Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawo konstytucyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101DJ12PK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Prawo konstytucyjne
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 7.00 LUB 8.00 LUB 6.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Celem kształcenia (wykłady oraz ćwiczenia) jest nabycie przez studenta wiedzy z zakresu:

1) podstawowych konstytucyjnych zasad ustroju politycznego w Polsce oraz prawno-ustrojowych

mechanizmów sprawowania władzy;

2) konstrukcji prawno-ustrojowej systemu organów państwowych w Polsce oraz praktyki

funkcjonowania tego systemu z możliwością samodzielnej oceny rzeczywistości ustrojowej;

3) mechanizmów kontroli konstytucyjności prawa;

4) konstytucyjnego statusu jednostki w państwie demokratycznym, instrumentów prawnych gwarantujących ochronę wolności i praw człowieka i obywatela;

5) źródeł prawa powszechnie obowiązującego w Polsce.

Pełny opis:

Celem kształcenia (wykłady oraz ćwiczenia) jest nabycie przez studenta wiedzy z zakresu:

1) podstawowych konstytucyjnych zasad ustroju politycznego w Polsce oraz prawno-ustrojowych

mechanizmów sprawowania władzy;

2) konstrukcji prawno-ustrojowej systemu organów państwowych w Polsce oraz praktyki

funkcjonowania tego systemu z możliwością samodzielnej oceny rzeczywistości ustrojowej;

3) mechanizmów kontroli konstytucyjności prawa;

4) konstytucyjnego statusu jednostki w państwie demokratycznym, instrumentów prawnych gwarantujących ochronę wolności i praw człowieka i obywatela;

5) źródeł prawa powszechnie obowiązującego w Polsce.

Literatura:

Obowiązkowa:

1) Garlicki L., Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2016 lub nowsze;

2) Banaszak B., Prawo konstytucyjne, Warszawa 2017;

3) Granat M., Prawo konstytucyjne w pytaniach i odpowiedziach, Warszawa 2009 r.;

4) Sarnecki P. (red.), Polskie prawo konstytucyjne, Warszawa 2013.

Uzupełniająca:

1. Banaszak B., Porównawcze prawo konstytucyjne współczesnych państw demokratycznych, Warszawa 2007;

2. Bosek L., Safjan M. (red.), Konstytucja RP, Tom I, Komentarz do art. 1-86, Warszawa 2016;

3. Bosek L., Safjan M. (red.), Konstytucja RP, Tom II, Komentarz do art. 87-243, Warszawa 2016;

4. Complak K., Normy pierwszego rozdziału Konstytucji RP, Wrocław 2007;

5. Działocha K., Preisner A., Wójtowicz K. (red.), Otwarcie Konstytucji RP na prawo międzynarodowe i procesy integracyjne, Warszawa 2006;

6. Garlicki L. (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku. Komentarz (T. I-V), Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 1999, 2001, 2003, 2005, 2007;

7. Garlicki L., Zubik M., Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, Komentarz, Warszawa 2016;

8. Jabłoński J., Jarosz-Żukowska S., Prawo konstytucyjne w formie pytań i odpowiedzi, Wrocław 2003;

9. Jaskiernia J., Spryszak K., Dwadzieścia lat obowiązywania Konstytucji RP : polska myśl konstytucyjna a międzynarodowe standardy demokratyczne, Toruń 2017;

10. Kabat-Rudnicka D., Konstytucjonalizacja Unii Europejskiej a sądownictwo konstytucyjne. Wielopoziomowa współpraca czy rywalizacja?, Warszawa 2016.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-15 - 2017-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Kłopocka-Jasińska
Prowadzący grup: Marta Kłopocka-Jasińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-15 - 2018-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marta Kłopocka-Jasińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-23 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Wójtowicz
Prowadzący grup: Olga Hałub-Kowalczyk, Krzysztof Wójtowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin na ocenę
Pełny opis:

TEMATYKA PRZEDMIOTU (temat i zagadnienia poszczególnych zajęć):

Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje:

 na studiach stacjonarnych – 2 h dydaktyczne

 na studiach niestacjonarnych – 1 h dydaktyczna

(z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta)

Wykład: Zasada suwerenności narodu (treść, formy wykonywania władzy przez naród, zasada demokratycznego państwa prawnego, zasada pluralizmu politycznego (swoboda tworzenia i działania partii politycznych, gwarancje wolności zrzeszania się), zasada podziału władz (system parlamentarny, system prezydencki, podział i równoważenie się władz w RP), konstytucyjne podstawy społecznej gospodarki rynkowej (wolność działalności gospodarczej, własność prywatna, solidarność, dialog, współpraca partnerów społecznych), konstytucyjny status jednostki (zasada przyrodzonej godności człowieka, zasada wolności, zasada równości, obywatelstwo, ograniczenia praw i wolności, system praw i wolności w Konstytucji RP), wybory i prawo wyborcze, kontrola konstytucyjności prawa (kontrola skoncentrowana, kont rola rozproszona, Trybunał Konstytucyjny w RP), odpowiedzialność konstytucyjna, stany nadzwyczajne, konstytucyjne podstawy członkostwa RP w Unii Europejskiej.

Ćwiczenia: Pojęcie systemu źródeł prawa; cechy, funkcje, tryb zmiany Konstytucji RP z dnia 2 kwietnia 1997 r.; prawo międzynarodowe jako źródło prawa w Polsce; pojęcie i cechy ustawy; procedura ustawodawcza w Polsce; pojęcie i cechy rozporządzenia; pojęcie i cechy rozporządzenia z mocą ustawy; akt prawa miejscowego; prawo powszechnie obowiązujące a akty o charakterze wewnętrznym; kadencja i tryb pracy Sejmu; organy Sejmu; zasady obradowania Sejmu; funkcje Sejmu; status prawny posła i senatora; Zgromadzenie Narodowe - skład i funkcje; Prezydent - zasady wyboru, miejsce w systemie organów państwowych, funkcje ustrojowe, kompetencje, odpowiedzialność; Rada Ministrów oraz jej pozycja w systemie organów państwowych; pozycja Prezesa Rady Ministrów oraz ministrów; tworzenie rządu i zmiany składu podczas kadencji; skład i struktura wewnętrzna Rady Ministrów; administracja rządowa i samorządowa; sądownictwo powszechne, administracyjne, wojskowe.

EFEKTY KSZTAŁCENIA:

ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KIERUNKOWYCH:

w zakresie wiedzy:

W pogłębionym stopniu charakter i znaczenie nauki prawa konstytucyjnego na tle innych nauk.

W pogłębionym stopniu terminologię prawniczą właściwą dla prawa konstytucyjnego.

W pogłębionym stopniu procesy stanowienia i stosowania nom prawa konstytucyjnego.

K_W01

K_W02

K_W07

w zakresie umiejętności:

Potrafi wyjaśnić związki pomiędzy prawem konstytucyjnym a stosunkami społecznymi w kraju.

Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego do analizy zjawisk zachodzących w społeczeństwie.

Potrafi analizować i w sposób krytyczny oceniać regulacje konstytucyjne prawa polskiego i innych państw.

Potrafi wypowiadać się w prosty sposób o instytucjach prawa konstytucyjnego.

K_U01

K_U03

K_U05

K_U07

w zakresie kompetencji społecznych:

Jest gotów do wykorzystania swojej wiedzy z zakresu prawa konstytucyjnego w dalszym procesie kształcenia i pogłębiania jej w kontekście szczegółowych nauk prawnych.

Jest gotów do określania priorytetów w analizie zjawisk prawnych i właściwego wykorzystania wyników w pracy zawodowej.

K_K01

K_K03

FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny)

Egzamin pisemny w formie 6 pytań otwartych Uzyskanie oceny pozytywnej wymaga udzielenia odpowiedzi na co najmniej 3 pytania

Kolokwium Forma pisemna Ćwiczenia: kolokwium w formie pisemnej, 3 pytania otwarte odnoszące się do treści omówionych w toku ćwiczeń.

Próg zaliczeniowy: odpowiedź na dwa pytania

aktywność na zajęciach Ćwiczenia: udział w dyskusji, wygłaszanie własnych opinii, argumentowanie; rozwiązywanie kazusów Ćwiczenia: Może stanowić przesłankę podwyższenia ceny końcowej z ćwiczeń przy regularnej aktywności w toku semestru.

obecność na zajęciach Ćwiczenia: tak Ćwiczenia: Dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność.

inne: - -

METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

w zakresie wiedzy Egzamin

w zakresie umiejętności Zadania problemowe rozwiązywane w toku wykładu/ćwiczeń

w zakresie kompetencji społecznych Postawa studenta w czasie zajęć: obowiązkowość, przygotowanie do zajęć, zaangażowanie w dyskusję, samodzielność

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA

Obowiązkowa:

1) Garlicki L., Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2016 lub nowsze;

2) Banaszak B., Prawo konstytucyjne, Warszawa 2017;

Uzupełniająca:

1. Banaszak B., Porównawcze prawo konstytucyjne współczesnych państw demokratycznych, Warszawa 2007;

2. Bosek L., Safjan M. (red.), Konstytucja RP, Tom I, Komentarz do art. 1-86, Warszawa 2016;

3. Bosek L., Safjan M. (red.), Konstytucja RP, Tom II, Komentarz do art. 87-243, Warszawa 2016;

4. Działocha K., Preisner A., Wójtowicz K. (red.), Otwarcie Konstytucji RP na prawo międzynarodowe i procesy integracyjne, Warszawa 2006;

5. Garlicki L. (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku. Komentarz (T. I-V), Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 1999, 2001, 2003, 2005, 2007;

6. Garlicki L., Zubik M., Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, Komentarz I, Warszawa 2016;

7. Tuleja P. (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, Komentarz, Warszawa 2019

8. Jaskiernia J., Spryszak K., Dwadzieścia lat obowiązywania Konstytucji RP : polska myśl konstytucyjna a międzynarodowe standardy demokratyczne, Toruń 2017;

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-10 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Krzysztof Wójtowicz, Jakub Żurek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin na ocenę
Pełny opis:

TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN:

Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje:

 na studiach stacjonarnych – 2 h dydaktyczne

 na studiach niestacjonarnych – 1 h dydaktyczna

(z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta)

Wykłady:

Zasada suwerenności narodu (treść, formy wykonywania władzy przez naród, zasada demokratycznego państwa prawnego, zasada pluralizmu politycznego (swoboda tworzenia i działania partii politycznych, gwarancje wolności zrzeszania się), zasada podziału władz (system parlamentarny, system prezydencki, podział i równoważenie się władz w RP), konstytucyjne podstawy społecznej gospodarki rynkowej (wolność działalności gospodarczej, własność prywatna, solidarność, dialog, współpraca partnerów społecznych), konstytucyjny status jednostki (zasada przyrodzonej godności człowieka, zasada wolności, zasada równości, obywatelstwo, ograniczenia praw i wolności, system praw i wolności w Konstytucji RP), wybory i prawo wyborcze, kontrola konstytucyjności prawa (kontrola skoncentrowana, kont rola rozproszona, Trybunał Konstytucyjny w RP), odpowiedzialność konstytucyjna, stany nadzwyczajne, konstytucyjne podstawy członkostwa RP w Unii Europejskiej.

Ćwiczenia:

Pojęcie systemu źródeł prawa; cechy, funkcje, tryb zmiany Konstytucji RP z dnia 2 kwietnia 1997 r.; prawo międzynarodowe jako źródło prawa w Polsce; pojęcie i cechy ustawy; procedura ustawodawcza w Polsce; pojęcie i cechy rozporządzenia; pojęcie i cechy rozporządzenia z mocą ustawy; akt prawa miejscowego; prawo powszechnie obowiązujące a akty o charakterze wewnętrznym; kadencja i tryb pracy Sejmu; organy Sejmu; zasady obradowania Sejmu; funkcje Sejmu; status prawny posła i senatora; Zgromadzenie Narodowe - skład i funkcje; Prezydent - zasady wyboru, miejsce w systemie organów państwowych, funkcje ustrojowe, kompetencje, odpowiedzialność; Rada Ministrów oraz jej pozycja w systemie organów państwowych; pozycja Prezesa Rady Ministrów oraz ministrów; tworzenie rządu i zmiany składu podczas kadencji; skład i struktura wewnętrzna Rady Ministrów; administracja rządowa i samorządowa; sądownictwo powszechne, administracyjne, wojskowe.

EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe):

Student po zakończeniu kursu: ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KIERUNKOWYCH:

w zakresie wiedzy: zna i rozumie

W pogłębionym stopniu charakter i znaczenie nauki prawa konstytucyjnego na tle innych nauk.

W pogłębionym stopniu terminologię prawniczą właściwą dla prawa konstytucyjnego.

W pogłębionym stopniu procesy stanowienia i stosowania nom prawa konstytucyjnego. K_W01

K_W02

K_W07

w zakresie umiejętności: potrafi

Potrafi wyjaśnić związki pomiędzy prawem konstytucyjnym a stosunkami społecznymi w kraju.

Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego do analizy zjawisk zachodzących w społeczeństwie.

Potrafi analizować i w sposób krytyczny oceniać regulacje konstytucyjne prawa polskiego i innych państw.

Potrafi wypowiadać się w prosty sposób o instytucjach prawa konstytucyjnego. K_U01

K_U03

K_U05

K_U07

w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do

Jest gotów do wykorzystania swojej wiedzy z zakresu prawa konstytucyjnego w dalszym procesie kształcenia i pogłębiania jej w kontekście szczegółowych nauk prawnych.

Jest gotów do określania priorytetów w analizie zjawisk prawnych i właściwego wykorzystania wyników w pracy zawodowej. K_K01

K_K03

FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny)

metody kryteria oceny

Egzamin/ zaliczenie na ocenę

egzamin Egzamin pisemny w formie 6 pytań otwartych.

Uzyskanie oceny pozytywnej wymaga udzielenia odpowiedzi na co najmniej 3 pytania

kolokwium Forma pisemna

Ćwiczenia: kolokwium w formie pisemnej, 3 pytania otwarte odnoszące się do treści omówionych w toku ćwiczeń.

Próg zaliczeniowy: odpowiedź na dwa pytania

praca domowa -

aktywność na zajęciach Ćwiczenia: udział w dyskusji, wygłaszanie własnych opinii, argumentowanie; rozwiązywanie kazusów.

Ćwiczenia: Może stanowić przesłankę podwyższenia ceny końcowej z ćwiczeń przy regularnej aktywności w toku semestru.

obecność na zajęciach Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa.

inne: jakie? -

METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

w zakresie wiedzy Egzamin, kolokwium

w zakresie umiejętności Zadania problemowe rozwiązywane w toku wykładu/ćwiczeń

w zakresie kompetencji społecznych Postawa studenta w czasie zajęć: obowiązkowość, przygotowanie do zajęć, zaangażowanie w dyskusję, samodzielność

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA:

Obowiązkowa:

1) Garlicki L., Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2016 lub nowsze;

2) Banaszak B., Prawo konstytucyjne, Warszawa 2017;

Uzupełniająca:

1.Banaszak B., Porównawcze prawo konstytucyjne współczesnych państw demokratycznych, Warszawa 2007;

2.Bosek L., Safjan M. (red.), Konstytucja RP, Tom I, Komentarz do art. 1-86, Warszawa 2016;

3.Bosek L., Safjan M. (red.), Konstytucja RP, Tom II, Komentarz do art. 87-243, Warszawa 2016;

4.Działocha K., Preisner A., Wójtowicz K. (red.), Otwarcie Konstytucji RP na prawo międzynarodowe i procesy integracyjne, Warszawa 2006;

5.Garlicki L. (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku. Komentarz (T. I-V), Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 1999, 2001, 2003, 2005, 2007;

6.Garlicki L., Zubik M., Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, Komentarz I, Warszawa 2016;

7.Tuleja P. (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, Komentarz, Warszawa 2019

8.Jaskiernia J., Spryszak K., Dwadzieścia lat obowiązywania Konstytucji RP : polska myśl konstytucyjna a międzynarodowe standardy demokratyczne, Toruń 2017;

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-10 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Krzysztof Wójtowicz, Jakub Żurek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin na ocenę
Pełny opis:

TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN:

Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje:

 na studiach stacjonarnych – 2 h dydaktyczne

 na studiach niestacjonarnych – 1 h dydaktyczna

(z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta)

Wykłady:

Zasada suwerenności narodu (treść, formy wykonywania władzy przez naród, zasada demokratycznego państwa prawnego, zasada pluralizmu politycznego (swoboda tworzenia i działania partii politycznych, gwarancje wolności zrzeszania się), zasada podziału władz (system parlamentarny, system prezydencki, podział i równoważenie się władz w RP), konstytucyjne podstawy społecznej gospodarki rynkowej (wolność działalności gospodarczej, własność prywatna, solidarność, dialog, współpraca partnerów społecznych), konstytucyjny status jednostki (zasada przyrodzonej godności człowieka, zasada wolności, zasada równości, obywatelstwo, ograniczenia praw i wolności, system praw i wolności w Konstytucji RP), wybory i prawo wyborcze, kontrola konstytucyjności prawa (kontrola skoncentrowana, kont rola rozproszona, Trybunał Konstytucyjny w RP), odpowiedzialność konstytucyjna, stany nadzwyczajne, konstytucyjne podstawy członkostwa RP w Unii Europejskiej.

Ćwiczenia:

Pojęcie systemu źródeł prawa; cechy, funkcje, tryb zmiany Konstytucji RP z dnia 2 kwietnia 1997 r.; prawo międzynarodowe jako źródło prawa w Polsce; pojęcie i cechy ustawy; procedura ustawodawcza w Polsce; pojęcie i cechy rozporządzenia; pojęcie i cechy rozporządzenia z mocą ustawy; akt prawa miejscowego; prawo powszechnie obowiązujące a akty o charakterze wewnętrznym; kadencja i tryb pracy Sejmu; organy Sejmu; zasady obradowania Sejmu; funkcje Sejmu; status prawny posła i senatora; Zgromadzenie Narodowe - skład i funkcje; Prezydent - zasady wyboru, miejsce w systemie organów państwowych, funkcje ustrojowe, kompetencje, odpowiedzialność; Rada Ministrów oraz jej pozycja w systemie organów państwowych; pozycja Prezesa Rady Ministrów oraz ministrów; tworzenie rządu i zmiany składu podczas kadencji; skład i struktura wewnętrzna Rady Ministrów; administracja rządowa i samorządowa; sądownictwo powszechne, administracyjne, wojskowe.

EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe):

Student po zakończeniu kursu: ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KIERUNKOWYCH:

w zakresie wiedzy: zna i rozumie

W pogłębionym stopniu charakter i znaczenie nauki prawa konstytucyjnego na tle innych nauk.

W pogłębionym stopniu terminologię prawniczą właściwą dla prawa konstytucyjnego.

W pogłębionym stopniu procesy stanowienia i stosowania nom prawa konstytucyjnego. K_W01

K_W02

K_W07

w zakresie umiejętności: potrafi

Potrafi wyjaśnić związki pomiędzy prawem konstytucyjnym a stosunkami społecznymi w kraju.

Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego do analizy zjawisk zachodzących w społeczeństwie.

Potrafi analizować i w sposób krytyczny oceniać regulacje konstytucyjne prawa polskiego i innych państw.

Potrafi wypowiadać się w prosty sposób o instytucjach prawa konstytucyjnego. K_U01

K_U03

K_U05

K_U07

w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do

Jest gotów do wykorzystania swojej wiedzy z zakresu prawa konstytucyjnego w dalszym procesie kształcenia i pogłębiania jej w kontekście szczegółowych nauk prawnych.

Jest gotów do określania priorytetów w analizie zjawisk prawnych i właściwego wykorzystania wyników w pracy zawodowej. K_K01

K_K03

FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny)

metody kryteria oceny

Egzamin/ zaliczenie na ocenę

egzamin Egzamin pisemny w formie 6 pytań otwartych.

Uzyskanie oceny pozytywnej wymaga udzielenia odpowiedzi na co najmniej 3 pytania

kolokwium Forma pisemna

Ćwiczenia: kolokwium w formie pisemnej, 3 pytania otwarte odnoszące się do treści omówionych w toku ćwiczeń.

Próg zaliczeniowy: odpowiedź na dwa pytania

praca domowa -

aktywność na zajęciach Ćwiczenia: udział w dyskusji, wygłaszanie własnych opinii, argumentowanie; rozwiązywanie kazusów.

Ćwiczenia: Może stanowić przesłankę podwyższenia ceny końcowej z ćwiczeń przy regularnej aktywności w toku semestru.

obecność na zajęciach Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa.

inne: jakie? -

METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

w zakresie wiedzy Egzamin, kolokwium

w zakresie umiejętności Zadania problemowe rozwiązywane w toku wykładu/ćwiczeń

w zakresie kompetencji społecznych Postawa studenta w czasie zajęć: obowiązkowość, przygotowanie do zajęć, zaangażowanie w dyskusję, samodzielność

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA:

Obowiązkowa:

1) Garlicki L., Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2016 lub nowsze;

2) Banaszak B., Prawo konstytucyjne, Warszawa 2017;

Uzupełniająca:

1.Banaszak B., Porównawcze prawo konstytucyjne współczesnych państw demokratycznych, Warszawa 2007;

2.Bosek L., Safjan M. (red.), Konstytucja RP, Tom I, Komentarz do art. 1-86, Warszawa 2016;

3.Bosek L., Safjan M. (red.), Konstytucja RP, Tom II, Komentarz do art. 87-243, Warszawa 2016;

4.Działocha K., Preisner A., Wójtowicz K. (red.), Otwarcie Konstytucji RP na prawo międzynarodowe i procesy integracyjne, Warszawa 2006;

5.Garlicki L. (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku. Komentarz (T. I-V), Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 1999, 2001, 2003, 2005, 2007;

6.Garlicki L., Zubik M., Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, Komentarz I, Warszawa 2016;

7.Tuleja P. (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, Komentarz, Warszawa 2019

8.Jaskiernia J., Spryszak K., Dwadzieścia lat obowiązywania Konstytucji RP : polska myśl konstytucyjna a międzynarodowe standardy demokratyczne, Toruń 2017;

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-19 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Krzysztof Wójtowicz, Jakub Żurek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin na ocenę
Pełny opis:

TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN:

Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje:

 na studiach stacjonarnych – 2 h dydaktyczne

 na studiach niestacjonarnych – 1 h dydaktyczna

(z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta)

Wykłady:

Zasada suwerenności narodu (treść, formy wykonywania władzy przez naród, zasada demokratycznego państwa prawnego, zasada pluralizmu politycznego (swoboda tworzenia i działania partii politycznych, gwarancje wolności zrzeszania się), zasada podziału władz (system parlamentarny, system prezydencki, podział i równoważenie się władz w RP), konstytucyjne podstawy społecznej gospodarki rynkowej (wolność działalności gospodarczej, własność prywatna, solidarność, dialog, współpraca partnerów społecznych), konstytucyjny status jednostki (zasada przyrodzonej godności człowieka, zasada wolności, zasada równości, obywatelstwo, ograniczenia praw i wolności, system praw i wolności w Konstytucji RP), wybory i prawo wyborcze, kontrola konstytucyjności prawa (kontrola skoncentrowana, kont rola rozproszona, Trybunał Konstytucyjny w RP), odpowiedzialność konstytucyjna, stany nadzwyczajne, konstytucyjne podstawy członkostwa RP w Unii Europejskiej.

Ćwiczenia:

Pojęcie systemu źródeł prawa; cechy, funkcje, tryb zmiany Konstytucji RP z dnia 2 kwietnia 1997 r.; prawo międzynarodowe jako źródło prawa w Polsce; pojęcie i cechy ustawy; procedura ustawodawcza w Polsce; pojęcie i cechy rozporządzenia; pojęcie i cechy rozporządzenia z mocą ustawy; akt prawa miejscowego; prawo powszechnie obowiązujące a akty o charakterze wewnętrznym; kadencja i tryb pracy Sejmu; organy Sejmu; zasady obradowania Sejmu; funkcje Sejmu; status prawny posła i senatora; Zgromadzenie Narodowe - skład i funkcje; Prezydent - zasady wyboru, miejsce w systemie organów państwowych, funkcje ustrojowe, kompetencje, odpowiedzialność; Rada Ministrów oraz jej pozycja w systemie organów państwowych; pozycja Prezesa Rady Ministrów oraz ministrów; tworzenie rządu i zmiany składu podczas kadencji; skład i struktura wewnętrzna Rady Ministrów; administracja rządowa i samorządowa; sądownictwo powszechne, administracyjne, wojskowe.

EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe):

Student po zakończeniu kursu: ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KIERUNKOWYCH:

w zakresie wiedzy: zna i rozumie

W pogłębionym stopniu charakter i znaczenie nauki prawa konstytucyjnego na tle innych nauk.

W pogłębionym stopniu terminologię prawniczą właściwą dla prawa konstytucyjnego.

W pogłębionym stopniu procesy stanowienia i stosowania nom prawa konstytucyjnego. K_W01

K_W02

K_W07

w zakresie umiejętności: potrafi

Potrafi wyjaśnić związki pomiędzy prawem konstytucyjnym a stosunkami społecznymi w kraju.

Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego do analizy zjawisk zachodzących w społeczeństwie.

Potrafi analizować i w sposób krytyczny oceniać regulacje konstytucyjne prawa polskiego i innych państw.

Potrafi wypowiadać się w prosty sposób o instytucjach prawa konstytucyjnego. K_U01

K_U03

K_U05

K_U07

w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do

Jest gotów do wykorzystania swojej wiedzy z zakresu prawa konstytucyjnego w dalszym procesie kształcenia i pogłębiania jej w kontekście szczegółowych nauk prawnych.

Jest gotów do określania priorytetów w analizie zjawisk prawnych i właściwego wykorzystania wyników w pracy zawodowej. K_K01

K_K03

FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny)

metody kryteria oceny

Egzamin/ zaliczenie na ocenę

Egzamin pisemny w formie 6 pytań otwartych.

Uzyskanie oceny pozytywnej wymaga udzielenia odpowiedzi na co najmniej 3 pytania

kolokwium Forma pisemna

Ćwiczenia: kolokwium w formie pisemnej, 3 pytania otwarte odnoszące się do treści omówionych w toku ćwiczeń.

Próg zaliczeniowy: odpowiedź na dwa pytania

aktywność na zajęciach Ćwiczenia: udział w dyskusji, wygłaszanie własnych opinii, argumentowanie; rozwiązywanie kazusów.

Ćwiczenia: Może stanowić przesłankę podwyższenia ceny końcowej z ćwiczeń przy regularnej aktywności w toku semestru.

obecność na zajęciach Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa.

METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

w zakresie wiedzy Egzamin, kolokwium

w zakresie umiejętności Zadania problemowe rozwiązywane w toku wykładu/ćwiczeń

w zakresie kompetencji społecznych Postawa studenta w czasie zajęć: obowiązkowość, przygotowanie do zajęć, zaangażowanie w dyskusję, samodzielność

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA:

Obowiązkowa:

1) Garlicki L., Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2016 lub nowsze;

2) Banaszak B., Prawo konstytucyjne, Warszawa 2017;

Uzupełniająca:

1.Banaszak B., Porównawcze prawo konstytucyjne współczesnych państw demokratycznych, Warszawa 2007;

2.Bosek L., Safjan M. (red.), Konstytucja RP, Tom I, Komentarz do art. 1-86, Warszawa 2016;

3.Bosek L., Safjan M. (red.), Konstytucja RP, Tom II, Komentarz do art. 87-243, Warszawa 2016;

4.Działocha K., Preisner A., Wójtowicz K. (red.), Otwarcie Konstytucji RP na prawo międzynarodowe i procesy integracyjne, Warszawa 2006;

5.Garlicki L. (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku. Komentarz (T. I-V), Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 1999, 2001, 2003, 2005, 2007;

6.Garlicki L., Zubik M., Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, Komentarz I, Warszawa 2016;

7.Tuleja P. (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, Komentarz, Warszawa 2019

8.Jaskiernia J., Spryszak K., Dwadzieścia lat obowiązywania Konstytucji RP : polska myśl konstytucyjna a międzynarodowe standardy demokratyczne, Toruń 2017;

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Krzysztof Wójtowicz, Jakub Żurek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin na ocenę
Pełny opis:

TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN:

Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje:

 na studiach stacjonarnych – 2 h dydaktyczne

 na studiach niestacjonarnych – 1 h dydaktyczna

(z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta)

Wykłady:

Zasada suwerenności narodu (treść, formy wykonywania władzy przez naród, zasada demokratycznego państwa prawnego, zasada pluralizmu politycznego (swoboda tworzenia i działania partii politycznych, gwarancje wolności zrzeszania się), zasada podziału władz (system parlamentarny, system prezydencki, podział i równoważenie się władz w RP), konstytucyjne podstawy społecznej gospodarki rynkowej (wolność działalności gospodarczej, własność prywatna, solidarność, dialog, współpraca partnerów społecznych), konstytucyjny status jednostki (zasada przyrodzonej godności człowieka, zasada wolności, zasada równości, obywatelstwo, ograniczenia praw i wolności, system praw i wolności w Konstytucji RP), wybory i prawo wyborcze, kontrola konstytucyjności prawa (kontrola skoncentrowana, kont rola rozproszona, Trybunał Konstytucyjny w RP), odpowiedzialność konstytucyjna, stany nadzwyczajne, konstytucyjne podstawy członkostwa RP w Unii Europejskiej.

Ćwiczenia:

Pojęcie systemu źródeł prawa; cechy, funkcje, tryb zmiany Konstytucji RP z dnia 2 kwietnia 1997 r.; prawo międzynarodowe jako źródło prawa w Polsce; pojęcie i cechy ustawy; procedura ustawodawcza w Polsce; pojęcie i cechy rozporządzenia; pojęcie i cechy rozporządzenia z mocą ustawy; akt prawa miejscowego; prawo powszechnie obowiązujące a akty o charakterze wewnętrznym; kadencja i tryb pracy Sejmu; organy Sejmu; zasady obradowania Sejmu; funkcje Sejmu; status prawny posła i senatora; Zgromadzenie Narodowe - skład i funkcje; Prezydent - zasady wyboru, miejsce w systemie organów państwowych, funkcje ustrojowe, kompetencje, odpowiedzialność; Rada Ministrów oraz jej pozycja w systemie organów państwowych; pozycja Prezesa Rady Ministrów oraz ministrów; tworzenie rządu i zmiany składu podczas kadencji; skład i struktura wewnętrzna Rady Ministrów; administracja rządowa i samorządowa; sądownictwo powszechne, administracyjne, wojskowe.

EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe):

Student po zakończeniu kursu: ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KIERUNKOWYCH:

w zakresie wiedzy: zna i rozumie

W pogłębionym stopniu charakter i znaczenie nauki prawa konstytucyjnego na tle innych nauk.

W pogłębionym stopniu terminologię prawniczą właściwą dla prawa konstytucyjnego.

W pogłębionym stopniu procesy stanowienia i stosowania nom prawa konstytucyjnego.

K_W01

K_W02

K_W07

w zakresie umiejętności: potrafi

Potrafi wyjaśnić związki pomiędzy prawem konstytucyjnym a stosunkami społecznymi w kraju.

Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego do analizy zjawisk zachodzących w społeczeństwie.

Potrafi analizować i w sposób krytyczny oceniać regulacje konstytucyjne prawa polskiego i innych państw.

Potrafi wypowiadać się w prosty sposób o instytucjach prawa konstytucyjnego.

K_U01

K_U03

K_U05

K_U07

w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do

Jest gotów do wykorzystania swojej wiedzy z zakresu prawa konstytucyjnego w dalszym procesie kształcenia i pogłębiania jej w kontekście szczegółowych nauk prawnych.

Jest gotów do określania priorytetów w analizie zjawisk prawnych i właściwego wykorzystania wyników w pracy zawodowej.

K_K01

K_K03

FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny)

metody kryteria oceny

Egzamin/ zaliczenie na ocenę

Egzamin pisemny w formie 6 pytań otwartych.

Uzyskanie oceny pozytywnej wymaga udzielenia odpowiedzi na co najmniej 3 pytania

kolokwium Forma pisemna

Ćwiczenia: kolokwium w formie pisemnej, 3 pytania otwarte odnoszące się do treści omówionych w toku ćwiczeń.

Próg zaliczeniowy: odpowiedź na dwa pytania

aktywność na zajęciach Ćwiczenia: udział w dyskusji, wygłaszanie własnych opinii, argumentowanie; rozwiązywanie kazusów.

Ćwiczenia: Może stanowić przesłankę podwyższenia ceny końcowej z ćwiczeń przy regularnej aktywności w toku semestru.

obecność na zajęciach Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa.

METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

w zakresie wiedzy Egzamin, kolokwium

w zakresie umiejętności Zadania problemowe rozwiązywane w toku wykładu/ćwiczeń

w zakresie kompetencji społecznych Postawa studenta w czasie zajęć: obowiązkowość, przygotowanie do zajęć, zaangażowanie w dyskusję, samodzielność

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA:

Obowiązkowa:

1) Garlicki L., Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2016 lub nowsze;

2) Banaszak B., Prawo konstytucyjne, Warszawa 2017;

Uzupełniająca:

1.Banaszak B., Porównawcze prawo konstytucyjne współczesnych państw demokratycznych, Warszawa 2007;

2.Bosek L., Safjan M. (red.), Konstytucja RP, Tom I, Komentarz do art. 1-86, Warszawa 2016;

3.Bosek L., Safjan M. (red.), Konstytucja RP, Tom II, Komentarz do art. 87-243, Warszawa 2016;

4.Działocha K., Preisner A., Wójtowicz K. (red.), Otwarcie Konstytucji RP na prawo międzynarodowe i procesy integracyjne, Warszawa 2006;

5.Garlicki L. (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku. Komentarz (T. I-V), Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 1999, 2001, 2003, 2005, 2007;

6.Garlicki L., Zubik M., Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, Komentarz I, Warszawa 2016;

7.Tuleja P. (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, Komentarz, Warszawa 2019

8.Jaskiernia J., Spryszak K., Dwadzieścia lat obowiązywania Konstytucji RP : polska myśl konstytucyjna a międzynarodowe standardy demokratyczne, Toruń 2017;

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Krzysztof Wójtowicz, Jakub Żurek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin na ocenę
Pełny opis:

TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN:

Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje:

 na studiach stacjonarnych – 2 h dydaktyczne

 na studiach niestacjonarnych – 1 h dydaktyczna

(z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta)

Wykłady:

Zasada suwerenności narodu (treść, formy wykonywania władzy przez naród, zasada demokratycznego państwa prawnego, zasada pluralizmu politycznego (swoboda tworzenia i działania partii politycznych, gwarancje wolności zrzeszania się), zasada podziału władz (system parlamentarny, system prezydencki, podział i równoważenie się władz w RP), konstytucyjne podstawy społecznej gospodarki rynkowej (wolność działalności gospodarczej, własność prywatna, solidarność, dialog, współpraca partnerów społecznych), konstytucyjny status jednostki (zasada przyrodzonej godności człowieka, zasada wolności, zasada równości, obywatelstwo, ograniczenia praw i wolności, system praw i wolności w Konstytucji RP), wybory i prawo wyborcze, kontrola konstytucyjności prawa (kontrola skoncentrowana, kont rola rozproszona, Trybunał Konstytucyjny w RP), odpowiedzialność konstytucyjna, stany nadzwyczajne, konstytucyjne podstawy członkostwa RP w Unii Europejskiej.

Ćwiczenia:

Pojęcie systemu źródeł prawa; cechy, funkcje, tryb zmiany Konstytucji RP z dnia 2 kwietnia 1997 r.; prawo międzynarodowe jako źródło prawa w Polsce; pojęcie i cechy ustawy; procedura ustawodawcza w Polsce; pojęcie i cechy rozporządzenia; pojęcie i cechy rozporządzenia z mocą ustawy; akt prawa miejscowego; prawo powszechnie obowiązujące a akty o charakterze wewnętrznym; kadencja i tryb pracy Sejmu; organy Sejmu; zasady obradowania Sejmu; funkcje Sejmu; status prawny posła i senatora; Zgromadzenie Narodowe - skład i funkcje; Prezydent - zasady wyboru, miejsce w systemie organów państwowych, funkcje ustrojowe, kompetencje, odpowiedzialność; Rada Ministrów oraz jej pozycja w systemie organów państwowych; pozycja Prezesa Rady Ministrów oraz ministrów; tworzenie rządu i zmiany składu podczas kadencji; skład i struktura wewnętrzna Rady Ministrów; administracja rządowa i samorządowa; sądownictwo powszechne, administracyjne, wojskowe.

EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe):

Student po zakończeniu kursu:

w zakresie wiedzy: zna i rozumie

W pogłębionym stopniu charakter i znaczenie nauki prawa konstytucyjnego na tle innych nauk.

W pogłębionym stopniu terminologię prawniczą właściwą dla prawa konstytucyjnego.

W pogłębionym stopniu procesy stanowienia i stosowania nom prawa konstytucyjnego.

K_W01

K_W02

K_W07

w zakresie umiejętności: potrafi

Potrafi wyjaśnić związki pomiędzy prawem konstytucyjnym a stosunkami społecznymi w kraju.

Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego do analizy zjawisk zachodzących w społeczeństwie.

Potrafi analizować i w sposób krytyczny oceniać regulacje konstytucyjne prawa polskiego i innych państw.

Potrafi wypowiadać się w prosty sposób o instytucjach prawa konstytucyjnego.

K_U01

K_U03

K_U05

K_U07

w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do

Jest gotów do wykorzystania swojej wiedzy z zakresu prawa konstytucyjnego w dalszym procesie kształcenia i pogłębiania jej w kontekście szczegółowych nauk prawnych.

Jest gotów do określania priorytetów w analizie zjawisk prawnych i właściwego wykorzystania wyników w pracy zawodowej.

K_K01

K_K03

FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny)

Wykład

Egzamin pisemny w formie 6 pytań otwartych.

Uzyskanie oceny pozytywnej wymaga udzielenia odpowiedzi na co najmniej 3 pytania

Ćwiczenia: kolokwium w formie pisemnej, 3 pytania otwarte odnoszące się do treści omówionych w toku ćwiczeń.

Próg zaliczeniowy: odpowiedź na dwa pytania

Aktywność na zajęciach

Ćwiczenia: udział w dyskusji, wygłaszanie własnych opinii, argumentowanie; rozwiązywanie kazusów.

Może stanowić przesłankę podwyższenia ceny końcowej z ćwiczeń przy regularnej aktywności w toku semestru.

Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa.

METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

w zakresie wiedzy Egzamin, kolokwium

w zakresie umiejętności Zadania problemowe rozwiązywane w toku wykładu/ćwiczeń

w zakresie kompetencji społecznych Postawa studenta w czasie zajęć: obowiązkowość, przygotowanie do zajęć, zaangażowanie w dyskusję, samodzielność

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA:

Obowiązkowa:

1) Garlicki L., Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2016 lub nowsze;

2) Banaszak B., Prawo konstytucyjne, Warszawa 2017;

Uzupełniająca:

1.Banaszak B., Porównawcze prawo konstytucyjne współczesnych państw demokratycznych, Warszawa 2007;

2.Bosek L., Safjan M. (red.), Konstytucja RP, Tom I, Komentarz do art. 1-86, Warszawa 2016;

3.Bosek L., Safjan M. (red.), Konstytucja RP, Tom II, Komentarz do art. 87-243, Warszawa 2016;

4.Działocha K., Preisner A., Wójtowicz K. (red.), Otwarcie Konstytucji RP na prawo międzynarodowe i procesy integracyjne, Warszawa 2006;

5.Garlicki L. (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku. Komentarz (T. I-V), Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 1999, 2001, 2003, 2005, 2007;

6.Garlicki L., Zubik M., Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, Komentarz I, Warszawa 2016;

7.Tuleja P. (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, Komentarz, Warszawa 2019

8.Jaskiernia J., Spryszak K., Dwadzieścia lat obowiązywania Konstytucji RP : polska myśl konstytucyjna a międzynarodowe standardy demokratyczne, Toruń 2017;

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Krzysztof Wójtowicz, Jakub Żurek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)