10 w zakresie umiejętności: potrafi Potrafi wyjaśnić związki pomiędzy systemem prawa za układem społeczeństwa. Potrafi realnie wpływać na pracę zespołu, angażując w to metody oddziaływania psychologicznego. Potrafi przygotować wystąpienie ustne przy efektywnym doborze metod zapamiętywania i uczenia. P_U01 P_U06 P_U14 w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do Jest gotowy do współdziałania z psychologami w postępowaniach prawnych. P_K02 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: Kolokwium Wykład: Pisemne, w formie pytań zamkniętych (20 pytań) Ćwiczenia: Pisemne: w formie pytań otwartych (5 pytań). Aktywność na zajęciach Udział w dyskusjach, wygłaszanie własnych opinii i wniosków, argumentowanie, itp. Trzy plusy za aktywność to ocena bardzo dobra za aktywność. Akceptowane 2 nieobecności na zajęciach. Sposób rozliczania większej ilości godzin (ponad 2 nieobecności) - praca zaliczeniowa pisemna. inne: jakie? - METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: w zakresie wiedzy Kolokwium po wykładzie i po ćwiczeniach w zakresie umiejętności Kolokwium po wykładzie i po ćwiczeniach , zadania problemowe wykonywane podczas zajęć indywidualnie i w zespole w zakresie kompetencji społecznych Ocena postawy studenta, w tym: obowiązkowości (przygotowania do zajęć), zaangażowania, aktywności, umiejętności pracy w zespole, samodzielności w realizacji powierzonych zadań, przestrzeganie zasad etyki itp. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA: Obowiązkowa: Aronson, E. (2011). Człowiek – istota społeczna. Warszawa: PWN. Zimbardo, P., Gerrig, R. (2005). Psychologia i życie. Warszawa: PWN. Uzupełniająca: Cierpiałowska, L. (2014). Zaburzenia osobowości. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Doliński, D. (2011). Techniki wpływu społecznego. Warszawa: Scholar. Hołyst, B. (2018). Psychologia kryminalistyczna. Warszawa: Difin. Zimbardo, P. (2008). Efekt lucyfera. Warszawa: PWN. |
Właścicielem praw autorskich jest Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu.