Literatura: |
Obowiązkowa:
M. Wierzbowski (red.), Prawo administracyjne, Warszawa 2017;
M. Stahl (red.), Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, Warszawa 2016;
Z.Duniewska, B. Jaworska-Dębska, Ewa Olejniczak-Szałowska, M. Stahl (red.), Prawo administracyjne materialne, Warszawa 2016.
Uzupełniająca:
J. Boć (red.), Prawo administracyjne, Wrocław 2010;
M. Miemiec (red.), Materialne prawo administracyjne, Warszawa 2013;
R. Grzeszczak, A. Szczerba-Zawada (red.), Prawo administracyjne Unii Europejskiej, Warszawa 2016;
E. Ochendowski, Prawo administracyjne. Część ogólna, Toruń 2014.
|
Efekty uczenia się: |
Student ma szczegółową wiedzę o instytucjach prawnych, zasadach oraz regulacjach normatywnych z zakresu prawa administracyjnego (zarówno krajowego jak i europejskiego) w stopniu pozwalającym ustalić gwarancje ich realizacji w części prawa administracyjnego materialnego. Student umie w oparciu o część ogólną prawa administracyjnego dokonać jego analizy w systemach prawa krajowego oraz europejskiego. Znając zasady ogólne prawa administracyjnego student wie jak odnaleźć gwarancje ich realizacji w zakresie prawa administracyjnego materialnego. Student zna relacje i powiązania zachodzące między prawem administracyjnym ustrojowym, materialnym i procesowym. Student posiada wiedzę o relacjach zachodzących pomiędzy systemem polskiego prawa administracyjnego a system prawa administracyjnego europejskiego (źródła prawa oraz organizacja aparatu administracyjnego).
Student potrafi stosować i wykorzystać pojęcia z zakresu prawa administracyjnego w kontekście wybranych problemów i zagadnień prawnych. Student potrafi wykorzystać literaturę przedmiotu oraz orzecznictwo sądowe do analizy zjawisk prawnych, krytycznie dobierając metody analizy i formułując własne opinie. Student rozumie i potrafi wyjaśnić istotę prawa administracyjnego ustrojowego i materialnego z elementami prawa procesowego w skali zarówno lokalnej jak i globalnej. Student potrafi prawidłowo posługiwać się językiem prawniczym z wykorzystaniem terminologii właściwej dla prawa administracyjnego.
Student zostanie przygotowany do podjęcia po uzyskaniu dyplomu, pracy w urzędach różnych organów władzy publicznej. Student jest samodzielny i krytyczny w myśleniu oraz działaniu przy rozstrzyganiu praktycznych problemów prawnych. Student rozumie istotę odpowiedzialności w pracy indywidualnej i zespołowej oraz potrzebę ustawicznego dokształcania się na zajmowanym stanowisku. Student jest gotowy do właściwej organizacji pracy, określania priorytetów służących do realizacji powierzonych mu zadań.
Sposób weryfikacji efektów uczenia:
w zakresie wiedzy - egzamin, kolokwium
w zakresie umiejętności -zadania problemowe wykonywane podczas zajęć indywidualnie i w zespole
w zakresie kompetencji społecznych - ocena postawy studenta, w tym: obowiązkowości (przygotowania do zajęć), zaangażowania, aktywności, samodzielności w realizacji powierzonych zadań, przestrzegania zasad etyki i równości społecznej.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium pisemne w formie pytań otwartych: trzy pytania opisowe
- każde pytanie podlega ocenie
- ocenie podlega nie tylko merytoryczna treść odpowiedzi ale także umiejętność posługiwania się w pisemnej wypowiedzi znajomością języka prawniczego oraz instytucji prawa administracyjnego.
Aktywność na zajęciach: ustna,udział w dyskusjach, wygłaszanie własnych opinii i wniosków - aktywność indywidualnie ocenia przez prowadzącego
-aktywność na zajęciach nagradzana plusami - wpływ na ocenę końcową - jedna z trzech składowych oceny końcowej
- obecność na zajęciach - dopuszczalna jedna nieusprawiedliwiona nieobecność na konwersatoriach
- w pozostałym zakresie nieobecności należy usprawiedliwiać w sposób ustalony przez prowadzącego konwersatorium (nieobecności zaliczać należy w godzinach konsultacji w formie pisemnej odpowiedzi na zadane pytania dotyczące zakresu materiału omawianego na zajęciach, na których student był nieobecny (2 pytania), każda niezaliczona w terminie konsultacji nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o 0,5 stopnia).
|
Zakres tematów: |
W ramach prowadzonych wykładów i konwersatoriów zostanie przeprowadzona analiza poszczególnych instytucji prawnych, zasad oraz regulacji normatywnych z zakresu prawa administracyjnego ustrojowego. W tym zakresie będą wykorzystane: dorobek doktryny przedmiotu, obowiązujące przepisy prawne oraz orzecznictwo administracyjne i sądowoadministracyjne. Znajomość powyższych zagadnień umożliwi studentowi poznanie materii prawnych takich dziedzin prawa jak: prawo administracyjne materialne i procesowe.
|
Metody dydaktyczne: |
Konwersatorium -analiza tekstów prawnych, praca w grupach, analiza przypadków, dyskusja, rozwiązywanie zadań kazuistycznych i testowych.
|