Prawoznawstwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101DJ11PZNAW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prawoznawstwo |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Prawo, 1 sem, stacjonarne - 2022Z |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
LUB
7.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma charakter wprowadzający – jego celem jest nauczenie podstawowych pojęć z zakresu prawoznawstwa. Na potrzeby tego przedmiotu przyjmuje się, że prawo jest przede wszystkim fenomenem językowym, a zatem postrzegane jest jako zbiór wypowiedzi o charakterze normatywnym. Przedmiot ten ma pełnić dwa dopełniające się cele. Pierwszy sprowadza się do przekazania uczestnikom niniejszego przedmiotu siatki podstawowych pojęć z zakresu prawoznawstwa. Drugi sprowadza się do przekazania swoistej gramatyki języka prawnego i prawniczego, a zatem kształtowanie rozumu prawniczego. Studenci na każdych zajęciach są zachęcani do dyskusji, a pracując w grupach nad zadaniami, mają każdorazowo okazję weryfikować przekazywaną wiedzę w działaniu. Celem tak prowadzonych zajęć jest zaangażowanie studentów w proces nauczania, a także stymulowanie otwartego i krytycznego podejścia. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma za zadanie zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnienia prawoznawstwa. Jego celem jest: zbadanie koncepcji prawa i ich wpływu na aktualne porządki prawne; przybliżenie pojęć języka prawa, normy prawnej; ukazanie obowiązującego spojrzenia na obowiązywanie prawa, jego przestrzeganie oraz zagadnienie sprawiedliwości; poznanie podstawowych aspektów tworzenia i stosowania prawa; ukazanie szerokiej roli wykładni prawa; przybliżenie fundamentalnych instytucji z obszarów wybranych szczegółowych nauk prawa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019 " (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Rudnicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin na ocenę |
|
Pełny opis: |
TEMATYKA PRZEDMIOTU (temat i zagadnienia poszczególnych zajęć): Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje: na studiach stacjonarnych – 2 h dydaktyczne na studiach niestacjonarnych – 1 h dydaktyczna (z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta) Wykład 1. Język prawa 2. Norma prawna 3. Systemy prawa 4. Obowiązywanie prawa 5. Stosowanie prawa 6. Pojęcie wykładni 7. Wykładnia sensu stricto i sensu largo 8. Zasada ignorantia iurs nocet a wykładnia 9. Clara non sunt interpretanda 10. Rodzaje wykładni ze względu na podmiot i moc wiążącą 11. Dyrektywy wykładni 12. Dyrektywy preferencji 13. Wykładnia językowa 14. Wykładnia systemowa 15. Wykładnia funkcjonalna 16. Domniemania prawnicze 17. Wykładnia literalna, rozszerzająca, zawężająca 18. Wnioskowania prawnicze 19. Reguły kolizyjne Ćwiczenia 1. Podstawowe koncepcje prawa 2. Wieloznaczność terminu prawo 3. Prawo jako przedmiot badań naukowych 4. Prawo a inne regulatory zachowań 5. Sprawiedliwość jako podstawowa wartość prawa 6. Prawo jako zjawisko polityczne 7. Funkcje prawa. Przestrzeganie prawa 8. Tworzenie prawa 9. Stosunki prawne 10. Odpowiedzialność prawna EFEKTY KSZTAŁCENIA: Student po zakończeniu kursu: ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KIERUNKOWYCH: w zakresie wiedzy: W pogłębionym stopniu zna znaczenie oraz rolę prawa jako nauki. W pogłębionym stopniu zna i rozumie podstawowe pojęcia i konstrukcje z zakresu prawoznawstwa. W pogłębionym stopniu rozpoznaje zależności występujące w systemach prawnych, w tym przede wszystkim w systemie prawa polskiego oraz jest stanie dostrzec stałe relacje pomiędzy procesami tworzenia i stosowania prawa. W pogłębionym stopniu posiada dogłębną wiedzę na temat wykładni prawa. K_W01 K_W02 K_W04 K_W07 w zakresie umiejętności: Potrafi rozpoznać wpływ norm prawnych na kształtowanie ładu społecznego. Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną przy wykładni prawa. Potrafi rozwiązywać proste kazusy prawne. Potrafi łączyć wiedzę prawniczą z wiedzą z innych dyscyplin K_U01 K_U04 K_U05 K_U11 w zakresie kompetencji społecznych: Jest gotowy do systematycznego pogłębiania i aktualizowania wiedzy prawniczej. Jest gotowy do porozumiewania się z innymi osobami na tematy prawnie istotne i prezentuje postawy sprzyjające budowaniu większej świadomości prawnej w społeczeństwie. Jest gotowy łączyć wiedzę prawniczą z wiedzą z zakresu innych dziedzin nauki. K_K01 K_K02 K_K04 K_K07 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny) metody kryteria oceny Egzamin/ zaliczenie na ocenę Egzamin pisemny w formie pytań otwartych Oceniana jest merytoryczna prawidłowość odpowiedzi na pytania, spójność tejże odpowiedzi, jej zwięzłość oraz stosowanie przez studentów języka prawniczego. Egzamin składa się z trzech pytań otwartych Kolokwium pisemne w formie pytań otwartych Oceniana jest merytoryczna prawidłowość odpowiedzi na pytania, spójność tejże odpowiedzi, jej zwięzłość oraz stosowanie przez studentów języka prawniczego. Kolokwium składa się z dwóch pytań otwartych praca domowa Przygotowanie się z poprzednich zajęć i przygotowanie materiału na następne zajęcia Praca domowa oceniana w ramach aktywności na zajęciach aktywność na zajęciach Odpowiedź na pytanie, udział w dyskusji, rozwiązywanie zleconych kazusów Chętni lub wylosowani studenci pytani są na początku zajęć z materiału już przerobionego. W czasie zajęć aktywność studentów może polegać na: odpowiedzi na bieżące pytania, zadawaniu własnych pytań, rozwiązywaniu zleconych zadań. Aktywność studentów oceniana jest w formie plusów. obecność na zajęciach Nieobowiązkowa obecność na wykładach. Obowiązkowa obecność na ćwiczeniach Ocenie podlega stosunek obecności na ćwiczeniach do nieobecności (z zachowaniem przewidzianych limitów) inne: - - METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: w zakresie wiedzy Egzamin, kolokwium, aktywność na zajęciach w zakresie umiejętności Egzamin, aktywność na zajęciach w zakresie kompetencji społecznych Ocena obowiązkowości, zaangażowania, aktywności i samodzielności |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA Obowiązkowa: T. Chauvin,. T. Stawecki, P. Winczorek, Wstęp do prawoznawstwa, Warszawa 2016. Uzupełniająca: A. Bator [red.], Wprowadzenie do nauk prawnych. Leksykon tematyczny, Warszawa 2016. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-03-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Rudnicki, Rafał Rybicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin na ocenę |
|
Pełny opis: |
TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN: Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje: na studiach stacjonarnych – 2 h dydaktyczne na studiach niestacjonarnych – 1 h dydaktyczna (z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta) Wykłady: 1. Język prawa 2. Norma prawna 3. Systemy prawa 4. Obowiązywanie prawa 5. Stosowanie prawa 6. Pojęcie wykładni 7. Wykładnia sensu stricto i sensu largo 8. Zasada ignorantia iurs nocet a wykładnia 9. Clara non sunt interpretanda 10. Rodzaje wykładni ze względu na podmiot i moc wiążącą 11. Dyrektywy wykładni 12. Dyrektywy preferencji 13. Wykładnia językowa 14. Wykładnia systemowa 15. Wykładnia funkcjonalna 16. Domniemania prawnicze 17. Wykładnia literalna, rozszerzająca, zawężająca 18. Wnioskowania prawnicze 19. Reguły kolizyjne Ćwiczenia: 1. Podstawowe koncepcje prawa 2. Wieloznaczność terminu prawo 3. Prawo jako przedmiot badań naukowych 4. Prawo a inne regulatory zachowań 5. Sprawiedliwość jako podstawowa wartość prawa 6. Prawo jako zjawisko polityczne 7. Funkcje prawa. Przestrzeganie prawa 8. Tworzenie prawa 9. Stosunki prawne 10. Odpowiedzialność prawna EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe): Student po zakończeniu kursu: ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KIERUNKOWYCH: w zakresie wiedzy: zna i rozumie W pogłębionym stopniu zna znaczenie oraz rolę prawa jako nauki. W pogłębionym stopniu zna i rozumie podstawowe pojęcia i konstrukcje z zakresu prawoznawstwa. W pogłębionym stopniu rozpoznaje zależności występujące w systemach prawnych, w tym przede wszystkim w systemie prawa polskiego oraz jest stanie dostrzec stałe relacje pomiędzy procesami tworzenia i stosowania prawa. P_W01 P_W02 P_W04 w zakresie umiejętności: potrafi Potrafi rozpoznać wpływ norm prawnych na kształtowanie ładu społecznego. Potrafi rozwiązywać proste kazusy prawne. Potrafi łączyć wiedzę prawniczą z wiedzą z innych dyscyplin. P_U01 P_U05 P_U11 w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do Jest gotowy do systematycznego pogłębiania i aktualizowania wiedzy prawniczej. Jest gotowy do porozumiewania się z innymi osobami na tematy prawnie istotne i prezentuje postawy sprzyjające budowaniu większej świadomości prawnej w społeczeństwie. Jest gotowy łączyć wiedzę prawniczą z wiedzą z zakresu innych dziedzin nauki. P_K01 P_K02 P_K04 P_K07 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny) metody kryteria oceny Egzamin/ zaliczenie na ocenę Egzamin pisemny w formie pytań otwartych Oceniana jest merytoryczna prawidłowość odpowiedzi na pytania, spójność tejże odpowiedzi, jej zwięzłość oraz stosowanie przez studentów języka prawniczego. Egzamin składa się z trzech pytań otwartych kolokwium Kolokwium pisemne w formie pytań otwartych Oceniana jest merytoryczna prawidłowość odpowiedzi na pytania, spójność tejże odpowiedzi, jej zwięzłość oraz stosowanie przez studentów języka prawniczego. Kolokwium składa się z dwóch pytań otwartych praca domowa Przygotowanie się z poprzednich zajęć i przygotowanie materiału na następne zajęcia Praca domowa oceniana w ramach aktywności na zajęciach aktywność na zajęciach Odpowiedź na pytanie, udział w dyskusji, rozwiązywanie zleconych kazusów. Chętni lub wylosowani studenci pytani są na początku zajęć z materiału już przerobionego. W czasie zajęć aktywność studentów może polegać na: odpowiedzi na bieżące pytania, zadawaniu własnych pytań, rozwiązywaniu zleconych zadań. Aktywność studentów oceniana jest w formie plusów. obecność na zajęciach Nieobowiązkowa obecność na wykładach. Obowiązkowa obecność na ćwiczeniach. Ocenie podlega stosunek obecności na ćwiczeniach do nieobecności (z zachowaniem przewidzianych limitów) inne: jakie? - METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: w zakresie wiedzy Egzamin, kolokwium, aktywność na zajęciach w zakresie umiejętności Egzamin, aktywność na zajęciach w zakresie kompetencji społecznych Ocena obowiązkowości, zaangażowania, aktywności i samodzielności |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-03-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Rudnicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin na ocenę | |
Pełny opis: |
TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN: Przyjmuje się że realizacja każdego ze wskazanych poniżej tematów zajmuje: na studiach stacjonarnych – 2 h dydaktyczne na studiach niestacjonarnych – 1 h dydaktyczna (z koniecznością uzupełnienia wiedzy w ramach pracy własnej studenta) Wykłady: 1. Język prawa 2. Norma prawna 3. Systemy prawa 4. Obowiązywanie prawa 5. Stosowanie prawa 6. Pojęcie wykładni 7. Wykładnia sensu stricto i sensu largo 8. Zasada ignorantia iurs nocet a wykładnia 9. Clara non sunt interpretanda 10. Rodzaje wykładni ze względu na podmiot i moc wiążącą 11. Dyrektywy wykładni 12. Dyrektywy preferencji 13. Wykładnia językowa 14. Wykładnia systemowa 15. Wykładnia funkcjonalna 16. Domniemania prawnicze 17. Wykładnia literalna, rozszerzająca, zawężająca 18. Wnioskowania prawnicze 19. Reguły kolizyjne Ćwiczenia: 1. Podstawowe koncepcje prawa 2. Wieloznaczność terminu prawo 3. Prawo jako przedmiot badań naukowych 4. Prawo a inne regulatory zachowań 5. Sprawiedliwość jako podstawowa wartość prawa 6. Prawo jako zjawisko polityczne 7. Funkcje prawa. Przestrzeganie prawa 8. Tworzenie prawa 9. Stosunki prawne 10. Odpowiedzialność prawna EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe): Student po zakończeniu kursu: ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KIERUNKOWYCH: w zakresie wiedzy: zna i rozumie W pogłębionym stopniu zna znaczenie oraz rolę prawa jako nauki. W pogłębionym stopniu zna i rozumie podstawowe pojęcia i konstrukcje z zakresu prawoznawstwa. W pogłębionym stopniu rozpoznaje zależności występujące w systemach prawnych, w tym przede wszystkim w systemie prawa polskiego oraz jest stanie dostrzec stałe relacje pomiędzy procesami tworzenia i stosowania prawa. P_W01 P_W02 P_W04 w zakresie umiejętności: potrafi Potrafi rozpoznać wpływ norm prawnych na kształtowanie ładu społecznego. Potrafi rozwiązywać proste kazusy prawne. Potrafi łączyć wiedzę prawniczą z wiedzą z innych dyscyplin. P_U01 P_U05 P_U11 w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do Jest gotowy do systematycznego pogłębiania i aktualizowania wiedzy prawniczej. Jest gotowy do porozumiewania się z innymi osobami na tematy prawnie istotne i prezentuje postawy sprzyjające budowaniu większej świadomości prawnej w społeczeństwie. Jest gotowy łączyć wiedzę prawniczą z wiedzą z zakresu innych dziedzin nauki. P_K01 P_K02 P_K04 P_K07 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny) metody kryteria oceny Egzamin/ zaliczenie na ocenę egzamin Egzamin pisemny w formie pytań otwartych Oceniana jest merytoryczna prawidłowość odpowiedzi na pytania, spójność tejże odpowiedzi, jej zwięzłość oraz stosowanie przez studentów języka prawniczego. Egzamin składa się z trzech pytań otwartych kolokwium Kolokwium pisemne w formie pytań otwartych Oceniana jest merytoryczna prawidłowość odpowiedzi na pytania, spójność tejże odpowiedzi, jej zwięzłość oraz stosowanie przez studentów języka prawniczego. Kolokwium składa się z dwóch pytań otwartych praca domowa Przygotowanie się z poprzednich zajęć i przygotowanie materiału na następne zajęcia Praca domowa oceniana w ramach aktywności na zajęciach aktywność na zajęciach Odpowiedź na pytanie, udział w dyskusji, rozwiązywanie zleconych kazusów. Chętni lub wylosowani studenci pytani są na początku zajęć z materiału już przerobionego. W czasie zajęć aktywność studentów może polegać na: odpowiedzi na bieżące pytania, zadawaniu własnych pytań, rozwiązywaniu zleconych zadań. Aktywność studentów oceniana jest w formie plusów. obecność na zajęciach Nieobowiązkowa obecność na wykładach. Obowiązkowa obecność na ćwiczeniach. Ocenie podlega stosunek obecności na ćwiczeniach do nieobecności (z zachowaniem przewidzianych limitów) inne: jakie? - METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: w zakresie wiedzy Egzamin, kolokwium, aktywność na zajęciach w zakresie umiejętności Egzamin, aktywność na zajęciach w zakresie kompetencji społecznych Ocena obowiązkowości, zaangażowania, aktywności i samodzielności |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA: Obowiązkowa: T. Chauvin,. T. Stawecki, P. Winczorek, Wstęp do prawoznawstwa, Warszawa 2019. Uzupełniająca: A. Bator [red.], Wprowadzenie do nauk prawnych. Leksykon tematyczny, Warszawa 2016. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-10 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Rudnicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
CW
PT WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Wojciech Zomerski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin na ocenę | |
Pełny opis: |
TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN: Wykłady: STUDIA STACJONARNE Wykład 1 – Wprowadzenie - 2 godziny 1. Wprowadzenie 2. Pojęcie prawoznawstwa 3. Pluralizm koncepcji prawa Wykład 2 – Prawo jako tekst i systemowość jako cecha prawa - 2 godziny 1. Prawo jako tekst 2. Od tekstualizmu do tekstualizmu wyrafinowanego Marcina Matczaka 3. Systemowość prawa Wykład 3 – Norma prawa i jej obowiązywanie - 2 godziny 1. Norma prawna i jej elementy 2. Obowiązywanie prawa w aspekcie temporalnym i terytorialnym 3. Rodzaje przepisów prawa 4. Język prawny a język prawniczy Wykład 4 – Powstawanie prawa i akty normatywne - 2 godziny 1. Źródła i formy powstawania prawa 2. Stanowienie prawa 3. Akt normatywny i jego rodzaje 4. Budowa aktu normatywnego Wykład 5 i 6 – Wykładnia prawa - 4 godziny 1. Pojęcie wykładni prawa 2. Koncepcje i rodzaje wykładni prawa 3. Dyrektywy wykładni I i II stopnia 4. Omówienie wyroku NSA Wykład 7 – Wnioskowania prawnicze - 2 godziny 1. Wnioskowania prawnicze i jego rodzaje 2. Niekonkluzywność wnioskowań prawniczych 3. Zadania z wnioskowań Wykład 8 – Wykładnia prawa: od teorii do praktyki - 2 godziny 1. Omówienie uchwały 7 sędziów SN z dnia 25.02.2016 r. na temat wykładni zwrotu „osoba pozostająca we wspólnym pożyciu” jako egzemplarycznej sprawy, w której zastosowano dyrektywy wykładni w „podręcznikowy” sposób 2. Podsumowanie tematyki wykładni i wnioskowań Wykład 9 – Reguły kolizyjne i toposy - 2 godziny 1. Pojęcie kolizji przepisów prawa 2. Reguły kolizyjne I i II stopnia 3. Kazusy (zastaw rejestrowy oraz kazus Hanny Zdanowskiej) 4. Toposy Wykład 10 – Podmioty prawa, sytuacje prawne i stosunek prawny - 2 godziny 1. Podmioty prawa, zdolność prawna i zdolność do czynności prawnej 2. Sytuacje prawne 3. Stosunek prawny Wykład 11 – O związkach prawa z moralnością - 2 godziny 1. Zagadnienie związków prawa z moralnością 2. Koncepcje prawno-naturalne 3. Ewolucja pozytywizmu prawniczego: od pozytywizmu pierwotnego do pozytywizmu dojrzałego 4. Formuła Radbrucha i przykłady jej użycia 5. Teza o rozdziale 6. Integralna teoria prawa Dworkina Wykład 12 – Omówienie kolokwium - 2 godziny 1. Omówienie kolokwium Wykład 13 – Jak uczyć się prawa w czasach kryzysu praworządności - 2 godziny 1. Kryzys praworządności jako pojęcie analityczne 2. Pluralizm koncepcji praworządności 3. Praworządność jako pożądana wartość systemu prawno-społecznego 4. Praktyczne uwagi na temat tego, jak uczyć się prawa w czasach kryzysu praworządności Wykład 14 – Litygacja strategiczna jako działanie na granicy prawa i polityki - 2 godziny 1. Pojęcie litygacji strategicznej 2. Litygacja strategiczna jako działanie na granicy prawa i polityki Wykład 15 – podsumowanie zajęć - 2 godziny 1. Podsumowanie wykładu STUDIA NIESTACJONARNE Wykład 1 – Wprowadzenie: Prawo jako tekst i systemowość jako cecha prawa - 2 godziny 1. Wprowadzenie 2. Pojęcie prawoznawstwa 3. Pluralizm koncepcji prawa 4. Prawo jako tekst 5. Od tekstualizmu do tekstualizmu wyrafinowanego Marcina Matczaka 6. Systemowość prawa Wykład 2 – Norma prawa i jej obowiązywanie - 2 godziny 1. Norma prawna i jej elementy 2. Obowiązywanie prawa w aspekcie temporalnym i terytorialnym 3. Rodzaje przepisów prawa 4. Język prawny a język prawniczy Wykład 3 – Wykładnia prawa i wnioskowania prawnicze - 2 godziny 1. Pojęcie wykładni prawa 2. Koncepcje i rodzaje wykładni prawa 3. Dyrektywy wykładni I i II stopnia 4. Omówienie wyroku NSA 5. Wnioskowania prawnicze i jego rodzaje 6. Niekonkluzywność wnioskowań prawniczych 7. Zadania z wnioskowań Wykład 4 – Wykładnia prawa: od teorii do praktyki - 2 godziny 1. Omówienie uchwały 7 sędziów SN z dnia 25.02.2016 r. na temat wykładni zwrotu „osoba pozostająca we wspólnym pożyciu” jako egzemplarycznej sprawy, w której zastosowano dyrektywy wykładni w „podręcznikowy” sposób 2. Podsumowanie tematyki wykładni i wnioskowań Wykład 5 – Reguły kolizyjne i toposy - 2 godziny 1. Pojęcie kolizji przepisów prawa 2. Reguły kolizyjne I i II stopnia 3. Kazusy (zastaw rejestrowy oraz kazus Hanny Zdanowskiej) 4. Toposy Wykład 6 – Podmioty prawa, sytuacje prawne, stosunek prawny - 2 godziny 1. Podmioty prawa, zdolność prawna i zdolność do czynności prawnej 2. Sytuacje prawne 3. Stosunek prawny Wykład 7 – O związkach prawa z moralnością - 2 godziny 1. Zagadnienie związków prawa z moralnością 2. Koncepcje prawno-naturalne 3. Ewolucja pozytywizmu prawniczego: od pozytywizmu pierwotnego do pozytywizmu dojrzałego 4. Formuła Radbrucha i przykłady jej użycia 5. Teza o rozdziale 6. Integralna teoria prawa Dworkina Wykład 8 – Omówienie kolokwium i podsumowanie zajęć - 2 godziny 1. Omówienie kolokwium 2. Podsumowanie przedmiotu Ćwiczenia: STUDIA STACJONARNE Ćwiczenia 1 – Zagadnienia wstępne - 2 godziny 1. Omówienie sylabusa 2. Pojęcie normy prawnej 3. Norma a przepis 4. Obowiązywanie prawa w aspekcie czasowym 5. Rodzaje przepisów prawnych Ćwiczenia 2 – Język prawny i definicje (debata) – 2 godziny 1. Język prawny 2. Nieostrość jako nieodłączna cecha języka prawnego 3. Definicja w prawie i definicje legalne 4. Debata (pojęcie „wspólnego pożycia” Ćwiczenia 3 – System prawa i rodzaje aktów normatywnych – 2 godziny 1. Budowa aktów normatywnych 2. Zupełność i spójność jako cechy systemu prawa 3. Problem luk w prawie 4. Niezgodność norm Ćwiczenia 4 – Wykładnia przepisów i wnioskowania prawnicze – 2 godziny 1. Wykładnia przepisów prawnych 2. Wnioskowania prawnicze Ćwiczenia 5 – Reguły kolizyjne i toposy – 2 godziny 1. Reguły kolizyjne 2. Toposy Ćwiczenia 6 – Kolokwium – 2 godziny Ćwiczenia 7 – Poprawa kolokwium i debata – 2 godziny 1. Debata (dylemat Heinza) Ćwiczenia 8 – Wystawianie ocen – 1 godzina STUDIA NIESTACJONARNE Ćwiczenia 1 – Zagadnienia wstępne - 2 godziny 1. Omówienie sylabusa 2. Pojęcie normy prawnej 3. Norma a przepis 4. Obowiązywanie prawa w aspekcie czasowym 5. Rodzaje przepisów prawnych Ćwiczenia 2 – System prawa i rodzaje aktów normatywnych – 2 godziny 1. Budowa aktów normatywnych 2. Zupełność i spójność jako cechy systemu prawa 3. Problem luk w prawie 4. Niezgodność norm Ćwiczenia 3 – Wykładnia przepisów i wnioskowania prawnicze – 2 godziny 1. Wykładnia przepisów prawnych 2. Wnioskowania prawnicze Ćwiczenia 4 – Kolokwium – 2 godziny EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe): Student po zakończeniu kursu: ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KIERUNKOWYCH: w zakresie wiedzy: zna i rozumie W pogłębionym stopniu zna znaczenie oraz rolę prawa jako nauki. W pogłębionym stopniu zna i rozumie podstawowe pojęcia i konstrukcje z zakresu prawoznawstwa. W pogłębionym stopniu rozpoznaje zależności występujące w systemach prawnych, w tym przede wszystkim w systemie prawa polskiego oraz jest stanie dostrzec stałe relacje pomiędzy procesami tworzenia i stosowania prawa. P_W01 P_W02 P_W04 w zakresie umiejętności: potrafi Potrafi rozpoznać wpływ norm prawnych na kształtowanie ładu społecznego. Potrafi rozwiązywać proste kazusy prawne. Potrafi łączyć wiedzę prawniczą z wiedzą z innych dyscyplin. P_U01 P_U05 P_U11 w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do Jest gotowy do systematycznego pogłębiania i aktualizowania wiedzy prawniczej. Jest gotowy do porozumiewania się z innymi osobami na tematy prawnie istotne i prezentuje postawy sprzyjające budowaniu większej świadomości prawnej w społeczeństwie. Jest gotowy łączyć wiedzę prawniczą z wiedzą z zakresu innych dziedzin nauki. P_K01 P_K02 P_K04 P_K07 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny) metody kryteria oceny Egzamin/ zaliczenie na ocenę Egzamin pisemny w formie obszernego kazusu oraz kilku pytań otwartych. Oceniana jest merytoryczna prawidłowość odpowiedzi na pytania, spójność tejże odpowiedzi, jej zwięzłość oraz stosowanie przez studentów języka prawniczego. Kolokwium pisemne w formie kilku zadań. Oceniana jest merytoryczna prawidłowość odpowiedzi na pytania, spójność tejże odpowiedzi, jej zwięzłość oraz stosowanie przez studentów języka prawniczego. Krótka praca pisemna Dotyczy tylko studiów dziennych (brak takiej składowej oceny na studiach zaocznych). Po odbyciu zajęć w formie debaty (ćwiczenia nr 2) student ma przygotować krótką wypowiedź pisemną stanowiącą „reakcję na zajęcia” (brak z góry narzuconej tematyki). Student otrzymuje ocenę w formie punktów, która składa się na ocenę końcową studenta. aktywność na zajęciach Odpowiedź na pytanie, udział w debacie, rozwiązywanie przygotowanych zadań. Chętni studenci odpowiadają na zadane pytania dotyczące przerabianego materiału w oparciu o zadane rozdziały podręcznika. Aktywność studentów oceniana jest w formie punktów, które składają się na ocenę końcową studenta z ćwiczeń. obecność na zajęciach Nieobowiązkowa obecność na wykładach. Co do zasady obowiązkowa obecność na ćwiczeniach. Za każdą obecność na merytorycznych ćwiczeniach student otrzymuje punkty, które składają się na ocenę końcową studenta z ćwiczeń. inne: jakie? - METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: w zakresie wiedzy Egzamin, kolokwium, aktywność na zajęciach w zakresie umiejętności Egzamin, aktywność na zajęciach, krótka praca pisemna (dotyczy tylko studiów dziennych) w zakresie kompetencji społecznych Ocena obowiązkowości, zaangażowania, aktywności i samodzielności |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA: Obowiązkowa: S. Wronkowska, Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa, Poznań 2005 Uzupełniająca: J. Nowacki, Z. Tobor, Wstęp do prawoznawstwa, Wolters Kluwer, Warszawa 2020 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CW
CW
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Wojciech Zomerski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin na ocenę |
|
Pełny opis: |
TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN: Wykłady: STUDIA STACJONARNE Wykład 1 – Wprowadzenie - 2 godziny 1. Wprowadzenie 2. Pojęcie prawoznawstwa 3. Pluralizm koncepcji prawa Wykład 2 – Prawo jako tekst i systemowość jako cecha prawa - 2 godziny 1. Prawo jako tekst 2. Od tekstualizmu do tekstualizmu wyrafinowanego Marcina Matczaka 3. Systemowość prawa Wykład 3 – Norma prawa i jej obowiązywanie - 2 godziny 1. Norma prawna i jej elementy 2. Obowiązywanie prawa w aspekcie temporalnym i terytorialnym 3. Rodzaje przepisów prawa 4. Język prawny a język prawniczy Wykład 4 – Powstawanie prawa i akty normatywne - 2 godziny 1. Źródła i formy powstawania prawa 2. Stanowienie prawa 3. Akt normatywny i jego rodzaje 4. Budowa aktu normatywnego Wykład 5 i 6 – Wykładnia prawa - 4 godziny 1. Pojęcie wykładni prawa 2. Koncepcje i rodzaje wykładni prawa 3. Dyrektywy wykładni I i II stopnia 4. Omówienie wyroku NSA Wykład 7 – Wnioskowania prawnicze - 2 godziny 1. Wnioskowania prawnicze i jego rodzaje 2. Niekonkluzywność wnioskowań prawniczych 3. Zadania z wnioskowań Wykład 8 – Wykładnia prawa: od teorii do praktyki - 2 godziny 1. Omówienie uchwały 7 sędziów SN z dnia 25.02.2016 r. na temat wykładni zwrotu „osoba pozostająca we wspólnym pożyciu” jako egzemplarycznej sprawy, w której zastosowano dyrektywy wykładni w „podręcznikowy” sposób 2. Podsumowanie tematyki wykładni i wnioskowań Wykład 9 – Reguły kolizyjne i toposy - 2 godziny 1. Pojęcie kolizji przepisów prawa 2. Reguły kolizyjne I i II stopnia 3. Kazusy (zastaw rejestrowy oraz kazus Hanny Zdanowskiej) 4. Toposy Wykład 10 – Podmioty prawa, sytuacje prawne i stosunek prawny - 2 godziny 1. Podmioty prawa, zdolność prawna i zdolność do czynności prawnej 2. Sytuacje prawne 3. Stosunek prawny Wykład 11 – O związkach prawa z moralnością - 2 godziny 1. Zagadnienie związków prawa z moralnością 2. Koncepcje prawno-naturalne 3. Ewolucja pozytywizmu prawniczego: od pozytywizmu pierwotnego do pozytywizmu dojrzałego 4. Formuła Radbrucha i przykłady jej użycia 5. Teza o rozdziale 6. Integralna teoria prawa Dworkina Wykład 12 – Omówienie kolokwium - 2 godziny 1. Omówienie kolokwium Wykład 13 – Jak uczyć się prawa w czasach kryzysu praworządności - 2 godziny 1. Kryzys praworządności jako pojęcie analityczne 2. Pluralizm koncepcji praworządności 3. Praworządność jako pożądana wartość systemu prawno-społecznego 4. Praktyczne uwagi na temat tego, jak uczyć się prawa w czasach kryzysu praworządności Wykład 14 – Litygacja strategiczna jako działanie na granicy prawa i polityki - 2 godziny 1. Pojęcie litygacji strategicznej 2. Litygacja strategiczna jako działanie na granicy prawa i polityki Wykład 15 – podsumowanie zajęć - 2 godziny 1. Podsumowanie wykładu STUDIA NIESTACJONARNE Wykład 1 – Wprowadzenie: Prawo jako tekst i systemowość jako cecha prawa - 2 godziny 1. Wprowadzenie 2. Pojęcie prawoznawstwa 3. Pluralizm koncepcji prawa 4. Prawo jako tekst 5. Od tekstualizmu do tekstualizmu wyrafinowanego Marcina Matczaka 6. Systemowość prawa Wykład 2 – Norma prawa i jej obowiązywanie - 2 godziny 1. Norma prawna i jej elementy 2. Obowiązywanie prawa w aspekcie temporalnym i terytorialnym 3. Rodzaje przepisów prawa 4. Język prawny a język prawniczy Wykład 3 – Wykładnia prawa i wnioskowania prawnicze - 2 godziny 1. Pojęcie wykładni prawa 2. Koncepcje i rodzaje wykładni prawa 3. Dyrektywy wykładni I i II stopnia 4. Omówienie wyroku NSA 5. Wnioskowania prawnicze i jego rodzaje 6. Niekonkluzywność wnioskowań prawniczych 7. Zadania z wnioskowań Wykład 4 – Wykładnia prawa: od teorii do praktyki - 2 godziny 1. Omówienie uchwały 7 sędziów SN z dnia 25.02.2016 r. na temat wykładni zwrotu „osoba pozostająca we wspólnym pożyciu” jako egzemplarycznej sprawy, w której zastosowano dyrektywy wykładni w „podręcznikowy” sposób 2. Podsumowanie tematyki wykładni i wnioskowań Wykład 5 – Reguły kolizyjne i toposy - 2 godziny 1. Pojęcie kolizji przepisów prawa 2. Reguły kolizyjne I i II stopnia 3. Kazusy (zastaw rejestrowy oraz kazus Hanny Zdanowskiej) 4. Toposy Wykład 6 – Podmioty prawa, sytuacje prawne, stosunek prawny - 2 godziny 1. Podmioty prawa, zdolność prawna i zdolność do czynności prawnej 2. Sytuacje prawne 3. Stosunek prawny Wykład 7 – O związkach prawa z moralnością - 2 godziny 1. Zagadnienie związków prawa z moralnością 2. Koncepcje prawno-naturalne 3. Ewolucja pozytywizmu prawniczego: od pozytywizmu pierwotnego do pozytywizmu dojrzałego 4. Formuła Radbrucha i przykłady jej użycia 5. Teza o rozdziale 6. Integralna teoria prawa Dworkina Wykład 8 – Omówienie kolokwium i podsumowanie zajęć - 2 godziny 1. Omówienie kolokwium 2. Podsumowanie przedmiotu Ćwiczenia: STUDIA STACJONARNE Ćwiczenia 1 – Zagadnienia wstępne - 2 godziny 1. Omówienie sylabusa 2. Pojęcie normy prawnej 3. Norma a przepis 4. Obowiązywanie prawa w aspekcie czasowym 5. Rodzaje przepisów prawnych Ćwiczenia 2 – Język prawny i definicje (debata) – 2 godziny 1. Język prawny 2. Nieostrość jako nieodłączna cecha języka prawnego 3. Definicja w prawie i definicje legalne 4. Debata (pojęcie „wspólnego pożycia” Ćwiczenia 3 – System prawa i rodzaje aktów normatywnych – 2 godziny 1. Budowa aktów normatywnych 2. Zupełność i spójność jako cechy systemu prawa 3. Problem luk w prawie 4. Niezgodność norm Ćwiczenia 4 – Wykładnia przepisów i wnioskowania prawnicze – 2 godziny 1. Wykładnia przepisów prawnych 2. Wnioskowania prawnicze Ćwiczenia 5 – Reguły kolizyjne i toposy – 2 godziny 1. Reguły kolizyjne 2. Toposy Ćwiczenia 6 – Kolokwium – 2 godziny Ćwiczenia 7 – Poprawa kolokwium i debata – 2 godziny 1. Debata (dylemat Heinza) Ćwiczenia 8 – Wystawianie ocen – 1 godzina STUDIA NIESTACJONARNE Ćwiczenia 1 – Zagadnienia wstępne - 2 godziny 1. Omówienie sylabusa 2. Pojęcie normy prawnej 3. Norma a przepis 4. Obowiązywanie prawa w aspekcie czasowym 5. Rodzaje przepisów prawnych Ćwiczenia 2 – System prawa i rodzaje aktów normatywnych – 2 godziny 1. Budowa aktów normatywnych 2. Zupełność i spójność jako cechy systemu prawa 3. Problem luk w prawie 4. Niezgodność norm Ćwiczenia 3 – Wykładnia przepisów i wnioskowania prawnicze – 2 godziny 1. Wykładnia przepisów prawnych 2. Wnioskowania prawnicze Ćwiczenia 4 – Kolokwium – 2 godziny EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe): Student po zakończeniu kursu: ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KIERUNKOWYCH: w zakresie wiedzy: zna i rozumie W pogłębionym stopniu zna znaczenie oraz rolę prawa jako nauki. W pogłębionym stopniu zna i rozumie podstawowe pojęcia i konstrukcje z zakresu prawoznawstwa. W pogłębionym stopniu rozpoznaje zależności występujące w systemach prawnych, w tym przede wszystkim w systemie prawa polskiego oraz jest stanie dostrzec stałe relacje pomiędzy procesami tworzenia i stosowania prawa. P_W01 P_W02 P_W04 w zakresie umiejętności: potrafi Potrafi rozpoznać wpływ norm prawnych na kształtowanie ładu społecznego. Potrafi rozwiązywać proste kazusy prawne. Potrafi łączyć wiedzę prawniczą z wiedzą z innych dyscyplin. P_U01 P_U05 P_U11 w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do Jest gotowy do systematycznego pogłębiania i aktualizowania wiedzy prawniczej. Jest gotowy do porozumiewania się z innymi osobami na tematy prawnie istotne i prezentuje postawy sprzyjające budowaniu większej świadomości prawnej w społeczeństwie. Jest gotowy łączyć wiedzę prawniczą z wiedzą z zakresu innych dziedzin nauki. P_K01 P_K02 P_K04 P_K07 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny) Egzamin/ zaliczenie na ocenę Egzamin pisemny w formie obszernego kazusu oraz kilku pytań otwartych. Oceniana jest merytoryczna prawidłowość odpowiedzi na pytania, spójność tejże odpowiedzi, jej zwięzłość oraz stosowanie przez studentów języka prawniczego. Kolokwium pisemne w formie kilku zadań. Oceniana jest merytoryczna prawidłowość odpowiedzi na pytania, spójność tejże odpowiedzi, jej zwięzłość oraz stosowanie przez studentów języka prawniczego. Krótka praca pisemna Dotyczy tylko studiów dziennych (brak takiej składowej oceny na studiach zaocznych). Po odbyciu zajęć w formie debaty (ćwiczenia nr 2) student ma przygotować krótką wypowiedź pisemną stanowiącą „reakcję na zajęcia” (brak z góry narzuconej tematyki). Student otrzymuje ocenę w formie punktów, która składa się na ocenę końcową studenta. aktywność na zajęciach Odpowiedź na pytanie, udział w debacie, rozwiązywanie przygotowanych zadań. Chętni studenci odpowiadają na zadane pytania dotyczące przerabianego materiału w oparciu o zadane rozdziały podręcznika. Aktywność studentów oceniana jest w formie punktów, które składają się na ocenę końcową studenta z ćwiczeń. obecność na zajęciach Nieobowiązkowa obecność na wykładach. Co do zasady obowiązkowa obecność na ćwiczeniach. Za każdą obecność na merytorycznych ćwiczeniach student otrzymuje punkty, które składają się na ocenę końcową studenta z ćwiczeń. METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: w zakresie wiedzy Egzamin, kolokwium, aktywność na zajęciach w zakresie umiejętności Egzamin, aktywność na zajęciach, krótka praca pisemna (dotyczy tylko studiów dziennych) w zakresie kompetencji społecznych Ocena obowiązkowości, zaangażowania, aktywności i samodzielności |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA: Obowiązkowa: S. Wronkowska, Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa, Poznań 2005 Uzupełniająca: J. Nowacki, Z. Tobor, Wstęp do prawoznawstwa, Wolters Kluwer, Warszawa 2020 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Wojciech Zomerski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin na ocenę |
|
Pełny opis: |
TEMATY POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ Z PODZIAŁEM NA LICZBĘ GODZIN: Wykłady: STUDIA STACJONARNE Wykład 1 – Wprowadzenie - 2 godziny 1. Wprowadzenie 2. Pojęcie prawoznawstwa 3. Pluralizm koncepcji prawa Wykład 2 – Prawo jako tekst i systemowość jako cecha prawa - 2 godziny 1. Prawo jako tekst 2. Od tekstualizmu do tekstualizmu wyrafinowanego Marcina Matczaka 3. Systemowość prawa Wykład 3 – Norma prawa i jej obowiązywanie - 2 godziny 1. Norma prawna i jej elementy 2. Obowiązywanie prawa w aspekcie temporalnym i terytorialnym 3. Rodzaje przepisów prawa 4. Język prawny a język prawniczy Wykład 4 – Powstawanie prawa i akty normatywne - 2 godziny 1. Źródła i formy powstawania prawa 2. Stanowienie prawa 3. Akt normatywny i jego rodzaje 4. Budowa aktu normatywnego Wykład 5 i 6 – Wykładnia prawa - 4 godziny 1. Pojęcie wykładni prawa 2. Koncepcje i rodzaje wykładni prawa 3. Dyrektywy wykładni I i II stopnia 4. Omówienie wyroku NSA Wykład 7 – Wnioskowania prawnicze - 2 godziny 1. Wnioskowania prawnicze i jego rodzaje 2. Niekonkluzywność wnioskowań prawniczych 3. Zadania z wnioskowań Wykład 8 – Wykładnia prawa: od teorii do praktyki - 2 godziny 1. Omówienie uchwały 7 sędziów SN z dnia 25.02.2016 r. na temat wykładni zwrotu „osoba pozostająca we wspólnym pożyciu” jako egzemplarycznej sprawy, w której zastosowano dyrektywy wykładni w „podręcznikowy” sposób 2. Podsumowanie tematyki wykładni i wnioskowań Wykład 9 – Reguły kolizyjne i toposy - 2 godziny 1. Pojęcie kolizji przepisów prawa 2. Reguły kolizyjne I i II stopnia 3. Kazusy (zastaw rejestrowy oraz kazus Hanny Zdanowskiej) 4. Toposy Wykład 10 – Podmioty prawa, sytuacje prawne i stosunek prawny - 2 godziny 1. Podmioty prawa, zdolność prawna i zdolność do czynności prawnej 2. Sytuacje prawne 3. Stosunek prawny Wykład 11 – O związkach prawa z moralnością - 2 godziny 1. Zagadnienie związków prawa z moralnością 2. Koncepcje prawno-naturalne 3. Ewolucja pozytywizmu prawniczego: od pozytywizmu pierwotnego do pozytywizmu dojrzałego 4. Formuła Radbrucha i przykłady jej użycia 5. Teza o rozdziale 6. Integralna teoria prawa Dworkina Wykład 12 – Omówienie kolokwium - 2 godziny 1. Omówienie kolokwium Wykład 13 – Jak uczyć się prawa w czasach kryzysu praworządności - 2 godziny 1. Kryzys praworządności jako pojęcie analityczne 2. Pluralizm koncepcji praworządności 3. Praworządność jako pożądana wartość systemu prawno-społecznego 4. Praktyczne uwagi na temat tego, jak uczyć się prawa w czasach kryzysu praworządności Wykład 14 – Litygacja strategiczna jako działanie na granicy prawa i polityki - 2 godziny 1. Pojęcie litygacji strategicznej 2. Litygacja strategiczna jako działanie na granicy prawa i polityki Wykład 15 – podsumowanie zajęć - 2 godziny 1. Podsumowanie wykładu Ćwiczenia: STUDIA NIESTACJONARNE Ćwiczenia 1 – Zagadnienia wstępne - 2 godziny 1. Omówienie sylabusa 2. Pojęcie normy prawnej 3. Norma a przepis 4. Obowiązywanie prawa w aspekcie czasowym 5. Rodzaje przepisów prawnych Ćwiczenia 2 – System prawa i rodzaje aktów normatywnych – 2 godziny 1. Budowa aktów normatywnych 2. Zupełność i spójność jako cechy systemu prawa 3. Problem luk w prawie 4. Niezgodność norm Ćwiczenia 3 – Wykładnia przepisów i wnioskowania prawnicze – 2 godziny 1. Wykładnia przepisów prawnych 2. Wnioskowania prawnicze Ćwiczenia 4 – Kolokwium – 2 godziny EFEKTY UCZENIA SIĘ (przedmiotowe): Student po zakończeniu kursu: w zakresie wiedzy: zna i rozumie W pogłębionym stopniu zna znaczenie oraz rolę prawa jako nauki. W pogłębionym stopniu zna i rozumie podstawowe pojęcia i konstrukcje z zakresu prawoznawstwa. W pogłębionym stopniu rozpoznaje zależności występujące w systemach prawnych, w tym przede wszystkim w systemie prawa polskiego oraz jest stanie dostrzec stałe relacje pomiędzy procesami tworzenia i stosowania prawa. P_W01 P_W02 P_W04 w zakresie umiejętności: potrafi Potrafi rozpoznać wpływ norm prawnych na kształtowanie ładu społecznego. Potrafi rozwiązywać proste kazusy prawne. Potrafi łączyć wiedzę prawniczą z wiedzą z innych dyscyplin. P_U01 P_U05 P_U11 w zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do Jest gotowy do systematycznego pogłębiania i aktualizowania wiedzy prawniczej. Jest gotowy do porozumiewania się z innymi osobami na tematy prawnie istotne i prezentuje postawy sprzyjające budowaniu większej świadomości prawnej w społeczeństwie. Jest gotowy łączyć wiedzę prawniczą z wiedzą z zakresu innych dziedzin nauki. P_K01 P_K02 P_K04 P_K07 FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: METODY ZALICZENIA (metody i kryteria oceny) Egzamin pisemny w formie obszernego kazusu oraz kilku pytań otwartych. Oceniana jest merytoryczna prawidłowość odpowiedzi na pytania, spójność tejże odpowiedzi, jej zwięzłość oraz stosowanie przez studentów języka prawniczego. Kolokwium pisemne w formie kilku zadań. Oceniana jest merytoryczna prawidłowość odpowiedzi na pytania, spójność tejże odpowiedzi, jej zwięzłość oraz stosowanie przez studentów języka prawniczego. Student otrzymuje ocenę w formie punktów, która składa się na ocenę końcową studenta. Aktywność na zajęciach Odpowiedź na pytanie, udział w debacie, rozwiązywanie przygotowanych zadań. Chętni studenci odpowiadają na zadane pytania dotyczące przerabianego materiału w oparciu o zadane rozdziały podręcznika. Aktywność studentów oceniana jest w formie punktów, które składają się na ocenę końcową studenta z ćwiczeń. Za każdą obecność na merytorycznych ćwiczeniach student otrzymuje punkty, które składają się na ocenę końcową studenta z ćwiczeń. inne: jakie? - METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA PRZEZ STUDENTA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: w zakresie wiedzy Egzamin, kolokwium, aktywność na zajęciach w zakresie umiejętności Egzamin, aktywność na zajęciach, krótka praca pisemna (dotyczy tylko studiów dziennych) w zakresie kompetencji społecznych Ocena obowiązkowości, zaangażowania, aktywności i samodzielności |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA: Obowiązkowa: S. Wronkowska, Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa, Poznań 2005 Uzupełniająca: J. Nowacki, Z. Tobor, Wstęp do prawoznawstwa, Wolters Kluwer, Warszawa 2020 |
Właścicielem praw autorskich jest Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu.